W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030” POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2021-2030

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID113","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2156) zakres działań przewidzianych w Krajowym Programie Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 obejmuje w szczególności:\n- podnoszenie świadomości społecznej w zakresie równego traktowania, w tym na temat przyczyn i skutków naruszenia zasady równego traktowania;\n- przeciwdziałanie naruszeniom zasady równego traktowania, w szczególności ze względu na: płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;\n- współpracę z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie równego traktowania.\nOgólnym celem polityki równego traktowania jest wyeliminowanie w jak najwyższym stopniu dyskryminacji z życia społecznego w Polsce. Oznacza to konieczność oddziaływania na tworzenie i stosowanie prawa, ład instytucjonalny oraz zachowania społeczne tak, aby nie była naruszana zasada równego traktowania określona w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz obowiązujących aktach prawa krajowego i międzynarodowego. Polityka równego traktowania ma charakter horyzontalny i ze swojej natury dotyczy wielu obszarów sektorowych polityk publicznych realizowanych w obszarach przypisanych poszczególnym działom administracji rządowej.\nPolityka państwa na rzecz równego traktowania wymaga kompleksowego, ponadsektorowego podejścia, przełamującego dotychczasowe schematy. Konieczne jest ustanowienie całościowych ram polityki krajowej na rzecz równego traktowania. Taką właśnie rolę ma pełnić drugi Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 jest dokumentem, który zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii europejskiej w zakresie równego traktowania opracowuje Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania. Program ten wyznacza cele i priorytety działań na rzecz równego traktowania.\nW latach 2017–2018 Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2013–2016 został poddany ewaluacji przez specjalny Międzyresortowy Zespół Monitorujący Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania, jak i zewnętrznego wykonawcę. Przeprowadzone ewaluacje wskazały m.in., że niniejszy Program stanowił istotny instrument w realizacji w Polsce polityki równego traktowania; stworzył okazję do kompleksowej oceny bieżącego stanu przestrzegania zasady równego traktowania oraz ewentualnego wskazania obszarów wymagających poprawy i powinien być kontynuowany. Program miał też charakter strategiczny, zwłaszcza w kontekście obecnych tendencji demograficznych oraz wpisywał się w szerokie podejście do tematyki antydyskryminacyjnej podejmowanej w prawodawstwie na szczeblu krajowym oraz unijnym. Program angażował również różne podmioty i środowiska, co zwiększało szanse na szerokie podejście i uwzględnianie działań z zakresu równego traktowania w stosunku do różnych grup defaworyzowanych w Polsce. Dodatkowo, w ewaluacji dokonanej przez Zespół Monitorujący podkreślane było szerokie oddziaływanie wewnątrzadministracyjne dokumentu, poprzez przyczynianie się do podniesienia świadomości pracowników administracji publicznej w zakresie równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji. Przyjęcie Krajowego Programu Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 związane jest ze spełnieniem przez Polskę warunku podstawowego pn. Krajowe ramy strategiczne na rzecz równości płci w ramach Celu Polityki 4 Europa o Silniejszym Wymiarze Społecznym przez Wdrażanie Europejskiego Filaru Praw Socjalnych, w ramach Polityki Spójności 2021–2027.\nNiniejszy Program obejmuje następujące priorytety i działania:\nI. Polityka antydyskryminacyjna\nA. Prowadzenie monitoringu przepisów ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz ich stosowania oraz prowadzenie monitoringu przepisów innych ustaw zawierających mechanizmy ochrony zasady równego traktowania oraz ich stosowania;\nB. Analiza i monitorowanie przepisów będących w zakresie właściwości poszczególnych ministerstw pod kątem respektowania zasady równego traktowania;\nC. Tworzenie systemu gromadzenia danych równościowych: analiza stanu obecnego i opracowanie założeń systemu;\nD. Usprawnienie mechanizmu współpracy na rzecz polityki równego traktowania w ramach administracji rządowej na szczeblu centralnym i wojewódzkim;\nE. Zachęcanie do tworzenia na poziomie lokalnym programów i strategii na rzecz spójności społecznej, w tym wzmocnienia więzi rodzinnych, przeciwdziałania wykluczeniu i promowania równości oraz niedyskryminacji lub włączenia tej tematyki, jako komponentu do innych dokumentów tworzonych na szczeblu wojewódzkim.\nII. Praca i zabezpieczenia społeczne\nA. Wspieranie wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy;\nB. Promowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych;\nC. Wspieranie grup narażonych na dyskryminację na rynku pracy ze względu na wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie i orientację seksualną oraz status rodzinny;\nD. Promowanie zarządzania różnorodnością w miejscu pracy;\nE. Promowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.\nIII. Edukacja\nA. Wsparcie włączającego systemu edukacji m.in. w kontekście treści programowych, procedur i dostępności placówek edukacyjnych;\nB. Rozwijanie pozytywnych relacji w środowisku szkolnym, kształtowanie postaw prospołecznych, altruistycznych, poszanowania godności wszystkich osób i ich różnorodności;\nC. Wsparcie szkół i przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodziców.\nIV. Zdrowie\nA. Poprawa dostępu do usług zdrowotnych osób zagrożonych wykluczeniem;\nB. Podniesienie kompetencji pracowników służby zdrowia w zakresie dotyczącym komunikacji z pacjentami wywodzącymi się z grup narażonych na dyskryminację;\nC. Upowszechnianie profilaktyki zdrowotnej i promowanie aktywnego stylu życia.\nV. Dostęp do dóbr i usług\nA. Poprawa dostępności usług publicznych;\nB. Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami poprzez umożliwienie im wykorzystania nowych technologii przeciwdziałających e-wykluczeniu;\nC. Promowanie aspektów społecznych w zamówieniach publicznych.\nVI. Budowanie świadomości\nA. Zwiększenie wiedzy na temat stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji oraz możliwości przeciwdziałania tym zjawiskom (inne niż kampanie społeczne);\nB. Realizacja kampanii społecznych mających na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i kształtowanie tolerancji;\nC. Zapobieganie postawom nietolerancji i przestępstwom z nienawiści, szczególnie wśród osób młodych;\nD. Realizacja działań zmierzających do kształtowania pozytywnego postrzegania starości i osób starszych\nw społeczeństwie;\nE. Wspieranie osób starszych w pełnieniu roli liderów społecznych;\nF. Działania na rzecz wzmocnienia potencjału i pozycji społecznej kobiet i dziewcząt;\nG. Prowadzenie działań uświadamiających, skierowanych do ogółu społeczeństwa, pokazujących godność osoby i uwrażliwiających na zjawisko przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, w szczególności wobec kobiet, dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnością;\nH. Promowanie równego traktowania w sporcie i poprzez wydarzenia sportowe;\nI. Poprawa efektywności stosowania przez sądy, policję i prokuraturę przepisów prawa dotyczących przestępstw z nienawiści i ochrony przed dyskryminacją;\nJ. Promowanie wśród pracowników mediów zasad równego traktowania.\nVII. Gromadzenie danych i badania\nA. Raporty oraz badania analityczno-sondażowe na temat realizacji zasady równego traktowania oraz niedyskryminacji w Polsce;\nB. Prowadzenie monitoringu przestępstw monitorowanych uprzedzeniami.\nVIII. Koordynacja\nA. Uwzględnienie polityki równościowej w toku współpracy administracji rządowej z organizacjami pozarządowymi, partnerami społecznymi i innymi interesariuszami w zakresie kształtowania i monitoringu polityki równościowej.\nWskazane w ramach tych obszarów skorelowane działania posłużą jako podstawa dla polityki równego traktowania. Bez tej bazy podejmowanie działań na rzecz równego traktowania będzie mało skuteczne i nieefektywne. Tak zbudowana podstawa posłuży dla realizacji działań oddziałujących na kolejne obszary życia: politykę antydyskryminacyjną, pracę\ni zabezpieczenie społeczne, edukację, zdrowie, dostęp do dóbr i usług, budowanie świadomości, gromadzenie danych i badania, jak również koordynację.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Schmidt Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 maja 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID113
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2156) zakres działań przewidzianych w Krajowym Programie Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 obejmuje w szczególności:
- podnoszenie świadomości społecznej w zakresie równego traktowania, w tym na temat przyczyn i skutków naruszenia zasady równego traktowania;
- przeciwdziałanie naruszeniom zasady równego traktowania, w szczególności ze względu na: płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;
- współpracę z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie równego traktowania.
Ogólnym celem polityki równego traktowania jest wyeliminowanie w jak najwyższym stopniu dyskryminacji z życia społecznego w Polsce. Oznacza to konieczność oddziaływania na tworzenie i stosowanie prawa, ład instytucjonalny oraz zachowania społeczne tak, aby nie była naruszana zasada równego traktowania określona w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz obowiązujących aktach prawa krajowego i międzynarodowego. Polityka równego traktowania ma charakter horyzontalny i ze swojej natury dotyczy wielu obszarów sektorowych polityk publicznych realizowanych w obszarach przypisanych poszczególnym działom administracji rządowej.
Polityka państwa na rzecz równego traktowania wymaga kompleksowego, ponadsektorowego podejścia, przełamującego dotychczasowe schematy. Konieczne jest ustanowienie całościowych ram polityki krajowej na rzecz równego traktowania. Taką właśnie rolę ma pełnić drugi Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 jest dokumentem, który zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii europejskiej w zakresie równego traktowania opracowuje Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania. Program ten wyznacza cele i priorytety działań na rzecz równego traktowania.
W latach 2017–2018 Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2013–2016 został poddany ewaluacji przez specjalny Międzyresortowy Zespół Monitorujący Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania, jak i zewnętrznego wykonawcę. Przeprowadzone ewaluacje wskazały m.in., że niniejszy Program stanowił istotny instrument w realizacji w Polsce polityki równego traktowania; stworzył okazję do kompleksowej oceny bieżącego stanu przestrzegania zasady równego traktowania oraz ewentualnego wskazania obszarów wymagających poprawy i powinien być kontynuowany. Program miał też charakter strategiczny, zwłaszcza w kontekście obecnych tendencji demograficznych oraz wpisywał się w szerokie podejście do tematyki antydyskryminacyjnej podejmowanej w prawodawstwie na szczeblu krajowym oraz unijnym. Program angażował również różne podmioty i środowiska, co zwiększało szanse na szerokie podejście i uwzględnianie działań z zakresu równego traktowania w stosunku do różnych grup defaworyzowanych w Polsce. Dodatkowo, w ewaluacji dokonanej przez Zespół Monitorujący podkreślane było szerokie oddziaływanie wewnątrzadministracyjne dokumentu, poprzez przyczynianie się do podniesienia świadomości pracowników administracji publicznej w zakresie równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji. Przyjęcie Krajowego Programu Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2022–2030 związane jest ze spełnieniem przez Polskę warunku podstawowego pn. Krajowe ramy strategiczne na rzecz równości płci w ramach Celu Polityki 4 Europa o Silniejszym Wymiarze Społecznym przez Wdrażanie Europejskiego Filaru Praw Socjalnych, w ramach Polityki Spójności 2021–2027.
Niniejszy Program obejmuje następujące priorytety i działania:
I. Polityka antydyskryminacyjna
A. Prowadzenie monitoringu przepisów ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz ich stosowania oraz prowadzenie monitoringu przepisów innych ustaw zawierających mechanizmy ochrony zasady równego traktowania oraz ich stosowania;
B. Analiza i monitorowanie przepisów będących w zakresie właściwości poszczególnych ministerstw pod kątem respektowania zasady równego traktowania;
C. Tworzenie systemu gromadzenia danych równościowych: analiza stanu obecnego i opracowanie założeń systemu;
D. Usprawnienie mechanizmu współpracy na rzecz polityki równego traktowania w ramach administracji rządowej na szczeblu centralnym i wojewódzkim;
E. Zachęcanie do tworzenia na poziomie lokalnym programów i strategii na rzecz spójności społecznej, w tym wzmocnienia więzi rodzinnych, przeciwdziałania wykluczeniu i promowania równości oraz niedyskryminacji lub włączenia tej tematyki, jako komponentu do innych dokumentów tworzonych na szczeblu wojewódzkim.
II. Praca i zabezpieczenia społeczne
A. Wspieranie wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy;
B. Promowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych;
C. Wspieranie grup narażonych na dyskryminację na rynku pracy ze względu na wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie i orientację seksualną oraz status rodzinny;
D. Promowanie zarządzania różnorodnością w miejscu pracy;
E. Promowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
III. Edukacja
A. Wsparcie włączającego systemu edukacji m.in. w kontekście treści programowych, procedur i dostępności placówek edukacyjnych;
B. Rozwijanie pozytywnych relacji w środowisku szkolnym, kształtowanie postaw prospołecznych, altruistycznych, poszanowania godności wszystkich osób i ich różnorodności;
C. Wsparcie szkół i przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodziców.
IV. Zdrowie
A. Poprawa dostępu do usług zdrowotnych osób zagrożonych wykluczeniem;
B. Podniesienie kompetencji pracowników służby zdrowia w zakresie dotyczącym komunikacji z pacjentami wywodzącymi się z grup narażonych na dyskryminację;
C. Upowszechnianie profilaktyki zdrowotnej i promowanie aktywnego stylu życia.
V. Dostęp do dóbr i usług
A. Poprawa dostępności usług publicznych;
B. Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami poprzez umożliwienie im wykorzystania nowych technologii przeciwdziałających e-wykluczeniu;
C. Promowanie aspektów społecznych w zamówieniach publicznych.
VI. Budowanie świadomości
A. Zwiększenie wiedzy na temat stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji oraz możliwości przeciwdziałania tym zjawiskom (inne niż kampanie społeczne);
B. Realizacja kampanii społecznych mających na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i kształtowanie tolerancji;
C. Zapobieganie postawom nietolerancji i przestępstwom z nienawiści, szczególnie wśród osób młodych;
D. Realizacja działań zmierzających do kształtowania pozytywnego postrzegania starości i osób starszych
w społeczeństwie;
E. Wspieranie osób starszych w pełnieniu roli liderów społecznych;
F. Działania na rzecz wzmocnienia potencjału i pozycji społecznej kobiet i dziewcząt;
G. Prowadzenie działań uświadamiających, skierowanych do ogółu społeczeństwa, pokazujących godność osoby i uwrażliwiających na zjawisko przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, w szczególności wobec kobiet, dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnością;
H. Promowanie równego traktowania w sporcie i poprzez wydarzenia sportowe;
I. Poprawa efektywności stosowania przez sądy, policję i prokuraturę przepisów prawa dotyczących przestępstw z nienawiści i ochrony przed dyskryminacją;
J. Promowanie wśród pracowników mediów zasad równego traktowania.
VII. Gromadzenie danych i badania
A. Raporty oraz badania analityczno-sondażowe na temat realizacji zasady równego traktowania oraz niedyskryminacji w Polsce;
B. Prowadzenie monitoringu przestępstw monitorowanych uprzedzeniami.
VIII. Koordynacja
A. Uwzględnienie polityki równościowej w toku współpracy administracji rządowej z organizacjami pozarządowymi, partnerami społecznymi i innymi interesariuszami w zakresie kształtowania i monitoringu polityki równościowej.
Wskazane w ramach tych obszarów skorelowane działania posłużą jako podstawa dla polityki równego traktowania. Bez tej bazy podejmowanie działań na rzecz równego traktowania będzie mało skuteczne i nieefektywne. Tak zbudowana podstawa posłuży dla realizacji działań oddziałujących na kolejne obszary życia: politykę antydyskryminacyjną, pracę
i zabezpieczenie społeczne, edukację, zdrowie, dostęp do dóbr i usług, budowanie świadomości, gromadzenie danych i badania, jak również koordynację.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Schmidt Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 maja 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany