W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID180","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Program wieloletni pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”, zwany dalej „Programem”, jest realizowany od 2016 r. na podstawie uchwały nr 209 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025” (M.P. poz. 1124, z 2017 r. poz. 58 oraz z 2018 r. poz. 800). W związku z wystąpieniem w pierwszych latach obowiązywania uchwały trudności z realizacją Programu zgodnie z pierwotnymi założeniami, uchwała została dwukrotnie znowelizowana – w latach 2017 i 2018.\nAnaliza problemów napotkanych w kolejnych latach realizacji Programu oraz potrzeba dostosowania Programu do aktualnych możliwości jego realizacji przesądzają o konieczności wprowadzenia w Programie dalszych niezbędnych zmian. Zdiagnozowane problemy w realizacji Programu mają charakter obiektywny. Zarówno ich liczba, jak i skala, nie była możliwa do przewidzenia w momencie formułowania Programu. Najważniejsze z nich to:\n1. długotrwałe procedury związane z przeprowadzeniem konkursów architektonicznych skutkujące przedłużeniem czasu realizacji inwestycji;\n2.daleko idąca zmiana profilu wykonawstwa i znaczny wzrost poziomu cen w budownictwie w ostatnich latach, których skutkiem jest unikanie przez wykonawców angażowania potencjału w projekty specjalistyczne, w tym związane z kształceniem i działalnością naukową;\n3. wzrost o około 30% średnich cen oferowanych na rynku usług budowalnych oraz dłuższe terminy wykonawstwa w ostatnich latach z powodu utrzymującej się od szeregu lat przewagi popytu nad podażą na rynku mieszkaniowym oraz braku pracowników w tym sektorze i konieczności podnoszenia wynagrodzeń;\n4. czasochłonne procedury administracyjne związane z regulacją statusu prawnego nieruchomości, koniecznością pozyskania wytycznych projektowych, pozwoleń branżowych i pozwoleń na budowę;\n5. pandemia wywołana wirusem SARS-CoV-2, która spowodowała opóźnienia w realizacji harmonogramu Programu w zakresie prac projektowych, procedur administracyjnych oraz prac wykonawczych.\n\nW celu umożliwienia Uniwersytetowi Warszawskiemu, będącemu głównym wykonawcą i koordynatorem Programu, podjęcia działań służących jego efektywnej realizacji w kolejnych latach, zachodzi potrzeba wprowadzenia w Programie dalszych niezbędnych zmian w drodze nowelizacji uchwały nr 209 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”.\nZakres zaproponowanych zmian w Programie, ujęty w projekcie uchwały, został opracowany w oparciu o propozycje przekazane ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki przez Uniwersytet Warszawski.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zaproponowane w projekcie uchwały zmiany będą dotyczyły zarówno okresu realizacji Programu, jak i jego harmonogramu i struktury zadaniowej. Liczba oraz zakres projektowanych zmian, odnoszących się do wszystkich inwestycji przewidzianych Programem, wskazują, że nastąpi przebudowa jego zakresu rzeczowego. Uwzględniając wyniki analizy napotkanych dotychczas problemów oraz aktualne możliwości realizacyjne, zaproponowane w projekcie uchwały najistotniejsze zmiany w Programie obejmują:\n\n1. Wydłużenie okresu realizacji Programu o 2 lata, tj. do roku 2027, z uwagi na wydłużenie okresu realizacji lub przesunięcie rozpoczęcia realizacji poszczególnych inwestycji objętych Programem.\nZmiana ta jest podyktowana wystąpieniem okoliczności wskazanych w pkt 1, które w znaczny sposób utrudniły realizację inwestycji w przewidzianych pierwotnie terminach. Konsekwencją wydłużenia okresu realizacji Programu do lat 12 jest konieczność dokonania w uchwale ustanawiającej Program stosownych korekt, m.in. w zakresie zestawienia planowanych nakładów na realizację Programu, harmonogramu Programu oraz systemu jego monitorowania, a także dostosowania przyjętych wskaźników realizacji Programu do projektowanych zmian. Zmianie ulegną również terminy przekazywania ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dodatkowej kontrolnej sprawozdawczości z realizacji Programu. W związku z wydłużeniem okresu realizacji Programu Uniwersytet Warszawski obowiązany będzie złożyć dodatkowo kontrolne sprawozdanie na koniec roku 2021. Natomiast termin złożenia sprawozdania po zakończeniu realizacji Programu zostanie przesunięty na koniec roku 2027.\n\n2. Zwiększenie wartości kosztorysowej Programu z 970 110 500 zł do 973 440 440 zł.\nZmiana ta nastąpi wskutek zwiększenia środków własnych Uniwersytetu Warszawskiego przeznaczonych na realizację Programu z 25 000 000 zł do 28 329 940 zł, tj. o kwotę 3 329 940 zł. Łączne dofinansowanie Programu ze środków budżetu państwa pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki pozostanie w granicach nakładów określonych w obowiązującej uchwale, tj. w wysokości 945 110 500 zł.\n\n3. Zmianę harmonogramu ponoszenia wydatków na realizację Programu z budżetu państwa i ze środków własnych Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2016–2027.\nKonieczność dokonania korekty harmonogramu wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu w poszczególnych latach jest związana z wydłużeniem okresu realizacji inwestycji objętych Programem do roku 2027 oraz brakiem możliwości zrealizowania przez Uniwersytet Warszawski pełnego, zakładanego zakresu rzeczowego inwestycji w latach poprzednich ‒ z uwagi na złożoność procesu inwestycyjnego w ramach realizacji inwestycji budowalnych o dużym zakresie rzeczowym oraz obecną sytuację na rynku usług budowlanych.\n\n4. Zmniejszenie liczby realizowanych inwestycji z 18 do 16.\nProjekt uchwały przewiduje rezygnację z realizacji dwóch inwestycji: „Budowa budynku naukowo-dydaktycznego (nauki ekonomiczne i pokrewne)” oraz „Budowa domu studenckiego na Kampusie Ochota”.\nPowodem rezygnacji z pierwszej inwestycji jest brak ostatecznych uzgodnień z m.st. Warszawą w zakresie uzyskania tytułu prawnego do terenu, na którym miałaby być ona realizowana oraz relatywnie długa i niepewna perspektywa czasowa związana z zakończeniem tych rozmów i uzyskaniem takiego tytułu. W ramach Programu pozyskanie powierzchni dla celów działalności w zakresie nauk ekonomicznych zostało zaplanowane w ramach innej inwestycji obejmującej budowę budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4.\nPrzyczyną rezygnacji z budowy domu studenckiego na Kampusie Ochota jest natomiast znaczący wzrost cen robót budowlanych w ostatnich latach, wskutek którego w ramach obecnego budżetu nie jest możliwe zrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego Programu. Ponadto w związku z przedłużającą się pandemią wywołaną wirusem SARS-CoV-2 i prowadzeniem zajęć w trybie zdalnym, w ocenie Uniwersytetu Warszawskiego, zapotrzebowanie na miejsca noclegowe dla studentów będzie się zmniejszać. Jednocześnie należy podkreślić, że Program przewiduje realizację trzech innych inwestycji dotyczących domów studenckich: budowy domu studenckiego na Kampusie Służewiec, przebudowy Domu Studenckiego nr 5 na Kampusie Służewiec oraz rozbudowy tego domu przez dobudowanie nowego skrzydła na potrzeby domu studenckiego i Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.\nW następstwie rezygnacji z realizacji wskazanych inwestycji konieczne będzie w szczególności: zaktualizowanie załącznika do uchwały – Źródła finansowania i harmonogram programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”, dokonanie korekty miernika stopnia realizacji Programu, oszacowanie na nowo kosztów utrzymania nowo wybudowanej oraz przebudowanej powierzchni całkowitej budynków Uniwersytetu Warszawskiego.\n\n5. Ograniczenie zakresu rzeczowego inwestycji „Rozbudowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych wraz z budową centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota”.\nZmiana w zakresie rzeczowym inwestycji będzie polegała na zmniejszeniu wielkości obiektu o około 40% powierzchni całkowitej w stosunku do planowanej. Zmniejszeniu ulegnie część powierzchni przeznaczonej na cele sportowe i artystyczne, a także powierzchnia garażu podziemnego oraz części magazynowej. Ograniczenie zakresu inwestycji wynika ze znaczącego wzrostu cen robót budowalnych.\n\n6. Korektę wartości głównego miernika stopnia realizacji Programu, którym jest wskaźnik przyrostu powierzchni całkowitej budynków Uniwersytetu Warszawskiego (w m2).\nW związku z rezygnacją z realizacji dwóch przewidzianych w ramach Programu inwestycji oraz zmianą zakresu rzeczowego jednej inwestycji zmniejszeniu ulegnie wartość wskaźnika przyrostu powierzchni całkowitej budynków (w m2). Zgodnie z obowiązującą uchwałą w roku 2025 narastająco wskaźnik ma wynieść 191 000 m2 powierzchni całkowitej wybudowanej oraz przebudowanej. Na skutek proponowanych w uchwale zmian wskaźnik ulegnie zmniejszeniu o 25 762 m2 i w roku 2027 wyniesie 165 238 m2 powierzchni całkowitej wybudowanej oraz przebudowanej. Jednocześnie wskutek wydłużenia lub przesunięcia okresu realizacji poszczególnych inwestycji aktualizacji będą wymagały szacunkowe wartości wskaźnika, jakie mają zostać osiągnięte w poszczególnych latach realizacji Programu.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Włodzimierz Bernacki Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 października 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID180
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Program wieloletni pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”, zwany dalej „Programem”, jest realizowany od 2016 r. na podstawie uchwały nr 209 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025” (M.P. poz. 1124, z 2017 r. poz. 58 oraz z 2018 r. poz. 800). W związku z wystąpieniem w pierwszych latach obowiązywania uchwały trudności z realizacją Programu zgodnie z pierwotnymi założeniami, uchwała została dwukrotnie znowelizowana – w latach 2017 i 2018.
Analiza problemów napotkanych w kolejnych latach realizacji Programu oraz potrzeba dostosowania Programu do aktualnych możliwości jego realizacji przesądzają o konieczności wprowadzenia w Programie dalszych niezbędnych zmian. Zdiagnozowane problemy w realizacji Programu mają charakter obiektywny. Zarówno ich liczba, jak i skala, nie była możliwa do przewidzenia w momencie formułowania Programu. Najważniejsze z nich to:
1. długotrwałe procedury związane z przeprowadzeniem konkursów architektonicznych skutkujące przedłużeniem czasu realizacji inwestycji;
2.daleko idąca zmiana profilu wykonawstwa i znaczny wzrost poziomu cen w budownictwie w ostatnich latach, których skutkiem jest unikanie przez wykonawców angażowania potencjału w projekty specjalistyczne, w tym związane z kształceniem i działalnością naukową;
3. wzrost o około 30% średnich cen oferowanych na rynku usług budowalnych oraz dłuższe terminy wykonawstwa w ostatnich latach z powodu utrzymującej się od szeregu lat przewagi popytu nad podażą na rynku mieszkaniowym oraz braku pracowników w tym sektorze i konieczności podnoszenia wynagrodzeń;
4. czasochłonne procedury administracyjne związane z regulacją statusu prawnego nieruchomości, koniecznością pozyskania wytycznych projektowych, pozwoleń branżowych i pozwoleń na budowę;
5. pandemia wywołana wirusem SARS-CoV-2, która spowodowała opóźnienia w realizacji harmonogramu Programu w zakresie prac projektowych, procedur administracyjnych oraz prac wykonawczych.

W celu umożliwienia Uniwersytetowi Warszawskiemu, będącemu głównym wykonawcą i koordynatorem Programu, podjęcia działań służących jego efektywnej realizacji w kolejnych latach, zachodzi potrzeba wprowadzenia w Programie dalszych niezbędnych zmian w drodze nowelizacji uchwały nr 209 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”.
Zakres zaproponowanych zmian w Programie, ujęty w projekcie uchwały, został opracowany w oparciu o propozycje przekazane ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki przez Uniwersytet Warszawski.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zaproponowane w projekcie uchwały zmiany będą dotyczyły zarówno okresu realizacji Programu, jak i jego harmonogramu i struktury zadaniowej. Liczba oraz zakres projektowanych zmian, odnoszących się do wszystkich inwestycji przewidzianych Programem, wskazują, że nastąpi przebudowa jego zakresu rzeczowego. Uwzględniając wyniki analizy napotkanych dotychczas problemów oraz aktualne możliwości realizacyjne, zaproponowane w projekcie uchwały najistotniejsze zmiany w Programie obejmują:

1. Wydłużenie okresu realizacji Programu o 2 lata, tj. do roku 2027, z uwagi na wydłużenie okresu realizacji lub przesunięcie rozpoczęcia realizacji poszczególnych inwestycji objętych Programem.
Zmiana ta jest podyktowana wystąpieniem okoliczności wskazanych w pkt 1, które w znaczny sposób utrudniły realizację inwestycji w przewidzianych pierwotnie terminach. Konsekwencją wydłużenia okresu realizacji Programu do lat 12 jest konieczność dokonania w uchwale ustanawiającej Program stosownych korekt, m.in. w zakresie zestawienia planowanych nakładów na realizację Programu, harmonogramu Programu oraz systemu jego monitorowania, a także dostosowania przyjętych wskaźników realizacji Programu do projektowanych zmian. Zmianie ulegną również terminy przekazywania ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dodatkowej kontrolnej sprawozdawczości z realizacji Programu. W związku z wydłużeniem okresu realizacji Programu Uniwersytet Warszawski obowiązany będzie złożyć dodatkowo kontrolne sprawozdanie na koniec roku 2021. Natomiast termin złożenia sprawozdania po zakończeniu realizacji Programu zostanie przesunięty na koniec roku 2027.

2. Zwiększenie wartości kosztorysowej Programu z 970 110 500 zł do 973 440 440 zł.
Zmiana ta nastąpi wskutek zwiększenia środków własnych Uniwersytetu Warszawskiego przeznaczonych na realizację Programu z 25 000 000 zł do 28 329 940 zł, tj. o kwotę 3 329 940 zł. Łączne dofinansowanie Programu ze środków budżetu państwa pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki pozostanie w granicach nakładów określonych w obowiązującej uchwale, tj. w wysokości 945 110 500 zł.

3. Zmianę harmonogramu ponoszenia wydatków na realizację Programu z budżetu państwa i ze środków własnych Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2016–2027.
Konieczność dokonania korekty harmonogramu wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu w poszczególnych latach jest związana z wydłużeniem okresu realizacji inwestycji objętych Programem do roku 2027 oraz brakiem możliwości zrealizowania przez Uniwersytet Warszawski pełnego, zakładanego zakresu rzeczowego inwestycji w latach poprzednich ‒ z uwagi na złożoność procesu inwestycyjnego w ramach realizacji inwestycji budowalnych o dużym zakresie rzeczowym oraz obecną sytuację na rynku usług budowlanych.

4. Zmniejszenie liczby realizowanych inwestycji z 18 do 16.
Projekt uchwały przewiduje rezygnację z realizacji dwóch inwestycji: „Budowa budynku naukowo-dydaktycznego (nauki ekonomiczne i pokrewne)” oraz „Budowa domu studenckiego na Kampusie Ochota”.
Powodem rezygnacji z pierwszej inwestycji jest brak ostatecznych uzgodnień z m.st. Warszawą w zakresie uzyskania tytułu prawnego do terenu, na którym miałaby być ona realizowana oraz relatywnie długa i niepewna perspektywa czasowa związana z zakończeniem tych rozmów i uzyskaniem takiego tytułu. W ramach Programu pozyskanie powierzchni dla celów działalności w zakresie nauk ekonomicznych zostało zaplanowane w ramach innej inwestycji obejmującej budowę budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4.
Przyczyną rezygnacji z budowy domu studenckiego na Kampusie Ochota jest natomiast znaczący wzrost cen robót budowlanych w ostatnich latach, wskutek którego w ramach obecnego budżetu nie jest możliwe zrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego Programu. Ponadto w związku z przedłużającą się pandemią wywołaną wirusem SARS-CoV-2 i prowadzeniem zajęć w trybie zdalnym, w ocenie Uniwersytetu Warszawskiego, zapotrzebowanie na miejsca noclegowe dla studentów będzie się zmniejszać. Jednocześnie należy podkreślić, że Program przewiduje realizację trzech innych inwestycji dotyczących domów studenckich: budowy domu studenckiego na Kampusie Służewiec, przebudowy Domu Studenckiego nr 5 na Kampusie Służewiec oraz rozbudowy tego domu przez dobudowanie nowego skrzydła na potrzeby domu studenckiego i Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.
W następstwie rezygnacji z realizacji wskazanych inwestycji konieczne będzie w szczególności: zaktualizowanie załącznika do uchwały – Źródła finansowania i harmonogram programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”, dokonanie korekty miernika stopnia realizacji Programu, oszacowanie na nowo kosztów utrzymania nowo wybudowanej oraz przebudowanej powierzchni całkowitej budynków Uniwersytetu Warszawskiego.

5. Ograniczenie zakresu rzeczowego inwestycji „Rozbudowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych wraz z budową centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota”.
Zmiana w zakresie rzeczowym inwestycji będzie polegała na zmniejszeniu wielkości obiektu o około 40% powierzchni całkowitej w stosunku do planowanej. Zmniejszeniu ulegnie część powierzchni przeznaczonej na cele sportowe i artystyczne, a także powierzchnia garażu podziemnego oraz części magazynowej. Ograniczenie zakresu inwestycji wynika ze znaczącego wzrostu cen robót budowalnych.

6. Korektę wartości głównego miernika stopnia realizacji Programu, którym jest wskaźnik przyrostu powierzchni całkowitej budynków Uniwersytetu Warszawskiego (w m2).
W związku z rezygnacją z realizacji dwóch przewidzianych w ramach Programu inwestycji oraz zmianą zakresu rzeczowego jednej inwestycji zmniejszeniu ulegnie wartość wskaźnika przyrostu powierzchni całkowitej budynków (w m2). Zgodnie z obowiązującą uchwałą w roku 2025 narastająco wskaźnik ma wynieść 191 000 m2 powierzchni całkowitej wybudowanej oraz przebudowanej. Na skutek proponowanych w uchwale zmian wskaźnik ulegnie zmniejszeniu o 25 762 m2 i w roku 2027 wyniesie 165 238 m2 powierzchni całkowitej wybudowanej oraz przebudowanej. Jednocześnie wskutek wydłużenia lub przesunięcia okresu realizacji poszczególnych inwestycji aktualizacji będą wymagały szacunkowe wartości wskaźnika, jakie mają zostać osiągnięte w poszczególnych latach realizacji Programu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Włodzimierz Bernacki Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 października 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany