W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC11","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324, z późn. zm.).\nProjektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027”, zwanego dalej „programem FERS”, przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 12 grudnia 2022 r. C(2022) 9106, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027” do wsparcia \nz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.\nZgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem ogólnym”, państwa członkowskie dokonują przeglądu i oceny każdego programu finansowanego ze środków UE i są zobligowane przedłożyć Komisji Europejskiej wyniki ww. przeglądu do dnia 31 marca 2025 r., \nw którym zostaną zawarte propozycje wykorzystania tzw. kwoty elastyczności, oraz ewentualnie zmienionego programu. \nZgodnie z rozporządzeniem ogólnym, państwa członkowskie dokonują przeglądu programów, biorąc pod uwagę w szczególności:\n-\tzalecenia Rady Unii Europejskiej, \n-\tpostępy we wdrażaniu Europejskiego Filaru Praw Socjalnych, \n-\taktualną sytuację społeczno-gospodarczą, \n-\tprzeprowadzone ewaluacje, \n-\tpostępy w realizacji celów pośrednich. \nPrzegląd był prowadzony przez Instytucję Zarządzającą FERS we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi odpowiedzialnymi za wdrażanie powierzonych im zadań w ramach programu. Istotną rolę w wypracowaniu zakresu proponowanych zmian w programie odegrał również Komitet Monitorujący program FERS, w skład którego wchodzą m.in. przedstawicielki i przedstawiciele poszczególnych resortów, strony samorządowej, organizacji pozarządowych oraz partnerzy społeczni i gospodarczy. Komitet Monitorujący program FERS zaakceptował wypracowane w ramach przeglądu śródokresowego zmiany uchwałą nr 107 z dnia 27 listopada 2024 r. \nPo przyjęciu zmian programu FERS przez Radę Ministrów, zostanie on przekazany do Komisji Europejskiej. \nProjekt uchwały zawiera także upoważnienie dla Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską w sprawie przyjęcia zmian programu FERS.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Poniżej przedstawione zostały kluczowe zmiany wypracowane w ramach przeglądu śródokresowego programu FERS.\nPriorytet: I. Umiejętności\nZmiany w obszarze wsparcia przedsiębiorstw:\n-\tdodanie typu projektu dotyczącego przygotowania pracodawców do wprowadzenia i zarządzania zmianami w firmie związanymi z automatyzacją i nowymi technologiami,\n-\tzwiększenie alokacji na projekt Bazy Usług Rozwojowych w związku z planowanym obowiązkiem wpisywania się do Bazy przez podmioty realizujące szkolenia finansowane z Funduszu Pracy (rozwiązanie zaplanowane w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia), \n-\tusunięcie działań dotyczących wsparcia procesów zarządzania w podmiotach świadczących usługi rozwojowe w ramach Bazy Usług Rozwojowych, \n-\tindywidualne Konta Rozwojowe – zmiana grupy docelowej z osób pracujących na osoby dorosłe i uogólnienie opisu interwencji.\nZmiany w obszarze wsparcia edukacji i kompetencji:\n-\tdodanie typu projektu dotyczącego opracowania systemowej prognozy zapotrzebowania na nauczycieli, \n-\tzmiana opisu grupy docelowej – wsparcie kierowane do szkół lub placówek oświatowych osiągających słabsze wyniki/na terenach o wysokim bezrobociu/z niskimi dochodami, zamiast osób w niekorzystnej sytuacji, \n-\tobniżenie wartości wskaźnika dotyczącego udzielonych pożyczek. \nPriorytet: II. Opieka nad dziećmi i równowaga między życiem prywatnym i zawodowym\n-\tzwiększenie alokacji na szkolenia nowych kadr instytucji opieki na dziećmi w wieku do lat 3,\n-\tzmiana warunków rozliczania rezultatów wsparcia realizowanego w formule finansowania niepowiązanego z kosztami, \n-\tzmiana zakresu działania dotyczącego gromadzenia danych z zakresu równego traktowania.\nPriorytet: III. Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami\nZmiany w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami:\n-\tdodanie pilotażu usług (mobilnego) doradcy włączenia społecznego dla osób z niepełnosprawnościami i osób zagrożonych niepełnosprawnością,\n-\tdodanie nowego działania dotyczącego utworzenia inspektoratu dostępności,\n-\tzmniejszenie alokacji na wdrożenie i przetestowanie rozwiązań dotyczących zatrudnienia wspomaganego, zmniejszenie wartości wskaźników i zmiana opisu tego projektu strategicznego,\n-\trezygnacja z opracowania modelu wsparcia rodzin z osobami z niepełnosprawnościami,\n-\tzmniejszenie alokacji na działanie dotyczące narzędzi wsparcia osób z niepełnosprawnościami (asysta prawna i kręgi wsparcia),\n-\tdostosowanie zapisów programu FERS w zakresie wsparcia systemu orzekania o niepełnosprawności do zmienionej koncepcji tego działania,\n-\tpołożenie akcentu na wdrożenie asysty prawnej w działaniu dotyczącego opracowania i przetestowania narzędzi wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami.\nPriorytet: IV. Spójność społeczna i zdrowie\nZmiany w obszarze instrumentów finansowych (pożyczki na samozatrudnienie):\n-\tobniżenie wartości wskaźnika dotyczącego udzielonych pożyczek. \nZmiany w obszarze integracji cudzoziemców:\n-\tdodanie działania dotyczącego stworzenia standardów wsparcia cudzoziemców szczególnie narażonych na wykluczenie społeczne.\nZmiany w obszarze wsparcia systemu włączenia społecznego:\n-\tdodanie działania dotyczącego stworzenia systemu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności i osób nią zagrożonych,\n-\tdodanie działania dotyczącego wdrażania polityki z zakresu rozwoju wysokiej jakości środowiskowych usług społecznych,\n-\tdodanie działania dotyczącego standardów współpracy jednostek samorządu terytorialnego z sądami w celu usprawnienia działań na rzecz dzieci z rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze,\n-\tusunięcie działania dotyczącego ekspertyz i badań naukowych dotyczących obszaru usług społecznych,\n-\tusunięcie działania dotyczącego stworzenia systemu teleinformatycznego dla pieczy zastępczej.\nZmiany w obszarze wsparcia ekonomii społecznej:\n-\tdodanie działania dotyczącego budowania świadomości konsumenckiej w zakresie ekonomii społecznej,\n-\tdodanie działania dotyczącego sieciowania centrów i klubów integracji społecznej, \n-\tzwiększenie alokacji na tworzenie ponadregionalnych sieci współpracy podmiotów ekonomii społecznej.\nZmiany w obszarze wsparcia dialogu obywatelskiego:\n-\tzwiększenie alokacji na działania związane z budowaniem potencjału i wspieraniem organizacji pozarządowych, \n-\tdodanie 4 nowych działań dotyczących budowy potencjału organizacji pozarządowych.\nPlan finansowy\nOpisane powyżej zmiany w programie FERS nie wpływają na łączną kwotę alokacji programu FERS, która wynosi 4 882 368 735 EUR, w tym: wkład UE: 4 049 099 776 EUR, wkład krajowy: 833 268 959 EUR.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":" Monika Sikora Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC11
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324, z późn. zm.).
Projektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027”, zwanego dalej „programem FERS”, przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 12 grudnia 2022 r. C(2022) 9106, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027” do wsparcia
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem ogólnym”, państwa członkowskie dokonują przeglądu i oceny każdego programu finansowanego ze środków UE i są zobligowane przedłożyć Komisji Europejskiej wyniki ww. przeglądu do dnia 31 marca 2025 r.,
w którym zostaną zawarte propozycje wykorzystania tzw. kwoty elastyczności, oraz ewentualnie zmienionego programu.
Zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, państwa członkowskie dokonują przeglądu programów, biorąc pod uwagę w szczególności:
- zalecenia Rady Unii Europejskiej,
- postępy we wdrażaniu Europejskiego Filaru Praw Socjalnych,
- aktualną sytuację społeczno-gospodarczą,
- przeprowadzone ewaluacje,
- postępy w realizacji celów pośrednich.
Przegląd był prowadzony przez Instytucję Zarządzającą FERS we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi odpowiedzialnymi za wdrażanie powierzonych im zadań w ramach programu. Istotną rolę w wypracowaniu zakresu proponowanych zmian w programie odegrał również Komitet Monitorujący program FERS, w skład którego wchodzą m.in. przedstawicielki i przedstawiciele poszczególnych resortów, strony samorządowej, organizacji pozarządowych oraz partnerzy społeczni i gospodarczy. Komitet Monitorujący program FERS zaakceptował wypracowane w ramach przeglądu śródokresowego zmiany uchwałą nr 107 z dnia 27 listopada 2024 r.
Po przyjęciu zmian programu FERS przez Radę Ministrów, zostanie on przekazany do Komisji Europejskiej.
Projekt uchwały zawiera także upoważnienie dla Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską w sprawie przyjęcia zmian programu FERS.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Poniżej przedstawione zostały kluczowe zmiany wypracowane w ramach przeglądu śródokresowego programu FERS.
Priorytet: I. Umiejętności
Zmiany w obszarze wsparcia przedsiębiorstw:
- dodanie typu projektu dotyczącego przygotowania pracodawców do wprowadzenia i zarządzania zmianami w firmie związanymi z automatyzacją i nowymi technologiami,
- zwiększenie alokacji na projekt Bazy Usług Rozwojowych w związku z planowanym obowiązkiem wpisywania się do Bazy przez podmioty realizujące szkolenia finansowane z Funduszu Pracy (rozwiązanie zaplanowane w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia),
- usunięcie działań dotyczących wsparcia procesów zarządzania w podmiotach świadczących usługi rozwojowe w ramach Bazy Usług Rozwojowych,
- indywidualne Konta Rozwojowe – zmiana grupy docelowej z osób pracujących na osoby dorosłe i uogólnienie opisu interwencji.
Zmiany w obszarze wsparcia edukacji i kompetencji:
- dodanie typu projektu dotyczącego opracowania systemowej prognozy zapotrzebowania na nauczycieli,
- zmiana opisu grupy docelowej – wsparcie kierowane do szkół lub placówek oświatowych osiągających słabsze wyniki/na terenach o wysokim bezrobociu/z niskimi dochodami, zamiast osób w niekorzystnej sytuacji,
- obniżenie wartości wskaźnika dotyczącego udzielonych pożyczek.
Priorytet: II. Opieka nad dziećmi i równowaga między życiem prywatnym i zawodowym
- zwiększenie alokacji na szkolenia nowych kadr instytucji opieki na dziećmi w wieku do lat 3,
- zmiana warunków rozliczania rezultatów wsparcia realizowanego w formule finansowania niepowiązanego z kosztami,
- zmiana zakresu działania dotyczącego gromadzenia danych z zakresu równego traktowania.
Priorytet: III. Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
Zmiany w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami:
- dodanie pilotażu usług (mobilnego) doradcy włączenia społecznego dla osób z niepełnosprawnościami i osób zagrożonych niepełnosprawnością,
- dodanie nowego działania dotyczącego utworzenia inspektoratu dostępności,
- zmniejszenie alokacji na wdrożenie i przetestowanie rozwiązań dotyczących zatrudnienia wspomaganego, zmniejszenie wartości wskaźników i zmiana opisu tego projektu strategicznego,
- rezygnacja z opracowania modelu wsparcia rodzin z osobami z niepełnosprawnościami,
- zmniejszenie alokacji na działanie dotyczące narzędzi wsparcia osób z niepełnosprawnościami (asysta prawna i kręgi wsparcia),
- dostosowanie zapisów programu FERS w zakresie wsparcia systemu orzekania o niepełnosprawności do zmienionej koncepcji tego działania,
- położenie akcentu na wdrożenie asysty prawnej w działaniu dotyczącego opracowania i przetestowania narzędzi wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami.
Priorytet: IV. Spójność społeczna i zdrowie
Zmiany w obszarze instrumentów finansowych (pożyczki na samozatrudnienie):
- obniżenie wartości wskaźnika dotyczącego udzielonych pożyczek.
Zmiany w obszarze integracji cudzoziemców:
- dodanie działania dotyczącego stworzenia standardów wsparcia cudzoziemców szczególnie narażonych na wykluczenie społeczne.
Zmiany w obszarze wsparcia systemu włączenia społecznego:
- dodanie działania dotyczącego stworzenia systemu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności i osób nią zagrożonych,
- dodanie działania dotyczącego wdrażania polityki z zakresu rozwoju wysokiej jakości środowiskowych usług społecznych,
- dodanie działania dotyczącego standardów współpracy jednostek samorządu terytorialnego z sądami w celu usprawnienia działań na rzecz dzieci z rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze,
- usunięcie działania dotyczącego ekspertyz i badań naukowych dotyczących obszaru usług społecznych,
- usunięcie działania dotyczącego stworzenia systemu teleinformatycznego dla pieczy zastępczej.
Zmiany w obszarze wsparcia ekonomii społecznej:
- dodanie działania dotyczącego budowania świadomości konsumenckiej w zakresie ekonomii społecznej,
- dodanie działania dotyczącego sieciowania centrów i klubów integracji społecznej,
- zwiększenie alokacji na tworzenie ponadregionalnych sieci współpracy podmiotów ekonomii społecznej.
Zmiany w obszarze wsparcia dialogu obywatelskiego:
- zwiększenie alokacji na działania związane z budowaniem potencjału i wspieraniem organizacji pozarządowych,
- dodanie 4 nowych działań dotyczących budowy potencjału organizacji pozarządowych.
Plan finansowy
Opisane powyżej zmiany w programie FERS nie wpływają na łączną kwotę alokacji programu FERS, która wynosi 4 882 368 735 EUR, w tym: wkład UE: 4 049 099 776 EUR, wkład krajowy: 833 268 959 EUR.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Monika Sikora Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2025 r.
Status realizacji:
Zrealizowany