W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o krajowym systemie nadzoru rynku produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC113","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"20 czerwca 2019 r. zostało przyjęte rozporządzenie (UE) 2019/1020 w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011, zwane dalej „rozporządzeniem (UE) 2019/1020”, ujednolicające system nadzoru rynku w Unii Europejskiej (UE). Celem tego rozporządzenia jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zapewnienie lepszego funkcjonowania swobody przepływu towarów oraz wzmocnienie nadzoru rynku produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, tj. 70 aktami prawa wymienionymi w załączniku I do tego rozporządzenia.\nPaństwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1020:\n- wyznaczają co najmniej jeden organ dysponujący odpowiednimi uprawnieniami w zakresie nadzoru rynku;\n- zapewniają, że organy nadzoru rynku dysponują wystarczającymi zasobami budżetowymi i zasobami innego rodzaju w celu realizacji zadań wynikających z tych funkcji;\n- mogą upoważnić organy nadzoru rynku do odzyskiwania od podmiotu gospodarczego całości kosztów ich działań podejmowanych w związku z przypadkami niezgodności danego produktu z wymaganiami;\n- raz na cztery lata, począwszy od dnia 16 lipca 2022 r., sporządzają kompleksową krajową strategię nadzoru rynku promuącą spójne, kompleksowe i zintegrowane podejście do nadzoru rynku, która to strategia obejmuje:\n -- dane na temat produktów niezgodnych z wymaganiami,\n -- obszary zidentyfikowane jako priorytetowe pod względem egzekwowania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego,\n -- działania w zakresie egzekwowania przepisów, mające na celu zmniejszenie występowania niezgodności,\n -- ocenę współpracy pomiędzy organami w innych państwach UE;\n- przekazują podmiotom gospodarczym, na ich wniosek i nieodpłatnie, informacje na temat krajowego wdrażania prawodawstwa harmonizacyjnego UE mającego zastosowanie do produktów;\n- wprowadzają skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje, mające zastosowanie do naruszeń przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego wymienionego w załączniku II do tego rozporządzenia.\nNiektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/1020 do ich prawidłowego stosowania wymagają wdrożenia w prawie krajowym. Część przepisów rozporządzenia dotyczy obszaru obecnie uregulowanego prawem krajowym, co także wymaga podjęcia prac legislacyjnych, tak aby zapewnić spójność i przejrzystość regulacji dotyczących nadzoru rynku w Polsce.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projektowanej ustawie należy określić:\n- ramowe zasady funkcjonowania i organizację krajowego systemu nadzoru rynku produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym wymienionym w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1020, w tym przypisać 70 aktów prawnych wymienionych w tym załączniku do kompetencji krajowych organów nadzoru rynku;\n- zasady sprawowania nadzoru rynku przez organy systemu nadzoru rynku,\n- administracyjne kary pieniężne za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz projektowanej ustawy,\n- zasady współpracy transgranicznej między krajowymi organami nadzoru rynku a organami nadzoru rynku z państw członkowskich UE.\n\nObecnie system nadzoru rynku jest regulowany w Polsce ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2021 r. poz. 514 i 925). Projektowane rozwiązania legislacyjne dostosują dotychczasowy system nadzoru rynku do przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020, w znacznej mierze zachowując istniejące struktury i rozwiązania prawne. Zostaną także wprowadzone nowe rozwiązania, zwłaszcza dotyczące świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego, przez objęcie kontrolą również tego sposobu dystrybucji produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym. Zostanie także zapewniona lepsza i sprawniejsza komunikacja i współpraca pomiędzy podmiotami krajowego systemu nadzoru rynku, jak również współpraca z unijnymi podmiotami odpowiedzialnymi za nadzór rynku w innych państwach członkowskich UE.\nWprowadzony zostanie system kar administracyjnych wymierzanych przez organy nadzoru rynku w przypadku naruszenia przez podmioty gospodarcze przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 i projektowanej ustawy.\nPrzyjęte rozwiązania zapewnią prawidłowe stosowanie rozporządzenia (UE) 2019/1020, przejrzysty podział kompetencji organów nadzoru rynku w zakresie unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego wymienionego w załączniku I do ww. rozporządzenia, a dodatkowo zapewnią spójność i przejrzystość regulacji unijnych i krajowych, przez co ułatwią ich stosowanie zarówno organom nadzoru rynku jak i podmiotom gospodarczym obowiązanym do zapewnienia spełnienia przez produkty wymagań unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego.\nZ uwagi na przedmiot projektowanej regulacji nie jest możliwe wprowadzenie koniecznych zmian przy pomocy działań pozalegislacyjnych, a jedynym skutecznym narzędziem interwencji w tym zakresie jest projektowana ustawa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Olga Ewa Semeniuk-Patkowska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC113
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
20 czerwca 2019 r. zostało przyjęte rozporządzenie (UE) 2019/1020 w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011, zwane dalej „rozporządzeniem (UE) 2019/1020”, ujednolicające system nadzoru rynku w Unii Europejskiej (UE). Celem tego rozporządzenia jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zapewnienie lepszego funkcjonowania swobody przepływu towarów oraz wzmocnienie nadzoru rynku produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, tj. 70 aktami prawa wymienionymi w załączniku I do tego rozporządzenia.
Państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1020:
- wyznaczają co najmniej jeden organ dysponujący odpowiednimi uprawnieniami w zakresie nadzoru rynku;
- zapewniają, że organy nadzoru rynku dysponują wystarczającymi zasobami budżetowymi i zasobami innego rodzaju w celu realizacji zadań wynikających z tych funkcji;
- mogą upoważnić organy nadzoru rynku do odzyskiwania od podmiotu gospodarczego całości kosztów ich działań podejmowanych w związku z przypadkami niezgodności danego produktu z wymaganiami;
- raz na cztery lata, począwszy od dnia 16 lipca 2022 r., sporządzają kompleksową krajową strategię nadzoru rynku promuącą spójne, kompleksowe i zintegrowane podejście do nadzoru rynku, która to strategia obejmuje:
-- dane na temat produktów niezgodnych z wymaganiami,
-- obszary zidentyfikowane jako priorytetowe pod względem egzekwowania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego,
-- działania w zakresie egzekwowania przepisów, mające na celu zmniejszenie występowania niezgodności,
-- ocenę współpracy pomiędzy organami w innych państwach UE;
- przekazują podmiotom gospodarczym, na ich wniosek i nieodpłatnie, informacje na temat krajowego wdrażania prawodawstwa harmonizacyjnego UE mającego zastosowanie do produktów;
- wprowadzają skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje, mające zastosowanie do naruszeń przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego wymienionego w załączniku II do tego rozporządzenia.
Niektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/1020 do ich prawidłowego stosowania wymagają wdrożenia w prawie krajowym. Część przepisów rozporządzenia dotyczy obszaru obecnie uregulowanego prawem krajowym, co także wymaga podjęcia prac legislacyjnych, tak aby zapewnić spójność i przejrzystość regulacji dotyczących nadzoru rynku w Polsce.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projektowanej ustawie należy określić:
- ramowe zasady funkcjonowania i organizację krajowego systemu nadzoru rynku produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym wymienionym w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1020, w tym przypisać 70 aktów prawnych wymienionych w tym załączniku do kompetencji krajowych organów nadzoru rynku;
- zasady sprawowania nadzoru rynku przez organy systemu nadzoru rynku,
- administracyjne kary pieniężne za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz projektowanej ustawy,
- zasady współpracy transgranicznej między krajowymi organami nadzoru rynku a organami nadzoru rynku z państw członkowskich UE.

Obecnie system nadzoru rynku jest regulowany w Polsce ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2021 r. poz. 514 i 925). Projektowane rozwiązania legislacyjne dostosują dotychczasowy system nadzoru rynku do przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020, w znacznej mierze zachowując istniejące struktury i rozwiązania prawne. Zostaną także wprowadzone nowe rozwiązania, zwłaszcza dotyczące świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego, przez objęcie kontrolą również tego sposobu dystrybucji produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym. Zostanie także zapewniona lepsza i sprawniejsza komunikacja i współpraca pomiędzy podmiotami krajowego systemu nadzoru rynku, jak również współpraca z unijnymi podmiotami odpowiedzialnymi za nadzór rynku w innych państwach członkowskich UE.
Wprowadzony zostanie system kar administracyjnych wymierzanych przez organy nadzoru rynku w przypadku naruszenia przez podmioty gospodarcze przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1020 i projektowanej ustawy.
Przyjęte rozwiązania zapewnią prawidłowe stosowanie rozporządzenia (UE) 2019/1020, przejrzysty podział kompetencji organów nadzoru rynku w zakresie unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego wymienionego w załączniku I do ww. rozporządzenia, a dodatkowo zapewnią spójność i przejrzystość regulacji unijnych i krajowych, przez co ułatwią ich stosowanie zarówno organom nadzoru rynku jak i podmiotom gospodarczym obowiązanym do zapewnienia spełnienia przez produkty wymagań unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego.
Z uwagi na przedmiot projektowanej regulacji nie jest możliwe wprowadzenie koniecznych zmian przy pomocy działań pozalegislacyjnych, a jedynym skutecznym narzędziem interwencji w tym zakresie jest projektowana ustawa.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Olga Ewa Semeniuk-Patkowska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: