W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID227","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Polska należy do krajów o niewielkich zasobach wodnych. Określa się je między innymi za pomocą współczynnika dostępności wody – dla Polski wynosi on około 1 600 m³ na mieszkańca/rok. Wartość ta, w porównaniu do średniej europejskiej, jest niska. Średni współczynnik dostępności wody przypadający na Europejczyka wynosi około 4 500 m³, a dla całego świata średnio prawie 6 000 m3 na mieszkańca. Ilość zmagazynowanej wody w istniejących zbiornikach retencyjnych w Polsce wynosi ok. 4 mld m3, co stanowi ok. 6,5% objętości średniorocznego odpływu rzecznego.\nW latach 1951 – 2018 średnia wartość łącznych zasobów wód płynących w Polsce wyniosła 60,4 km3. Na tym tle, w roku hydrologicznym 2018 wielkość zasobów wód płynących w Polsce była przeciętna, a w roku hydrologicznym 2019 była jeszcze mniejsza i stanowiła 69,4% wartości średniej.\nW nadchodzących latach należy liczyć się z częstszym występowaniem zarówno zjawiska suszy, jak i wysokiej wody. Na przestrzeni ostatniej dekady tj. lat 2010 – 2019 susze miały miejsce dwukrotnie częściej niż w ubiegłych dekadach.\nDuże zbiorniki retencyjne w Polsce posiadają sumaryczną pojemność trzykrotnie niższą od uznawanej w Europie za wystarczającą dla bezpiecznego zaopatrzenia w wodę i zapewniającą wystarczający poziom ochrony przeciwpowodziowej. Niedostateczna retencja nie pozwala na znaczące wyrównanie odpływów. Jest także zbyt mała dla istotnego ograniczenia zagrożenia powodziowego kraju. Sytuacja hydrologiczna (m.in. zmiany w charakterystyce opadów) powiązana z brakiem możliwości gospodarowania odpływem rzecznym jest jednym z czynników ograniczających efektywne zarządzanie zasobami wodnymi.\nDocelowo na obszarze Polski (uwzględniając warunki topograficzne, gęstość zaludnienia i stopień zagospodarowania kraju) możliwe jest osiągnięcie retencji zbiornikowej na poziomie około 15% (tj. 8,4 mld m3).\nPolska musi być przygotowana aby, zgodnie z Dyrektywą 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, wypełnić jej nadrzędny cel, jakim jest ograniczanie ryzyka powodziowego i zmniejszanie następstw powodzi oraz dążyć do właściwego zarządzania ryzykiem, jakie może stwarzać powódź dla ludzkiego zdrowia, środowiska, działalności gospodarczej i dziedzictwa kulturowego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Efektywne gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce wymaga realizacji szeregu inwestycji w 2 obszarach:\n• budowa zbiorników;\n• budowa i odbudowa infrastruktury przeciwpowodziowej.\nPrawidłowy dobór działań inwestycyjnych, dokonany w oparciu o identyfikację stanu zasobów wodnych, wyniki analizy zagrożenia powodzią i suszą oraz przegląd potrzeb, zwiększa potencjał umożliwiający osiągnięcie efektywnych rezultatów przeciwdziałania skutkom suszy i powodzi. Podstawowym warunkiem ich realizacji jest zapewnienie stabilnego finansowania, w oparciu o środki publiczne.\nTym samym rekomendowanym rozwiązaniem jest opracowanie i wdrożenie, na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, programu wieloletniego pn. „Gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce”. \nCelem głównym Programu jest zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego oraz uzyskanie korzystnego bilansu wodnego (ochrona przed suszą i retencja wodna). Realizacja celu głównego wpłynie również na osiągnięcie celów szczegółowych, które zakładają realizację projektów inwestycyjnych zmierzających do wzmocnienia ochrony przeciwpowodziowej, przeciwdziałania skutkom suszy oraz zwiększenia produkcji „zielonej energii”.\nProgram jest odpowiedzą na łagodzenie ryzyka klęsk żywiołowych, jakimi są zagrożenia powodziami, niedobory wody spowodowane suszą. Program przyczyni się do przeciwdziałania zmianom klimatu. \nW ramach zakresu interwencji dotyczącego:\n• budowy zbiorników - przewiduje się realizację 16 zadań inwestycyjnych polegających na budowie lub przebudowie 21 zbiorników. Efekty to zwiększenie poziomu ochrony przeciwpowodziowej (ok. 167 mln m3 rezerwy przeciwpowodziowej), przeciwdziałanie skutkom suszy – zwiększenie ilości retencjonowanej wody o ok. 256 mln m3, co istotnie przyczyni się do wypełnienia wskaźnika retencji do 15% średniego rocznego odpływu;\n• odbudowy i budowy infrastruktury przeciwpowodziowej - przewiduje się 3 inwestycje polegające na polepszeniu parametrów eksploatacyjnych dla pracy lodołamaczy w celu swobodnego prowadzenia akcji lodołamania\n\nWartość Programu to 6 540,13 mln zł. Okres realizacji - 2024-2033. Wykonawcą Programu jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID227
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Polska należy do krajów o niewielkich zasobach wodnych. Określa się je między innymi za pomocą współczynnika dostępności wody – dla Polski wynosi on około 1 600 m³ na mieszkańca/rok. Wartość ta, w porównaniu do średniej europejskiej, jest niska. Średni współczynnik dostępności wody przypadający na Europejczyka wynosi około 4 500 m³, a dla całego świata średnio prawie 6 000 m3 na mieszkańca. Ilość zmagazynowanej wody w istniejących zbiornikach retencyjnych w Polsce wynosi ok. 4 mld m3, co stanowi ok. 6,5% objętości średniorocznego odpływu rzecznego.
W latach 1951 – 2018 średnia wartość łącznych zasobów wód płynących w Polsce wyniosła 60,4 km3. Na tym tle, w roku hydrologicznym 2018 wielkość zasobów wód płynących w Polsce była przeciętna, a w roku hydrologicznym 2019 była jeszcze mniejsza i stanowiła 69,4% wartości średniej.
W nadchodzących latach należy liczyć się z częstszym występowaniem zarówno zjawiska suszy, jak i wysokiej wody. Na przestrzeni ostatniej dekady tj. lat 2010 – 2019 susze miały miejsce dwukrotnie częściej niż w ubiegłych dekadach.
Duże zbiorniki retencyjne w Polsce posiadają sumaryczną pojemność trzykrotnie niższą od uznawanej w Europie za wystarczającą dla bezpiecznego zaopatrzenia w wodę i zapewniającą wystarczający poziom ochrony przeciwpowodziowej. Niedostateczna retencja nie pozwala na znaczące wyrównanie odpływów. Jest także zbyt mała dla istotnego ograniczenia zagrożenia powodziowego kraju. Sytuacja hydrologiczna (m.in. zmiany w charakterystyce opadów) powiązana z brakiem możliwości gospodarowania odpływem rzecznym jest jednym z czynników ograniczających efektywne zarządzanie zasobami wodnymi.
Docelowo na obszarze Polski (uwzględniając warunki topograficzne, gęstość zaludnienia i stopień zagospodarowania kraju) możliwe jest osiągnięcie retencji zbiornikowej na poziomie około 15% (tj. 8,4 mld m3).
Polska musi być przygotowana aby, zgodnie z Dyrektywą 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, wypełnić jej nadrzędny cel, jakim jest ograniczanie ryzyka powodziowego i zmniejszanie następstw powodzi oraz dążyć do właściwego zarządzania ryzykiem, jakie może stwarzać powódź dla ludzkiego zdrowia, środowiska, działalności gospodarczej i dziedzictwa kulturowego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Efektywne gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce wymaga realizacji szeregu inwestycji w 2 obszarach:
• budowa zbiorników;
• budowa i odbudowa infrastruktury przeciwpowodziowej.
Prawidłowy dobór działań inwestycyjnych, dokonany w oparciu o identyfikację stanu zasobów wodnych, wyniki analizy zagrożenia powodzią i suszą oraz przegląd potrzeb, zwiększa potencjał umożliwiający osiągnięcie efektywnych rezultatów przeciwdziałania skutkom suszy i powodzi. Podstawowym warunkiem ich realizacji jest zapewnienie stabilnego finansowania, w oparciu o środki publiczne.
Tym samym rekomendowanym rozwiązaniem jest opracowanie i wdrożenie, na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, programu wieloletniego pn. „Gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce”.
Celem głównym Programu jest zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego oraz uzyskanie korzystnego bilansu wodnego (ochrona przed suszą i retencja wodna). Realizacja celu głównego wpłynie również na osiągnięcie celów szczegółowych, które zakładają realizację projektów inwestycyjnych zmierzających do wzmocnienia ochrony przeciwpowodziowej, przeciwdziałania skutkom suszy oraz zwiększenia produkcji „zielonej energii”.
Program jest odpowiedzą na łagodzenie ryzyka klęsk żywiołowych, jakimi są zagrożenia powodziami, niedobory wody spowodowane suszą. Program przyczyni się do przeciwdziałania zmianom klimatu.
W ramach zakresu interwencji dotyczącego:
• budowy zbiorników - przewiduje się realizację 16 zadań inwestycyjnych polegających na budowie lub przebudowie 21 zbiorników. Efekty to zwiększenie poziomu ochrony przeciwpowodziowej (ok. 167 mln m3 rezerwy przeciwpowodziowej), przeciwdziałanie skutkom suszy – zwiększenie ilości retencjonowanej wody o ok. 256 mln m3, co istotnie przyczyni się do wypełnienia wskaźnika retencji do 15% średniego rocznego odpływu;
• odbudowy i budowy infrastruktury przeciwpowodziowej - przewiduje się 3 inwestycje polegające na polepszeniu parametrów eksploatacyjnych dla pracy lodołamaczy w celu swobodnego prowadzenia akcji lodołamania

Wartość Programu to 6 540,13 mln zł. Okres realizacji - 2024-2033. Wykonawcą Programu jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: