W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych

08.04.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii.

Wykonawcy zamówień publicznych będą mogli ubiegać się o certyfikat, który potwierdzi, że nie zachodzą wobec nich podstawy do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Certyfikat potwierdzi także, że wykonawca posiada odpowiednie zdolności i zasoby, niezbędne do prawidłowej realizacji zamówień publicznych. Posiadanie certyfikatu przez wykonawcę będzie dobrowolne. Rozwiązanie będzie sprzyjało zwiększeniu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Nowe przepisy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców.

Najważniejsze rozwiązania

  • Dzięki przyjętemu rozwiązaniu, możliwe będzie uproszczenie, przyśpieszenie oraz wzmocnienie weryfikacji wykonawców zamówień publicznych.
  • Wyspecjalizowane i niezależne podmioty certyfikujące będą mogły wystawiać wykonawcom zamówień publicznych certyfikaty.
    • Będą one potwierdzać, że wobec wykonawcy nie zachodzą podstawy wykluczenia z postępowania (np. wykonawca nie ma zaległości podatkowych).
    • Certyfikat potwierdzi także, że wykonawca posiada odpowiednie zdolności i zasoby niezbędne do wykonania zamówienia (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowaną kadrę itd).
    • O zakresie certyfikatu będzie decydował wykonawca.
  • Wykonawca będzie mógł posługiwać się certyfikatem w wielu różnych postępowaniach o udzielenie zamówienia.
    • Dzięki rozwiązaniu, nie będzie on musiał każdorazowo gromadzić i składać dokumentów określonych przez zamawiającego, a także przechodzić szczegółowej weryfikacji.
  • Posiadanie certyfikatu będzie dobrowolne – będzie to dodatkowa możliwość, a nie obowiązek wykonawcy.
  • Certyfikacja będzie udzielana, zgodnie z wyborem wykonawcy, na czas od roku do 3 lat.
    • Przed upływem ważności certyfikatu wykonawca będzie mógł złożyć wniosek o wydanie nowego certyfikatu.
    • Podmioty certyfikujące będę prowadziły stały nadzór nad aktualnością wydanego certyfikatu.
    • Za akredytację podmiotów certyfikujących wykonawców, odpowiedzialna będzie państwowa jednostka, nadzorowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – Polskie Centrum Akredytacji.
    • Wydane certyfikaty będą zamieszczane w ogólnodostępnej i bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.

Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 10 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}