W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o niektórych umowach zawieranych elektronicznie oraz o zmianie ustawy o pomocy społecznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD230","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. niektórych umów zawieranych w sposób elektroniczny.\nDla małych podmiotów takich jak mikroprzedsiębiorcy, rolnicy i osoby fizyczne zawieranie umów o pracę, umów zlecenia lub umów uaktywniających jest uciążliwe ze względu na formalności, jakich należy w związku z tym dokonać. \nProjekt ustawy odpowiada na problem znacznych obciążeń, jakie ponoszone są przez podmiot powierzający pracę, m.in. w związku ze zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), obsługą korespondencji z ZUS i naliczaniem składek na ubezpieczenie, wyrejestrowywaniem z ZUS oraz naliczaniem podatku dochodowego (zob. np. case study w M. Duszczyk ,,Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, s. 277–282). Obciążenia te są szczególnie uciążliwe dla mikroprzedsiębiorstw, osób fizycznych oraz rolników ze względu na brak zasobów, które można przeznaczyć na wypełnianie zobowiązań administracyjnych oraz brak wiedzy co do szczegółowych wymogów prawa. Powoduje to zarówno większą pokusę przechodzenia do szarej strefy (niezależnie od chęci uniknięcia obciążeń finansowych), jak i zwiększa koszty powierzania pracy. W przypadku mikroprzedsiębiorców oraz rolników obniża to ich konkurencyjność oraz stanowi poważną barierę w ich rozwoju i zwiększaniu skali działalności, przyczyniając się do utrwalania w Polsce niekorzystnej struktury, z dominacją mikropodmiotów. Choć problem ten dotyczy w jednakowym stopniu pracowników polskich i cudzoziemskich, to w przypadku tych ostatnich może być poważniejszy ze względu na niższą świadomość obowiązujących przepisów, co w konsekwencji prowadzi do zwiększania skali nielegalnego powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.\nProjektowana ustawa przyczyni się do znacznego zmniejszenia obciążeń mikroprzedsiębiorców, rolników oraz osób fizycznych, w tym rodziców związanych z obowiązkami administracyjnymi przy powierzaniu pracy. Ponadto projekt ma na celu zachęcić podmioty które do tej pory pracowały w tzw. „szarej strefie” do zawierania rozliczania umów zgodnie z prawem. \nWedług danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w 2017 r. pracę nierejestrowaną w Polsce wykonywało 880 tys. osób, tj. 5,4% ogólnej liczby pracujących. Najczęściej powierzano prace bez umowy w ogrodnictwie i rolnictwie. Wykonywała je co siódma osoba wykonująca pracę nierejestrowaną (15%). Dużą grupę osób pracujących w tzw. „szarej strefie” stanowiły również osoby zajmujące się remontami i naprawami budowlano-instalacyjnymi (11,4%), a także usługami budowlanymi i instalacyjnymi (9,1%) oraz opieką nad dzieckiem lub starszą osobą (9,1%). Według szacunków GUS liczba osób wykonujących w 2017 r. pracę nierejestrowaną w obszarze prac domowych wyniosła ok. 44 tys., a w obszarze opieki nad dzieckiem lub osobą starszą wyniosła 82 tys. [1] \nProjekt ustawy w zakresie przepisów dot. zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.).\nW obecnym stanie prawnym obowiązek przeprowadzania przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej postępowania i pokrywania kosztów utrzymywania i rozwoju systemu teleinformatycznego dla jednostek organizacyjnych pomocy społecznej wynika z art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. \nZgodnie z ww. regulacją w przypadku gdy realizacja zadań określonych w ustawie jest związana z przekazywaniem informacji za pomocą systemu teleinformatycznego, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępni podmiotom obowiązanym do przekazywania informacji na podstawie niniejszej ustawy oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 3.\nZgodnie z obowiązującym art. 23 ust. 3 ww. ustawy minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określił, w drodze rozporządzenia opis systemów teleinformatycznych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 17, art. 19 pkt 17, art. 21 pkt 7 i art. 22 pkt 12 (sporządzanie sprawozdawczości), stosowanych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, zawierający strukturę systemu, wymaganą minimalną funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji między elementami struktury systemu, w tym zestawienie struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, a także wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemu oraz sposób postępowania w zakresie stwierdzania zgodności oprogramowania z opisem systemu. \nW obecnym stanie prawnym minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępnia podmiotom obowiązanym do przekazywania informacji oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia.\n\n-------------------------------------------------------------------------\n[1] „Praca nierejestrowana w Polsce w 2017”, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. niektórych umów zawieranych w sposób elektroniczny.\nPlanowane działania:\n- udostępnienie przez ministra właściwego do spraw pracy systemu teleinformatycznego umożliwiającego zawieranie umów według gotowych wzorów. Dostęp do systemu teleinformatycznego będzie zapewniony po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego, na indywidualnym koncie na portalu praca.gov.pl; \n- rozszerzenie zastosowania podpisu zaufanego ze spraw urzędowych na zawieranie umów o pracę oraz umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu oraz umów uaktywniających na portalu praca.gov.pl; \n- wprowadzenie gotowych do wypełniania wzorów umów, które będą udostępniane w systemie teleinformatycznym (zwanym dalej Systemem), co zapewni ich sprawną dystrybucję oraz ułatwi wszystkim osobom zainteresowanym ich zawarciem (mikroprzedsiębiorcom, rolnikom, a także osobom fizycznym) obsługę całego procesu zawierania umów. \nGłównym założeniem ustawy jest zapewnienie systemu teleinformatycznego obsługującego proces zawierania i przechowywania umów oraz udostępniania dokumentacji pracowniczej. Planuje się, że w systemach teleinformatycznych ministra właściwego do spraw pracy będą udostępnione do wypełnienia wzory umowy o pracę, umowy zlecenia, umów oświadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu, oraz umowy uaktywniającej. Będą one zawierały elementy niezbędne do zawarcia zgodnego z prawem danego rodzaju umowy i będą zawierały dane wynikające z obowiązujących przepisów, m.in. prawa pracy i Kodeksu cywilnego. \nW projekcie przewiduje się rozszerzenie zastosowania podpisu zaufanego oraz podpisu osobistego do zawierania umów. Zgodnie z projektem podpisanie umowy będzie wymagało przez każdą ze stron użycia podpisu kwalifikowanego, podpisu osobistego albo podpisu zaufanego. Umowa zostanie zawarta po wprowadzeniu do Systemu danych koniecznych do jej zawarcia i z chwilą opatrzenia tych umów ww. podpisami elektronicznymi (w tym podpisem zaufanym) przez strony umowy. Powyższą zasadę zawarcia umowy będzie się również stosowało do zmiany i rozwiązania umowy o pracę oraz wydania świadectwa pracy. \nMając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że projektowane przepisy rozszerzają jedynie katalog podpisów, których można będzie użyć do zawarcia umów obsługiwanych w Systemie. Przyjęte rozwiązanie wynika z coraz powszechniejszej digitalizacji usług i rozpowszechniania różnych nowych form podpisów elektronicznych. \nProjekt przewiduje, że przepisy ustawy będą miały zastosowanie w przypadku osób, które zatrudniają pracowników na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu, oraz umów uaktywniających, o których mowa w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75, z późn. zm.). \nPrzed zawarciem umowy pracodawca, zleceniodawca albo rodzic będzie obowiązany do informowania odpowiednio pracownika, zleceniobiorcę albo nianię o zamiarze zawarcia umowy za pośrednictwem Systemu. Zawarcie umowy będzie wymagało zgody obu stron umowy. Za poprawność danych wprowadzonych do Systemu będą odpowiadać strony umowy.\nPonadto przewiduje się, że System będzie miał dodatkowe funkcjonalności pozwalające m.in. na obliczanie wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi i wystawianie świadectwa pracy. Zakłada się, że pracodawcy, rodzice albo zleceniodawcy za pośrednictwem Systemu dokonają zgłoszeń do ZUS, a System ułatwi wyliczenie oraz przekazanie składek i zaliczek z tytułu podatków. \nNiezależnie od powyższego na mocy projektowanych przepisów pracodawca zostanie zwolniony z obowiązków związanych z przechowywaniem i archiwizowaniem dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Czynności te za niego będzie wykonywał System, który zapewni zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności ww. dokumentów. \nNa podstawie przepisów ustawy do zadań ministra właściwego do spraw pracy będzie należało w szczególności: \n1) zapewnienie funkcjonowania Systemu; \n2) realizacja obowiązków pracodawcy, o których mowa w art. 947 Kodeksu pracy, tj. niszczenie dokumentacji pracowniczej w sposób uniemożliwiający odtworzenie jej treści, w terminie do 12 miesięcy po upływie okresu przeznaczonego na odbiór tej dokumentacji.\nMinister właściwy do spraw pracy będzie ponadto administratorem danych osobowych odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.). \nProjekt ustawy w zakresie przepisów dot. zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.\nProjektowana zmiana ma na celu zmianę sposobu finansowania utrzymania systemów teleinformatycznych, w szczególności przeniesienie obowiązku pozyskiwania, a także ponoszenia kosztów korzystania z oprogramowania na poszczególne jednostki organizacyjne pomocy społecznej, które zawierałyby umowy z wykonawcą, czyli podmiotem będącym producentem systemu teleinformatycznego, posiadającym autorskie prawa majątkowe do tego systemu.\nW projekcie ustawy dokonano również zmiany polegającej na uzupełnieniu zadań zleconych gminy i powiatu. W dotychczasowym brzmieniu do zadań własnych gminy i powiatu należy sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego (art. 17 ust. 1 pkt 17 oraz art. 19 ust. 17 ustawy). Proponuje się dodanie w zadaniach zleconych gminy i powiatu zadania polegającego na zapewnieniu utrzymania oraz rozwoju systemu teleinformatycznego, a także sporządzaniu sprawozdawczości i przekazywaniu jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego. Środki na ten cel zapewni budżet państwa.\nProjektowana zmiana pozytywnie wpłynie na realizację całego zadania, gdyż to jednostki organizacyjne pomocy społecznej będą miały wpływ na wybór systemu teleinformatycznego. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marlena Maląg Minister Rodziny i Polityki Społecznej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 października 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD230
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. niektórych umów zawieranych w sposób elektroniczny.
Dla małych podmiotów takich jak mikroprzedsiębiorcy, rolnicy i osoby fizyczne zawieranie umów o pracę, umów zlecenia lub umów uaktywniających jest uciążliwe ze względu na formalności, jakich należy w związku z tym dokonać.
Projekt ustawy odpowiada na problem znacznych obciążeń, jakie ponoszone są przez podmiot powierzający pracę, m.in. w związku ze zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), obsługą korespondencji z ZUS i naliczaniem składek na ubezpieczenie, wyrejestrowywaniem z ZUS oraz naliczaniem podatku dochodowego (zob. np. case study w M. Duszczyk ,,Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, s. 277–282). Obciążenia te są szczególnie uciążliwe dla mikroprzedsiębiorstw, osób fizycznych oraz rolników ze względu na brak zasobów, które można przeznaczyć na wypełnianie zobowiązań administracyjnych oraz brak wiedzy co do szczegółowych wymogów prawa. Powoduje to zarówno większą pokusę przechodzenia do szarej strefy (niezależnie od chęci uniknięcia obciążeń finansowych), jak i zwiększa koszty powierzania pracy. W przypadku mikroprzedsiębiorców oraz rolników obniża to ich konkurencyjność oraz stanowi poważną barierę w ich rozwoju i zwiększaniu skali działalności, przyczyniając się do utrwalania w Polsce niekorzystnej struktury, z dominacją mikropodmiotów. Choć problem ten dotyczy w jednakowym stopniu pracowników polskich i cudzoziemskich, to w przypadku tych ostatnich może być poważniejszy ze względu na niższą świadomość obowiązujących przepisów, co w konsekwencji prowadzi do zwiększania skali nielegalnego powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.
Projektowana ustawa przyczyni się do znacznego zmniejszenia obciążeń mikroprzedsiębiorców, rolników oraz osób fizycznych, w tym rodziców związanych z obowiązkami administracyjnymi przy powierzaniu pracy. Ponadto projekt ma na celu zachęcić podmioty które do tej pory pracowały w tzw. „szarej strefie” do zawierania rozliczania umów zgodnie z prawem.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w 2017 r. pracę nierejestrowaną w Polsce wykonywało 880 tys. osób, tj. 5,4% ogólnej liczby pracujących. Najczęściej powierzano prace bez umowy w ogrodnictwie i rolnictwie. Wykonywała je co siódma osoba wykonująca pracę nierejestrowaną (15%). Dużą grupę osób pracujących w tzw. „szarej strefie” stanowiły również osoby zajmujące się remontami i naprawami budowlano-instalacyjnymi (11,4%), a także usługami budowlanymi i instalacyjnymi (9,1%) oraz opieką nad dzieckiem lub starszą osobą (9,1%). Według szacunków GUS liczba osób wykonujących w 2017 r. pracę nierejestrowaną w obszarze prac domowych wyniosła ok. 44 tys., a w obszarze opieki nad dzieckiem lub osobą starszą wyniosła 82 tys. [1]
Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.).
W obecnym stanie prawnym obowiązek przeprowadzania przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej postępowania i pokrywania kosztów utrzymywania i rozwoju systemu teleinformatycznego dla jednostek organizacyjnych pomocy społecznej wynika z art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Zgodnie z ww. regulacją w przypadku gdy realizacja zadań określonych w ustawie jest związana z przekazywaniem informacji za pomocą systemu teleinformatycznego, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępni podmiotom obowiązanym do przekazywania informacji na podstawie niniejszej ustawy oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 3.
Zgodnie z obowiązującym art. 23 ust. 3 ww. ustawy minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określił, w drodze rozporządzenia opis systemów teleinformatycznych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 17, art. 19 pkt 17, art. 21 pkt 7 i art. 22 pkt 12 (sporządzanie sprawozdawczości), stosowanych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, zawierający strukturę systemu, wymaganą minimalną funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji między elementami struktury systemu, w tym zestawienie struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, a także wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemu oraz sposób postępowania w zakresie stwierdzania zgodności oprogramowania z opisem systemu.
W obecnym stanie prawnym minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępnia podmiotom obowiązanym do przekazywania informacji oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia.

-------------------------------------------------------------------------
[1] „Praca nierejestrowana w Polsce w 2017”, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. niektórych umów zawieranych w sposób elektroniczny.
Planowane działania:
- udostępnienie przez ministra właściwego do spraw pracy systemu teleinformatycznego umożliwiającego zawieranie umów według gotowych wzorów. Dostęp do systemu teleinformatycznego będzie zapewniony po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego, na indywidualnym koncie na portalu praca.gov.pl;
- rozszerzenie zastosowania podpisu zaufanego ze spraw urzędowych na zawieranie umów o pracę oraz umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu oraz umów uaktywniających na portalu praca.gov.pl;
- wprowadzenie gotowych do wypełniania wzorów umów, które będą udostępniane w systemie teleinformatycznym (zwanym dalej Systemem), co zapewni ich sprawną dystrybucję oraz ułatwi wszystkim osobom zainteresowanym ich zawarciem (mikroprzedsiębiorcom, rolnikom, a także osobom fizycznym) obsługę całego procesu zawierania umów.
Głównym założeniem ustawy jest zapewnienie systemu teleinformatycznego obsługującego proces zawierania i przechowywania umów oraz udostępniania dokumentacji pracowniczej. Planuje się, że w systemach teleinformatycznych ministra właściwego do spraw pracy będą udostępnione do wypełnienia wzory umowy o pracę, umowy zlecenia, umów oświadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu, oraz umowy uaktywniającej. Będą one zawierały elementy niezbędne do zawarcia zgodnego z prawem danego rodzaju umowy i będą zawierały dane wynikające z obowiązujących przepisów, m.in. prawa pracy i Kodeksu cywilnego.
W projekcie przewiduje się rozszerzenie zastosowania podpisu zaufanego oraz podpisu osobistego do zawierania umów. Zgodnie z projektem podpisanie umowy będzie wymagało przez każdą ze stron użycia podpisu kwalifikowanego, podpisu osobistego albo podpisu zaufanego. Umowa zostanie zawarta po wprowadzeniu do Systemu danych koniecznych do jej zawarcia i z chwilą opatrzenia tych umów ww. podpisami elektronicznymi (w tym podpisem zaufanym) przez strony umowy. Powyższą zasadę zawarcia umowy będzie się również stosowało do zmiany i rozwiązania umowy o pracę oraz wydania świadectwa pracy.
Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że projektowane przepisy rozszerzają jedynie katalog podpisów, których można będzie użyć do zawarcia umów obsługiwanych w Systemie. Przyjęte rozwiązanie wynika z coraz powszechniejszej digitalizacji usług i rozpowszechniania różnych nowych form podpisów elektronicznych.
Projekt przewiduje, że przepisy ustawy będą miały zastosowanie w przypadku osób, które zatrudniają pracowników na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu, oraz umów uaktywniających, o których mowa w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75, z późn. zm.).
Przed zawarciem umowy pracodawca, zleceniodawca albo rodzic będzie obowiązany do informowania odpowiednio pracownika, zleceniobiorcę albo nianię o zamiarze zawarcia umowy za pośrednictwem Systemu. Zawarcie umowy będzie wymagało zgody obu stron umowy. Za poprawność danych wprowadzonych do Systemu będą odpowiadać strony umowy.
Ponadto przewiduje się, że System będzie miał dodatkowe funkcjonalności pozwalające m.in. na obliczanie wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi i wystawianie świadectwa pracy. Zakłada się, że pracodawcy, rodzice albo zleceniodawcy za pośrednictwem Systemu dokonają zgłoszeń do ZUS, a System ułatwi wyliczenie oraz przekazanie składek i zaliczek z tytułu podatków.
Niezależnie od powyższego na mocy projektowanych przepisów pracodawca zostanie zwolniony z obowiązków związanych z przechowywaniem i archiwizowaniem dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Czynności te za niego będzie wykonywał System, który zapewni zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności ww. dokumentów.
Na podstawie przepisów ustawy do zadań ministra właściwego do spraw pracy będzie należało w szczególności:
1) zapewnienie funkcjonowania Systemu;
2) realizacja obowiązków pracodawcy, o których mowa w art. 947 Kodeksu pracy, tj. niszczenie dokumentacji pracowniczej w sposób uniemożliwiający odtworzenie jej treści, w terminie do 12 miesięcy po upływie okresu przeznaczonego na odbiór tej dokumentacji.
Minister właściwy do spraw pracy będzie ponadto administratorem danych osobowych odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).
Projekt ustawy w zakresie przepisów dot. zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Projektowana zmiana ma na celu zmianę sposobu finansowania utrzymania systemów teleinformatycznych, w szczególności przeniesienie obowiązku pozyskiwania, a także ponoszenia kosztów korzystania z oprogramowania na poszczególne jednostki organizacyjne pomocy społecznej, które zawierałyby umowy z wykonawcą, czyli podmiotem będącym producentem systemu teleinformatycznego, posiadającym autorskie prawa majątkowe do tego systemu.
W projekcie ustawy dokonano również zmiany polegającej na uzupełnieniu zadań zleconych gminy i powiatu. W dotychczasowym brzmieniu do zadań własnych gminy i powiatu należy sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego (art. 17 ust. 1 pkt 17 oraz art. 19 ust. 17 ustawy). Proponuje się dodanie w zadaniach zleconych gminy i powiatu zadania polegającego na zapewnieniu utrzymania oraz rozwoju systemu teleinformatycznego, a także sporządzaniu sprawozdawczości i przekazywaniu jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego. Środki na ten cel zapewni budżet państwa.
Projektowana zmiana pozytywnie wpłynie na realizację całego zadania, gdyż to jednostki organizacyjne pomocy społecznej będą miały wpływ na wybór systemu teleinformatycznego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marlena Maląg Minister Rodziny i Polityki Społecznej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 października 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany