W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Funduszu Transformacji Śląska

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD418","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Trwający proces wygaszania działalności wydobywczej węgla kamiennego oraz konieczność wykorzystania istniejącego potencjału i zasobów dla zrównoważenia rozwoju województwa śląskiego czynią zasadnym podjęcie rozwiązań prawnych, które pozwolą na sprawną realizację tych celów.\nPostanowieniami Umowy społecznej z dnia 28 maja 2021 r. dotyczącej transformacji sektora górnictwa węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego, zwanej dalej „Umową społeczną”, ustalono powołanie specjalnego Funduszu Transformacji Śląska, zwanego dalej „Funduszem”, którego celem będzie skoordynowanie transformacji terenów pogórniczych, przemysłowych i poprzemysłowych z transformacją województwa śląskiego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o Funduszu Transformacji Śląska jest określenie organizacji Funduszu, jego zadań oraz zasad realizacji tych zadań, wspierającego proces transformacji w województwie śląskim. \nPrzez transformację województwa śląskiego rozumie się działania zmierzające do zmiany struktury gospodarki województwa śląskiego, w tym zagospodarowanie sektorów nieposiadających potencjału wzrostowego oraz działania zmierzające do podnoszenia konkurencyjności gospodarki tego województwa, z wykorzystaniem istniejącego potencjału i zasobów. \nPowołany Fundusz, zgodnie z postanowieniami Umowy społecznej, będzie wykonywał działalność w formie spółki akcyjnej. Planuje się, że siedzibą spółki będą Katowice.\nZgodnie z projektem ustawy, do realizacji zadań publicznych Fundusz będzie wykorzystywał szeroki katalog instrumentów zbliżonych do instrumentów, którymi posługuje się Polski Fundusz Rozwoju S.A. Do tych instrumentów należeć będzie m.in. możliwość realizacji rządowych programów udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, emisja obligacji, udzielanie pożyczek, gwarancji i poręczeń, obejmowanie lub nabywanie udziałów i akcji w spółkach, warrantów subskrypcyjnych lub obligacji oraz przystępowanie do spółek osobowych. Fundusz będzie udzielał „wsparcia przedsiębiorcom”, w tym w ramach rządowych programów, także spoza województwa śląskiego, z tym, że efekt takiego wsparcia będzie musiał służyć realizacji transformacji Śląska.\nFundusz będzie realizował zarówno zadania o charakterze inwestycyjnym, jak i zadania z zakresu wspierania kształcenia, cyfryzacji i promocji regionu. \nPodstawowym dokumentem określającym cele Funduszu i instrumenty ich realizacji będzie Strategia Funduszu Transformacji Śląska, zwana dalej „Strategią”. Strategia będzie zawierać m.in. wnioski z analizy i diagnozy sytuacji rynkowej, szczegółowy zakres i sposób realizacji zadań Funduszu w perspektywie co najmniej 5 lat oraz źródła finansowania zadań Funduszu. Natomiast z uwagi na określenie w Strategii również źródeł finansowania zadań Funduszu, projekt Strategii będzie wymagał uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Istotnym rozwiązaniem związanym z realizacją Strategii będzie obowiązek sporządzania sprawozdania z jej realizacji. Coroczna ewaluacja pozwoli na lepsze ukierunkowanie zasobów Funduszu i skuteczniejszą realizację jej celów. Sprawozdanie wesprze przejrzystość i rozliczalność działań podejmowanych przez Fundusz. \nZatwierdzone przez radę nadzorczą Funduszu sprawozdanie z realizacji Strategii zarząd Funduszu będzie przekazywał do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.\nJednym z narzędzi realizacji Strategii będą programy priorytetowe, które będą służyły realizacji przedsięwzięć o szczególnym znaczeniu dla celów Funduszu. \nProgramy te będą ustanawiane i finansowane przez ministrów właściwych ze względu na zakres przedsięwzięcia. \nProjekt ustawy przewiduje szczegółowe regulacje dotyczące zarządu Funduszu oraz składu rady nadzorczej Funduszu. Zarząd Funduszu będzie się składał z członków i prezesa zarządu. Zarząd będzie powoływany przez radę nadzorczą.\nProjektowany skład rady nadzorczej Funduszu uwzględnia jego funkcję jako spółki realizującej misję publiczną, jak również specyfikę działania Funduszu dedykowaną regionowi śląskiemu i jego wyzwaniom. Z tego względu członków rady nadzorczej będących przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, których udział w kapitale zakładowym tej spółki jest największy oraz przedstawicieli największych organizacji reprezentujących stronę pracowniczą w wojewódzkiej radzie dialogu społecznego utworzonej w województwie śląskim zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.), będzie powoływał minister właściwy do spraw aktywów państwowych. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Olga Ewa Semeniuk Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2022 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD418
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Trwający proces wygaszania działalności wydobywczej węgla kamiennego oraz konieczność wykorzystania istniejącego potencjału i zasobów dla zrównoważenia rozwoju województwa śląskiego czynią zasadnym podjęcie rozwiązań prawnych, które pozwolą na sprawną realizację tych celów.
Postanowieniami Umowy społecznej z dnia 28 maja 2021 r. dotyczącej transformacji sektora górnictwa węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego, zwanej dalej „Umową społeczną”, ustalono powołanie specjalnego Funduszu Transformacji Śląska, zwanego dalej „Funduszem”, którego celem będzie skoordynowanie transformacji terenów pogórniczych, przemysłowych i poprzemysłowych z transformacją województwa śląskiego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem projektu ustawy o Funduszu Transformacji Śląska jest określenie organizacji Funduszu, jego zadań oraz zasad realizacji tych zadań, wspierającego proces transformacji w województwie śląskim.
Przez transformację województwa śląskiego rozumie się działania zmierzające do zmiany struktury gospodarki województwa śląskiego, w tym zagospodarowanie sektorów nieposiadających potencjału wzrostowego oraz działania zmierzające do podnoszenia konkurencyjności gospodarki tego województwa, z wykorzystaniem istniejącego potencjału i zasobów.
Powołany Fundusz, zgodnie z postanowieniami Umowy społecznej, będzie wykonywał działalność w formie spółki akcyjnej. Planuje się, że siedzibą spółki będą Katowice.
Zgodnie z projektem ustawy, do realizacji zadań publicznych Fundusz będzie wykorzystywał szeroki katalog instrumentów zbliżonych do instrumentów, którymi posługuje się Polski Fundusz Rozwoju S.A. Do tych instrumentów należeć będzie m.in. możliwość realizacji rządowych programów udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, emisja obligacji, udzielanie pożyczek, gwarancji i poręczeń, obejmowanie lub nabywanie udziałów i akcji w spółkach, warrantów subskrypcyjnych lub obligacji oraz przystępowanie do spółek osobowych. Fundusz będzie udzielał „wsparcia przedsiębiorcom”, w tym w ramach rządowych programów, także spoza województwa śląskiego, z tym, że efekt takiego wsparcia będzie musiał służyć realizacji transformacji Śląska.
Fundusz będzie realizował zarówno zadania o charakterze inwestycyjnym, jak i zadania z zakresu wspierania kształcenia, cyfryzacji i promocji regionu.
Podstawowym dokumentem określającym cele Funduszu i instrumenty ich realizacji będzie Strategia Funduszu Transformacji Śląska, zwana dalej „Strategią”. Strategia będzie zawierać m.in. wnioski z analizy i diagnozy sytuacji rynkowej, szczegółowy zakres i sposób realizacji zadań Funduszu w perspektywie co najmniej 5 lat oraz źródła finansowania zadań Funduszu. Natomiast z uwagi na określenie w Strategii również źródeł finansowania zadań Funduszu, projekt Strategii będzie wymagał uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Istotnym rozwiązaniem związanym z realizacją Strategii będzie obowiązek sporządzania sprawozdania z jej realizacji. Coroczna ewaluacja pozwoli na lepsze ukierunkowanie zasobów Funduszu i skuteczniejszą realizację jej celów. Sprawozdanie wesprze przejrzystość i rozliczalność działań podejmowanych przez Fundusz.
Zatwierdzone przez radę nadzorczą Funduszu sprawozdanie z realizacji Strategii zarząd Funduszu będzie przekazywał do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Jednym z narzędzi realizacji Strategii będą programy priorytetowe, które będą służyły realizacji przedsięwzięć o szczególnym znaczeniu dla celów Funduszu.
Programy te będą ustanawiane i finansowane przez ministrów właściwych ze względu na zakres przedsięwzięcia.
Projekt ustawy przewiduje szczegółowe regulacje dotyczące zarządu Funduszu oraz składu rady nadzorczej Funduszu. Zarząd Funduszu będzie się składał z członków i prezesa zarządu. Zarząd będzie powoływany przez radę nadzorczą.
Projektowany skład rady nadzorczej Funduszu uwzględnia jego funkcję jako spółki realizującej misję publiczną, jak również specyfikę działania Funduszu dedykowaną regionowi śląskiemu i jego wyzwaniom. Z tego względu członków rady nadzorczej będących przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, których udział w kapitale zakładowym tej spółki jest największy oraz przedstawicieli największych organizacji reprezentujących stronę pracowniczą w wojewódzkiej radzie dialogu społecznego utworzonej w województwie śląskim zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.), będzie powoływał minister właściwy do spraw aktywów państwowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Olga Ewa Semeniuk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2022 r. z autopoprawką
Status realizacji:
Zrealizowany