W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC107","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE (Dz. Urz. UE L 191 z 28.07.2023, str. 1, z późn. zm.) (dalej jako rozporządzenie bateryjne lub rozporządzenie nr 2023/1542), zaistniała potrzeba przyjęcia ustawy służącej stosowaniu ww. rozporządzenia w polskim porządku prawnym. Głównym założeniem rozporządzenia bateryjnego jest ustanowienie jednolitych reguł na rynku UE, w zakresie całego cyklu życia baterii: od projektu do końca eksploatacji, a przez to utworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla sektora baterii. Rozporządzenie bateryjne ustanowiło wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju (ślad węglowy baterii i inne), etykietowania oraz wymogi informacyjne, których spełnienie umożliwi wprowadzenie danej baterii do obrotu lub oddanie do użytku baterii na obszarze UE. Rozporządzenie bateryjne ustanowiło nowe zasady i obowiązki, którym będą podlegać podmioty działające na unijnym rynku bateryjnym UE, w tym w Polsce. \nZgodnie z rozporządzeniem nr 2023/1542 należy wskazać organ notyfikujący odpowiedzialny za opracowanie i przeprowadzanie procedur koniecznych do oceny i notyfikowania jednostek oceniających zgodność oraz do monitorowania jednostek notyfikowanych i wprowadzić system umożliwiający funkcjonowanie jednostek oceniających zgodność. W zakresie gospodarki zużytymi bateriami należy wskazać organ właściwy, tj. organ odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków wynikających z rozdziału VIII rozporządzenia bateryjnego „Gospodarowanie zużytymi bateriami”, w szczególności za monitorowanie i weryfikację przestrzegania wymogów wynikających z ww. rozdziału przez producentów i organizacje odpowiedzialności producentów. Państwa członkowskie mogą wskazać w powyższym zakresie krajowy punkt kontaktowy do celów komunikacji z Komisją Europejską. Ponadto, istnieje potrzeba uspójnienia nomenklatury w zakresie regulacji rynku bateryjnego z rozporządzeniem bateryjnym oraz ustanowienia sankcji za nieprzestrzeganie wymogów określonych w rozporządzeniu bateryjnym.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt ustawy przewiduje w szczególności:\n-\twprowadzenie systemu umożliwiającego funkcjonowanie jednostek oceniających zgodność w zakresie rozporządzenia bateryjnego,\n-\tokreślenie właściwego organu nadzoru,\n-\tuspójnienie z rozporządzeniem bateryjnym nomenklatury stosowanej w polskim prawodawstwie w zakresie baterii,\n-\twprowadzenie zmian w szeregu ustaw mających związek w szczególności z gospodarowaniem zużytymi bateriami,\n-\tuchylenie ustawy z dnia 4 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,\n-\twprowadzenie sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń obowiązków wynikających z rozporządzenia bateryjnego. \n\nW zakresie gospodarowania zużytymi bateriami projekt ustawy w szczególności:\n-\tokreśla właściwy organ odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków w zakresie gospodarowania zużytymi bateriami, w szczególności za monitorowanie i weryfikację przestrzegania wymogów wynikających z rozdziału VIII rozporządzenia nr 2023/1542 przez producentów i organizacje odpowiedzialności producentów,\n-\tustanawia punkt kontaktowy, o którym mowa w art. 54 ust. 2 rozporządzenia nr 2023/1542,\n-\tdoprecyzowuje termin wprowadzania do obrotu na terytorium kraju, \n-\tokreśla szczegółowe warunki magazynowania zużytych baterii, m.in. w zakładach przetwarzania zużytych baterii, a także sposób magazynowania zużytych baterii SLI, zużytych baterii przemysłowych i zużytych baterii do pojazdów elektrycznych oraz dopuszczalny okres magazynowania przez wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów. Dodatkowo wydane zostanie rozporządzenie określające wymagania dotyczące procesu przetwarzania zużytych baterii oraz wymagania dla instalacji, w których będą przetwarzane frakcje powstałe w wyniku przetwarzania zużytych baterii kwasowo-ołowiowych,\n-\tnakłada na producentów baterii obowiązek podpisania umowy z organizacją odpowiedzialności producenta baterii. Wymóg ten związany jest m.in. z faktem, iż duża część rynku oparta jest na importerach, w tym w znacznej części pochodzących spoza UE. Dlatego też realizacja obowiązków przez podmioty pośredniczące pozwoli na większą kontrolę wykonywania tych obowiązków oraz minimalizację efektu tzw. gapowiczów. Mimo realizacji obowiązków przez podmioty pośredniczące, to na producencie baterii będzie spoczywała odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków nałożonych przepisami rozporządzenia nr 2023/1542 oraz ustawy o bateriach i zużytych bateriach,\n-\tokreśla procedurę wydawania zezwolenia na wypełnianie obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta baterii przez organizację odpowiedzialności producenta baterii i zobowiązuje tę organizację do informowania we wniosku o wydanie zezwolenia o braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu członków rady nadzorczej, członków zarządu i prokurentów organizacji odpowiedzialności producenta baterii za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, o niekaralności organizacji odpowiedzialności producenta baterii na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, a także o posiadaniu wymaganego kapitału zakładowego,\n-\tokreśla obowiązek zawarcia umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności, pomiędzy organizacją odpowiedzialności producenta baterii a zbierającym zużyte baterie, dotyczącej zbierania zużytych baterii, kategorii, które obejmują zakres działalności organizacji, a także z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii, ze wskazaniem zakresu umowy zawieranej pomiędzy tymi podmiotami,\n-\tokreśla obowiązek przeprowadzenia przez organizację odpowiedzialności producenta baterii, co najmniej raz na trzy lata, audytu zewnętrznego,\n-\tokreśla zasady ponoszenia, w tym obliczania, opłaty produktowej, w celu zapewnienia realizacji obowiązków dotyczących osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytych baterii. Określono minimalną i maksymalną stawkę opłaty produktowej dla zużytych baterii przenośnych oraz zużytych baterii LMT, a także wprowadzono upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym określone zostaną faktyczne stawki opłat produktowych,\n-\tokreśla zasady pobierania oraz zwrotu opłaty depozytowej, której ideą jest prawidłowe zebranie i zagospodarowanie zużytych baterii SLI. Sprzedawca detaliczny obowiązany będzie do przekazania nieodebranej opłaty depozytowej na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę tego sprzedawcy, w określonym terminie. Dodatkowo wydane zostanie rozporządzenie określające wzór sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Jaros Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC107
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE (Dz. Urz. UE L 191 z 28.07.2023, str. 1, z późn. zm.) (dalej jako rozporządzenie bateryjne lub rozporządzenie nr 2023/1542), zaistniała potrzeba przyjęcia ustawy służącej stosowaniu ww. rozporządzenia w polskim porządku prawnym. Głównym założeniem rozporządzenia bateryjnego jest ustanowienie jednolitych reguł na rynku UE, w zakresie całego cyklu życia baterii: od projektu do końca eksploatacji, a przez to utworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla sektora baterii. Rozporządzenie bateryjne ustanowiło wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju (ślad węglowy baterii i inne), etykietowania oraz wymogi informacyjne, których spełnienie umożliwi wprowadzenie danej baterii do obrotu lub oddanie do użytku baterii na obszarze UE. Rozporządzenie bateryjne ustanowiło nowe zasady i obowiązki, którym będą podlegać podmioty działające na unijnym rynku bateryjnym UE, w tym w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem nr 2023/1542 należy wskazać organ notyfikujący odpowiedzialny za opracowanie i przeprowadzanie procedur koniecznych do oceny i notyfikowania jednostek oceniających zgodność oraz do monitorowania jednostek notyfikowanych i wprowadzić system umożliwiający funkcjonowanie jednostek oceniających zgodność. W zakresie gospodarki zużytymi bateriami należy wskazać organ właściwy, tj. organ odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków wynikających z rozdziału VIII rozporządzenia bateryjnego „Gospodarowanie zużytymi bateriami”, w szczególności za monitorowanie i weryfikację przestrzegania wymogów wynikających z ww. rozdziału przez producentów i organizacje odpowiedzialności producentów. Państwa członkowskie mogą wskazać w powyższym zakresie krajowy punkt kontaktowy do celów komunikacji z Komisją Europejską. Ponadto, istnieje potrzeba uspójnienia nomenklatury w zakresie regulacji rynku bateryjnego z rozporządzeniem bateryjnym oraz ustanowienia sankcji za nieprzestrzeganie wymogów określonych w rozporządzeniu bateryjnym.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt ustawy przewiduje w szczególności: - wprowadzenie systemu umożliwiającego funkcjonowanie jednostek oceniających zgodność w zakresie rozporządzenia bateryjnego, - określenie właściwego organu nadzoru, - uspójnienie z rozporządzeniem bateryjnym nomenklatury stosowanej w polskim prawodawstwie w zakresie baterii, - wprowadzenie zmian w szeregu ustaw mających związek w szczególności z gospodarowaniem zużytymi bateriami, - uchylenie ustawy z dnia 4 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, - wprowadzenie sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń obowiązków wynikających z rozporządzenia bateryjnego.
W zakresie gospodarowania zużytymi bateriami projekt ustawy w szczególności: - określa właściwy organ odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków w zakresie gospodarowania zużytymi bateriami, w szczególności za monitorowanie i weryfikację przestrzegania wymogów wynikających z rozdziału VIII rozporządzenia nr 2023/1542 przez producentów i organizacje odpowiedzialności producentów, - ustanawia punkt kontaktowy, o którym mowa w art. 54 ust. 2 rozporządzenia nr 2023/1542, - doprecyzowuje termin wprowadzania do obrotu na terytorium kraju, - określa szczegółowe warunki magazynowania zużytych baterii, m.in. w zakładach przetwarzania zużytych baterii, a także sposób magazynowania zużytych baterii SLI, zużytych baterii przemysłowych i zużytych baterii do pojazdów elektrycznych oraz dopuszczalny okres magazynowania przez wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów. Dodatkowo wydane zostanie rozporządzenie określające wymagania dotyczące procesu przetwarzania zużytych baterii oraz wymagania dla instalacji, w których będą przetwarzane frakcje powstałe w wyniku przetwarzania zużytych baterii kwasowo-ołowiowych, - nakłada na producentów baterii obowiązek podpisania umowy z organizacją odpowiedzialności producenta baterii. Wymóg ten związany jest m.in. z faktem, iż duża część rynku oparta jest na importerach, w tym w znacznej części pochodzących spoza UE. Dlatego też realizacja obowiązków przez podmioty pośredniczące pozwoli na większą kontrolę wykonywania tych obowiązków oraz minimalizację efektu tzw. gapowiczów. Mimo realizacji obowiązków przez podmioty pośredniczące, to na producencie baterii będzie spoczywała odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków nałożonych przepisami rozporządzenia nr 2023/1542 oraz ustawy o bateriach i zużytych bateriach, - określa procedurę wydawania zezwolenia na wypełnianie obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta baterii przez organizację odpowiedzialności producenta baterii i zobowiązuje tę organizację do informowania we wniosku o wydanie zezwolenia o braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu członków rady nadzorczej, członków zarządu i prokurentów organizacji odpowiedzialności producenta baterii za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, o niekaralności organizacji odpowiedzialności producenta baterii na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, a także o posiadaniu wymaganego kapitału zakładowego, - określa obowiązek zawarcia umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności, pomiędzy organizacją odpowiedzialności producenta baterii a zbierającym zużyte baterie, dotyczącej zbierania zużytych baterii, kategorii, które obejmują zakres działalności organizacji, a także z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii, ze wskazaniem zakresu umowy zawieranej pomiędzy tymi podmiotami, - określa obowiązek przeprowadzenia przez organizację odpowiedzialności producenta baterii, co najmniej raz na trzy lata, audytu zewnętrznego, - określa zasady ponoszenia, w tym obliczania, opłaty produktowej, w celu zapewnienia realizacji obowiązków dotyczących osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytych baterii. Określono minimalną i maksymalną stawkę opłaty produktowej dla zużytych baterii przenośnych oraz zużytych baterii LMT, a także wprowadzono upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym określone zostaną faktyczne stawki opłat produktowych, - określa zasady pobierania oraz zwrotu opłaty depozytowej, której ideą jest prawidłowe zebranie i zagospodarowanie zużytych baterii SLI. Sprzedawca detaliczny obowiązany będzie do przekazania nieodebranej opłaty depozytowej na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę tego sprzedawcy, w określonym terminie. Dodatkowo wydane zostanie rozporządzenie określające wzór sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej.