W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Ochotniczych Strażach Pożarnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD241","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Ochotnicze Straże Pożarne (OSP) stanowią ponad 96 % ogólnej liczby jednostek ochrony przeciwpożarowej.\nW całym kraju jest obecnie ponad 200 tys. strażaków ratowników OSP, którzy posiadają uprawnienia do działań ratowniczych. Tym samym OSP należą do najliczniejszej grupy jednostek działających na rzecz społeczności lokalnych oraz wykonujących zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej przypisane gminom. Mimo swojej liczebności i wagi wykonywanych zadań, brak jest kompleksowych przepisów rangi ustawowej regulujących warunki materiałowe i osobowe, jakie jednostki te powinny spełniać, by uczestniczyć w działaniach ratowniczych. W szczególności powinno to dotyczyć tych OSP, które wspierają obecnie Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, będący wysoce sprawnym i efektywnym systemem reagowania na zagrożenia. Uczestnictwo OSP i ich aktywność w tym systemie wymaga podniesienia obowiązujących i rozproszonych regulacji prawnych do jednego aktu prawnego rangi ustawowej. Projektowana ustawa wprowadza rozwiązania, które tworzą warunki sprzyjające rozwojowi OSP.\nJednocześnie należy zauważyć, że obok członków OSP zadania z zakresu ratownictwa pełnią również społecznie ratownicy górscy, którzy (w zakresie świadczeń) powinni być traktowani na równi ze strażakami.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Każda gmina w kraju powinna posiadać uregulowane kwestie zabezpieczenia przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. W związku z powyższym, w projekcie przewiduje się określenie sposobu ustalania zdolności i gotowości operacyjnej jednostki ratowniczo-gaśniczej OSP na terenie gminy, przez wprowadzenie m.in. obowiązku uzgodnienia spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej (PSP) oraz radą gminy. W przypadku, gdy na terenie gminy nie występują jednostki ochrony przeciwpożarowej, projekt przewiduje, że gmina taka zobowiązana zostanie do zawarcia umowy z gminą sąsiednią dysponującą jednostką ratowniczo-gaśniczą OSP.\nProjektowana ustawa przewiduje kompleksowe uregulowanie kwestii świadczeń dla ratowników OSP. Po raz pierwszy wprowadza się świadczenie dla ratowników OSP z 25 letnim stażem z tytułu czynnego członkostwa w OSP. Strażakowi-ratownikowi OSP przysługiwać będzie świadczenie ratownicze w wysokości 200 zł. Ze względu na ważny interes społeczny i potrzebę uhonorowania działalności prowadzonej przez ratowników OSP na przestrzeni ostatnich dekad, za ich zaangażowanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa społeczności lokalnych, za bezinteresowną postawę w niesieniu pomocy osobom poszkodowanym, ochronę mienia oraz środowiska naturalnego, a także za wspieranie Państwowej Straży Pożarnej w akcjach ratowniczych, przewiduje się, że świadczenia określone w projektowanej ustawie obejmą wszystkich uprawnionych ratowników OSP. Analogiczne świadczenie ratownicze projekt przewiduje dla ratowników górskich niezatrudnionych przez podmiot wykonujący statutowo działania ratownicze.\nProjektowana ustawa ponadto ureguluje kwestie odszkodowań dla ratowników OSP, którzy uczestnicząc m.in. w akcji lub działaniu ratowniczym, medycznych działaniach ratowniczych albo zabezpieczeniu obszaru chronionego jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej doznali uszczerbku na zdrowiu lub ponieśli szkodę w mieniu.\nUregulowane zostały również kwestie odszkodowawcze dla członków rodziny ratowników OSP w przypadku śmierci ratownika m.in. podczas udziału w akcji ratowniczej. Jednocześnie projekt przewiduje, że ratownik OSP, który doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku w związku z działaniami, o których mowa w przepisie projektowanej ustawy, za czas niezdolności do pracy, za który nie zachował prawa do wynagrodzenia albo nie otrzymał zasiłku chorobowego albo świadczenia rehabilitacyjnego na podstawie odrębnych przepisów, będzie mógł wnioskować o rekompensatę pieniężną. Ponadto projektowana ustawa reguluje kwestie rekompensat za poniesione straty z tytułu nieobecności w pracy ratownika OSP wykonującego zadania na rzecz ochrony ludności.\nProjekt przewiduje również możliwość otrzymywania przez ratownika OSP ekwiwalentu pieniężnego za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych organizowanych i prowadzonych przez PSP oraz medycznych działaniach ratowniczych, zabezpieczeniu obszaru chronionego jednostki ratowniczo-gaśniczej PSP, szkoleniu organizowanym przez PSP lub gminę, a także w działaniach związanych z ochroną ludności. Wysokość ekwiwalentu będzie ustalana przez radę gminy w drodze uchwały, przy czym ekwiwalent ten nie będzie mógł przekraczać wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, za każdą godzinę udziału ratownika OSP w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.\nPonadto projektowana ustawa przewiduje zapewnienie ratownikom OSP ochrony określonej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych, co jest niezbędne w kontekście ich udziału w akcjach i działaniach ratowniczych, a także wykonywania innych zadań związanych z ochroną ludności, w tym ochroną przeciwpożarową i obroną cywilną.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wąsik Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 października 2021 r. z Autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD241
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Ochotnicze Straże Pożarne (OSP) stanowią ponad 96 % ogólnej liczby jednostek ochrony przeciwpożarowej.
W całym kraju jest obecnie ponad 200 tys. strażaków ratowników OSP, którzy posiadają uprawnienia do działań ratowniczych. Tym samym OSP należą do najliczniejszej grupy jednostek działających na rzecz społeczności lokalnych oraz wykonujących zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej przypisane gminom. Mimo swojej liczebności i wagi wykonywanych zadań, brak jest kompleksowych przepisów rangi ustawowej regulujących warunki materiałowe i osobowe, jakie jednostki te powinny spełniać, by uczestniczyć w działaniach ratowniczych. W szczególności powinno to dotyczyć tych OSP, które wspierają obecnie Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, będący wysoce sprawnym i efektywnym systemem reagowania na zagrożenia. Uczestnictwo OSP i ich aktywność w tym systemie wymaga podniesienia obowiązujących i rozproszonych regulacji prawnych do jednego aktu prawnego rangi ustawowej. Projektowana ustawa wprowadza rozwiązania, które tworzą warunki sprzyjające rozwojowi OSP.
Jednocześnie należy zauważyć, że obok członków OSP zadania z zakresu ratownictwa pełnią również społecznie ratownicy górscy, którzy (w zakresie świadczeń) powinni być traktowani na równi ze strażakami.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Każda gmina w kraju powinna posiadać uregulowane kwestie zabezpieczenia przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. W związku z powyższym, w projekcie przewiduje się określenie sposobu ustalania zdolności i gotowości operacyjnej jednostki ratowniczo-gaśniczej OSP na terenie gminy, przez wprowadzenie m.in. obowiązku uzgodnienia spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej (PSP) oraz radą gminy. W przypadku, gdy na terenie gminy nie występują jednostki ochrony przeciwpożarowej, projekt przewiduje, że gmina taka zobowiązana zostanie do zawarcia umowy z gminą sąsiednią dysponującą jednostką ratowniczo-gaśniczą OSP.
Projektowana ustawa przewiduje kompleksowe uregulowanie kwestii świadczeń dla ratowników OSP. Po raz pierwszy wprowadza się świadczenie dla ratowników OSP z 25 letnim stażem z tytułu czynnego członkostwa w OSP. Strażakowi-ratownikowi OSP przysługiwać będzie świadczenie ratownicze w wysokości 200 zł. Ze względu na ważny interes społeczny i potrzebę uhonorowania działalności prowadzonej przez ratowników OSP na przestrzeni ostatnich dekad, za ich zaangażowanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa społeczności lokalnych, za bezinteresowną postawę w niesieniu pomocy osobom poszkodowanym, ochronę mienia oraz środowiska naturalnego, a także za wspieranie Państwowej Straży Pożarnej w akcjach ratowniczych, przewiduje się, że świadczenia określone w projektowanej ustawie obejmą wszystkich uprawnionych ratowników OSP. Analogiczne świadczenie ratownicze projekt przewiduje dla ratowników górskich niezatrudnionych przez podmiot wykonujący statutowo działania ratownicze.
Projektowana ustawa ponadto ureguluje kwestie odszkodowań dla ratowników OSP, którzy uczestnicząc m.in. w akcji lub działaniu ratowniczym, medycznych działaniach ratowniczych albo zabezpieczeniu obszaru chronionego jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej doznali uszczerbku na zdrowiu lub ponieśli szkodę w mieniu.
Uregulowane zostały również kwestie odszkodowawcze dla członków rodziny ratowników OSP w przypadku śmierci ratownika m.in. podczas udziału w akcji ratowniczej. Jednocześnie projekt przewiduje, że ratownik OSP, który doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku w związku z działaniami, o których mowa w przepisie projektowanej ustawy, za czas niezdolności do pracy, za który nie zachował prawa do wynagrodzenia albo nie otrzymał zasiłku chorobowego albo świadczenia rehabilitacyjnego na podstawie odrębnych przepisów, będzie mógł wnioskować o rekompensatę pieniężną. Ponadto projektowana ustawa reguluje kwestie rekompensat za poniesione straty z tytułu nieobecności w pracy ratownika OSP wykonującego zadania na rzecz ochrony ludności.
Projekt przewiduje również możliwość otrzymywania przez ratownika OSP ekwiwalentu pieniężnego za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych organizowanych i prowadzonych przez PSP oraz medycznych działaniach ratowniczych, zabezpieczeniu obszaru chronionego jednostki ratowniczo-gaśniczej PSP, szkoleniu organizowanym przez PSP lub gminę, a także w działaniach związanych z ochroną ludności. Wysokość ekwiwalentu będzie ustalana przez radę gminy w drodze uchwały, przy czym ekwiwalent ten nie będzie mógł przekraczać wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, za każdą godzinę udziału ratownika OSP w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.
Ponadto projektowana ustawa przewiduje zapewnienie ratownikom OSP ochrony określonej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych, co jest niezbędne w kontekście ich udziału w akcjach i działaniach ratowniczych, a także wykonywania innych zadań związanych z ochroną ludności, w tym ochroną przeciwpożarową i obroną cywilną.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Wąsik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 października 2021 r. z Autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany