W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.08.2025 12:22 Magdalena Kucharska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Energii
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 6.0 10.09.2025 13:34 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 5.0 29.08.2025 08:57 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 4.0 29.08.2025 08:57 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 3.0 28.08.2025 12:35 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 2.0 28.08.2025 12:22 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw 1.0 19.08.2025 12:22 Magdalena Kucharska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD286","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana regulacja ma na celu utrzymanie wsparcia dla gospodarstw domowych o niskich dochodach przez pokrycie części należności odbiorców ciepła wobec przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność niekoncesjonowaną i koncesjonowaną w zakresie wytwarzania i dystrybucji ciepła wynikających ze wzrostu kosztów ogrzewania.\nPomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku paliw i energii, skutki kryzysu energetycznego wywołanego wojną w Ukrainie nadal są odczuwalne przez społeczeństwo. Ceny ciepła pozostawały na wysokich poziomach, dlatego przedłużono rozwiązania niwelujące skutki wzrostu cen ciepła najpierw do 30 czerwca 2024 r., a następnie do 30 czerwca 2025 r. w drodze przepisów:\n- ustawa z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U. poz. 2760),\n- ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. poz. 859 i 1831 oraz z 2025 r. poz. 290).\nAnaliza obecnej sytuacji wskazuje na zasadność odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych o zasięgu powszechnym i powróceniu do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu. Niemniej jednak, odchodzenie od wsparcia odbiorców ciepła musi być realizowane w sposób kontrolowany, uwzględniający przede wszystkim sytuację najuboższych gospodarstw domowych, które w największym stopniu odczuwają wzrost rachunków za ciepło. Z tego powodu proponuje się wprowadzenie nowych działań osłonowych wobec wysokich cen ciepła zorientowanych na osoby o niskich dochodach – na drugą połowę 2025 r. i w roku 2026, z rozliczeniem końcowym do końca 2031 r. (rozstrzygnięcie sporów sądowych, odwołań od decyzji odmownych dot. przyznania bonu).\nAnaliza funkcjonowania obowiązującego do 30 czerwca 2025 r. systemu wsparcia odbiorców ciepła, uwzględniająca praktyczne doświadczenia z realizacji działania powszechnego systemu rekompensat i wyrównań wypłacanych przedsiębiorstwom ciepłowniczym w związku ze stosowaniem przez nich obniżonych cen w rozliczeniach z odbiorcami oraz rozliczeń finansowych tego sytemu – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1509 oraz z 2025 r. poz. 290 i 759) – wskazuje na konieczność jego wygaszenia.\nPonadto, projekt zapewni odbiorcom energii elektrycznej możliwości korzystania z ceny maksymalnej w wysokości 500 zł/MWh do końca 2025 r. Aktualnie sytuacja na rynku energii uległa poprawie względem okresu kryzysu energetycznego, który dotknął Polskę i Europę w II p. 2022 r. Obserwacja sytuacji wskazuje na zasadność stopniowego odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych i powracania do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu energetycznego. Niemniej, odchodzenie od wsparcia odbiorców energii elektrycznej musi być realizowane w sposób stopniowy, uwzględniający przede wszystkim budżety gospodarstw domowych, które w największym stopniu są wrażliwe na zmiany cen energii elektrycznej. Dlatego też początkowo zaplanowano, że datą końcową stosowania ceny maksymalnej powinien być 30 września 2025 r.\nJednym z działań poprawiających sytuację odbiorców była zmiana okresu, na który będą zrekalkulowane nowe taryfy dla energii elektrycznej sprzedawców z urzędu. Przepisy te zostały wdrożone ustawą z dnia 23 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Skrócenie okresu obowiązywania zmienionych taryf z 6 do 3 miesięcy miało na celu doprowadzenie do jak największego obniżenia cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych.\nJednocześnie, Rząd RP na bieżąco monitoruje sytuację na rynku, w tym tendencje kształtowania się cen hurtowych energii elektrycznej, jak również poddaje analizie sytuację ekonomiczną największych spółek energetycznych Skarbu Państwa.\nWstępne wyniki tej analizy wskazują, że obniżenie cen energii elektrycznej w zmienionych taryfach dla energii elektrycznej sprzedawców z urzędu może być niewystarczające, aby zapewnić pełne poczucie bezpieczeństwa energetycznego gospodarstw domowych. Z tego powodu zasadnym jest kontynuowanie działań osłonowych w IV kw. 2025 r. dla tej grupy odbiorców, biorąc pod uwagę konieczność dostosowania funkcjonujących mechanizmów wsparcia do aktualnej sytuacji rynkowej.\nDodatkowo, projektodawca odnotował problemy w praktycznym stosowaniu przepisów dot. kalkulacji stawki opłaty mocowej. Kolejne zmiany ustawy wprowadziły dodatkowe procesy aukcyjne (aukcje uzupełniające) przy jednoczesnym braku dostosowania przepisów regulujących kwestię kalkulacji opłaty mocowej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W konsekwencji sytuacji opisanej w powyżej zasadne jest wprowadzenie nowych przepisów wdrażających mechanizm osłonowy w postaci bonu ciepłowniczego skierowanego do najuboższych gospodarstw domowych, które doświadczają wysokich cen ciepła.\nBon ciepłowniczy będzie wypłacany gospodarstwom domowym, które:\n- osiągają dochód, w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych, równy lub niższy niż 3272,69 PLN oraz w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowych, równy lub niższy niż 2454,52 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym,\n- korzystają z ciepła systemowego (sieciowego),\n- płacą za ciepło powyżej 170 zł/GJ.\nBon ciepłowniczy będzie przyznawany na podstawie kryteriów dochodowych, co pozwoli prawidłowo oszacować koszty całego systemu. Jednocześnie będzie obowiązywać tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon ciepłowniczy będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego\nprzekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów ciepłowniczych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu ciepłowniczego nie będzie wypłacana.\nW projekcie ustawy w zakresie wsparcia odbiorców energii elektrycznej proponuje się w szczególności następujące środki realizacji:\n1) przedłużenie obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych wynoszącej 500 zł/MWh, czyli ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych zmian taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki; \n2) odpowiednie dostosowanie przepisów dotyczących systemu rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych za stosowanie wobec gospodarstw domowych ceny maksymalnej w IV kw. 2025 r. Przepisy te regulują odpowiednią cenę odniesienia, do której będzie referowana wysokość rekompensaty, określenie końcowego terminu na rozliczenie rekompensat z Zarządcą Rozliczeń S.A. oraz zwiększenie ustawowej reguły wydatkowej dotyczącej 2025 r. z uwagi na przedłużenie mechanizmu ceny maksymalnej z 9 miesięcy na cały 2025 r.;\n3) przedłużenie zawieszenia wypłat dodatku energetycznego w 2026 i 2027 r. \nProjektodawca zaproponował zmianę przepisów ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2025 r. poz. 610, z późn. zm.) obejmujących przekazywanie danych na potrzebę kalkulacji oraz samej kalkulacji stawki opłaty mocowej, a także zmianę innych terminów wpływających na kompletność danych niezbędnych do kalkulacji opłaty mocowej w taki sposób, aby skalkulowane stawki jak najlepiej przenosiły wszystkie koszty rynku mocy na dany okres dostaw.\n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Minister Energii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"9 września 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 września 2025 r. z autopoprawką I i II","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD286
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana regulacja ma na celu utrzymanie wsparcia dla gospodarstw domowych o niskich dochodach przez pokrycie części należności odbiorców ciepła wobec przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność niekoncesjonowaną i koncesjonowaną w zakresie wytwarzania i dystrybucji ciepła wynikających ze wzrostu kosztów ogrzewania.
Pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku paliw i energii, skutki kryzysu energetycznego wywołanego wojną w Ukrainie nadal są odczuwalne przez społeczeństwo. Ceny ciepła pozostawały na wysokich poziomach, dlatego przedłużono rozwiązania niwelujące skutki wzrostu cen ciepła najpierw do 30 czerwca 2024 r., a następnie do 30 czerwca 2025 r. w drodze przepisów:
- ustawa z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U. poz. 2760),
- ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. poz. 859 i 1831 oraz z 2025 r. poz. 290).
Analiza obecnej sytuacji wskazuje na zasadność odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych o zasięgu powszechnym i powróceniu do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu. Niemniej jednak, odchodzenie od wsparcia odbiorców ciepła musi być realizowane w sposób kontrolowany, uwzględniający przede wszystkim sytuację najuboższych gospodarstw domowych, które w największym stopniu odczuwają wzrost rachunków za ciepło. Z tego powodu proponuje się wprowadzenie nowych działań osłonowych wobec wysokich cen ciepła zorientowanych na osoby o niskich dochodach – na drugą połowę 2025 r. i w roku 2026, z rozliczeniem końcowym do końca 2031 r. (rozstrzygnięcie sporów sądowych, odwołań od decyzji odmownych dot. przyznania bonu).
Analiza funkcjonowania obowiązującego do 30 czerwca 2025 r. systemu wsparcia odbiorców ciepła, uwzględniająca praktyczne doświadczenia z realizacji działania powszechnego systemu rekompensat i wyrównań wypłacanych przedsiębiorstwom ciepłowniczym w związku ze stosowaniem przez nich obniżonych cen w rozliczeniach z odbiorcami oraz rozliczeń finansowych tego sytemu – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1509 oraz z 2025 r. poz. 290 i 759) – wskazuje na konieczność jego wygaszenia.
Ponadto, projekt zapewni odbiorcom energii elektrycznej możliwości korzystania z ceny maksymalnej w wysokości 500 zł/MWh do końca 2025 r. Aktualnie sytuacja na rynku energii uległa poprawie względem okresu kryzysu energetycznego, który dotknął Polskę i Europę w II p. 2022 r. Obserwacja sytuacji wskazuje na zasadność stopniowego odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych i powracania do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu energetycznego. Niemniej, odchodzenie od wsparcia odbiorców energii elektrycznej musi być realizowane w sposób stopniowy, uwzględniający przede wszystkim budżety gospodarstw domowych, które w największym stopniu są wrażliwe na zmiany cen energii elektrycznej. Dlatego też początkowo zaplanowano, że datą końcową stosowania ceny maksymalnej powinien być 30 września 2025 r.
Jednym z działań poprawiających sytuację odbiorców była zmiana okresu, na który będą zrekalkulowane nowe taryfy dla energii elektrycznej sprzedawców z urzędu. Przepisy te zostały wdrożone ustawą z dnia 23 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Skrócenie okresu obowiązywania zmienionych taryf z 6 do 3 miesięcy miało na celu doprowadzenie do jak największego obniżenia cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych.
Jednocześnie, Rząd RP na bieżąco monitoruje sytuację na rynku, w tym tendencje kształtowania się cen hurtowych energii elektrycznej, jak również poddaje analizie sytuację ekonomiczną największych spółek energetycznych Skarbu Państwa.
Wstępne wyniki tej analizy wskazują, że obniżenie cen energii elektrycznej w zmienionych taryfach dla energii elektrycznej sprzedawców z urzędu może być niewystarczające, aby zapewnić pełne poczucie bezpieczeństwa energetycznego gospodarstw domowych. Z tego powodu zasadnym jest kontynuowanie działań osłonowych w IV kw. 2025 r. dla tej grupy odbiorców, biorąc pod uwagę konieczność dostosowania funkcjonujących mechanizmów wsparcia do aktualnej sytuacji rynkowej.
Dodatkowo, projektodawca odnotował problemy w praktycznym stosowaniu przepisów dot. kalkulacji stawki opłaty mocowej. Kolejne zmiany ustawy wprowadziły dodatkowe procesy aukcyjne (aukcje uzupełniające) przy jednoczesnym braku dostosowania przepisów regulujących kwestię kalkulacji opłaty mocowej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W konsekwencji sytuacji opisanej w powyżej zasadne jest wprowadzenie nowych przepisów wdrażających mechanizm osłonowy w postaci bonu ciepłowniczego skierowanego do najuboższych gospodarstw domowych, które doświadczają wysokich cen ciepła.
Bon ciepłowniczy będzie wypłacany gospodarstwom domowym, które:
- osiągają dochód, w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych, równy lub niższy niż 3272,69 PLN oraz w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowych, równy lub niższy niż 2454,52 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym,
- korzystają z ciepła systemowego (sieciowego),
- płacą za ciepło powyżej 170 zł/GJ.
Bon ciepłowniczy będzie przyznawany na podstawie kryteriów dochodowych, co pozwoli prawidłowo oszacować koszty całego systemu. Jednocześnie będzie obowiązywać tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon ciepłowniczy będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego
przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów ciepłowniczych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu ciepłowniczego nie będzie wypłacana.
W projekcie ustawy w zakresie wsparcia odbiorców energii elektrycznej proponuje się w szczególności następujące środki realizacji:
1) przedłużenie obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych wynoszącej 500 zł/MWh, czyli ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych zmian taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki;
2) odpowiednie dostosowanie przepisów dotyczących systemu rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych za stosowanie wobec gospodarstw domowych ceny maksymalnej w IV kw. 2025 r. Przepisy te regulują odpowiednią cenę odniesienia, do której będzie referowana wysokość rekompensaty, określenie końcowego terminu na rozliczenie rekompensat z Zarządcą Rozliczeń S.A. oraz zwiększenie ustawowej reguły wydatkowej dotyczącej 2025 r. z uwagi na przedłużenie mechanizmu ceny maksymalnej z 9 miesięcy na cały 2025 r.;
3) przedłużenie zawieszenia wypłat dodatku energetycznego w 2026 i 2027 r.
Projektodawca zaproponował zmianę przepisów ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2025 r. poz. 610, z późn. zm.) obejmujących przekazywanie danych na potrzebę kalkulacji oraz samej kalkulacji stawki opłaty mocowej, a także zmianę innych terminów wpływających na kompletność danych niezbędnych do kalkulacji opłaty mocowej w taki sposób, aby skalkulowane stawki jak najlepiej przenosiły wszystkie koszty rynku mocy na dany okres dostaw.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Minister Energii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
9 września 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 września 2025 r. z autopoprawką I i II
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany