W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID361","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Realizacja programu wieloletniego pt. „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” na lata 2023-2052 [dalej także: Program, Program „Archiwa”] przyczynia się do osiągnięcia celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) [1] [dalej także: SOR]. \nProgram „Archiwa” jest instrumentem wykonawczym Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 [2] [dalej także: SRKS 2030], gdzie w celu szczegółowym 2. pt. „Wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich”, Kierunek interwencji 2.2. Ochrona dziedzictwa kulturowego oraz gromadzenie i zachowywanie dóbr kultury wskazano potrzebę prowadzenia inwestycji w archiwach, mających m.in. na celu poprawę ich infrastruktury. Przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” wynika tym samym z obszaru interwencji, który został wskazany w SRKS 2030.\nUchwała stanowi także wypełnienie zaleceń Najwyższej Izby Kontroli, która w protokole z kontroli przeprowadzonej w 2019 r. w Archiwach Państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych pt. „Ochrona narodowego zasobu archiwalnego” wskazała, że podstawowym problemem archiwów jest wyczerpywanie się powierzchni magazynowych przeznaczonych na przejmowanie dokumentacji archiwalnej, a także że „kwestie narodowego zasobu archiwalnego i jego ochrony powinny zajmować ważne miejsce wśród priorytetów działania państwa i jego organów.” [3] \nProgram „Archiwa” obejmuje pięć Archiwów Państwowych o regionalnym zasięgu działania (w Koszalinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Piotrkowie Trybunalskim), które funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. 2020 r. poz. 164), a także statutów nadanych im przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie możliwości gromadzenia, zabezpieczania, udostępniania oraz optymalizacja warunków przechowywania materiałów archiwalnych, będących dokumentacyjnymi świadectwami dziejów społeczeństwa i państwa, a także udostępnianie tych materiałów obywatelom.\nWskazane Archiwa Państwowe stanęły obecnie przed krytycznymi barierami rozwojowymi, spowodowanymi brakami infrastrukturalnymi. Wielkość i stan ich siedzib znacznie ogranicza dalsze gromadzenie zasobu, a także utrudnia udostępnianie akt wszystkim zainteresowanym.\n\n[1] Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) została przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r. - M.P. poz. 260).\n[2] Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 została przyjęta uchwałą nr 155 Rady Ministrów z dnia 27 października 2020 r. (M.P. poz. 1060)\n[3] Informacja o wynikach kontroli nr: KNO.430.013.2019, Nr ewid. 184/2019/P/19/024/KNO pt. „Ochrona narodowego zasobu archiwalnego”, została opublikowana 29 kwietnia 2020 r., s. 6, por. https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrole,19915.html (dostęp z dnia 30.01.2023 r.) \n\n\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W celu rozwiązania problemu proponuje się ustanowienie programu wieloletniego pt. „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” na lata 2023-2052, którego realizację nadzoruje Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a Program realizuje Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, centralny organ administracji rządowej w sprawach państwowego zasobu archiwalnego, nad którym nadzór sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164), w zakresie następujących części:\n1) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie istniejącego budynku, siedziby Archiwum Państwowego w Koszalinie (Priorytet 1), \n2) budowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Łodzi (Priorytet 2), \n3) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim (Priorytet 3), \n4) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Poznaniu (Priorytet 4), \n5) budowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Szczecinie (Priorytet 5),\n- za pośrednictwem właściwych archiwów państwowych, których dotyczy dana część.\nDla Programu „Archiwa” za najwłaściwszą formułę realizacji uznano partnerstwo publiczno-prywatne [dalej także: PPP], które jest formą współpracy podmiotów publicznych (JST, jednostki administracji rządowej) i przedsiębiorców w celu realizacji usług publicznych. Zgodnie ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) oraz przyjętą na jej podstawie Polityką Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego [4] model ten jest w pełni równoważnym wobec innych modeli realizacji inwestycji publicznych. PPP ma charakter kompleksowy, gdyż na podstawie umowy PPP Partner Prywatny będzie odpowiadał za przeprowadzenie inwestycji, uzyskanie niezbędnych zgód i pozwoleń oraz techniczne utrzymanie wszystkich obiektów przez okres 25 lat od wybudowania. Partner Prywatny zapewni również sfinansowanie niezbędnych nakładów inwestycyjnych, w tym nakładów odtworzeniowych. \nWynagrodzeniem Partnera Prywatnego będzie cyklicznie wypłacana opłata za dostępność, która zostanie uruchomiona dopiero po oddaniu obiektów do użytkowania. W przypadku, gdy Partner Prywatny nie wykona przyjętych na siebie obowiązków opłata za dostępność zostanie odpowiednio pomniejszona. Strona publiczna będzie ponosiła ryzyko związane z efektywnym wykorzystaniem obiektów (ryzyko popytu). \nPrzedsięwzięcie jest objęte wsparciem doradczym Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przy współpracy Polskiego Funduszu Rozwoju. W jego ramach, zgodnie z art. 3 a.1 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 30) [dalej także: ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, ustawa o PPP] przygotowano ocenę efektywności przedsięwzięcia „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”. \nW ramach prac nad oceną efektywności zostały opracowane szczegółowe analizy. Zawierają one szacunkowe koszty cyklu życia Przedsięwzięcia PPP oraz wysokość wynagrodzenia (opłata za dostępność) należnego partnerowi prywatnemu. W ramach realizacji Przedsięwzięcia przewiduje się ok. 28-letni okres współpracy w ramach umowy PPP, przy czym wynagrodzenie Partnera Prywatnego będzie wypłacane w okresie 25 lat od oddania archiwum do użytkowania. \nKońcowym wynikiem przeprowadzonych analiz było obliczenie „Value for Money”, które w przypadku tego przedsięwzięcia wskazuje na PPP jako na wariant korzystniejszy od formuły tradycyjnej. Porównywalny wariant tradycyjny realizacji Przedsięwzięcia (tj. skorygowany o efekt neutralności konkurencyjnej/fiskalnej - CIT oraz o wartość pieniężną ryzyk alokowanych do partnera prywatnego) jest o 42 621 tys. zł (wg bieżącej wartości pieniądza) bardziej kosztowny niż suma opłat za dostępność, które Archiwa Państwowe zapłacą partnerowi prywatnemu przez 25-letni okres dostępności infrastruktury Projektu. \nProgram stanowi dla Archiwów Państwowych jedyne skuteczne rozwiązanie wyeliminowania zagrożeń związanych z złym stanem infrastruktury. Inwestycje zaplanowane do realizacji w formule PPP obejmujące budowę nowych obiektów archiwów lub rozbudowę i przebudowę obecnych zapewnią możliwość realizacji ustawowych zadań, m.in. w zakresie gromadzenia, przechowywania i udostępniania materiałów archiwalnych zarówno tych już zgromadzonych w dotychczasowych magazynach przez archiwa ujęte w Programie jak i tych które do nich trafią w najbliższych latach. Wybudowanie specjalistycznych budynków, dysponujących powierzchniami magazynowymi, w oparciu o nowoczesne technologie wykorzystujące ekologiczne rozwiązania np. w zakresie pozyskiwania ciepła i energii elektrycznej spowoduje, że koszty długoterminowego przechowywania dokumentów zostaną zoptymalizowane przy zapewnieniu wysokiej efektywności energetycznej budynków. Obiekty będą wyposażone w instalacje zwiększające bezpieczeństwo przechowywanych zbiorów (systemy przeciwpożarowe, antywłamaniowe, kontrola dostępu, telewizja przemysłowa itp.) a ich infrastruktura zapewni odpowiednie, stabilne warunki klimatyczne niezbędne w procesie długotrwałego, bezpiecznego przechowywania dokumentów.\n\n[4] Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego, przyjęta uchwałą nr 116/2017 Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. (RM-111-83-17), por. https://www.ppp.gov.pl/ustawy-i-rozporzadzenia/ (dostęp z dnia 26.01.2023 r.)","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Pietrzyk Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 października 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID361
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Realizacja programu wieloletniego pt. „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” na lata 2023-2052 [dalej także: Program, Program „Archiwa”] przyczynia się do osiągnięcia celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) [1] [dalej także: SOR].
Program „Archiwa” jest instrumentem wykonawczym Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 [2] [dalej także: SRKS 2030], gdzie w celu szczegółowym 2. pt. „Wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich”, Kierunek interwencji 2.2. Ochrona dziedzictwa kulturowego oraz gromadzenie i zachowywanie dóbr kultury wskazano potrzebę prowadzenia inwestycji w archiwach, mających m.in. na celu poprawę ich infrastruktury. Przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” wynika tym samym z obszaru interwencji, który został wskazany w SRKS 2030.
Uchwała stanowi także wypełnienie zaleceń Najwyższej Izby Kontroli, która w protokole z kontroli przeprowadzonej w 2019 r. w Archiwach Państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych pt. „Ochrona narodowego zasobu archiwalnego” wskazała, że podstawowym problemem archiwów jest wyczerpywanie się powierzchni magazynowych przeznaczonych na przejmowanie dokumentacji archiwalnej, a także że „kwestie narodowego zasobu archiwalnego i jego ochrony powinny zajmować ważne miejsce wśród priorytetów działania państwa i jego organów.” [3]
Program „Archiwa” obejmuje pięć Archiwów Państwowych o regionalnym zasięgu działania (w Koszalinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Piotrkowie Trybunalskim), które funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. 2020 r. poz. 164), a także statutów nadanych im przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie możliwości gromadzenia, zabezpieczania, udostępniania oraz optymalizacja warunków przechowywania materiałów archiwalnych, będących dokumentacyjnymi świadectwami dziejów społeczeństwa i państwa, a także udostępnianie tych materiałów obywatelom.
Wskazane Archiwa Państwowe stanęły obecnie przed krytycznymi barierami rozwojowymi, spowodowanymi brakami infrastrukturalnymi. Wielkość i stan ich siedzib znacznie ogranicza dalsze gromadzenie zasobu, a także utrudnia udostępnianie akt wszystkim zainteresowanym.

[1] Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) została przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r. - M.P. poz. 260).
[2] Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 została przyjęta uchwałą nr 155 Rady Ministrów z dnia 27 października 2020 r. (M.P. poz. 1060)
[3] Informacja o wynikach kontroli nr: KNO.430.013.2019, Nr ewid. 184/2019/P/19/024/KNO pt. „Ochrona narodowego zasobu archiwalnego”, została opublikowana 29 kwietnia 2020 r., s. 6, por. https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrole,19915.html (dostęp z dnia 30.01.2023 r.)


Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu rozwiązania problemu proponuje się ustanowienie programu wieloletniego pt. „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego” na lata 2023-2052, którego realizację nadzoruje Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a Program realizuje Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, centralny organ administracji rządowej w sprawach państwowego zasobu archiwalnego, nad którym nadzór sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164), w zakresie następujących części:
1) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie istniejącego budynku, siedziby Archiwum Państwowego w Koszalinie (Priorytet 1),
2) budowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Łodzi (Priorytet 2),
3) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim (Priorytet 3),
4) rozbudowa, przebudowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Poznaniu (Priorytet 4),
5) budowa i utrzymanie siedziby Archiwum Państwowego w Szczecinie (Priorytet 5),
- za pośrednictwem właściwych archiwów państwowych, których dotyczy dana część.
Dla Programu „Archiwa” za najwłaściwszą formułę realizacji uznano partnerstwo publiczno-prywatne [dalej także: PPP], które jest formą współpracy podmiotów publicznych (JST, jednostki administracji rządowej) i przedsiębiorców w celu realizacji usług publicznych. Zgodnie ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) oraz przyjętą na jej podstawie Polityką Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego [4] model ten jest w pełni równoważnym wobec innych modeli realizacji inwestycji publicznych. PPP ma charakter kompleksowy, gdyż na podstawie umowy PPP Partner Prywatny będzie odpowiadał za przeprowadzenie inwestycji, uzyskanie niezbędnych zgód i pozwoleń oraz techniczne utrzymanie wszystkich obiektów przez okres 25 lat od wybudowania. Partner Prywatny zapewni również sfinansowanie niezbędnych nakładów inwestycyjnych, w tym nakładów odtworzeniowych.
Wynagrodzeniem Partnera Prywatnego będzie cyklicznie wypłacana opłata za dostępność, która zostanie uruchomiona dopiero po oddaniu obiektów do użytkowania. W przypadku, gdy Partner Prywatny nie wykona przyjętych na siebie obowiązków opłata za dostępność zostanie odpowiednio pomniejszona. Strona publiczna będzie ponosiła ryzyko związane z efektywnym wykorzystaniem obiektów (ryzyko popytu).
Przedsięwzięcie jest objęte wsparciem doradczym Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przy współpracy Polskiego Funduszu Rozwoju. W jego ramach, zgodnie z art. 3 a.1 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 30) [dalej także: ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, ustawa o PPP] przygotowano ocenę efektywności przedsięwzięcia „Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”.
W ramach prac nad oceną efektywności zostały opracowane szczegółowe analizy. Zawierają one szacunkowe koszty cyklu życia Przedsięwzięcia PPP oraz wysokość wynagrodzenia (opłata za dostępność) należnego partnerowi prywatnemu. W ramach realizacji Przedsięwzięcia przewiduje się ok. 28-letni okres współpracy w ramach umowy PPP, przy czym wynagrodzenie Partnera Prywatnego będzie wypłacane w okresie 25 lat od oddania archiwum do użytkowania.
Końcowym wynikiem przeprowadzonych analiz było obliczenie „Value for Money”, które w przypadku tego przedsięwzięcia wskazuje na PPP jako na wariant korzystniejszy od formuły tradycyjnej. Porównywalny wariant tradycyjny realizacji Przedsięwzięcia (tj. skorygowany o efekt neutralności konkurencyjnej/fiskalnej - CIT oraz o wartość pieniężną ryzyk alokowanych do partnera prywatnego) jest o 42 621 tys. zł (wg bieżącej wartości pieniądza) bardziej kosztowny niż suma opłat za dostępność, które Archiwa Państwowe zapłacą partnerowi prywatnemu przez 25-letni okres dostępności infrastruktury Projektu.
Program stanowi dla Archiwów Państwowych jedyne skuteczne rozwiązanie wyeliminowania zagrożeń związanych z złym stanem infrastruktury. Inwestycje zaplanowane do realizacji w formule PPP obejmujące budowę nowych obiektów archiwów lub rozbudowę i przebudowę obecnych zapewnią możliwość realizacji ustawowych zadań, m.in. w zakresie gromadzenia, przechowywania i udostępniania materiałów archiwalnych zarówno tych już zgromadzonych w dotychczasowych magazynach przez archiwa ujęte w Programie jak i tych które do nich trafią w najbliższych latach. Wybudowanie specjalistycznych budynków, dysponujących powierzchniami magazynowymi, w oparciu o nowoczesne technologie wykorzystujące ekologiczne rozwiązania np. w zakresie pozyskiwania ciepła i energii elektrycznej spowoduje, że koszty długoterminowego przechowywania dokumentów zostaną zoptymalizowane przy zapewnieniu wysokiej efektywności energetycznej budynków. Obiekty będą wyposażone w instalacje zwiększające bezpieczeństwo przechowywanych zbiorów (systemy przeciwpożarowe, antywłamaniowe, kontrola dostępu, telewizja przemysłowa itp.) a ich infrastruktura zapewni odpowiednie, stabilne warunki klimatyczne niezbędne w procesie długotrwałego, bezpiecznego przechowywania dokumentów.

[4] Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego, przyjęta uchwałą nr 116/2017 Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. (RM-111-83-17), por. https://www.ppp.gov.pl/ustawy-i-rozporzadzenia/ (dostęp z dnia 26.01.2023 r.)
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiDN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Pietrzyk Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiDN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 października 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany