W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r.

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID3","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przedłożenie przedmiotowego projektu uchwały ma na celu zaktualizowanie harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 rok, przez zmianę uchwały nr 260/2022 Rady Ministrów 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r.\nZgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o Narodowej Strategii Onkologicznej, zwanej dalej „ustawą”, Narodowa Strategia Onkologiczna, zwana dalej „NSO” albo „Strategią”, jest realizowana w oparciu o harmonogram jej wdrażania, obejmujący okres roku kalendarzowego, który jest przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Harmonogram wdrażania NSO na 2023 r. został przyjęty uchwałą nr 260/2022 Rady Ministrów 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r.\nProjekt uchwały przewiduje dodanie do harmonogramu wdrażania NSO na 2023 r. zadania 9.1., rozpoczętego w 2021 r. i nieujętego pierwotnie w harmonogramie na 2023 r., a które wymaga kontynuacji w roku bieżącym.\nPonadto zadanie 10.1. przewidziane w harmonogramie do realizacji w 2023 r. zostanie usunięte z harmonogramu z uwagi na zmiany wprowadzane w samej Strategii.\nProjektowana uchwała przewiduje także modyfikację brzmienia dwudziestu czterech zadań, w sposób odzwierciedlający zaplanowaną, faktyczną formę oraz zakres ich realizacji, będący wynikiem wielostronnych ustaleń podmiotów zaangażowanych w realizację Strategii i podjętych przez nich decyzji, uwzględniających aktualne potrzeby i możliwości ich wykonania, przy jednoczesnym zachowaniu spójności merytorycznej ze Strategią.\nWprowadzenie zmian we wskazanym dokumencie jest podyktowane koniecznością uporządkowania informacji nt. realizowanych w ramach Strategii zadań, przy uwzględnieniu faktycznego stanu ich implementacji, zgodnie z wiedzą na IV kwartał 2023 r.\nCelem zachowania spójności terminów i zakresów działań realizowanych w ramach Strategii, równolegle procedowany jest projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu wieloletniego pn. Narodowa Strategia Onkologiczna na lata 2020–2030.\nProjekt uchwały przewiduje także zmiany o charakterze porządkowym zapisów w załączniku do projektu uchwały w części „Źródło finansowania działań”, w celu eliminacji problemów interpretacyjnych w zakresie finansowania zadań Strategii.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W załączniku do projektu uchwały:\n1) dodano zadanie 9.1. „Opracowanie podstaw (prawnych, finansowych) do funkcjonowania Centrów Zdrowia Publicznego w Polsce, które będą pełniły rolę podmiotów lokalnie realizujących, wspierających i koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki pierwotnej”;\n2) usunięto zadanie 10.1. „Realizacja pilotażu metod zwiększania udziału w badaniach profilaktycznych mammograficznych i cytologicznych (w wybranych województwach/regionach)”;\n3) zmieniono brzmienia zadań:\na) 1.7. z „Dokonanie przeglądu i nowelizacja standardów kształcenia na studiach dla kierunku pielęgniarstwo i położnictwo w sposób gwarantujący zdobycie umiejętności związanych z profilaktyką onkologiczną oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym” na „Dokonanie przeglądu i prowadzenie prac nad nowelizacją standardów kształcenia na studiach dla kierunku pielęgniarstwo i położnictwo w sposób gwarantujący zdobycie umiejętności związanych z profilaktyką onkologiczną oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym”,\nb) 1.10. z „Rozpoczęcie, przy udziale uprawnionych podmiotów, certyfikacji co najmniej 20 umiejętności związanych z profilaktyką, diagnostyką i terapią onkologiczną” na „Rozpoczęcie, przy udziale uprawnionych podmiotów, certyfikacji umiejętności związanych z profilaktyką, diagnostyką i terapią onkologiczną”,\nc) 1.12. z „Opracowanie programu kształcenia podyplomowego dla psychoonkologów, koordynatorów opieki onkologicznej, specjalistów fizyki medycznej, techników elektroradiologii” na „Opracowanie programu kształcenia podyplomowego dla psychoonkologów, koordynatorów opieki onkologicznej, specjalistów fizyki medycznej oraz prowadzenie prac nad opracowaniem programu kształcenia podyplomowego dla techników elektroradiologii”,\nd) 5.1. z „Wprowadzenie nowych standardów dla żywienia pacjentów w podmiotach leczniczych” na „Prowadzenie prac nad wprowadzeniem nowych standardów dla żywienia pacjentów w podmiotach leczniczych”,\ne) 6.2. z „Utworzenie Poradni Pomocy Palącym, koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki antytytoniowej w ramach Ogólnopolskiej Sieci Pomocy Palącym” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem Poradni Pomocy Palącym, koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki antytytoniowej w ramach Ogólnopolskiej Sieci Pomocy Palącym”,\nf) 8.2. z „Wdrożenie narzędzi motywacyjnych dla zespołów medycyny pracy, mające na celu objęcie pracowników z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi” na „Zwiększenie zaangażowania zespołów medycyny pracy mające na celu podniesienie świadomości pracowników odnośnie znaczenia badań przesiewowych i możliwości ich realizacji w ramach badań profilaktycznych”,\ng) 8.4. z „Opracowanie rozwiązań mających na celu wdrożenie obowiązku dla zespołów POZ objęcia „lokalnych” populacji osób z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi” na „Opracowanie rozwiązań mających na celu objęcie „lokalnych” populacji osób z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi przez zespoły POZ”,\nh) 10.4. z „Wprowadzenie rozwiązań prawnych i informatycznych zapewniających pełną wiedzę o realizowanych w Polsce badaniach przesiewowych” na „Opracowanie rozwiązań prawnych i informatycznych zapewniających pełną wiedzę o realizowanych w Polsce badaniach przesiewowych”,\ni) 11.2. z „Wprowadzenie testu FIT jako testu alternatywnego dla kolonoskopii, finansowanego ze środków publicznych (NFZ)” na „Opracowanie rozwiązań pozwalających na wprowadzenie testu FIT jako testu alternatywnego dla kolonoskopii, finansowanego ze środków publicznych (NFZ)”,\nj) 11.5. z „Prowadzenie programu badań w kierunku wykrywania raka płuca oraz prac nad wprowadzeniem finansowania ze środków publicznych (NFZ) badań w kierunku wykrywania nowotworów płuca i nowotworów gruczołu krokowego, w grupach wysokiego ryzyka” na „Prowadzenie programu badań w kierunku wykrywania raka płuca oraz prac nad wprowadzeniem finansowania ze środków publicznych (NFZ) badań w kierunku wykrywania nowotworów płuca w grupach wysokiego ryzyka”,\nk) 12.4. z „Prowadzenie kontroli jakości badań cytologicznych, wykonywanych w ramach „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”, u świadczeniodawców realizujących etap diagnostyczny oraz u świadczeniodawców realizujących etap podstawowy oraz zaostrzenie kryteriów realizacji „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”” na „Prowadzenie kontroli jakości badań cytologicznych, wykonywanych w ramach „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”, u świadczeniodawców realizujących etap diagnostyczny oraz u świadczeniodawców realizujących etap podstawowy oraz opracowywanie rozwiązań legislacyjnych mających na celu zaostrzenie kryteriów realizacji „Programu profilaktyki raka szyjki macicy””,\nl) 12.7. z „Koordynowanie i monitorowanie jakości profilaktyki, szczególnie w kierunku nowotworów: piersi, szyjki macicy oraz jelita grubego” na „Monitorowanie jakości profilaktyki, szczególnie w kierunku nowotworów: piersi, szyjki macicy oraz jelita grubego”,\nm) 16.2. z „Wypracowanie zasad gromadzenia i analizy danych dotyczących skuteczności innowacyjnych terapii stosowanych w Polsce” na „Prowadzenie prac mających na celu wypracowanie zasad gromadzenia i analizy danych dotyczących innowacyjnych terapii stosowanych w Polsce”,\nn) 17.2. z „Wdrożenie nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla raka płuca oraz nowotworów ginekologicznych i urologicznych” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla raka płuca oraz nowotworów ginekologicznych i urologicznych”,\no) 17.3. z „Wdrożenie efektywnego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla nowotworów wieku dziecięcego” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem efektywnego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami z nowotworami wieku dziecięcego”,\np) 17.4. z „Wdrożenie nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla nowotworów rzadkich u dorosłych” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami z wybranymi nowotworami rzadkimi u dorosłych”,\nq) 18.2. z „Wprowadzenie obowiązkowej akredytacji pracowni/zakładów patomorfologii wykonujących diagnostykę onkologiczną finansowaną ze środków publicznych” na „Objęcie finansowaniem ze środków publicznych świadczeń diagnostyki patomorfologicznej w chorobach nowotworowych wykonywanych przez akredytowane jednostki diagnostyki patomorfologicznej”,\nr) 18.3. z „Opracowanie standardów akredytacyjnych dla zakładów diagnostyki genetycznej w zakresie udzielania świadczeń oraz przygotowanie zakładów diagnostyki genetycznej i wizytatorów akredytacyjnych do procesu obowiązkowej akredytacji” na „Opracowanie systemu kontroli nad realizacją standardów organizacyjnych i wymaganych badań diagnostycznych w poszczególnych grupach nowotworów, w odniesieniu do udzielanych świadczeń diagnostyki genetycznej w zakresach onkologicznych”,\ns) 19.2. z „Zapewnienie efektywnych mechanizmów kontrolnych, w tym wyszkolonych zasobów kadrowych, a także efektywnych narzędzi informatycznych, do weryfikacji przestrzegania standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego” na „Opracowywanie efektywnych mechanizmów kontrolnych, w tym wyszkolonych zasobów kadrowych, a także efektywnych narzędzi informatycznych, do weryfikacji przestrzegania standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego”,\nt) 19.3. z „Opracowanie i wprowadzenie procedur diagnostyczno-terapeutycznych i standardów organizacyjnych w radiologii interwencyjnej i leczeniu małoinwazyjnym nowotworów” na „Opracowanie warunków realizacji procedur diagnostyczno-terapeutycznych w radiologii interwencyjnej i leczeniu małoinwazyjnym nowotworów”,\nu) 19.4. z „Opracowanie i wprowadzenie wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w okresie przejściowym z wieku dziecięcego w wiek dorosły” na „Opracowanie rozwiązań systemowych w opiece nad pacjentem onkologicznym w okresie przejścia z opieki wieku dziecięcego w opiekę wieku dorosłego”,\nv) 21.1. z „Opracowanie i wdrożenie badania ankietowego potrzeb i satysfakcji pacjenta onkologicznego wykonywanego w placówkach onkologicznych udzielających świadczeń w trybie stacjonarnym i ambulatoryjnym, w tym w zakresie formy udzielonej pomocy społecznej pacjentom onkologicznym po zakończonym leczeniu” na „Prowadzenie prac nad opracowaniem i wdrożeniem badania ankietowego potrzeb i satysfakcji pacjenta onkologicznego wykonywanego w placówkach onkologicznych udzielających świadczeń w trybie stacjonarnym i ambulatoryjnym, w tym w zakresie formy udzielonej pomocy społecznej pacjentom onkologicznym po zakończonym leczeniu”,\nw) 23.1. z „Realizacja inwestycji infrastrukturalnych oraz modernizacja istniejących podmiotów leczniczych” na „Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych oraz modernizacji istniejących podmiotów leczniczych”,\nx) 23.2. z „Realizacja inwestycji w uzupełnienie i wymianę wyeksploatowanych wyrobów medycznych służących do kształcenia, diagnostyki i leczenia nowotworów, celem zagwarantowania wykrywania większej liczby nowotworów we wczesnych stadiach zaawansowania choroby, skuteczniejszego leczenia pacjentów onkologicznych oraz poprawę jakości życia chorych na nowotwory” na „Finansowanie inwestycji w uzupełnienie i wymianę wyeksploatowanych wyrobów medycznych służących do kształcenia, diagnostyki i leczenia nowotworów, celem zagwarantowania wykrywania większej liczby nowotworów we wczesnych stadiach zaawansowania choroby, skuteczniejszego leczenia pacjentów onkologicznych oraz poprawę jakości życia chorych na nowotwory”;\n4) zmieniono zapisy w części „Źródło finansowania działań”.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Izabela Leszczyna Minister Zdrowia","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Projekt uchwały wprowadzał zmiany w uchwale nr 260/2022 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r. Po zakończeniu roku kalendarzowego, którego harmonogram wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej dotyczył, zmiany w tym harmonogramie stały się bezprzedmiotowe.\nW związku z powyższym zasadna jest rezygnacja z procedowania projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r. i jego wycofanie z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID3
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Przedłożenie przedmiotowego projektu uchwały ma na celu zaktualizowanie harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 rok, przez zmianę uchwały nr 260/2022 Rady Ministrów 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o Narodowej Strategii Onkologicznej, zwanej dalej „ustawą”, Narodowa Strategia Onkologiczna, zwana dalej „NSO” albo „Strategią”, jest realizowana w oparciu o harmonogram jej wdrażania, obejmujący okres roku kalendarzowego, który jest przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Harmonogram wdrażania NSO na 2023 r. został przyjęty uchwałą nr 260/2022 Rady Ministrów 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r.
Projekt uchwały przewiduje dodanie do harmonogramu wdrażania NSO na 2023 r. zadania 9.1., rozpoczętego w 2021 r. i nieujętego pierwotnie w harmonogramie na 2023 r., a które wymaga kontynuacji w roku bieżącym.
Ponadto zadanie 10.1. przewidziane w harmonogramie do realizacji w 2023 r. zostanie usunięte z harmonogramu z uwagi na zmiany wprowadzane w samej Strategii.
Projektowana uchwała przewiduje także modyfikację brzmienia dwudziestu czterech zadań, w sposób odzwierciedlający zaplanowaną, faktyczną formę oraz zakres ich realizacji, będący wynikiem wielostronnych ustaleń podmiotów zaangażowanych w realizację Strategii i podjętych przez nich decyzji, uwzględniających aktualne potrzeby i możliwości ich wykonania, przy jednoczesnym zachowaniu spójności merytorycznej ze Strategią.
Wprowadzenie zmian we wskazanym dokumencie jest podyktowane koniecznością uporządkowania informacji nt. realizowanych w ramach Strategii zadań, przy uwzględnieniu faktycznego stanu ich implementacji, zgodnie z wiedzą na IV kwartał 2023 r.
Celem zachowania spójności terminów i zakresów działań realizowanych w ramach Strategii, równolegle procedowany jest projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu wieloletniego pn. Narodowa Strategia Onkologiczna na lata 2020–2030.
Projekt uchwały przewiduje także zmiany o charakterze porządkowym zapisów w załączniku do projektu uchwały w części „Źródło finansowania działań”, w celu eliminacji problemów interpretacyjnych w zakresie finansowania zadań Strategii.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W załączniku do projektu uchwały:
1) dodano zadanie 9.1. „Opracowanie podstaw (prawnych, finansowych) do funkcjonowania Centrów Zdrowia Publicznego w Polsce, które będą pełniły rolę podmiotów lokalnie realizujących, wspierających i koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki pierwotnej”;
2) usunięto zadanie 10.1. „Realizacja pilotażu metod zwiększania udziału w badaniach profilaktycznych mammograficznych i cytologicznych (w wybranych województwach/regionach)”;
3) zmieniono brzmienia zadań:
a) 1.7. z „Dokonanie przeglądu i nowelizacja standardów kształcenia na studiach dla kierunku pielęgniarstwo i położnictwo w sposób gwarantujący zdobycie umiejętności związanych z profilaktyką onkologiczną oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym” na „Dokonanie przeglądu i prowadzenie prac nad nowelizacją standardów kształcenia na studiach dla kierunku pielęgniarstwo i położnictwo w sposób gwarantujący zdobycie umiejętności związanych z profilaktyką onkologiczną oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym”,
b) 1.10. z „Rozpoczęcie, przy udziale uprawnionych podmiotów, certyfikacji co najmniej 20 umiejętności związanych z profilaktyką, diagnostyką i terapią onkologiczną” na „Rozpoczęcie, przy udziale uprawnionych podmiotów, certyfikacji umiejętności związanych z profilaktyką, diagnostyką i terapią onkologiczną”,
c) 1.12. z „Opracowanie programu kształcenia podyplomowego dla psychoonkologów, koordynatorów opieki onkologicznej, specjalistów fizyki medycznej, techników elektroradiologii” na „Opracowanie programu kształcenia podyplomowego dla psychoonkologów, koordynatorów opieki onkologicznej, specjalistów fizyki medycznej oraz prowadzenie prac nad opracowaniem programu kształcenia podyplomowego dla techników elektroradiologii”,
d) 5.1. z „Wprowadzenie nowych standardów dla żywienia pacjentów w podmiotach leczniczych” na „Prowadzenie prac nad wprowadzeniem nowych standardów dla żywienia pacjentów w podmiotach leczniczych”,
e) 6.2. z „Utworzenie Poradni Pomocy Palącym, koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki antytytoniowej w ramach Ogólnopolskiej Sieci Pomocy Palącym” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem Poradni Pomocy Palącym, koordynujących działania edukacyjne w zakresie profilaktyki antytytoniowej w ramach Ogólnopolskiej Sieci Pomocy Palącym”,
f) 8.2. z „Wdrożenie narzędzi motywacyjnych dla zespołów medycyny pracy, mające na celu objęcie pracowników z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi” na „Zwiększenie zaangażowania zespołów medycyny pracy mające na celu podniesienie świadomości pracowników odnośnie znaczenia badań przesiewowych i możliwości ich realizacji w ramach badań profilaktycznych”,
g) 8.4. z „Opracowanie rozwiązań mających na celu wdrożenie obowiązku dla zespołów POZ objęcia „lokalnych” populacji osób z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi” na „Opracowanie rozwiązań mających na celu objęcie „lokalnych” populacji osób z grup podwyższonego ryzyka badaniami przesiewowymi przez zespoły POZ”,
h) 10.4. z „Wprowadzenie rozwiązań prawnych i informatycznych zapewniających pełną wiedzę o realizowanych w Polsce badaniach przesiewowych” na „Opracowanie rozwiązań prawnych i informatycznych zapewniających pełną wiedzę o realizowanych w Polsce badaniach przesiewowych”,
i) 11.2. z „Wprowadzenie testu FIT jako testu alternatywnego dla kolonoskopii, finansowanego ze środków publicznych (NFZ)” na „Opracowanie rozwiązań pozwalających na wprowadzenie testu FIT jako testu alternatywnego dla kolonoskopii, finansowanego ze środków publicznych (NFZ)”,
j) 11.5. z „Prowadzenie programu badań w kierunku wykrywania raka płuca oraz prac nad wprowadzeniem finansowania ze środków publicznych (NFZ) badań w kierunku wykrywania nowotworów płuca i nowotworów gruczołu krokowego, w grupach wysokiego ryzyka” na „Prowadzenie programu badań w kierunku wykrywania raka płuca oraz prac nad wprowadzeniem finansowania ze środków publicznych (NFZ) badań w kierunku wykrywania nowotworów płuca w grupach wysokiego ryzyka”,
k) 12.4. z „Prowadzenie kontroli jakości badań cytologicznych, wykonywanych w ramach „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”, u świadczeniodawców realizujących etap diagnostyczny oraz u świadczeniodawców realizujących etap podstawowy oraz zaostrzenie kryteriów realizacji „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”” na „Prowadzenie kontroli jakości badań cytologicznych, wykonywanych w ramach „Programu profilaktyki raka szyjki macicy”, u świadczeniodawców realizujących etap diagnostyczny oraz u świadczeniodawców realizujących etap podstawowy oraz opracowywanie rozwiązań legislacyjnych mających na celu zaostrzenie kryteriów realizacji „Programu profilaktyki raka szyjki macicy””,
l) 12.7. z „Koordynowanie i monitorowanie jakości profilaktyki, szczególnie w kierunku nowotworów: piersi, szyjki macicy oraz jelita grubego” na „Monitorowanie jakości profilaktyki, szczególnie w kierunku nowotworów: piersi, szyjki macicy oraz jelita grubego”,
m) 16.2. z „Wypracowanie zasad gromadzenia i analizy danych dotyczących skuteczności innowacyjnych terapii stosowanych w Polsce” na „Prowadzenie prac mających na celu wypracowanie zasad gromadzenia i analizy danych dotyczących innowacyjnych terapii stosowanych w Polsce”,
n) 17.2. z „Wdrożenie nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla raka płuca oraz nowotworów ginekologicznych i urologicznych” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla raka płuca oraz nowotworów ginekologicznych i urologicznych”,
o) 17.3. z „Wdrożenie efektywnego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla nowotworów wieku dziecięcego” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem efektywnego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami z nowotworami wieku dziecięcego”,
p) 17.4. z „Wdrożenie nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami („Cancer Units”) dla nowotworów rzadkich u dorosłych” na „Prowadzenie prac nad utworzeniem nowego modelu organizacyjnego opieki nad pacjentami z wybranymi nowotworami rzadkimi u dorosłych”,
q) 18.2. z „Wprowadzenie obowiązkowej akredytacji pracowni/zakładów patomorfologii wykonujących diagnostykę onkologiczną finansowaną ze środków publicznych” na „Objęcie finansowaniem ze środków publicznych świadczeń diagnostyki patomorfologicznej w chorobach nowotworowych wykonywanych przez akredytowane jednostki diagnostyki patomorfologicznej”,
r) 18.3. z „Opracowanie standardów akredytacyjnych dla zakładów diagnostyki genetycznej w zakresie udzielania świadczeń oraz przygotowanie zakładów diagnostyki genetycznej i wizytatorów akredytacyjnych do procesu obowiązkowej akredytacji” na „Opracowanie systemu kontroli nad realizacją standardów organizacyjnych i wymaganych badań diagnostycznych w poszczególnych grupach nowotworów, w odniesieniu do udzielanych świadczeń diagnostyki genetycznej w zakresach onkologicznych”,
s) 19.2. z „Zapewnienie efektywnych mechanizmów kontrolnych, w tym wyszkolonych zasobów kadrowych, a także efektywnych narzędzi informatycznych, do weryfikacji przestrzegania standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego” na „Opracowywanie efektywnych mechanizmów kontrolnych, w tym wyszkolonych zasobów kadrowych, a także efektywnych narzędzi informatycznych, do weryfikacji przestrzegania standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego”,
t) 19.3. z „Opracowanie i wprowadzenie procedur diagnostyczno-terapeutycznych i standardów organizacyjnych w radiologii interwencyjnej i leczeniu małoinwazyjnym nowotworów” na „Opracowanie warunków realizacji procedur diagnostyczno-terapeutycznych w radiologii interwencyjnej i leczeniu małoinwazyjnym nowotworów”,
u) 19.4. z „Opracowanie i wprowadzenie wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w okresie przejściowym z wieku dziecięcego w wiek dorosły” na „Opracowanie rozwiązań systemowych w opiece nad pacjentem onkologicznym w okresie przejścia z opieki wieku dziecięcego w opiekę wieku dorosłego”,
v) 21.1. z „Opracowanie i wdrożenie badania ankietowego potrzeb i satysfakcji pacjenta onkologicznego wykonywanego w placówkach onkologicznych udzielających świadczeń w trybie stacjonarnym i ambulatoryjnym, w tym w zakresie formy udzielonej pomocy społecznej pacjentom onkologicznym po zakończonym leczeniu” na „Prowadzenie prac nad opracowaniem i wdrożeniem badania ankietowego potrzeb i satysfakcji pacjenta onkologicznego wykonywanego w placówkach onkologicznych udzielających świadczeń w trybie stacjonarnym i ambulatoryjnym, w tym w zakresie formy udzielonej pomocy społecznej pacjentom onkologicznym po zakończonym leczeniu”,
w) 23.1. z „Realizacja inwestycji infrastrukturalnych oraz modernizacja istniejących podmiotów leczniczych” na „Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych oraz modernizacji istniejących podmiotów leczniczych”,
x) 23.2. z „Realizacja inwestycji w uzupełnienie i wymianę wyeksploatowanych wyrobów medycznych służących do kształcenia, diagnostyki i leczenia nowotworów, celem zagwarantowania wykrywania większej liczby nowotworów we wczesnych stadiach zaawansowania choroby, skuteczniejszego leczenia pacjentów onkologicznych oraz poprawę jakości życia chorych na nowotwory” na „Finansowanie inwestycji w uzupełnienie i wymianę wyeksploatowanych wyrobów medycznych służących do kształcenia, diagnostyki i leczenia nowotworów, celem zagwarantowania wykrywania większej liczby nowotworów we wczesnych stadiach zaawansowania choroby, skuteczniejszego leczenia pacjentów onkologicznych oraz poprawę jakości życia chorych na nowotwory”;
4) zmieniono zapisy w części „Źródło finansowania działań”.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Izabela Leszczyna Minister Zdrowia
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Projekt uchwały wprowadzał zmiany w uchwale nr 260/2022 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r. Po zakończeniu roku kalendarzowego, którego harmonogram wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej dotyczył, zmiany w tym harmonogramie stały się bezprzedmiotowe.
W związku z powyższym zasadna jest rezygnacja z procedowania projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2023 r. i jego wycofanie z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Status realizacji:
Wycofany