W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC108","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. Część dotycząca KRK\nKonieczność wszczęcia prac legislacyjnych nad ww. projektem ma na celu stworzenie ustawowych ram prawnych dla funkcjonowania nowego systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego (KRK 2.0.), budowanego w ramach projektu Budowa systemu informatycznego Krajowego Rejestru Karnego wraz ze zmianami organizacyjnymi i\nlegislacyjnymi (KRK 2.0), współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) (Numer wniosku w Centralnym Systemie Teleinformatycznym SL2014: POWR.02.17.00-00-0001/16).\n- Projektowana regulacja służy realizacji celu strategicznego Ministra Sprawiedliwości, jakim jest poprawa sprawności i zwiększenie spójności działania podmiotów strategii, a także poprawa efektywności wydatkowania środków na obsługę i utrzymanie Krajowego Rejestru Karnego poprzez zautomatyzowanie/zoptymalizowanie procesów gromadzenia oraz udzielania informacji z Rejestru na wnioski osób fizycznych lub zapytania osób prawnych oraz organów administracji publicznej i sądownictwa.\n- Realizacja projektu przyczyni się bezpośrednio do realizacji postulatów wskazanych w Strategii modernizacji przestrzeni sprawiedliwości na lata 2014-2020.\n- Realizacja Projektu wpisuje się w strategię Sprawne Państwo 2020 - w zakresie celu szczegółowego 6 –„Skuteczny wymiar sprawiedliwości i prokuratura” oraz w zakresie celu szczegółowego 5 - „Efektywne świadczenie usług publicznych”.\n- Kolejnym dokumentem strategicznym, w który wpisuje się realizacja projektu jest Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.\n- Powodem zainicjowania prac legislacyjnych jest realizacja nałożonych powinności, dotyczących współpracy międzynarodowej, wynikających z unormowań zawartych w rozporządzeniu PE i Rady (UE) 2019/816 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiającym scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) na potrzeby uzupełnienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych oraz zmieniającym rozporządzenie\n(UE) 2018/1726 oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/884 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniającej decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i\nzastępującą decyzję Rady 2009/316/WSiSW.\nII. Część dotycząca przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych zawartych w Rejestrze Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS)\nObecnie obowiązujące regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych zawartych w Rejestrze Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS) stanowią podstawę do przetwarzania tych danych jedynie w zakresie udostępnionym na stronach internetowych sądów zgodnie z § 122 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych. W praktyce są to: imię i nazwisko biegłego, specjalizacja oraz termin, do którego został ustanowiony.\nInformacje te, jako dotyczące osoby pełniącej funkcję publiczną i związane z pełnieniem tej funkcji, stanowią informację publiczną i nie podlegają ochronie ze względu na prywatność (art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej). Inne dane (np. adres do korespondencji, numer telefonu) zamieszczane są na tych listach jedynie za zgodą biegłego. W celu zamieszczenia w Rejestrze szerszego katalogu danych osobowych niezbędne jest dokonanie odpowiednich zmian legislacyjnych.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"I. Część dotycząca KRK\n- poprawienie jakości danych gromadzonych w KRK poprzez integrację z Rejestrem PESEL i oparcie przetwarzania danych na danych osobowych pobieranych z rejestru referencyjnego dla danych osobowych jakim jest Rejestr PESEL;\n- uproszczenie procesów gromadzenia i aktualizacji danych w Krajowym Rejestrze Karnym umożliwiające zmniejszenie liczby dokumentów źródłowych, które muszą być obsłużone przez pracowników Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego;\n-Optymalizacja, a w szczególności automatyzacja, procesów gromadzenia i aktualizacji danych w Krajowym Rejestrze Karnym w zakresie dokumentów źródłowych nadsyłanych z: sądów, prokuratur, Centralnego Zarządu Służby Więziennej, państw członkowskich UE;\n- skrócenie czasu aktualizacji bazy danych Krajowego Rejestru Karnego oraz obniżone kosztów związanych z pozyskiwaniem danych do celów statystycznych;\n- automatyzacja/optymalizacja procesów: generowania i przekazywania z urzędu danych gromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym m.in.: do sądów, Komendy Głównej Policji, Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, państw EU oraz państw obcych;\n- efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów ludzkich poprzez optymalizację procesów biznesowych, skoncentrowanych na monitorowaniu aktualności i jakości danych gromadzonych w Rejestrze;\n- doprecyzowanie powszechnie obowiązujących regulacji prawnych, które rodzą obecnie wątpliwości w zakresie ich praktycznego stosowania (okres przetwarzania danych w Rejestrze), położenie nacisku na otrzymywanie dokumentów źródłowych w postaci elektronicznej oraz na wydawanie zaświadczeń w postaci elektronicznej, ograniczenie przetwarzania dokumentacji w postaci nieelektronicznej;\n- implementacja postanowień rozporządzenia PE i Rady (UE) 2019/816, tj. przekazywanie do centralnej bazy obywateli państw trzecich skazanych na terytorium UE danych osobowych ww. osób skazanych przez polskie sądy, w tym w szczególnych przypadkach odcisków palców oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/884.\nII. Część dotycząca przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych w ROBUS\nRozwiązaniem koniecznym dla zapewnienia większych gwarancji prawnych i spełnienia wymagań związanych z przetwarzaniem danych osobowych biegłych sądowych będzie nowelizacja ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1236).\nProjektowana regulacja przewiduje:\n- określenie formy prowadzenia rejestru biegłych sądowych przez prezesów sądów okręgowych na podstawie art. 157 ustawy;\n- określenie roli prezesów sądów okręgowych w zadaniu prowadzenia listy biegłych sądowych w formie listy w systemie teleinformatycznym;\n- określenie zakresu podmiotowego instytucji oraz osób, które mają dostęp do teleinformatycznych list biegłych sądowych, a także zakresu udostępnianych im informacji dotyczących tych biegłych;\n- upoważnienie do określenia przez Ministra Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia bardziej szczegółowych regulacji dotyczących funkcjonowania systemu teleinformatycznego, w którym będą przetwarzane dane.\nProjekt ustawy przewiduje także dodanie przepisów stanowiących podstawę przetwarzania danych osobowych biegłych w zakresie: imienia i nazwiska biegłego, numeru PESEL, specjalizacji, tytułu lub stopnia naukowego, terminu, do którego biegły\nzostał ustanowiony, adresu do doręczeń oraz numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Warchoł Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 lipca 2023 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC108
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
I. Część dotycząca KRK
Konieczność wszczęcia prac legislacyjnych nad ww. projektem ma na celu stworzenie ustawowych ram prawnych dla funkcjonowania nowego systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego (KRK 2.0.), budowanego w ramach projektu Budowa systemu informatycznego Krajowego Rejestru Karnego wraz ze zmianami organizacyjnymi i
legislacyjnymi (KRK 2.0), współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) (Numer wniosku w Centralnym Systemie Teleinformatycznym SL2014: POWR.02.17.00-00-0001/16).
- Projektowana regulacja służy realizacji celu strategicznego Ministra Sprawiedliwości, jakim jest poprawa sprawności i zwiększenie spójności działania podmiotów strategii, a także poprawa efektywności wydatkowania środków na obsługę i utrzymanie Krajowego Rejestru Karnego poprzez zautomatyzowanie/zoptymalizowanie procesów gromadzenia oraz udzielania informacji z Rejestru na wnioski osób fizycznych lub zapytania osób prawnych oraz organów administracji publicznej i sądownictwa.
- Realizacja projektu przyczyni się bezpośrednio do realizacji postulatów wskazanych w Strategii modernizacji przestrzeni sprawiedliwości na lata 2014-2020.
- Realizacja Projektu wpisuje się w strategię Sprawne Państwo 2020 - w zakresie celu szczegółowego 6 –„Skuteczny wymiar sprawiedliwości i prokuratura” oraz w zakresie celu szczegółowego 5 - „Efektywne świadczenie usług publicznych”.
- Kolejnym dokumentem strategicznym, w który wpisuje się realizacja projektu jest Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.
- Powodem zainicjowania prac legislacyjnych jest realizacja nałożonych powinności, dotyczących współpracy międzynarodowej, wynikających z unormowań zawartych w rozporządzeniu PE i Rady (UE) 2019/816 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiającym scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) na potrzeby uzupełnienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych oraz zmieniającym rozporządzenie
(UE) 2018/1726 oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/884 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniającej decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i
zastępującą decyzję Rady 2009/316/WSiSW.
II. Część dotycząca przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych zawartych w Rejestrze Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS)
Obecnie obowiązujące regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych zawartych w Rejestrze Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS) stanowią podstawę do przetwarzania tych danych jedynie w zakresie udostępnionym na stronach internetowych sądów zgodnie z § 122 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych. W praktyce są to: imię i nazwisko biegłego, specjalizacja oraz termin, do którego został ustanowiony.
Informacje te, jako dotyczące osoby pełniącej funkcję publiczną i związane z pełnieniem tej funkcji, stanowią informację publiczną i nie podlegają ochronie ze względu na prywatność (art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej). Inne dane (np. adres do korespondencji, numer telefonu) zamieszczane są na tych listach jedynie za zgodą biegłego. W celu zamieszczenia w Rejestrze szerszego katalogu danych osobowych niezbędne jest dokonanie odpowiednich zmian legislacyjnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
I. Część dotycząca KRK
- poprawienie jakości danych gromadzonych w KRK poprzez integrację z Rejestrem PESEL i oparcie przetwarzania danych na danych osobowych pobieranych z rejestru referencyjnego dla danych osobowych jakim jest Rejestr PESEL;
- uproszczenie procesów gromadzenia i aktualizacji danych w Krajowym Rejestrze Karnym umożliwiające zmniejszenie liczby dokumentów źródłowych, które muszą być obsłużone przez pracowników Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego;
-Optymalizacja, a w szczególności automatyzacja, procesów gromadzenia i aktualizacji danych w Krajowym Rejestrze Karnym w zakresie dokumentów źródłowych nadsyłanych z: sądów, prokuratur, Centralnego Zarządu Służby Więziennej, państw członkowskich UE;
- skrócenie czasu aktualizacji bazy danych Krajowego Rejestru Karnego oraz obniżone kosztów związanych z pozyskiwaniem danych do celów statystycznych;
- automatyzacja/optymalizacja procesów: generowania i przekazywania z urzędu danych gromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym m.in.: do sądów, Komendy Głównej Policji, Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, państw EU oraz państw obcych;
- efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów ludzkich poprzez optymalizację procesów biznesowych, skoncentrowanych na monitorowaniu aktualności i jakości danych gromadzonych w Rejestrze;
- doprecyzowanie powszechnie obowiązujących regulacji prawnych, które rodzą obecnie wątpliwości w zakresie ich praktycznego stosowania (okres przetwarzania danych w Rejestrze), położenie nacisku na otrzymywanie dokumentów źródłowych w postaci elektronicznej oraz na wydawanie zaświadczeń w postaci elektronicznej, ograniczenie przetwarzania dokumentacji w postaci nieelektronicznej;
- implementacja postanowień rozporządzenia PE i Rady (UE) 2019/816, tj. przekazywanie do centralnej bazy obywateli państw trzecich skazanych na terytorium UE danych osobowych ww. osób skazanych przez polskie sądy, w tym w szczególnych przypadkach odcisków palców oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/884.
II. Część dotycząca przetwarzania danych osobowych biegłych sądowych w ROBUS
Rozwiązaniem koniecznym dla zapewnienia większych gwarancji prawnych i spełnienia wymagań związanych z przetwarzaniem danych osobowych biegłych sądowych będzie nowelizacja ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1236).
Projektowana regulacja przewiduje:
- określenie formy prowadzenia rejestru biegłych sądowych przez prezesów sądów okręgowych na podstawie art. 157 ustawy;
- określenie roli prezesów sądów okręgowych w zadaniu prowadzenia listy biegłych sądowych w formie listy w systemie teleinformatycznym;
- określenie zakresu podmiotowego instytucji oraz osób, które mają dostęp do teleinformatycznych list biegłych sądowych, a także zakresu udostępnianych im informacji dotyczących tych biegłych;
- upoważnienie do określenia przez Ministra Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia bardziej szczegółowych regulacji dotyczących funkcjonowania systemu teleinformatycznego, w którym będą przetwarzane dane.
Projekt ustawy przewiduje także dodanie przepisów stanowiących podstawę przetwarzania danych osobowych biegłych w zakresie: imienia i nazwiska biegłego, numeru PESEL, specjalizacji, tytułu lub stopnia naukowego, terminu, do którego biegły
został ustanowiony, adresu do doręczeń oraz numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Warchoł Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 lipca 2023 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany