W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID133","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, nastąpiły znaczące zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki w wielu regionach świata, w tym w Polsce. W związku z zagrożeniem dla zdrowia obywateli, zdecydowana większość krajów Unii Europejskiej, począwszy od marca 2020 roku, wprowadziła istotne restrykcje sanitarne, mające zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Zakłócenia gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 mają bezprecedensową skalę i powodują znaczący spadek aktywności gospodarczej. Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Polski obejmuje m.in.:\n- szok podażowy wynikający z zerwanych łańcuchów dostaw oraz braku dostępności pracowników;\n- szok popytowy na skutek silnego spadku wydatków konsumentów oraz przedsiębiorstw, powodujący znaczący i szybki spadek przychodów w sektorze przedsiębiorstw, w szczególności w sektorach dotkniętych zakazem prowadzenia działalności, z uwagi na restrykcje sanitarne w związku z chorobą COVID-19;\n- niestabilność na rynkach finansowych, w tym znaczące spadki cen aktywów finansowych, surowców, osłabienie kursów walut i spadek płynności oraz zaostrzenie warunków kredytowych;\n- spadek nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw.\nOd jesieni 2020 roku, niektóre obszary gospodarki zostały w sposób szczególny dotknięte ponownymi ograniczeniami, np. działalność kulturalna (kina, muzea, itp.), działalność rekreacyjna i sportowa, gastronomia, rozrywka oraz transport, a gospodarka ponownie znalazła się pod znaczną presją z powodu drugiej fali pandemii, która okazała się znacznie bardziej intensywna niż wiosną.\nBiorąc pod uwagę powyższe, zauważa się konieczność umożliwienia umorzenia przedsiębiorcom działającym w wybranych branżach, szczególnie dotkniętych restrykcjami sanitarnymi, 100% subwencji udzielonej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proces umorzeń subwencji w części zależnej od spełnienia warunków zawartych w Programie, będzie realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju („PFR”) w terminie roku od daty udzielenia finansowania. Inicjalnie wartość umorzenia mogła wynosić od 25 do 75% wartości subwencji.\n\nRekomenduje się, aby umożliwić wybranym branżom uzyskanie umorzenia do 100% subwencji, zależnie od spełnienia określonych warunków.\n\nBranże dotknięte ograniczeniami:\na. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;\nb. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;\nc. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;\nd. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;\ne. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;\nf. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;\ng. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;\nh. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;\ni. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;\nj. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);\nk. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;\nl. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;\nm. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;\nn. 74.20.Z Działalność fotograficzna;\no. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;\np. 79.11.A Działalność agentów turystycznych;\nq. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;\nr. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;\ns. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;\nt. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;\nu. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;\nv. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;\nw. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;\nx. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;\ny. 86.90.A. Działalność fizjoterapeutyczna;\nz. 86.90.D Działalność paramedyczna;\naa. 90.01 Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;\nbb. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;\ncc. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;\ndd. 91.02.Z Działalność muzeów;\nee. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;\nff. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;\ngg. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;\nhh. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;\nii. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych;\njj. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;\nkk. 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; oraz\nll. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,\nmm. 47.76.Z - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach \nnn. 17.29.Z - Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektur\noo. 18.12.Z - Pozostałe drukowanie\npp. 18.13.Z - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku\nqq. 18.14.Z - Introligatorstwo i podobne usługi \nrr. 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych\nss. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 stycznia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID133
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, nastąpiły znaczące zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki w wielu regionach świata, w tym w Polsce. W związku z zagrożeniem dla zdrowia obywateli, zdecydowana większość krajów Unii Europejskiej, począwszy od marca 2020 roku, wprowadziła istotne restrykcje sanitarne, mające zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Zakłócenia gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 mają bezprecedensową skalę i powodują znaczący spadek aktywności gospodarczej. Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Polski obejmuje m.in.:
- szok podażowy wynikający z zerwanych łańcuchów dostaw oraz braku dostępności pracowników;
- szok popytowy na skutek silnego spadku wydatków konsumentów oraz przedsiębiorstw, powodujący znaczący i szybki spadek przychodów w sektorze przedsiębiorstw, w szczególności w sektorach dotkniętych zakazem prowadzenia działalności, z uwagi na restrykcje sanitarne w związku z chorobą COVID-19;
- niestabilność na rynkach finansowych, w tym znaczące spadki cen aktywów finansowych, surowców, osłabienie kursów walut i spadek płynności oraz zaostrzenie warunków kredytowych;
- spadek nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw.
Od jesieni 2020 roku, niektóre obszary gospodarki zostały w sposób szczególny dotknięte ponownymi ograniczeniami, np. działalność kulturalna (kina, muzea, itp.), działalność rekreacyjna i sportowa, gastronomia, rozrywka oraz transport, a gospodarka ponownie znalazła się pod znaczną presją z powodu drugiej fali pandemii, która okazała się znacznie bardziej intensywna niż wiosną.
Biorąc pod uwagę powyższe, zauważa się konieczność umożliwienia umorzenia przedsiębiorcom działającym w wybranych branżach, szczególnie dotkniętych restrykcjami sanitarnymi, 100% subwencji udzielonej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proces umorzeń subwencji w części zależnej od spełnienia warunków zawartych w Programie, będzie realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju („PFR”) w terminie roku od daty udzielenia finansowania. Inicjalnie wartość umorzenia mogła wynosić od 25 do 75% wartości subwencji.

Rekomenduje się, aby umożliwić wybranym branżom uzyskanie umorzenia do 100% subwencji, zależnie od spełnienia określonych warunków.

Branże dotknięte ograniczeniami:
a. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
b. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
c. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
d. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
e. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
f. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
g. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
h. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
i. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
j. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
k. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
l. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
m. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
n. 74.20.Z Działalność fotograficzna;
o. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
p. 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
q. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
r. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
s. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
t. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
u. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
v. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
w. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
x. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
y. 86.90.A. Działalność fizjoterapeutyczna;
z. 86.90.D Działalność paramedyczna;
aa. 90.01 Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
bb. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
cc. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
dd. 91.02.Z Działalność muzeów;
ee. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
ff. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
gg. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;
hh. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
ii. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych;
jj. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
kk. 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; oraz
ll. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,
mm. 47.76.Z - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
nn. 17.29.Z - Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektur
oo. 18.12.Z - Pozostałe drukowanie
pp. 18.13.Z - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
qq. 18.14.Z - Introligatorstwo i podobne usługi
rr. 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych
ss. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 stycznia 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany