W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o obronie Ojczyzny

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD304","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o obronie Ojczyzny zakłada dokonanie skodyfikowania, znajdujących się dotychczas w różnych ustawach przepisów prawa wojskowego.\nPodkreślenia wymaga, że obecnie obowiązująca ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728), normująca problematykę obowiązku obrony zawiera archaiczne i nieprzystające do obecnych potrzeb Sił Zbrojnych regulacje i była wielokrotnie nowelizowana. W związku z powyższym, podjęta została inicjatywa dotycząca stworzenia nowej regulacji, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom współczesnego świata, i która swym zakresem obejmuje szeroko rozumiane kwestie związane z obronnością, w tym również przepisy dotyczące służby wojskowej.\nW projektowanej ustawie unormowana została problematyka realizowania obowiązku obrony Ojczyzny, która wprost wywodzi się z przepisu art. 85 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustanawiającego zasadę powszechności tego obowiązku. Przepis ten ustanawia obywatelski obowiązek obrony Ojczyzny, który jest nie tylko obowiązkiem o charakterze prawnym, ale również moralnym i patriotycznym. Obrona Ojczyzny jest również przejawem realizacji obowiązków, ujętych w art. 82 Konstytucji, tj. obowiązku wierności Rzeczypospolitej Polskiej oraz troski o dobro wspólne.\nPrzedmiotowy projekt ustawy wpisuje się w przyjętą w Ministerstwie Obrony Narodowej koncepcję kodyfikacji przepisów dotyczących obronności kraju oraz służby wojskowej sensu largo.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt ustawy o obronie Ojczyzny, zwany dalej „projektem”, zawiera regulacje dotyczące m.in.:\n- w odniesieniu do obowiązku obrony – kwestii związanych z prowadzeniem procesu rejestracji i kwalifikacji wojskowej, przebiegiem procesu rekrutacji do służby wojskowej, a także dotyczące powinności obronnych obywateli i innych podmiotów prawa niezwiązanych wprost ze służbą wojskową, a dotyczące różnych rodzajów obowiązku obrony Ojczyzny np. służba w jednostkach zmilitaryzowanych; projekt reguluje także kwestie dotyczące organizacji i składu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „Siły Zbrojne”) oraz organy właściwe w sprawach obrony państwa i ich zadania,\n- w odniesieniu do służby wojskowej – wszelkich kwestii dotyczących szeroko rozumianej służby wojskowej, w tym zasad powoływania do służby, jej przebiegu i zasad zwalniania ze służby, zasad otrzymywania przez żołnierzy uposażenia i innych świadczeń, ich uprawnienia i obowiązki służbowe, zakresu odpowiedzialności majątkowej, zasad i sposobu wyróżniania żołnierzy oraz ponoszenia przez nich odpowiedzialności dyscyplinarnej, a także zakresu świadczeń odszkodowawczych pozostających w związku ze służbą wojskową;\n- programowania i finansowania Sił Zbrojnych, zawarte do tej pory w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1453 i 2020). W związku z sytuacją geopolityczną wokół Polski istotnego znaczenia nabiera intensyfikacja procesu rozbudowy potencjału obronnego kraju, w tym procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zwiększenie stanu osobowego żołnierzy. Powyższe działania wymagają zwiększenia wysiłku finansowego Polski w zakresie zabezpieczenia potrzeb obronnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz BŁASZCZAK Minister Obrony Narodowej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 lutego 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD304
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o obronie Ojczyzny zakłada dokonanie skodyfikowania, znajdujących się dotychczas w różnych ustawach przepisów prawa wojskowego.
Podkreślenia wymaga, że obecnie obowiązująca ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728), normująca problematykę obowiązku obrony zawiera archaiczne i nieprzystające do obecnych potrzeb Sił Zbrojnych regulacje i była wielokrotnie nowelizowana. W związku z powyższym, podjęta została inicjatywa dotycząca stworzenia nowej regulacji, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom współczesnego świata, i która swym zakresem obejmuje szeroko rozumiane kwestie związane z obronnością, w tym również przepisy dotyczące służby wojskowej.
W projektowanej ustawie unormowana została problematyka realizowania obowiązku obrony Ojczyzny, która wprost wywodzi się z przepisu art. 85 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustanawiającego zasadę powszechności tego obowiązku. Przepis ten ustanawia obywatelski obowiązek obrony Ojczyzny, który jest nie tylko obowiązkiem o charakterze prawnym, ale również moralnym i patriotycznym. Obrona Ojczyzny jest również przejawem realizacji obowiązków, ujętych w art. 82 Konstytucji, tj. obowiązku wierności Rzeczypospolitej Polskiej oraz troski o dobro wspólne.
Przedmiotowy projekt ustawy wpisuje się w przyjętą w Ministerstwie Obrony Narodowej koncepcję kodyfikacji przepisów dotyczących obronności kraju oraz służby wojskowej sensu largo.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt ustawy o obronie Ojczyzny, zwany dalej „projektem”, zawiera regulacje dotyczące m.in.:
- w odniesieniu do obowiązku obrony – kwestii związanych z prowadzeniem procesu rejestracji i kwalifikacji wojskowej, przebiegiem procesu rekrutacji do służby wojskowej, a także dotyczące powinności obronnych obywateli i innych podmiotów prawa niezwiązanych wprost ze służbą wojskową, a dotyczące różnych rodzajów obowiązku obrony Ojczyzny np. służba w jednostkach zmilitaryzowanych; projekt reguluje także kwestie dotyczące organizacji i składu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „Siły Zbrojne”) oraz organy właściwe w sprawach obrony państwa i ich zadania,
- w odniesieniu do służby wojskowej – wszelkich kwestii dotyczących szeroko rozumianej służby wojskowej, w tym zasad powoływania do służby, jej przebiegu i zasad zwalniania ze służby, zasad otrzymywania przez żołnierzy uposażenia i innych świadczeń, ich uprawnienia i obowiązki służbowe, zakresu odpowiedzialności majątkowej, zasad i sposobu wyróżniania żołnierzy oraz ponoszenia przez nich odpowiedzialności dyscyplinarnej, a także zakresu świadczeń odszkodowawczych pozostających w związku ze służbą wojskową;
- programowania i finansowania Sił Zbrojnych, zawarte do tej pory w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1453 i 2020). W związku z sytuacją geopolityczną wokół Polski istotnego znaczenia nabiera intensyfikacja procesu rozbudowy potencjału obronnego kraju, w tym procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zwiększenie stanu osobowego żołnierzy. Powyższe działania wymagają zwiększenia wysiłku finansowego Polski w zakresie zabezpieczenia potrzeb obronnych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz BŁASZCZAK Minister Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 lutego 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany