W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu rozwoju pod nazwą „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID111","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Pogorszenie się koniunktury gospodarczej spowodowane rozprzestrzenianiem się COVID-19 oraz wprowadzonymi z tego powodu ograniczeniami spowodowało zmniejszenie zainteresowania przedsiębiorców realizacją nowych inwestycji, w tym finansowanych w ramach Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030. W warunkach niepewności sytuacji gospodarczej przedsiębiorcy obawiają się zobowiązań do ponoszenia wysokich kosztów inwestycji oraz spełniania wymagających kryteriów w celu uzyskania dotacji na inwestycje. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorców należących do kategorii MŚP. Ponadto obecna sytuacja wymaga uproszczenia i przyspieszenia procedury przyznawania wsparcia.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W związku ze zdiagnozowanymi problemami, proponuje się wprowadzenie następujących rozwiązań:\n1. Obniżenie ilościowych kryteriów oceny projektów inwestycyjnych\nZmiana ma na celu zwiększenie dostępności do wsparcia w szczególności dla MŚP poprzez uzależnienie kryteriów ilościowych oceny inwestycji od wielkości przedsiębiorcy. Jest to rozwiązanie wzorowane na przyjętym przy udzielaniu zwolnień z podatku dochodowego na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2019 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Stosowany powszechnie podział na mikroprzedsiębiorców, małych, średnich i dużych przedsiębiorców rozszerzono poprzez dodanie kategorii przedsiębiorcy rozwijającego się. Do tej kategorii zalicza się dużych przedsiębiorców zatrudniających mniej niż 1000 pracowników i których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 250 milionów euro, a więc wciąż zbyt małych, by konkurować z największymi graczami na rynku. Rozwiązanie to pozwoli na dopasowanie wymagań do możliwości przedsiębiorców ze względu na skalę prowadzonej przez nich działalności i zapobieżenie eliminowania z systemu wsparcia mniejszych podmiotów. Ponadto wprowadzono niższe wymagania dla reinwestycji, co ma na celu zachęcenie do rozwijania istniejących już zakładów.\n2. Modyfikacja kryteriów jakościowych oceny inwestycji\nZmodyfikowano system kryteriów jakościowych oceny inwestycji poprzez jego uproszczenie, doprecyzowanie oraz zbliżenie do rozwiązań funkcjonujących w ramach drugiego instrumentu pobudzania inwestycji – zwolnień podatkowych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.\n3. Uproszczenie procedury aplikacyjnej\nRekomenduje się rezygnację z długotrwałej procedury aplikacyjnej angażującej podmioty zewnętrzne. Większość analiz mających na celu przygotowanie opisu inwestycji na potrzeby przyjęcia przez Międzyresortowy Zespół ds. Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej rekomendacji co do udzielenia wsparcia byłaby przygotowywana przez ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. Pozwoli to na przyspieszenie procesu przyznawania wsparcia.\n4. Indywidualne podejście do przedsiębiorcy\nW czasach możliwego pogorszenia sytuacji przedsiębiorców konieczne jest przyjęcie bardziej elastycznego podejścia do spełnienia wymaganych kryteriów. Dotychczas możliwe było obniżenie kryteriów ilościowych w granicach przyjętych w programie, tj. o 15% w wypadku kosztów inwestycji lub 20% w wypadku liczby nowoutworzonych miejsc pracy. Projekt wprowadza, w szczególnych przypadkach, możliwość ich obniżenia do minimalnych progów uprawniających do ubiegania się o wsparcie w ramach programu. Pozwoli to na bardziej indywidualne podejście do przedsiębiorców i problemów, z którymi muszą się zmierzyć w obecnej sytuacji gospodarczej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID111
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Pogorszenie się koniunktury gospodarczej spowodowane rozprzestrzenianiem się COVID-19 oraz wprowadzonymi z tego powodu ograniczeniami spowodowało zmniejszenie zainteresowania przedsiębiorców realizacją nowych inwestycji, w tym finansowanych w ramach Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030. W warunkach niepewności sytuacji gospodarczej przedsiębiorcy obawiają się zobowiązań do ponoszenia wysokich kosztów inwestycji oraz spełniania wymagających kryteriów w celu uzyskania dotacji na inwestycje. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorców należących do kategorii MŚP. Ponadto obecna sytuacja wymaga uproszczenia i przyspieszenia procedury przyznawania wsparcia.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W związku ze zdiagnozowanymi problemami, proponuje się wprowadzenie następujących rozwiązań:
1. Obniżenie ilościowych kryteriów oceny projektów inwestycyjnych
Zmiana ma na celu zwiększenie dostępności do wsparcia w szczególności dla MŚP poprzez uzależnienie kryteriów ilościowych oceny inwestycji od wielkości przedsiębiorcy. Jest to rozwiązanie wzorowane na przyjętym przy udzielaniu zwolnień z podatku dochodowego na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2019 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Stosowany powszechnie podział na mikroprzedsiębiorców, małych, średnich i dużych przedsiębiorców rozszerzono poprzez dodanie kategorii przedsiębiorcy rozwijającego się. Do tej kategorii zalicza się dużych przedsiębiorców zatrudniających mniej niż 1000 pracowników i których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 250 milionów euro, a więc wciąż zbyt małych, by konkurować z największymi graczami na rynku. Rozwiązanie to pozwoli na dopasowanie wymagań do możliwości przedsiębiorców ze względu na skalę prowadzonej przez nich działalności i zapobieżenie eliminowania z systemu wsparcia mniejszych podmiotów. Ponadto wprowadzono niższe wymagania dla reinwestycji, co ma na celu zachęcenie do rozwijania istniejących już zakładów.
2. Modyfikacja kryteriów jakościowych oceny inwestycji
Zmodyfikowano system kryteriów jakościowych oceny inwestycji poprzez jego uproszczenie, doprecyzowanie oraz zbliżenie do rozwiązań funkcjonujących w ramach drugiego instrumentu pobudzania inwestycji – zwolnień podatkowych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
3. Uproszczenie procedury aplikacyjnej
Rekomenduje się rezygnację z długotrwałej procedury aplikacyjnej angażującej podmioty zewnętrzne. Większość analiz mających na celu przygotowanie opisu inwestycji na potrzeby przyjęcia przez Międzyresortowy Zespół ds. Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej rekomendacji co do udzielenia wsparcia byłaby przygotowywana przez ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. Pozwoli to na przyspieszenie procesu przyznawania wsparcia.
4. Indywidualne podejście do przedsiębiorcy
W czasach możliwego pogorszenia sytuacji przedsiębiorców konieczne jest przyjęcie bardziej elastycznego podejścia do spełnienia wymaganych kryteriów. Dotychczas możliwe było obniżenie kryteriów ilościowych w granicach przyjętych w programie, tj. o 15% w wypadku kosztów inwestycji lub 20% w wypadku liczby nowoutworzonych miejsc pracy. Projekt wprowadza, w szczególnych przypadkach, możliwość ich obniżenia do minimalnych progów uprawniających do ubiegania się o wsparcie w ramach programu. Pozwoli to na bardziej indywidualne podejście do przedsiębiorców i problemów, z którymi muszą się zmierzyć w obecnej sytuacji gospodarczej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany