W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o ochronie wolności słowa w internetowych serwisach społecznościowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD293","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W zakresie wiążącym się z realizacją funkcji komunikacyjnej, informacyjnej i publicystycznej portale społecznościowe stały się obecnie znaczącym narzędziem realizacji praw i wolności, które zostały zagwarantowane postanowieniami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. , w szczególności art. 54 ust. 1, zgodnie z którym każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.\nRozszerzająca się w sposób ciągły sfera społeczeństwa informacyjnego stanowi z jednej strony ogromną szansę dla społeczeństwa, jednakże wiąże się również z nowymi wyzwaniami, wymagającymi odpowiedzi ustawodawcy, na którym spoczywa obowiązek zaproponowania skutecznych instrumentów prawnych służących ochronie wolności wypowiedzi, dostępu do prawdziwej informacji oraz ochrony przed dezinformacją. Przedmiotowa ustawa właśnie w tym celu tworzy nowe procedury prawne do ochrony przestrzeni informacyjnej, które mają służyć pełniejszej niż dotychczas ochronie całego społeczeństwa.\nIstotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa ma zapewnienie dostępu do prawdziwej informacji. Równie ważne jest przeciwdziałanie bezpodstawnemu izolowaniu określonych podmiotów od podstawowych źródeł informacji, funkcjonujących szeroko w życiu publicznym. Wykluczenie z udziału w tym powszechnym forum wymiany informacji prowadzi do marginalizacji w ramach dyskursu publicznego. Biorąc pod uwagę wskazywane uwarunkowania współczesnego społeczeństwa, którego jednym z najważniejszych filarów jest szybki dostęp do informacji oraz prawie nieograniczona możliwość wymiany opinii, osądów, twierdzeń i interpretacji wydarzeń, przez wszystkie osoby obecne w sieci, uznać należy, że wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych staje się niezwykle potrzebne. Przepisy te powinny zapewniać ochronę przed ograniczeniami w korzystaniu z konstytucyjnego prawa do swobodnego głoszenia własnych poglądów. Wspomniane narzędzia prawne muszą przy tym, przystawać do współczesnych form wymiany informacji\nw sieci, zapewniając realną, a nie tylko iluzoryczną możliwość prawnej ochrony dostępu do prawdziwych informacji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Podstawowym celem regulacji zaproponowanych w przedmiotowym projekcie jest wprowadzenie instrumentów prawnych, przewidujących ochronę prawną dla użytkowników portali społecznościowych, niezależnie od stosowanych obecnie przez usługodawców mechanizmów filtrowania publikowanych treści. Podkreślić należy, iż stosowane przez niektórych usługodawców wewnętrzne postępowania kontrolne, budzą często wiele kontrowersji, ze względu choćby na całkowitą dowolność usługodawców i osób wykonujących w ich imieniu zadania, w kształtowaniu polityki, co do treści uznawanych za niepożądane, w stosunku do których ogranicza się dostęp.\nWprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, określających precyzyjnie przebieg procedury kontroli sądowej, wobec działań podejmowanych przez usługodawców w ramach wewnętrznej procedury kontrolnej, a w ramach postępowania sądowego określenie również dokładnego wzorca kontroli, w oparciu o który niezawisły sąd oceniać będzie bezprawność określonych treści, pozwoli na zachowanie transparentności całej tej procedury.\nProponowane rozwiązania prawne zapewniają użytkownikom portali społecznościowych rzeczywistą ochronę prawną w przypadku pojawienia się informacji, z jednej strony rażąco szkodliwych i niebezpiecznych, a z drugiej strony występowania sytuacji arbitralnego utrudnienia dostępu do informacji podlegających ochronie, wynikającej z konstytucyjnego prawa do wolności słowa. Podkreślić należy, że osoby wykonujące w imieniu usługodawcy, stosowane już obecnie czynności zmierzające do filtrowania prezentowanych na portalach społecznościowych treści, przedstawiają różne światopoglądy oraz wrażliwość i od tych właśnie czynników uzależniona jest ich reakcja na określone treści prezentowane w sieci.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Kaleta Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD293
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W zakresie wiążącym się z realizacją funkcji komunikacyjnej, informacyjnej i publicystycznej portale społecznościowe stały się obecnie znaczącym narzędziem realizacji praw i wolności, które zostały zagwarantowane postanowieniami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. , w szczególności art. 54 ust. 1, zgodnie z którym każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
Rozszerzająca się w sposób ciągły sfera społeczeństwa informacyjnego stanowi z jednej strony ogromną szansę dla społeczeństwa, jednakże wiąże się również z nowymi wyzwaniami, wymagającymi odpowiedzi ustawodawcy, na którym spoczywa obowiązek zaproponowania skutecznych instrumentów prawnych służących ochronie wolności wypowiedzi, dostępu do prawdziwej informacji oraz ochrony przed dezinformacją. Przedmiotowa ustawa właśnie w tym celu tworzy nowe procedury prawne do ochrony przestrzeni informacyjnej, które mają służyć pełniejszej niż dotychczas ochronie całego społeczeństwa.
Istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa ma zapewnienie dostępu do prawdziwej informacji. Równie ważne jest przeciwdziałanie bezpodstawnemu izolowaniu określonych podmiotów od podstawowych źródeł informacji, funkcjonujących szeroko w życiu publicznym. Wykluczenie z udziału w tym powszechnym forum wymiany informacji prowadzi do marginalizacji w ramach dyskursu publicznego. Biorąc pod uwagę wskazywane uwarunkowania współczesnego społeczeństwa, którego jednym z najważniejszych filarów jest szybki dostęp do informacji oraz prawie nieograniczona możliwość wymiany opinii, osądów, twierdzeń i interpretacji wydarzeń, przez wszystkie osoby obecne w sieci, uznać należy, że wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych staje się niezwykle potrzebne. Przepisy te powinny zapewniać ochronę przed ograniczeniami w korzystaniu z konstytucyjnego prawa do swobodnego głoszenia własnych poglądów. Wspomniane narzędzia prawne muszą przy tym, przystawać do współczesnych form wymiany informacji
w sieci, zapewniając realną, a nie tylko iluzoryczną możliwość prawnej ochrony dostępu do prawdziwych informacji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Podstawowym celem regulacji zaproponowanych w przedmiotowym projekcie jest wprowadzenie instrumentów prawnych, przewidujących ochronę prawną dla użytkowników portali społecznościowych, niezależnie od stosowanych obecnie przez usługodawców mechanizmów filtrowania publikowanych treści. Podkreślić należy, iż stosowane przez niektórych usługodawców wewnętrzne postępowania kontrolne, budzą często wiele kontrowersji, ze względu choćby na całkowitą dowolność usługodawców i osób wykonujących w ich imieniu zadania, w kształtowaniu polityki, co do treści uznawanych za niepożądane, w stosunku do których ogranicza się dostęp.
Wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, określających precyzyjnie przebieg procedury kontroli sądowej, wobec działań podejmowanych przez usługodawców w ramach wewnętrznej procedury kontrolnej, a w ramach postępowania sądowego określenie również dokładnego wzorca kontroli, w oparciu o który niezawisły sąd oceniać będzie bezprawność określonych treści, pozwoli na zachowanie transparentności całej tej procedury.
Proponowane rozwiązania prawne zapewniają użytkownikom portali społecznościowych rzeczywistą ochronę prawną w przypadku pojawienia się informacji, z jednej strony rażąco szkodliwych i niebezpiecznych, a z drugiej strony występowania sytuacji arbitralnego utrudnienia dostępu do informacji podlegających ochronie, wynikającej z konstytucyjnego prawa do wolności słowa. Podkreślić należy, że osoby wykonujące w imieniu usługodawcy, stosowane już obecnie czynności zmierzające do filtrowania prezentowanych na portalach społecznościowych treści, przedstawiają różne światopoglądy oraz wrażliwość i od tych właśnie czynników uzależniona jest ich reakcja na określone treści prezentowane w sieci.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Kaleta Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: