Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025”
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID318","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Program modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025 ukierunkowany jest na zminimalizowanie, a tam gdzie to możliwe – wyeliminowanie, oraz zapobieganie negatywnym czynnikom oddziałującym na system poboru podatków i ceł w Polsce przez Krajową Administrację Skarbową (dalej: „KAS”), w obszarach:\n1. Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS (Priorytet I).\nProblem do rozwiązania: brak kadr oraz brak zainteresowania pracą/ służbą w KAS, w szczególności na obszarach miejskich i dużych aglomeracji, rezygnacja z pracy/ służby pracowników/ funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (dalej: „funkcjonariusze”) z powodów ekonomicznych. Niwelowanie negatywnych skutków tak zwanego „rynku pracownika” charakteryzującego się dużą presją na wzrost wynagrodzeń. Konieczność odpowiedniego wynagradzania pracowników/ funkcjonariuszy ze względu na odpowiedzialność, którą przyjmują na siebie, w związku z pełnieniem obowiązków służbowych.\n2. Wydatki na szkolenia, wydatki majątkowe i bieżące, modernizacja i utrzymanie wyposażenia technicznego KAS r (Priorytet II).\nProblem do rozwiązania: rozwój gospodarczy i technologiczny powoduje ciągłą konieczność doposażania i modernizacji sprzętu jakim posługuje się KAS realizując zadania nałożone ustawowo. Nielegalne działania podejmowane przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa wymuszają nieustanne udoskonalanie procesu ochrony interesów finansowych Polski w zakresie wyposażenia i wyszkolenia pracowników i funkcjonariuszy. W szczególności niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, która z powodów ekonomicznych i geopolitycznych jest obecnie szczególnie narażona na ryzyka związane z nielegalnym obrotem towarowym. Zadaniem KAS jest niedopuszczenie do osłabienia gospodarki poprzez eliminację handlu towarami wyjętymi spod kontroli skarbowej państwa oraz zapewnienie warunków uczciwej konkurencji dzięki utrzymaniu mechanizmów zwalczania i zapobiegania przestępczości ekonomicznej.\nNiektóre elementy wyposażenia KAS (środki transportu, sprzęt laboratoryjny, sprzęt skanujący) wymagają modernizacji lub wymiany również z powodu dużego zużycia stanowiącego zagrożenie dla użytkowników. Obecnie znaczny odsetek urządzeń ma blisko dziesięcioletni intensywny przebieg pracy. Aby uniknąć przerw w działaniu spowodowanych awariami należy taki sprzęt cyklicznie wymieniać lub modernizować. Przestarzały sprzęt umniejsza potencjał i jakość kontroli. Ze względów ekonomicznych, to jest w przypadkach gdzie np. serwisowanie i dalsze utrzymanie sprzętu jest nieopłacalne należy wyeliminować niekorzystne inwestowanie w utrzymanie nierentownego wyposażenia.\nPlanowane doposażenie ma służyć zwiększeniu zdolności operacyjnych jednostek KAS w zakresie zwalczania przestępczości ekonomicznej, ochrony zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i interesów fiskalnych Polski i państw członkowskich.\n3. Inwestycje budowlane i modernizacja infrastruktury lokalowej KAS oraz zakup nieruchomości (Priorytet III).\nProblem do rozwiązania: konieczność zapewnienia odpowiedniego zaplecza lokalowego KAS oraz obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury np. poprzez rezygnację z umów najmu na rzecz rozpoczęcia eksploatacji własnych obiektów, a także poprzez realizację zadań polegających na poprawie efektywności energetycznej.\nWymagana jest pilna interwencja w zakresie poprawy stanu technicznego budynków i ich elementów mogących spowodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska naturalnego oraz zagrożenie bezpieczeństwa użytkowania obiektu, w szczególności bezpieczeństwa pożarowego.\nModernizacja budynków ma rozwiązać problemy barier architektonicznych, warunków lokalowych pracowników i klientów KAS oraz braku dostępności infrastruktury teleinformatycznej.\n4. Wydatki związane z rozwojem systemów i infrastruktury teleinformatycznej KAS, inwestycje majątkowe, budowlane oraz zakupy IT KAS (Priorytet IV).\nProblem do rozwiązania: rozwój informatyzacji przyczynia się do przenoszenia działalności gospodarczej i administracyjnej do środowiska cyfrowego. Zakres obsługi informatycznej realizowany przez wnioskodawcę, wykracza poza obszar dedykowany KAS i stanowi element łączący i uzupełniający środowisko informatyczne administracji w zakresie wymaganym do sprawnego współdziałania organów Państwa.\nRealizacja programu ma zapewnić stabilne zaplecze informatyczne dla KAS w zakresie infrastruktury, wyposażenia stanowisk pracy, utrzymania i rozwoju systemów skarbowych i celnych oraz systemów wspomagających. Konieczne jest ciągłe zwiększanie bezpieczeństwa w obszarze cyfrowym, jak również zwiększanie możliwości obsługi stale rosnącej liczby klientów posługujących się dokumentami elektronicznymi.\nWartością dodaną programu będzie możliwość zapewnienia pracownikom i funkcjonariuszom, wyposażenia do świadczenia pracy zdalnej w jakości biurowej – w przypadku zaistnienia takiej konieczności lub w związku z decyzjami kierowników jednostek.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Program modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025 stanowić będzie:\n1. narzędzie służące realizacji działań i celów określonych w zarządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie określenia Kierunków działania i rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej na lata 2021-2024 (Dz. Urz. MFFiPR poz. 34) oraz \n2. element średnio i długofalowej polityki gospodarczej państwa, w ramach realizacji celu III „Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu”, w obszarze finansów publicznych, projekt strategiczny: „Uszczelnienie systemu poboru podatków” - w celu realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).\nProgram ma stanowić wsparcie dla wszystkich obszarów stanowiących kierunki działania i rozwoju KAS, to jest:\n1. zapewnienie stabilnych finansów publicznych;\n2. klientocentryczność;\n3. wspieranie rozwoju krajowego systemu finansowego;\n4. wzmocnienie zdolności organizacji do skutecznej realizacji zadań.\nW ramach programu będą realizowane cztery priorytety pozwalające na kontynuację Programu wieloletniego Modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej ustanowionego na lata 2020-2022.\nOczekiwane efekty:\n1. ogólny - wzrost dochodów budżetu państwa z poboru podatków CIT, PIT, VAT, podatku akcyzowego, podatku od niektórych instytucji finansowych, podatku od gier, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz cła i innych, zgodnie ze wskaźnikami ekonomicznymi oceny realizacji programu, przedstawionymi w załączniku do projektu uchwały. Wzrost oczekiwany jest jako trend mierzony względem porównywalnych lat poprzedzających okres badany;\n2. rzeczowe:\na) Priorytet I „Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS”.\nOczekiwany efekt: zwiększenie konkurencyjności KAS na rynku pracy, w szczególności w dużych miastach i aglomeracjach. Zwiększenie atrakcyjności zatrudnienia i zmniejszenie odpływu doświadczonych pracowników i funkcjonariuszy. Zapewnienie ciągłości pracy na odpowiednim poziomie merytorycznym, ograniczenie czasu oczekiwania na realizację czynności związanych z obsługą klienta KAS,\nb) Priorytet II „Wydatki na szkolenia, wydatki majątkowe i bieżące, modernizacja i utrzymanie wyposażenia technicznego KAS”.\nOczekiwany efekt: kompleksowe doposażenie jednostek KAS w środki transportu i sprzęt do kontroli celno-skarbowej, laboratoryjnej i techniki specjalnej oraz uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego i innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, kursów i szkoleń specjalistycznych a także wymianę (budowę/posadowienie, zakup lub modernizację) skanerów RTG,\nc) Priorytet III: „Inwestycje budowlane i modernizacja infrastruktury lokalowej KAS oraz zakup nieruchomości”.\nOczekiwany efekt: poprawa stanu technicznego obiektów KAS oraz zwiększenie efektywności energetycznej. Zapewnienie dostępności dla osób niepełnosprawnych, poprawa warunków pracy i służby oraz obsługi klienta, zabezpieczenie informacji i dokumentów oraz zmniejszenie ogólnych kosztów eksploatacji zaplecza lokalowego.\nProgram przewiduje, w zidentyfikowanych lokalizacjach, kompleksowe remonty obejmujące elementy zewnętrzne budynków, elementy wewnętrzne budynków, instalacje wewnętrzne, systemy bezpieczeństwa, elementy zagospodarowania terenu,\nd) Priorytet IV: „Wydatki związane z rozwojem systemów i infrastruktury teleinformatycznej KAS, inwestycje majątkowe, budowlane oraz zakupy IT”.\nOczekiwany efekt: umożliwienie realizacji większej liczby zadań w środowisku cyfrowym, usprawnienie i przyspieszenie procesów informatycznych związanych z poborem, rozliczaniem i kontrolą podatkową i celną w Polsce. Zapewnienie pracownikom i funkcjonariuszom stanowisk pracy właściwych do rodzaju wykonywanych przez nich obowiązków. Zminimalizowanie ryzyka związanego z niedostatecznym rozwojem infrastruktury KAS w stosunku do potrzeb wynikających z rozwoju gospodarczego i zwiększenia się zapotrzebowania na obsługę i usługi cyfrowe realizowane przez organy państwowe.\nProgram powoduje skutki finansowe dla sektora finansów publicznych, w tym dla budżetu państwa. Łączna kwota na wszystkie priorytety w latach 2023-2025 wynosi 3 000 mln zł, po 1 000 mln zł na każdy rok.\nWydatki na realizację Programu w roku 2023 oraz w kolejnych latach będą ponoszone w ramach limitu części 83 oraz części 19 budżetu państwa.\nKażdy z etapów modernizacji wynagrodzeń i uposażeń w KAS będzie skutkował dla budżetu państwa (także w latach następujących po roku 2025) w sposób skumulowany, tj. jako suma zwiększeń wydatków z lat 2023–2025. Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń wraz z dodatkami (o charakterze mentorskim, stołeczny) i nagrodami jubileuszowymi dla funkcjonariuszy w latach 2023-2025 będą stanowiły podstawę dla zwiększenia dotychczasowych limitów wydatków dla KAS w kolejnych latach budżetowych.\nPodwyżki wynagrodzeń/uposażeń objęte Programem zostaną wypłacone niezależnie od podwyżek wynikających z innych regulacji wynagrodzeń w sferze budżetowej, w tym wzrostu kwoty bazowej lub wzrostu funduszu wynagrodzeń/uposażeń na mocy ustawy budżetowej na dany rok budżetowy.\nOczekiwania płacowe pracowników i funkcjonariuszy kształtują w największym stopniu podwyżki w innych służbach mundurowych państwa, a Program jest kontynuacją programu modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej realizowanego w latach 2020-2022.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Bartosz Zbaraszczuk Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 stycznia 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID318
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Program modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025 ukierunkowany jest na zminimalizowanie, a tam gdzie to możliwe – wyeliminowanie, oraz zapobieganie negatywnym czynnikom oddziałującym na system poboru podatków i ceł w Polsce przez Krajową Administrację Skarbową (dalej: „KAS”), w obszarach: 1. Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS (Priorytet I). Problem do rozwiązania: brak kadr oraz brak zainteresowania pracą/ służbą w KAS, w szczególności na obszarach miejskich i dużych aglomeracji, rezygnacja z pracy/ służby pracowników/ funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (dalej: „funkcjonariusze”) z powodów ekonomicznych. Niwelowanie negatywnych skutków tak zwanego „rynku pracownika” charakteryzującego się dużą presją na wzrost wynagrodzeń. Konieczność odpowiedniego wynagradzania pracowników/ funkcjonariuszy ze względu na odpowiedzialność, którą przyjmują na siebie, w związku z pełnieniem obowiązków służbowych. 2. Wydatki na szkolenia, wydatki majątkowe i bieżące, modernizacja i utrzymanie wyposażenia technicznego KAS r (Priorytet II). Problem do rozwiązania: rozwój gospodarczy i technologiczny powoduje ciągłą konieczność doposażania i modernizacji sprzętu jakim posługuje się KAS realizując zadania nałożone ustawowo. Nielegalne działania podejmowane przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa wymuszają nieustanne udoskonalanie procesu ochrony interesów finansowych Polski w zakresie wyposażenia i wyszkolenia pracowników i funkcjonariuszy. W szczególności niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, która z powodów ekonomicznych i geopolitycznych jest obecnie szczególnie narażona na ryzyka związane z nielegalnym obrotem towarowym. Zadaniem KAS jest niedopuszczenie do osłabienia gospodarki poprzez eliminację handlu towarami wyjętymi spod kontroli skarbowej państwa oraz zapewnienie warunków uczciwej konkurencji dzięki utrzymaniu mechanizmów zwalczania i zapobiegania przestępczości ekonomicznej. Niektóre elementy wyposażenia KAS (środki transportu, sprzęt laboratoryjny, sprzęt skanujący) wymagają modernizacji lub wymiany również z powodu dużego zużycia stanowiącego zagrożenie dla użytkowników. Obecnie znaczny odsetek urządzeń ma blisko dziesięcioletni intensywny przebieg pracy. Aby uniknąć przerw w działaniu spowodowanych awariami należy taki sprzęt cyklicznie wymieniać lub modernizować. Przestarzały sprzęt umniejsza potencjał i jakość kontroli. Ze względów ekonomicznych, to jest w przypadkach gdzie np. serwisowanie i dalsze utrzymanie sprzętu jest nieopłacalne należy wyeliminować niekorzystne inwestowanie w utrzymanie nierentownego wyposażenia. Planowane doposażenie ma służyć zwiększeniu zdolności operacyjnych jednostek KAS w zakresie zwalczania przestępczości ekonomicznej, ochrony zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i interesów fiskalnych Polski i państw członkowskich. 3. Inwestycje budowlane i modernizacja infrastruktury lokalowej KAS oraz zakup nieruchomości (Priorytet III). Problem do rozwiązania: konieczność zapewnienia odpowiedniego zaplecza lokalowego KAS oraz obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury np. poprzez rezygnację z umów najmu na rzecz rozpoczęcia eksploatacji własnych obiektów, a także poprzez realizację zadań polegających na poprawie efektywności energetycznej. Wymagana jest pilna interwencja w zakresie poprawy stanu technicznego budynków i ich elementów mogących spowodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska naturalnego oraz zagrożenie bezpieczeństwa użytkowania obiektu, w szczególności bezpieczeństwa pożarowego. Modernizacja budynków ma rozwiązać problemy barier architektonicznych, warunków lokalowych pracowników i klientów KAS oraz braku dostępności infrastruktury teleinformatycznej. 4. Wydatki związane z rozwojem systemów i infrastruktury teleinformatycznej KAS, inwestycje majątkowe, budowlane oraz zakupy IT KAS (Priorytet IV). Problem do rozwiązania: rozwój informatyzacji przyczynia się do przenoszenia działalności gospodarczej i administracyjnej do środowiska cyfrowego. Zakres obsługi informatycznej realizowany przez wnioskodawcę, wykracza poza obszar dedykowany KAS i stanowi element łączący i uzupełniający środowisko informatyczne administracji w zakresie wymaganym do sprawnego współdziałania organów Państwa. Realizacja programu ma zapewnić stabilne zaplecze informatyczne dla KAS w zakresie infrastruktury, wyposażenia stanowisk pracy, utrzymania i rozwoju systemów skarbowych i celnych oraz systemów wspomagających. Konieczne jest ciągłe zwiększanie bezpieczeństwa w obszarze cyfrowym, jak również zwiększanie możliwości obsługi stale rosnącej liczby klientów posługujących się dokumentami elektronicznymi. Wartością dodaną programu będzie możliwość zapewnienia pracownikom i funkcjonariuszom, wyposażenia do świadczenia pracy zdalnej w jakości biurowej – w przypadku zaistnienia takiej konieczności lub w związku z decyzjami kierowników jednostek.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Program modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025 stanowić będzie: 1. narzędzie służące realizacji działań i celów określonych w zarządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie określenia Kierunków działania i rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej na lata 2021-2024 (Dz. Urz. MFFiPR poz. 34) oraz 2. element średnio i długofalowej polityki gospodarczej państwa, w ramach realizacji celu III „Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu”, w obszarze finansów publicznych, projekt strategiczny: „Uszczelnienie systemu poboru podatków” - w celu realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Program ma stanowić wsparcie dla wszystkich obszarów stanowiących kierunki działania i rozwoju KAS, to jest: 1. zapewnienie stabilnych finansów publicznych; 2. klientocentryczność; 3. wspieranie rozwoju krajowego systemu finansowego; 4. wzmocnienie zdolności organizacji do skutecznej realizacji zadań. W ramach programu będą realizowane cztery priorytety pozwalające na kontynuację Programu wieloletniego Modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej ustanowionego na lata 2020-2022. Oczekiwane efekty: 1. ogólny - wzrost dochodów budżetu państwa z poboru podatków CIT, PIT, VAT, podatku akcyzowego, podatku od niektórych instytucji finansowych, podatku od gier, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz cła i innych, zgodnie ze wskaźnikami ekonomicznymi oceny realizacji programu, przedstawionymi w załączniku do projektu uchwały. Wzrost oczekiwany jest jako trend mierzony względem porównywalnych lat poprzedzających okres badany; 2. rzeczowe: a) Priorytet I „Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS”. Oczekiwany efekt: zwiększenie konkurencyjności KAS na rynku pracy, w szczególności w dużych miastach i aglomeracjach. Zwiększenie atrakcyjności zatrudnienia i zmniejszenie odpływu doświadczonych pracowników i funkcjonariuszy. Zapewnienie ciągłości pracy na odpowiednim poziomie merytorycznym, ograniczenie czasu oczekiwania na realizację czynności związanych z obsługą klienta KAS, b) Priorytet II „Wydatki na szkolenia, wydatki majątkowe i bieżące, modernizacja i utrzymanie wyposażenia technicznego KAS”. Oczekiwany efekt: kompleksowe doposażenie jednostek KAS w środki transportu i sprzęt do kontroli celno-skarbowej, laboratoryjnej i techniki specjalnej oraz uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego i innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, kursów i szkoleń specjalistycznych a także wymianę (budowę/posadowienie, zakup lub modernizację) skanerów RTG, c) Priorytet III: „Inwestycje budowlane i modernizacja infrastruktury lokalowej KAS oraz zakup nieruchomości”. Oczekiwany efekt: poprawa stanu technicznego obiektów KAS oraz zwiększenie efektywności energetycznej. Zapewnienie dostępności dla osób niepełnosprawnych, poprawa warunków pracy i służby oraz obsługi klienta, zabezpieczenie informacji i dokumentów oraz zmniejszenie ogólnych kosztów eksploatacji zaplecza lokalowego. Program przewiduje, w zidentyfikowanych lokalizacjach, kompleksowe remonty obejmujące elementy zewnętrzne budynków, elementy wewnętrzne budynków, instalacje wewnętrzne, systemy bezpieczeństwa, elementy zagospodarowania terenu, d) Priorytet IV: „Wydatki związane z rozwojem systemów i infrastruktury teleinformatycznej KAS, inwestycje majątkowe, budowlane oraz zakupy IT”. Oczekiwany efekt: umożliwienie realizacji większej liczby zadań w środowisku cyfrowym, usprawnienie i przyspieszenie procesów informatycznych związanych z poborem, rozliczaniem i kontrolą podatkową i celną w Polsce. Zapewnienie pracownikom i funkcjonariuszom stanowisk pracy właściwych do rodzaju wykonywanych przez nich obowiązków. Zminimalizowanie ryzyka związanego z niedostatecznym rozwojem infrastruktury KAS w stosunku do potrzeb wynikających z rozwoju gospodarczego i zwiększenia się zapotrzebowania na obsługę i usługi cyfrowe realizowane przez organy państwowe. Program powoduje skutki finansowe dla sektora finansów publicznych, w tym dla budżetu państwa. Łączna kwota na wszystkie priorytety w latach 2023-2025 wynosi 3 000 mln zł, po 1 000 mln zł na każdy rok. Wydatki na realizację Programu w roku 2023 oraz w kolejnych latach będą ponoszone w ramach limitu części 83 oraz części 19 budżetu państwa. Każdy z etapów modernizacji wynagrodzeń i uposażeń w KAS będzie skutkował dla budżetu państwa (także w latach następujących po roku 2025) w sposób skumulowany, tj. jako suma zwiększeń wydatków z lat 2023–2025. Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń wraz z dodatkami (o charakterze mentorskim, stołeczny) i nagrodami jubileuszowymi dla funkcjonariuszy w latach 2023-2025 będą stanowiły podstawę dla zwiększenia dotychczasowych limitów wydatków dla KAS w kolejnych latach budżetowych. Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń objęte Programem zostaną wypłacone niezależnie od podwyżek wynikających z innych regulacji wynagrodzeń w sferze budżetowej, w tym wzrostu kwoty bazowej lub wzrostu funduszu wynagrodzeń/uposażeń na mocy ustawy budżetowej na dany rok budżetowy. Oczekiwania płacowe pracowników i funkcjonariuszy kształtują w największym stopniu podwyżki w innych służbach mundurowych państwa, a Program jest kontynuacją programu modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej realizowanego w latach 2020-2022.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Bartosz Zbaraszczuk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 stycznia 2023 r.