W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy budżetowej na rok 2022 wraz z projektem uchwały w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2022

28.09.2021

Rada Ministrów przyjęła projekt budżetu państwa na 2022 r. wraz z projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2022 – dokumenty  przedłożone przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

W 2022 r. rząd będzie kontynuować politykę, której celem jest szybka odbudowa polskiej gospodarki w związku z COVID-19. Sytuacja w sektorze finansów publicznych jest stabilna. Po sierpniu nadwyżka w budżecie na 2021 r. wynosi ponad 43 mld zł. To zasługa odpowiedzialnej polityki budżetowej, która połączona jest z realizacją ambitnych programów społecznych.

  • Do budżetu na 2022 r. włączone zostaną nowe elementy, które daje Polski Ład. To m.in. historyczna obniżka podatków dla niemal 18 mln Polaków, czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, który – obok programu „500+” czy „Dobry Start” – jeszcze bardziej wzmocni polskie rodziny.
  • Według prognoz, PKB w 2021 r. zwiększy się o 4,9 proc., a w 2022 r. jego tempo wyniesie 4,6 proc.
  • W 2022 r. dochody budżetu państwa osiągną poziom 481,4 mld zł, a wydatki 512,4 mld zł. Deficyt ukształtuje się na poziomie 30,9 mld zł.
  • Rząd działa zgodnie z zalecaniami Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Unii Europejskiej. Komisja Europejska rekomenduje Polsce prowadzenie polityki budżetowej wspierającej wzrost gospodarczy.
  • Dlatego więcej środków trafi m.in do systemu ochrony zdrowia. Nie zabraknie ich też na programy społeczne, obronność, rolnictwo i oświatę oraz na inwestycje dotyczące transportu, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Przewidziane jest też zwiększenie funduszu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej.

Wydatki budżetu państwa

Dzięki skutecznym działaniom uszczelniającym system podatkowy oraz rosnącym wpływom z podatków rząd zapewni m.in.:

  • zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia do 5,75 proc. PKB,
  • środki na kluczowe programy społeczne, takie jak „Rodzina 500+”, „Dobry Start” czy wprowadzenie Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego,
  • waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2022 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 104,89 proc. oraz dodatkowo emeryturę bez podatku do 2,5 tys. zł.
  • 2,2 proc. PKB na obronność,
  • zwiększenie funduszu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej,
  • realizację zadań inwestycyjnych, m.in. w obszarze zdrowia, transportu czy kultury
    i ochrony dziedzictwa narodowego,
  • zwiększenie wydatków w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz rolnictwa.

Wskaźniki gospodarcze

  • Wzrost PKB w 2022 r. ma wynieść 4,6 proc.
  • Inflacja ukształtuje się na poziomie 3,3 proc.
  • Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wyniesie w 2022 r. 5 922 zł.
  • Spożycie prywatne, w ujęciu nominalnym, wzrośnie o 9,2 proc.

Deficyt i dług

  • W tym i kolejnym roku będziemy mieli do czynienia z tzw. generalną klauzulą wyjścia, ogłoszoną przez Komisję Europejską. Klauzula zawiesza unijne reguły fiskalne i pozwala na zwiększone wydatki – to bardzo ważny instrument w odbudowie gospodarek po COVID-19.
  • Podobnie jest w przypadku krajowych reguł – obecnie jesteśmy na ścieżkach dojścia do Stabilizującej Reguły Wydatkowej. Daje nam to dodatkowe możliwości w okresie odbicia po COVID-19.
  • Prognozowany w 2022 r. deficyt sektora finansów publicznych wyniesie ok. 2,9 proc. PKB, czyli poniżej granicy 3 proc. PKB. Prognozowany deficyt sektora finansów publicznych w 2021 r. wyniesie 5,3 proc. PKB, czyli mniej niż prognozowany przez Komisję Europejską w Spring Forecast średni deficyt w UE na poziomie 7,5 proc.
  • Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych ukształtuje się na poziomie 56,6 proc. PKB.
  • Relacja długu publicznego do PKB sukcesywnie spada – w 2021 r. w porównaniu do 2020 r. i w 2022 r. do 2021 r., według wszystkich definicji. Kryterium z Maastricht 60 proc. PKB pozostaje spełnione, a krajowe progi ostrożnościowe są niezagrożone. Maleje też limit wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa.
  • W 2023 r. będziemy wracać do unijnych i krajowych reguł fiskalnych. Wyższe wydatki związane z walką z konsekwencjami pandemii będą wygasać, co ograniczy deficyt. Projekty finansowane z Krajowego Planu Odbudowy pozwolą utrzymać solidny wzrost gospodarczy. Taka sytuacja przyczyni się do redukcji zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB do 52,9 proc. w 2025 r. 
  • Rząd wyciąga wnioski z poprzedniego światowego kryzysu gospodarczego. Idąc za radą Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, nie zamierzamy zbyt szybko zacieśniać polityki fiskalnej, aby nie zdusić wzrostu gospodarczego.
{"register":{"columns":[]}}