W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID135","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Sprostanie wyzwaniom stojącym przed Krajową Administracją Skarbową (KAS), związanym przede wszystkim z dalszym konsekwentnym dbaniem o szczelność systemu poboru podatków, wymaga nieustannego podnoszenia efektywności działania KAS poprzez jej unowocześnianie (modernizowanie), co wiąże się z poniesieniem niezbędnych kosztów i nakładów inwestycyjnych m.in. w obszarze zasobów ludzkich (wynagrodzenia i uposażenia). Uchwała nr 44/2019 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020–2022”, zwanego dalej „Programem”, przewiduje m.in., że w 2020 r. sfinansowane zostaną podwyżki wynagrodzeń dla pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników spoza korpusu oraz uposażeń dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. W ustawie budżetowej na 2020 rok przyjęto założenie wzrostu o 6% kwoty bazowej dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz o 6% wzrostu wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Minister Finansów podjął decyzję aby 3% tego wzrostu zostało ujęte w ramach wstępnej kwoty wydatków w części 19 budżetu, a pozostałe 3% zostało sfinansowane w ramach programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”. Środki na modernizację wynagrodzeń/uposażeń przewidziane w Programie na 2020 r. będą w części przeznaczone na dopełnienie 3 % wzrostu wynagrodzeń i uposażeń ujętych w części 19 budżetu projektu ustawy budżetowej na rok 2020.\nW wyniku analizy przewidywanych do realizacji zadań w poszczególnych priorytetach Programu polegającej na oszacowaniu wartości, czasochłonności oraz potencjalnych możliwości rynku w związku z aktualną sytuacją epidemiczną w Polsce, mającą bezpośrednie przełożenie na wystąpienie ryzyka związanego z ograniczeniami w sferze społecznej i ekonomicznej, Priorytety II i III zaktualizowano o zadania, które są kluczowe dla sprawnego działania KAS i jednocześnie cechują się najmniejszym ryzykiem związanym z ich realizacją rzeczową. Analiza infrastruktury oraz majątku Krajowej Administracji Skarbowej wobec zadań postawionych tej organizacji wskazała potrzebę odmiennego rozłożenia priorytetów w odniesieniu do pierwotnych założeń programu wieloletniego. Niezbędnym stało się niezwłoczne zasilenie Krajowej Administracji Skarbowej w środki na wydatki inwestycyjne, związane przede wszystkim z rozbudową i modernizacją infrastruktury, wyposażeniem w sprzęt do kontroli celno-skarbowej, urządzenia inspekcji bezinwazyjnej (skanery RTG) oraz środki transportu i infrastruktury teleinformatycznej. Jednocześnie, dostosowano zapisy programu wieloletniego do decyzji o zamrożeniu funduszu płac w sferze budżetowej w 2021 r.\nW związku z powyższym wystąpiła potrzeba dokonania przeniesień kwot, uwzględnienia nowych zadań i aktualizacji planu wydatkowania środków przyznanych w Programie, zgodnie z rozwiązaniami przedstawionymi poniżej.\nProponowane zmiany spowodują zmniejszenie wartości całkowitej finansowania Programu z kwoty 1.900.000 zł do kwoty 1.586.578 zł.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się wprowadzenie zmian polegających na zmniejszeniu środków w latach 2020-2022 w:\n\n1. Priorytecie I z kwoty 880 000 tys. zł do kwoty 694 293 tys. zł (łącznie o kwotę 185 707 tys. zł);\nUzasadnienie:\nW 2021 r. zrezygnowano z realizacji podwyżek wynagrodzeń i uposażeń z pochodnymi oraz realizacji dodatków zadaniowych i specjalnych w łącznej kwocie 171 866 tys. zł w związku z decyzją o zamrożeniu funduszu płac w sferze budżetowej;\nW 2022 r., w konsekwencji braku realizacji podwyżek wynagrodzeń/uposażeń z pochodnymi w 2021 r., rezygnuje się z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego/nagrody rocznej wraz z pochodnymi w łącznej kwocie 13 841 tys. zł.\n\n2. Priorytecie II z kwoty 643 116 tys. do kwoty 549 480 tys. (łącznie o kwotę 93 635 tys. zł);\nUzasadnienie:\nAlokacji ulegają środki finansowe w związku z dostosowaniem ilościowym planowanego do zakupu sprzętu do zweryfikowanych najpilniejszych potrzeb.\n\n3. Priorytecie III z kwoty 204 564 tys. do kwoty 170 484 tys. (łącznie o kwotę 34 080 tys. zł).\n\nW Priorytecie IV i V łączne kwoty środków nie uległy zmianie, dokonano jedynie ich aktualizacji w poszczególnych latach:\n1. w priorytecie IV Programu, w postaci:\n1) w 2020 r. – zmniejszenie z kwoty 29.000 tys. zł. do kwoty 900 tys. zł,\n2) w 2021 r. – zmniejszenie z kwoty 27.500 tys. zł. do kwoty 14.400 tys. zł,\n3) w 2022 r. – zwiększenie z kwoty 20.500 tys. zł. do kwoty 61.700 tys. zł,\n\nUzasadnienie: Całkowita wartość Priorytetu pozostaje bez zmian. Program przewiduje rozbudowę ośrodka obliczeniowego na nieruchomości gruntowej pozostającej w trwałym zarządzie Centrum Informatyki Resortu Finansów. Projektowana kwota wydatków na realizację priorytetu IV wyniesie łącznie 77 000 tys. zł.\nWartości finansowania w poszczególnych latach, zostały dopasowane do rzeczywistego stanu postępów realizacji zadania zgodnie z analizą przeprowadzona we współpracy z właścicielem Priorytetu.\n\n2. w priorytecie V Programu, w postaci:\n1) w 2020 r. – zmniejszenie z kwoty 31.773 tys. zł. do kwoty 7.865 tys. zł,\n2) w 2021 r. – zwiększenie z kwoty 31.773 tys. zł. do kwoty 48.724 tys. zł,\n3) w 2022 r. – zwiększenie z kwoty 31.774 tys. zł. do kwoty 38.731 tys. zł,\n\nUzasadnienie: Całkowita wartość Priorytetu pozostaje bez zmian. Z uwagi na brak możliwości realizacji wszystkich zaplanowanych zadań w roku 2020 (w związku z pandemią COVID19), dokonano rewizji harmonogramu i przeniesiono część zadań z roku 2020 na lata kolejne oraz wnioskuje się o wyżej wskazane przesunięcia kwot umożliwiające sukcesywną realizację zaplanowanych działań w latach 2020, 2021 i 2022.\n\nW wyniku zmian w Programie łączny limit wydatków w okresie od 2020 do 2030 r. będzie wynosił 8 259,31mln. zł., w tym:\n1) 582,67 mln zł w 2020 r.,\n2) 860,02 mln zł w 2021 r.,\n3) 1151,50 mln zł w 2022 r.,\n4) 708,14 mln zł w 2023 r. i kolejnych latach do 2030 r.\n\nSzczegółowe informacje o zmianie poziomu wydatków w stosunku do obecnie obowiązującego Programu są zawarte w załączniku nr 2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Magdalena Rzeczkowska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 marca 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID135
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Sprostanie wyzwaniom stojącym przed Krajową Administracją Skarbową (KAS), związanym przede wszystkim z dalszym konsekwentnym dbaniem o szczelność systemu poboru podatków, wymaga nieustannego podnoszenia efektywności działania KAS poprzez jej unowocześnianie (modernizowanie), co wiąże się z poniesieniem niezbędnych kosztów i nakładów inwestycyjnych m.in. w obszarze zasobów ludzkich (wynagrodzenia i uposażenia). Uchwała nr 44/2019 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020–2022”, zwanego dalej „Programem”, przewiduje m.in., że w 2020 r. sfinansowane zostaną podwyżki wynagrodzeń dla pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników spoza korpusu oraz uposażeń dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. W ustawie budżetowej na 2020 rok przyjęto założenie wzrostu o 6% kwoty bazowej dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz o 6% wzrostu wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Minister Finansów podjął decyzję aby 3% tego wzrostu zostało ujęte w ramach wstępnej kwoty wydatków w części 19 budżetu, a pozostałe 3% zostało sfinansowane w ramach programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”. Środki na modernizację wynagrodzeń/uposażeń przewidziane w Programie na 2020 r. będą w części przeznaczone na dopełnienie 3 % wzrostu wynagrodzeń i uposażeń ujętych w części 19 budżetu projektu ustawy budżetowej na rok 2020.
W wyniku analizy przewidywanych do realizacji zadań w poszczególnych priorytetach Programu polegającej na oszacowaniu wartości, czasochłonności oraz potencjalnych możliwości rynku w związku z aktualną sytuacją epidemiczną w Polsce, mającą bezpośrednie przełożenie na wystąpienie ryzyka związanego z ograniczeniami w sferze społecznej i ekonomicznej, Priorytety II i III zaktualizowano o zadania, które są kluczowe dla sprawnego działania KAS i jednocześnie cechują się najmniejszym ryzykiem związanym z ich realizacją rzeczową. Analiza infrastruktury oraz majątku Krajowej Administracji Skarbowej wobec zadań postawionych tej organizacji wskazała potrzebę odmiennego rozłożenia priorytetów w odniesieniu do pierwotnych założeń programu wieloletniego. Niezbędnym stało się niezwłoczne zasilenie Krajowej Administracji Skarbowej w środki na wydatki inwestycyjne, związane przede wszystkim z rozbudową i modernizacją infrastruktury, wyposażeniem w sprzęt do kontroli celno-skarbowej, urządzenia inspekcji bezinwazyjnej (skanery RTG) oraz środki transportu i infrastruktury teleinformatycznej. Jednocześnie, dostosowano zapisy programu wieloletniego do decyzji o zamrożeniu funduszu płac w sferze budżetowej w 2021 r.
W związku z powyższym wystąpiła potrzeba dokonania przeniesień kwot, uwzględnienia nowych zadań i aktualizacji planu wydatkowania środków przyznanych w Programie, zgodnie z rozwiązaniami przedstawionymi poniżej.
Proponowane zmiany spowodują zmniejszenie wartości całkowitej finansowania Programu z kwoty 1.900.000 zł do kwoty 1.586.578 zł.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się wprowadzenie zmian polegających na zmniejszeniu środków w latach 2020-2022 w:

1. Priorytecie I z kwoty 880 000 tys. zł do kwoty 694 293 tys. zł (łącznie o kwotę 185 707 tys. zł);
Uzasadnienie:
W 2021 r. zrezygnowano z realizacji podwyżek wynagrodzeń i uposażeń z pochodnymi oraz realizacji dodatków zadaniowych i specjalnych w łącznej kwocie 171 866 tys. zł w związku z decyzją o zamrożeniu funduszu płac w sferze budżetowej;
W 2022 r., w konsekwencji braku realizacji podwyżek wynagrodzeń/uposażeń z pochodnymi w 2021 r., rezygnuje się z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego/nagrody rocznej wraz z pochodnymi w łącznej kwocie 13 841 tys. zł.

2. Priorytecie II z kwoty 643 116 tys. do kwoty 549 480 tys. (łącznie o kwotę 93 635 tys. zł);
Uzasadnienie:
Alokacji ulegają środki finansowe w związku z dostosowaniem ilościowym planowanego do zakupu sprzętu do zweryfikowanych najpilniejszych potrzeb.

3. Priorytecie III z kwoty 204 564 tys. do kwoty 170 484 tys. (łącznie o kwotę 34 080 tys. zł).

W Priorytecie IV i V łączne kwoty środków nie uległy zmianie, dokonano jedynie ich aktualizacji w poszczególnych latach:
1. w priorytecie IV Programu, w postaci:
1) w 2020 r. – zmniejszenie z kwoty 29.000 tys. zł. do kwoty 900 tys. zł,
2) w 2021 r. – zmniejszenie z kwoty 27.500 tys. zł. do kwoty 14.400 tys. zł,
3) w 2022 r. – zwiększenie z kwoty 20.500 tys. zł. do kwoty 61.700 tys. zł,

Uzasadnienie: Całkowita wartość Priorytetu pozostaje bez zmian. Program przewiduje rozbudowę ośrodka obliczeniowego na nieruchomości gruntowej pozostającej w trwałym zarządzie Centrum Informatyki Resortu Finansów. Projektowana kwota wydatków na realizację priorytetu IV wyniesie łącznie 77 000 tys. zł.
Wartości finansowania w poszczególnych latach, zostały dopasowane do rzeczywistego stanu postępów realizacji zadania zgodnie z analizą przeprowadzona we współpracy z właścicielem Priorytetu.

2. w priorytecie V Programu, w postaci:
1) w 2020 r. – zmniejszenie z kwoty 31.773 tys. zł. do kwoty 7.865 tys. zł,
2) w 2021 r. – zwiększenie z kwoty 31.773 tys. zł. do kwoty 48.724 tys. zł,
3) w 2022 r. – zwiększenie z kwoty 31.774 tys. zł. do kwoty 38.731 tys. zł,

Uzasadnienie: Całkowita wartość Priorytetu pozostaje bez zmian. Z uwagi na brak możliwości realizacji wszystkich zaplanowanych zadań w roku 2020 (w związku z pandemią COVID19), dokonano rewizji harmonogramu i przeniesiono część zadań z roku 2020 na lata kolejne oraz wnioskuje się o wyżej wskazane przesunięcia kwot umożliwiające sukcesywną realizację zaplanowanych działań w latach 2020, 2021 i 2022.

W wyniku zmian w Programie łączny limit wydatków w okresie od 2020 do 2030 r. będzie wynosił 8 259,31mln. zł., w tym:
1) 582,67 mln zł w 2020 r.,
2) 860,02 mln zł w 2021 r.,
3) 1151,50 mln zł w 2022 r.,
4) 708,14 mln zł w 2023 r. i kolejnych latach do 2030 r.

Szczegółowe informacje o zmianie poziomu wydatków w stosunku do obecnie obowiązującego Programu są zawarte w załączniku nr 2.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Magdalena Rzeczkowska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 marca 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany