W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu rządowego pod nazwą Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC)

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID136","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Polska nie wykorzystuje potencjału technologii cyfrowych, czego wyrazem jest m.in. wartość indeksu Cyfrowej Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI, Digital Economy and Society Index)[1]), plasująca nasz kraj na 23. pozycji wśród państw Unii Europejskiej. Na ten wynik znaczący wpływ ma niski poziom kompetencji cyfrowych. Ten stan rzeczy stanowi natomiast istotną barierę dla innowacyjności, rozwoju gospodarki elektronicznej oraz wzrostu jakości kapitału ludzkiego, a w konsekwencji wzrostu gospodarczego w Polsce.\nWedług Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) nie będzie możliwe przejście do modelu gospodarki opartej na wiedzy i uzyskanie przez Polskę przewagi konkurencyjnej w XXI wieku bez wykorzystania kompetencji cyfrowych. Niestety dotychczas liczne inicjatywy na rzecz podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych w Polsce, ze względu na rozproszenie, doraźny charakter i brak kompleksowości, nie spełniły pokładanych w nich nadziei. Dlatego Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) został przygotowany z myślą o wypracowaniu podejścia systemowego w obszarze rozwoju kompetencji cyfrowych.\nNa poziomie unijnym Komisja Europejska już w 2016 r. w swoim Komunikacie „Nowy Europejski Program na Rzecz Umiejętności”[2]) wzywał państwa członkowskie UE do opracowania w 2017 r. kompleksowych krajowych strategii w zakresie umiejętności cyfrowych. Rolę takiego dokumentu będzie pełnić w Polsce Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, zwany dalej Programem.\nWśród Rekomendacji Rady Unii Europejskiej dla Polski w sprawie Krajowego Programu Reform z 2020 r. do realizacji w latach 2020-2021 na drugim miejscu znalazła się „poprawa umiejętności cyfrowych” oraz „dalsze promowanie cyfrowej transformacji firm i administracji publicznej”.\nW okolicznościach pandemii koronawirusa, gdy celem ograniczenia rozprzestrzeniania się patogenu, optymalnym rozwiązaniem stało się wdrażanie pracy i nauki w trybie zdalnym, przy zastosowaniu narzędzi cyfrowych, rozwój kompetencji cyfrowych obywateli to już nie tylko kwestia przyszłej innowacyjności naszego Państwa, ale kwestia przetrwania oraz funkcjonowania naszego społeczeństwa i państwa tu i teraz. Wiele osób bezradnych wobec nowych technologii, jest skazanych nie tylko na wykluczenie cyfrowe, ale również wykluczenie z rynku pracy z powodu braku umiejętności pracy zdalnej.\n\n \n\n\n[1]) European Commission, The Digital Economy and Society Index, 2019 [online]. Dostępny w WWW: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi (stan na 14.06.2019).\n\n\n\n[2]) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Nowy Europejski Program na Rzecz Umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności”, Bruksela, dnia 10.6.2016 r., COM(2016) 381 final.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Na podstawie diagnozy sytuacji w obszarze kompetencji cyfrowych w Polsce, występujących trendów cyfryzacyjnych oraz problemów i wyzwań, wypracowano cztery priorytety dla Programu:\n\nI. Wzmocnienie zarządzania rozwojem kompetencji cyfrowych. \nII. Rozwój edukacji cyfrowej. \nIII. Zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych. \nIV. Wsparcie kompetencji cyfrowych na rynku pracy.\n\nW ramach każdego priorytetu opracowano zadania wyznaczające obszar interwencji, w ramach którego przewidziano do realizacji działania i projekty.\n\nPriorytet I „Wzmocnienie zarządzania rozwojem kompetencji cyfrowych” \n\nRealizacja ww. priorytetu zapewni systemowe podejście do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce, które w szczególności wzmocni: koordynację działań na rzecz realizacji PRKC, monitorowanie realizacji PRKC i rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce, współdziałanie administracji na poziomie centralnym i regionalnym, współpracę międzysektorową między administracją publiczną, biznesem oraz organizacjami pozarządowymi oraz współtworzenie i współdzielenie wiedzy, dobrych praktyk i zasobów edukacyjnych.\n\nPriorytet II „Rozwój edukacji cyfrowej”\n\nRealizacja ww. priorytetu zapewni systemowe podejście do kształcenia kompetencji cyfrowych oraz wykorzystania zasobów i narzędzi w dydaktyce na wszystkich szczeblach kształcenia. Wzmocni kompetencje w zakresie dydaktyki cyfrowej nauczycieli, nauczycieli akademickich i kompetencje pracowników Klubów Rozwoju Cyfrowego jako edukatorów cyfrowych, oraz kompetencje cyfrowe studentów stosownie do kierunku kształcenia i wybranej ścieżki kariery.\n\nPriorytet III „Zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych”\n\nRealizacja priorytetu zapewni dostęp do informacji, poradnictwa i szkoleń dla wszystkich, którzy chcą zbudować lub podnieść swoje kompetencje cyfrowe w Klubach Rozwoju Cyfrowego – lokalnych placówkach zorganizowanych w gminach na bazie istniejących instytucji takich, jak biblioteki publiczne, Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji (LOWE), szkoły lub inne instytucje kultury, edukacji lub kształcenia ustawicznego, centra usług społecznych, uniwersytety ludowe, koła gospodyń wiejskich lub podmioty systemu nauki i szkolnictwa wyższego itp. Działania promocyjne przyczynią się do wzrostu zainteresowania rozwojem kompetencji cyfrowych wśród osób dorosłych, aktywizacji cyfrowej sektora MŚP oraz wzmacniania postaw procyfrowych w administracji publicznej. Doprowadzi do ograniczenia wykluczenia cyfrowego związanego zarówno z brakiem motywacji do korzystania z technologii cyfrowych, jak i z brakiem umiejętności w tym zakresie.\n\nPriorytet IV „Wsparcie kompetencji cyfrowych na rynku pracy”\n\nRealizacja ww. priorytetu zapewni adekwatny do potrzeb napływ pracowników o oczekiwanych kompetencjach cyfrowych, który przyczyni się do wzrostu wydajności pracy w Polsce. Jednocześnie pracownicy będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy, co przełoży się również na wzrost jakości ich życia.\nSpowoduje większe wykorzystanie technologii cyfrowych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a w konsekwencji wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.\nWzrosną kompetencje cyfrowe pracowników instytucji publicznych, a tym samym jakość usług e-administracji oraz ich cyfrowa dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Rynek pracy wzbogaci się o nowy zasób dobrze wykształconych specjalistów ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych), potrzebnych we wszystkich branżach gospodarki.\n\nRAMY CZASOWE\n\nRealizacja Programu potrwa do 2030 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 lutego 2023 r. z uwagą","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID136
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Polska nie wykorzystuje potencjału technologii cyfrowych, czego wyrazem jest m.in. wartość indeksu Cyfrowej Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI, Digital Economy and Society Index)[1]), plasująca nasz kraj na 23. pozycji wśród państw Unii Europejskiej. Na ten wynik znaczący wpływ ma niski poziom kompetencji cyfrowych. Ten stan rzeczy stanowi natomiast istotną barierę dla innowacyjności, rozwoju gospodarki elektronicznej oraz wzrostu jakości kapitału ludzkiego, a w konsekwencji wzrostu gospodarczego w Polsce.
Według Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) nie będzie możliwe przejście do modelu gospodarki opartej na wiedzy i uzyskanie przez Polskę przewagi konkurencyjnej w XXI wieku bez wykorzystania kompetencji cyfrowych. Niestety dotychczas liczne inicjatywy na rzecz podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych w Polsce, ze względu na rozproszenie, doraźny charakter i brak kompleksowości, nie spełniły pokładanych w nich nadziei. Dlatego Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) został przygotowany z myślą o wypracowaniu podejścia systemowego w obszarze rozwoju kompetencji cyfrowych.
Na poziomie unijnym Komisja Europejska już w 2016 r. w swoim Komunikacie „Nowy Europejski Program na Rzecz Umiejętności”[2]) wzywał państwa członkowskie UE do opracowania w 2017 r. kompleksowych krajowych strategii w zakresie umiejętności cyfrowych. Rolę takiego dokumentu będzie pełnić w Polsce Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, zwany dalej Programem.
Wśród Rekomendacji Rady Unii Europejskiej dla Polski w sprawie Krajowego Programu Reform z 2020 r. do realizacji w latach 2020-2021 na drugim miejscu znalazła się „poprawa umiejętności cyfrowych” oraz „dalsze promowanie cyfrowej transformacji firm i administracji publicznej”.
W okolicznościach pandemii koronawirusa, gdy celem ograniczenia rozprzestrzeniania się patogenu, optymalnym rozwiązaniem stało się wdrażanie pracy i nauki w trybie zdalnym, przy zastosowaniu narzędzi cyfrowych, rozwój kompetencji cyfrowych obywateli to już nie tylko kwestia przyszłej innowacyjności naszego Państwa, ale kwestia przetrwania oraz funkcjonowania naszego społeczeństwa i państwa tu i teraz. Wiele osób bezradnych wobec nowych technologii, jest skazanych nie tylko na wykluczenie cyfrowe, ale również wykluczenie z rynku pracy z powodu braku umiejętności pracy zdalnej.




[1]) European Commission, The Digital Economy and Society Index, 2019 [online]. Dostępny w WWW: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi (stan na 14.06.2019).



[2]) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Nowy Europejski Program na Rzecz Umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności”, Bruksela, dnia 10.6.2016 r., COM(2016) 381 final.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Na podstawie diagnozy sytuacji w obszarze kompetencji cyfrowych w Polsce, występujących trendów cyfryzacyjnych oraz problemów i wyzwań, wypracowano cztery priorytety dla Programu:

I. Wzmocnienie zarządzania rozwojem kompetencji cyfrowych.
II. Rozwój edukacji cyfrowej.
III. Zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych.
IV. Wsparcie kompetencji cyfrowych na rynku pracy.

W ramach każdego priorytetu opracowano zadania wyznaczające obszar interwencji, w ramach którego przewidziano do realizacji działania i projekty.

Priorytet I „Wzmocnienie zarządzania rozwojem kompetencji cyfrowych”

Realizacja ww. priorytetu zapewni systemowe podejście do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce, które w szczególności wzmocni: koordynację działań na rzecz realizacji PRKC, monitorowanie realizacji PRKC i rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce, współdziałanie administracji na poziomie centralnym i regionalnym, współpracę międzysektorową między administracją publiczną, biznesem oraz organizacjami pozarządowymi oraz współtworzenie i współdzielenie wiedzy, dobrych praktyk i zasobów edukacyjnych.

Priorytet II „Rozwój edukacji cyfrowej”

Realizacja ww. priorytetu zapewni systemowe podejście do kształcenia kompetencji cyfrowych oraz wykorzystania zasobów i narzędzi w dydaktyce na wszystkich szczeblach kształcenia. Wzmocni kompetencje w zakresie dydaktyki cyfrowej nauczycieli, nauczycieli akademickich i kompetencje pracowników Klubów Rozwoju Cyfrowego jako edukatorów cyfrowych, oraz kompetencje cyfrowe studentów stosownie do kierunku kształcenia i wybranej ścieżki kariery.

Priorytet III „Zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych”

Realizacja priorytetu zapewni dostęp do informacji, poradnictwa i szkoleń dla wszystkich, którzy chcą zbudować lub podnieść swoje kompetencje cyfrowe w Klubach Rozwoju Cyfrowego – lokalnych placówkach zorganizowanych w gminach na bazie istniejących instytucji takich, jak biblioteki publiczne, Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji (LOWE), szkoły lub inne instytucje kultury, edukacji lub kształcenia ustawicznego, centra usług społecznych, uniwersytety ludowe, koła gospodyń wiejskich lub podmioty systemu nauki i szkolnictwa wyższego itp. Działania promocyjne przyczynią się do wzrostu zainteresowania rozwojem kompetencji cyfrowych wśród osób dorosłych, aktywizacji cyfrowej sektora MŚP oraz wzmacniania postaw procyfrowych w administracji publicznej. Doprowadzi do ograniczenia wykluczenia cyfrowego związanego zarówno z brakiem motywacji do korzystania z technologii cyfrowych, jak i z brakiem umiejętności w tym zakresie.

Priorytet IV „Wsparcie kompetencji cyfrowych na rynku pracy”

Realizacja ww. priorytetu zapewni adekwatny do potrzeb napływ pracowników o oczekiwanych kompetencjach cyfrowych, który przyczyni się do wzrostu wydajności pracy w Polsce. Jednocześnie pracownicy będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy, co przełoży się również na wzrost jakości ich życia.
Spowoduje większe wykorzystanie technologii cyfrowych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a w konsekwencji wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.
Wzrosną kompetencje cyfrowe pracowników instytucji publicznych, a tym samym jakość usług e-administracji oraz ich cyfrowa dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Rynek pracy wzbogaci się o nowy zasób dobrze wykształconych specjalistów ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych), potrzebnych we wszystkich branżach gospodarki.

RAMY CZASOWE

Realizacja Programu potrwa do 2030 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 lutego 2023 r. z uwagą
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany