Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych
08.04.2025
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii.
Wykonawcy zamówień publicznych będą mogli ubiegać się o certyfikat, który potwierdzi, że nie zachodzą wobec nich podstawy do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Certyfikat potwierdzi także, że wykonawca posiada odpowiednie zdolności i zasoby, niezbędne do prawidłowej realizacji zamówień publicznych. Posiadanie certyfikatu przez wykonawcę będzie dobrowolne. Rozwiązanie będzie sprzyjało zwiększeniu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Nowe przepisy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców.
Najważniejsze rozwiązania
- Dzięki przyjętemu rozwiązaniu, możliwe będzie uproszczenie, przyśpieszenie oraz wzmocnienie weryfikacji wykonawców zamówień publicznych.
- Wyspecjalizowane i niezależne podmioty certyfikujące będą mogły wystawiać wykonawcom zamówień publicznych certyfikaty.
- Będą one potwierdzać, że wobec wykonawcy nie zachodzą podstawy wykluczenia z postępowania (np. wykonawca nie ma zaległości podatkowych).
- Certyfikat potwierdzi także, że wykonawca posiada odpowiednie zdolności i zasoby niezbędne do wykonania zamówienia (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowaną kadrę itd).
- O zakresie certyfikatu będzie decydował wykonawca.
- Wykonawca będzie mógł posługiwać się certyfikatem w wielu różnych postępowaniach o udzielenie zamówienia.
- Dzięki rozwiązaniu, nie będzie on musiał każdorazowo gromadzić i składać dokumentów określonych przez zamawiającego, a także przechodzić szczegółowej weryfikacji.
- Posiadanie certyfikatu będzie dobrowolne – będzie to dodatkowa możliwość, a nie obowiązek wykonawcy.
- Certyfikacja będzie udzielana, zgodnie z wyborem wykonawcy, na czas od roku do 3 lat.
- Przed upływem ważności certyfikatu wykonawca będzie mógł złożyć wniosek o wydanie nowego certyfikatu.
- Podmioty certyfikujące będę prowadziły stały nadzór nad aktualnością wydanego certyfikatu.
- Za akredytację podmiotów certyfikujących wykonawców, odpowiedzialna będzie państwowa jednostka, nadzorowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – Polskie Centrum Akredytacji.
- Wydane certyfikaty będą zamieszczane w ogólnodostępnej i bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 10 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.