W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC10","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862).\nZmiany wprowadzane w Programie Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 – 2027, (Program FENG) są przede wszystkim związane z przeglądem śródokresowym, którego przeprowadzenie jest wymagane zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), (rozporządzenie ogólne). Ponadto w trakcie przygotowywania zmian Programu FENG uwzględniono doświadczenia z jego wdrażania oraz nową inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP). Z uwagi na powyższe w projekcie zmiany FENG uwzględniono modyfikację polegającą na utworzeniu nowego 5. Priorytetu Programu, który będzie wspierał projekty realizujące inicjatywę STEP.\nWprowadzane zmiany przyczynią się do optymalnego wykorzystania alokacji Programu FENG, w tym tzw. kwoty elastyczności, o której mowa w art. 18 rozporządzenia ogólnego, a także wpłyną pozytywnie na zwiększenie efektywności interwencji publicznej FENG. Spodziewanym efektem przyjęcia zaproponowanych zmian powinno być dostosowanie Programu FENG do oczekiwań zgłaszanych przez jego główną grupę interesariuszy (przedsiębiorstwa) oraz zapewnienie pełnego wykorzystania jego budżetu , uwzględniającego również kwotę elastyczności.\nNależy podkreślić, że wprowadzenie planowanych zmian w Programie FENG uwzględnia również bieżące doświadczenia z wdrażaniem poszczególnych działań i w odpowiednim zakresie wprowadza modyfikacje niezbędne do bardziej elastycznego i sprawniejszego wykorzystania funduszy UE w realizacji projektów ważnych dla całego kraju.\nProjekt zmiany Programu FENG, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z przedstawicielami właściwych resortów, władz samorządowych oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi, którzy są członkami Komitetu Monitorującego Program FENG. Zgodnie z art. 40 ust. 2 lit. d rozporządzenia ogólnego projekt zmiany Programu FENG został przyjęty uchwałą przez Komitet Monitorujący w dniu 30 października 2024 r. \nDodatkowo zgodnie z art. 14ka ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt zmiany Programu FENG został w dniu 28 października 2024 r. pozytywnie zaopiniowany przez Instytucję Koordynującą Umowę Partnerstwa (której rolę pełni właściwa komórka organizacyjna w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej) pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa dla realizacji Polityki Spójności na lata 2021-2027 w Polsce.\nPrzyjęcie przez Radę Ministrów projektowanej uchwały umożliwi Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej przekazanie projektu zmiany Programu FENG do Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia ogólnego. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Program FENG wspiera projekty innowacyjne, badawczo-rozwojowe oraz zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw. \n\nCele Programu FENG to:\n- zwiększenie potencjału w zakresie badań i innowacji oraz wykorzystywania zaawansowanych technologii;\n- wzrost konkurencyjności MŚP;\n- rozwinięcie umiejętności na rzecz inteligentnych specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości;\n- transformacja gospodarki w kierunku Przemysłu 4.0 oraz zielonych technologii.\n\nProgram FENG składa się obecnie z 4 priorytetów: \n1. Wsparcie dla przedsiębiorców - zapewnienie dofinansowania w obszarach B+R, wdrożeń innowacji, infrastruktury B+R w firmach, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji, cyfryzacji oraz zielonej gospodarki.\n2. Środowisko przyjazne innowacjom – wsparcie projektów o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki, w tym m.in. rozbudowa publicznej infrastruktury badawczej, wsparcie transferu i komercjalizacji technologii powstających na uczelniach i w instytutach badawczych, wzmacnianie potencjału instytucji otoczenia biznesu takich jak akceleratory, klastry, instytucje badawcze, szerokie wsparcie start-upów oraz rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną.\n3. Zazielenienie przedsiębiorstw - wsparcie projektów bezpośrednio przyczyniających się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, w tym neutralności klimatycznej, zielonej transformacji gospodarki i zrównoważonego rozwoju. Oferta skierowana do przedsiębiorstw obejmuje zielony fundusz gwarancyjny, kredyt ekologiczny oraz projekty IPCEI w obszarze wodoru.\n4. Pomoc techniczna, czyli zapewnienie systemowego wsparcia dla potencjalnych beneficjentów poprzez realizację działań zachęcających i ułatwiających ubieganie się o środki z Programu, wspieranie beneficjentów w realizacji projektów, a także zapewnienie wsparcia administracyjnego w realizacji Programu.\n\nW ramach projektu zmiany Programu FENG zaproponowano utworzenie nowego 5. Priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024). Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów:\n- technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii;\n- czystych i zasobooszczędnych technologie oraz\n- biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki. \nSektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej.\nNa wsparcie 5. Priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro, które zostały realokowane z 1. Priorytetu Programu FENG. Wdrażanie 5. Priorytetu będzie związane z realizacją Funduszu Wsparcia Technologii Krytycznych.\nPonadto w 1. Priorytecie zostanie utworzone nowe działanie służące realizacji funduszu pożyczkowego. Będzie on wspierał projekty przedsiębiorstw związane z realizacją celów Europejskiego Zielonego Ładu lub związanych z wyzwaniami cyfrowymi. Wsparcie z Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w ramach FENG umożliwi przedsiębiorstwom lepszy dostęp do kapitału, co pozwoli zwiększyć skalę ich inwestycji. Możliwe będzie uzupełnienie finansowania pożyczkowego wsparciem bezzwrotnym w formie dotacji (w ramach jednej operacji). Na realizację Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w 1. Priorytecie Programu FENG zostanie przeznaczonych 187 mln euro.\nW projekcie zmiany Programu FENG zaproponowane zostały również zmiany wynikające z dotychczasowych doświadczeń jego wdrażania. Dotyczą one m.in.:\n- uproszczenia w realizacji projektów modułowych w 1. Priorytecie,\n- aktualizacji szacowanych wartości niektórych wskaźników produktu i rezultatu w poszczególnych priorytetach,\n- realokacji środków pomiędzy niektórymi instrumentami wsparcia w ramach 1, 2 oraz 3. Priorytetu Programu FENG,\nPonadto zostały zaktualizowane niektóre opisy uzasadnienia spełnienia warunków podstawowych, w tym w szczególności uzasadniono spełnienie warunku nr 3 dotyczącego Skutecznego stosowania i wdrożenia Karty praw podstawowych.\n\nProgram FENG jest skierowany do:\n- przedsiębiorstw,\n- podmiotów sektora nauki,\n- konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi,\n- instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.\n\nFormy wsparcia w ramach Programu FENG to:\n- dotacje,\n- instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe,\n- instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.\n\nOczekiwanym rezultatem realizacji Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w 1. Priorytecie oraz \nFunduszu Wsparcia Technologii Krytycznych w ramach 5. Priorytetu Programu FENG będzie zwiększenie koncentracji wsparcia na technologiach: cyfrowych, czystych i zasobooszczędnych oraz biotechnologii.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jan Szyszko Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC10
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862). Zmiany wprowadzane w Programie Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 – 2027, (Program FENG) są przede wszystkim związane z przeglądem śródokresowym, którego przeprowadzenie jest wymagane zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), (rozporządzenie ogólne). Ponadto w trakcie przygotowywania zmian Programu FENG uwzględniono doświadczenia z jego wdrażania oraz nową inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP). Z uwagi na powyższe w projekcie zmiany FENG uwzględniono modyfikację polegającą na utworzeniu nowego 5. Priorytetu Programu, który będzie wspierał projekty realizujące inicjatywę STEP. Wprowadzane zmiany przyczynią się do optymalnego wykorzystania alokacji Programu FENG, w tym tzw. kwoty elastyczności, o której mowa w art. 18 rozporządzenia ogólnego, a także wpłyną pozytywnie na zwiększenie efektywności interwencji publicznej FENG. Spodziewanym efektem przyjęcia zaproponowanych zmian powinno być dostosowanie Programu FENG do oczekiwań zgłaszanych przez jego główną grupę interesariuszy (przedsiębiorstwa) oraz zapewnienie pełnego wykorzystania jego budżetu , uwzględniającego również kwotę elastyczności. Należy podkreślić, że wprowadzenie planowanych zmian w Programie FENG uwzględnia również bieżące doświadczenia z wdrażaniem poszczególnych działań i w odpowiednim zakresie wprowadza modyfikacje niezbędne do bardziej elastycznego i sprawniejszego wykorzystania funduszy UE w realizacji projektów ważnych dla całego kraju. Projekt zmiany Programu FENG, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z przedstawicielami właściwych resortów, władz samorządowych oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi, którzy są członkami Komitetu Monitorującego Program FENG. Zgodnie z art. 40 ust. 2 lit. d rozporządzenia ogólnego projekt zmiany Programu FENG został przyjęty uchwałą przez Komitet Monitorujący w dniu 30 października 2024 r. Dodatkowo zgodnie z art. 14ka ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt zmiany Programu FENG został w dniu 28 października 2024 r. pozytywnie zaopiniowany przez Instytucję Koordynującą Umowę Partnerstwa (której rolę pełni właściwa komórka organizacyjna w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej) pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa dla realizacji Polityki Spójności na lata 2021-2027 w Polsce. Przyjęcie przez Radę Ministrów projektowanej uchwały umożliwi Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej przekazanie projektu zmiany Programu FENG do Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia ogólnego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Program FENG wspiera projekty innowacyjne, badawczo-rozwojowe oraz zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw.
Cele Programu FENG to: - zwiększenie potencjału w zakresie badań i innowacji oraz wykorzystywania zaawansowanych technologii; - wzrost konkurencyjności MŚP; - rozwinięcie umiejętności na rzecz inteligentnych specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości; - transformacja gospodarki w kierunku Przemysłu 4.0 oraz zielonych technologii.
Program FENG składa się obecnie z 4 priorytetów: 1. Wsparcie dla przedsiębiorców - zapewnienie dofinansowania w obszarach B+R, wdrożeń innowacji, infrastruktury B+R w firmach, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji, cyfryzacji oraz zielonej gospodarki. 2. Środowisko przyjazne innowacjom – wsparcie projektów o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki, w tym m.in. rozbudowa publicznej infrastruktury badawczej, wsparcie transferu i komercjalizacji technologii powstających na uczelniach i w instytutach badawczych, wzmacnianie potencjału instytucji otoczenia biznesu takich jak akceleratory, klastry, instytucje badawcze, szerokie wsparcie start-upów oraz rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną. 3. Zazielenienie przedsiębiorstw - wsparcie projektów bezpośrednio przyczyniających się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, w tym neutralności klimatycznej, zielonej transformacji gospodarki i zrównoważonego rozwoju. Oferta skierowana do przedsiębiorstw obejmuje zielony fundusz gwarancyjny, kredyt ekologiczny oraz projekty IPCEI w obszarze wodoru. 4. Pomoc techniczna, czyli zapewnienie systemowego wsparcia dla potencjalnych beneficjentów poprzez realizację działań zachęcających i ułatwiających ubieganie się o środki z Programu, wspieranie beneficjentów w realizacji projektów, a także zapewnienie wsparcia administracyjnego w realizacji Programu.
W ramach projektu zmiany Programu FENG zaproponowano utworzenie nowego 5. Priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024). Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów: - technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii; - czystych i zasobooszczędnych technologie oraz - biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki. Sektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej. Na wsparcie 5. Priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro, które zostały realokowane z 1. Priorytetu Programu FENG. Wdrażanie 5. Priorytetu będzie związane z realizacją Funduszu Wsparcia Technologii Krytycznych. Ponadto w 1. Priorytecie zostanie utworzone nowe działanie służące realizacji funduszu pożyczkowego. Będzie on wspierał projekty przedsiębiorstw związane z realizacją celów Europejskiego Zielonego Ładu lub związanych z wyzwaniami cyfrowymi. Wsparcie z Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w ramach FENG umożliwi przedsiębiorstwom lepszy dostęp do kapitału, co pozwoli zwiększyć skalę ich inwestycji. Możliwe będzie uzupełnienie finansowania pożyczkowego wsparciem bezzwrotnym w formie dotacji (w ramach jednej operacji). Na realizację Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w 1. Priorytecie Programu FENG zostanie przeznaczonych 187 mln euro. W projekcie zmiany Programu FENG zaproponowane zostały również zmiany wynikające z dotychczasowych doświadczeń jego wdrażania. Dotyczą one m.in.: - uproszczenia w realizacji projektów modułowych w 1. Priorytecie, - aktualizacji szacowanych wartości niektórych wskaźników produktu i rezultatu w poszczególnych priorytetach, - realokacji środków pomiędzy niektórymi instrumentami wsparcia w ramach 1, 2 oraz 3. Priorytetu Programu FENG, Ponadto zostały zaktualizowane niektóre opisy uzasadnienia spełnienia warunków podstawowych, w tym w szczególności uzasadniono spełnienie warunku nr 3 dotyczącego Skutecznego stosowania i wdrożenia Karty praw podstawowych.
Program FENG jest skierowany do: - przedsiębiorstw, - podmiotów sektora nauki, - konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi, - instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.
Formy wsparcia w ramach Programu FENG to: - dotacje, - instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe, - instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.
Oczekiwanym rezultatem realizacji Funduszu Transformacji Cyfrowej i Przyjaznej dla Środowisko w 1. Priorytecie oraz Funduszu Wsparcia Technologii Krytycznych w ramach 5. Priorytetu Programu FENG będzie zwiększenie koncentracji wsparcia na technologiach: cyfrowych, czystych i zasobooszczędnych oraz biotechnologii.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jan Szyszko Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2025 r.