W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Drugi etap budowy Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wraz z Akademickim Ośrodkiem Onkologicznym”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID453","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Aktualizacja programu wieloletniego pod nazwą „Drugi etap budowy Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wraz z Akademickim Ośrodkiem Onkologicznym”, zwanego dalej „Programem”, dotyczy:\n1) zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji,\n2) zwiększenia wysokości finansowania z budżetu państwa z części 46 – Zdrowie,\n3) wydłużenia okresu realizacji inwestycji o jeden rok, \n4) zmian w harmonogramie finansowania (ze wszystkich źródeł), a tym samym mierników stopnia realizacji programu wieloletniego w poszczególnych latach.\nKonieczność wprowadzenia powyższych rozwiązań wynika między innymi z:\n- sytuacji na rynku usług budowlanych, w tym ze wzrostu cen materiałów i usług budowlanych i związanym z tym wzrostem nakładów inwestycyjnych oraz koniecznością weryfikacji Programu i jego wsparcia finansowego z części 46 – Zdrowie; \n- kilkuletniej realizacji inwestycji – dokumentacja aplikacyjna dotycząca danego Programu przygotowana była w 2016 r., Program ustanowiony był w 2017 r. i od tego roku zauważalny był coroczny znaczący wzrost cen w branży budowlanej;\n- obecnych uwarunkowań rynkowych (wzrostu poziomu inflacji oraz kursu euro), które wpływają na wzrost nakładów inwestycyjnych;\n- harmonogramu realizacji inwestycji i większego zaawansowania prac w 2023 r. stanowiących o możliwości przeznaczenia na realizację przedmiotowego Programu dodatkowych nakładów w wysokości 51 083 tys. zł. Są to środki, które nie zostaną wydatkowane na realizację programu wieloletniego pod nazwą „Wieloletni program medyczny – rozbudowa i modernizacja Szpitala Uniwersyteckiego Nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy” i mogą być przeznaczone na realizację przedmiotowej inwestycji; \n- kosztu Programu, tj. jego wzrostu i znacznego obciążenia budżetu zarówno Uniwersytetu Medycznego (Inwestor) w Łodzi jak i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Centralnego Szpitala Klinicznego (Szpital) w Łodzi, które to jednostki w związku z corocznym wzrostem cen nakładów inwestycyjnych i wysokimi ofertami wykonawców robót, wyasygnowały dodatkowo na realizację inwestycji: Inwestor 108 mln zł Szpital 44,5 mln zł – z pozostawieniem nakładów z budżetu państwa na niezmienionym poziomie; \n- konieczności osiągnięcia najlepszego, zaplanowanego efektu rzeczowego z zaplanowanych nakładów. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą rozwiązań jest zmiana Programu w zakresie zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji, zwiększenia finansowania ze środków budżetu państwa, aktualizacji nakładów z poszczególnych źródeł w latach realizacji, wydłużenia okresu realizacji Programu o 1 rok oraz aktualizacji mierników stopnia realizacji inwestycji.\nW zakresie Programu niezbędne są: \n- zmiana okresu realizacji inwestycji z lat 2018–2025 na lata 2018–2026; \n- zwiększenie wartości kosztorysowej inwestycji z kwoty 626 985 tys. zł do 798 485 tys. zł, tj. o 171 500 tys. zł;\n- zwiększenie finansowania z części 46 – Zdrowie z 453 694 tys. zł do 625 194 tys. zł, tj. o 171 500 tys. zł;\n- aktualizacja wysokości finansowania Programu w latach realizacji 2022–2026 ze wszystkich źródeł.\nAktualizacja finansowania wg źródeł finansowania, w podziale na lata realizacji, przedstawia się następująco:\n- z budżetu państwa: \n1) 2018 r. – 15 131 tys. zł (bez zmian),\n2) 2019 r. – 51 620 tys. zł (bez zmian),\n3) 2020 r. – 89 815 tys. zł (bez zmian),\n4) 2021 r. – 136 900 tys. zł (bez zmian),\n5) 2022 r. – 50 700 tys. zł (bez zmian),\n6) 2023 r. – 20 128 tys. zł (aktualnie: 71 211 tys. zł – zwiększenie o 51 083 tys. zł),\n7) 2024 r. – 46 200 tys. zł (aktualnie: 140 000 tys. zł – zwiększenie o 93 800 tys. zł),\n8) 2025 r. – 43 200 tys. zł (aktualnie: 55 000 tys. zł – zwiększenie o 11 800 tys. zł),\n9) 2026 r. – 0 zł (aktualnie: 14 817 tys. zł – zwiększenie o 14 817 tys. zł).\n- ze środków własnych Inwestora:\n1) 2011 r. – 2017 r. – 7 216 tys. zł (bez zmian),\n2) 2018 r. – 3 tys. zł (bez zmian),\n3) 2019 r. – 160 tys. zł (bez zmian),\n4) 2020 r. – 299 tys. zł (bez zmian),\n5) 2021 r. – 3 109 tys. zł (bez zmian),\n6) 2022 r. – 17 990 tys. zł (aktualnie: 17 890 tys. zł – zmniejszenie o 100 tys. zł),\n7) 2023 r. – 100 014 tys. zł (aktualnie: 68 089 tys. zł – zmniejszenie o 31 925 tys. zł),\n8) 2024 r. – 0 zł (aktualnie: 20 000 tys. zł – zwiększenie o 20 000 zł),\n9) 2025 r. – 0 zł (aktualnie: 5 000 tys. zł – zwiększenie o 5 000 tys. zł),\n10) 2026 r. – 0 zł (aktualnie: 7 025 tys. zł – zwiększenie o 7 025 tys. zł).\n- ze środków własnych Szpitala:\n2) 2023 r. – 10 000 tys. zł (aktualnie: 2 000 tys. zł – zmniejszenie o 8 000 tys. zł),\n3) 2024 r. – 15 000 zł (aktualnie: 10 000 tys. zł – zmniejszenie o 5 000 tys. zł),\n4) 2025 r. – 19 500 zł (aktualnie: 15 000 tys. zł – zmniejszenie o 4 500 tys. zł),\n5) 2026 r – 0 zł (aktualnie: 17 500 tys. zł – zwiększenie o 17 500 tys. zł).\nWprowadzenie aktualizacji pozwoli na właściwą, korzystną realizację zadania inwestycyjnego i uzyskanie zakładanego efektu w postaci stworzenia jednostki świadczącej nowoczesne, racjonalne i skuteczne leczenie oraz zapewniającej najwyższy poziom wykształcenia i kompetencji kadr medycznych skupionych na aktualnych i przewidywanych potrzebach epidemiologicznych regionu i kraju: onkologii, geriatrii, neurologii oraz ginekologii, położnictwa, neonatologii i opieki koordynowanej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Martyniak Podsekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID453
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Aktualizacja programu wieloletniego pod nazwą „Drugi etap budowy Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wraz z Akademickim Ośrodkiem Onkologicznym”, zwanego dalej „Programem”, dotyczy:
1) zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji,
2) zwiększenia wysokości finansowania z budżetu państwa z części 46 – Zdrowie,
3) wydłużenia okresu realizacji inwestycji o jeden rok,
4) zmian w harmonogramie finansowania (ze wszystkich źródeł), a tym samym mierników stopnia realizacji programu wieloletniego w poszczególnych latach.
Konieczność wprowadzenia powyższych rozwiązań wynika między innymi z:
- sytuacji na rynku usług budowlanych, w tym ze wzrostu cen materiałów i usług budowlanych i związanym z tym wzrostem nakładów inwestycyjnych oraz koniecznością weryfikacji Programu i jego wsparcia finansowego z części 46 – Zdrowie;
- kilkuletniej realizacji inwestycji – dokumentacja aplikacyjna dotycząca danego Programu przygotowana była w 2016 r., Program ustanowiony był w 2017 r. i od tego roku zauważalny był coroczny znaczący wzrost cen w branży budowlanej;
- obecnych uwarunkowań rynkowych (wzrostu poziomu inflacji oraz kursu euro), które wpływają na wzrost nakładów inwestycyjnych;
- harmonogramu realizacji inwestycji i większego zaawansowania prac w 2023 r. stanowiących o możliwości przeznaczenia na realizację przedmiotowego Programu dodatkowych nakładów w wysokości 51 083 tys. zł. Są to środki, które nie zostaną wydatkowane na realizację programu wieloletniego pod nazwą „Wieloletni program medyczny – rozbudowa i modernizacja Szpitala Uniwersyteckiego Nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy” i mogą być przeznaczone na realizację przedmiotowej inwestycji;
- kosztu Programu, tj. jego wzrostu i znacznego obciążenia budżetu zarówno Uniwersytetu Medycznego (Inwestor) w Łodzi jak i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Centralnego Szpitala Klinicznego (Szpital) w Łodzi, które to jednostki w związku z corocznym wzrostem cen nakładów inwestycyjnych i wysokimi ofertami wykonawców robót, wyasygnowały dodatkowo na realizację inwestycji: Inwestor 108 mln zł Szpital 44,5 mln zł – z pozostawieniem nakładów z budżetu państwa na niezmienionym poziomie;
- konieczności osiągnięcia najlepszego, zaplanowanego efektu rzeczowego z zaplanowanych nakładów.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą rozwiązań jest zmiana Programu w zakresie zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji, zwiększenia finansowania ze środków budżetu państwa, aktualizacji nakładów z poszczególnych źródeł w latach realizacji, wydłużenia okresu realizacji Programu o 1 rok oraz aktualizacji mierników stopnia realizacji inwestycji.
W zakresie Programu niezbędne są:
- zmiana okresu realizacji inwestycji z lat 2018–2025 na lata 2018–2026;
- zwiększenie wartości kosztorysowej inwestycji z kwoty 626 985 tys. zł do 798 485 tys. zł, tj. o 171 500 tys. zł;
- zwiększenie finansowania z części 46 – Zdrowie z 453 694 tys. zł do 625 194 tys. zł, tj. o 171 500 tys. zł;
- aktualizacja wysokości finansowania Programu w latach realizacji 2022–2026 ze wszystkich źródeł.
Aktualizacja finansowania wg źródeł finansowania, w podziale na lata realizacji, przedstawia się następująco:
- z budżetu państwa:
1) 2018 r. – 15 131 tys. zł (bez zmian),
2) 2019 r. – 51 620 tys. zł (bez zmian),
3) 2020 r. – 89 815 tys. zł (bez zmian),
4) 2021 r. – 136 900 tys. zł (bez zmian),
5) 2022 r. – 50 700 tys. zł (bez zmian),
6) 2023 r. – 20 128 tys. zł (aktualnie: 71 211 tys. zł – zwiększenie o 51 083 tys. zł),
7) 2024 r. – 46 200 tys. zł (aktualnie: 140 000 tys. zł – zwiększenie o 93 800 tys. zł),
8) 2025 r. – 43 200 tys. zł (aktualnie: 55 000 tys. zł – zwiększenie o 11 800 tys. zł),
9) 2026 r. – 0 zł (aktualnie: 14 817 tys. zł – zwiększenie o 14 817 tys. zł).
- ze środków własnych Inwestora:
1) 2011 r. – 2017 r. – 7 216 tys. zł (bez zmian),
2) 2018 r. – 3 tys. zł (bez zmian),
3) 2019 r. – 160 tys. zł (bez zmian),
4) 2020 r. – 299 tys. zł (bez zmian),
5) 2021 r. – 3 109 tys. zł (bez zmian),
6) 2022 r. – 17 990 tys. zł (aktualnie: 17 890 tys. zł – zmniejszenie o 100 tys. zł),
7) 2023 r. – 100 014 tys. zł (aktualnie: 68 089 tys. zł – zmniejszenie o 31 925 tys. zł),
8) 2024 r. – 0 zł (aktualnie: 20 000 tys. zł – zwiększenie o 20 000 zł),
9) 2025 r. – 0 zł (aktualnie: 5 000 tys. zł – zwiększenie o 5 000 tys. zł),
10) 2026 r. – 0 zł (aktualnie: 7 025 tys. zł – zwiększenie o 7 025 tys. zł).
- ze środków własnych Szpitala:
2) 2023 r. – 10 000 tys. zł (aktualnie: 2 000 tys. zł – zmniejszenie o 8 000 tys. zł),
3) 2024 r. – 15 000 zł (aktualnie: 10 000 tys. zł – zmniejszenie o 5 000 tys. zł),
4) 2025 r. – 19 500 zł (aktualnie: 15 000 tys. zł – zmniejszenie o 4 500 tys. zł),
5) 2026 r – 0 zł (aktualnie: 17 500 tys. zł – zwiększenie o 17 500 tys. zł).
Wprowadzenie aktualizacji pozwoli na właściwą, korzystną realizację zadania inwestycyjnego i uzyskanie zakładanego efektu w postaci stworzenia jednostki świadczącej nowoczesne, racjonalne i skuteczne leczenie oraz zapewniającej najwyższy poziom wykształcenia i kompetencji kadr medycznych skupionych na aktualnych i przewidywanych potrzebach epidemiologicznych regionu i kraju: onkologii, geriatrii, neurologii oraz ginekologii, położnictwa, neonatologii i opieki koordynowanej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Martyniak Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.