W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym POPRZEDNI TYTUŁ Projekt ustawy o ogólnoeuropejskich indywidualnych produktach emerytalnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC67","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym jest dokonanie niezbędnych zmian w krajowym porządku prawnym w związku z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE).\nWprowadzenie nowego ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego, którym jest OIPE (inaczej zwany PEPP) ma zapewnić obywatelom Unii Europejskiej nowe możliwości oszczędzania na emeryturę. Jego największą wartością będzie możliwość inwestowania transgranicznego, a także przenoszenie przy zmianie miejsca zamieszkania z jednego do innego państwa członkowskiego UE. Jednym z czynników, który wymaga gromadzenia dodatkowych oszczędności jest starzenie się społeczeństwa europejskiego wraz wydłużającą się średnią długością życia oraz spadkiem przyrostu naturalnego, które może spowodować, że średnia wysokość emerytury państwowej będzie w dłuższej perspektywie spadać i stanowić coraz niższy odsetek średniego wynagrodzenia. Zwiększenie świadomości obywateli EU, że emerytura, którą otrzymają z państwowych systemów zabezpieczenia emerytalnego będzie niewystarczająca do podtrzymania standardu życia z okresu aktywności zawodowej powoduje, że poszukują możliwości inwestycji długoterminowych na cel emerytalny. Komisja Europejska w ramach działań i analiz w zakresie Unii Rynków Kapitałowych dostrzegła problem zbyt niskiego odsetka osób odkładających dobrowolnie na przyszłą emeryturę. W związku z powyższym, aby likwidować bariery między rynkami krajowymi w zakresie gromadzenia oszczędności\ndługoterminowych proponuje się nowy produkt emerytalny, którym jest OIPE (PEPP). Ma on służyć zwiększeniu konkurencji między podmiotami oferującymi programy emerytalne oraz zapewnieniu korzyści skali. Powinien on przynieść korzyści oszczędzającym, dając im dostęp do lepszych i tańszych produktów.\nCelem zmian wprowadzanych w zakresie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwanych dalej „kasami”, jest realizacja postanowień uchwały nr 48/2021 Komitetu Stabilności Finansowej z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie rekomendacji dotyczących działań wspierających stabilne funkcjonowanie spółdzielczych kas oszczędnościowokredytowych.\nKomitet Stabilności Finansowej, zwany dalej „KSF”, rekomendował podjęcie działań, które mogą pozytywnie wpłynąć na stabilność i rozwój sektora kas. Pomimo niewielkiego udziału w sektorze usług finansowych, kasy wraz ze zrzeszającą je Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową, zwaną dalej „Kasą Krajową”, pozostają ważnym elementem rynku tych usług, pełniąc istotną rolę głównie na poziomie lokalnym. Znajomość lokalnego rynku oraz bliskie, długoterminowe relacje z członkami, powinny w założeniu pozwalać kasom na lepsze zrozumienie ich potrzeb. W aktualnie obowiązujących przepisach odnoszących się do działania kas identyfikuje się bariery, których usunięcie może przyczynić się do zmniejszenia zagrożeń dla funkcjonowania sektora kas.\nZmiany dotyczące funkcjonowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego są również konsekwencją przyjęcia przez Komitet Stabilności Finansowej w dniu 10 grudnia 2021 r. decyzji, zgodnie z którą Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie pełnił również rolę organu przymusowej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.\nProponowane zmiany w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wynikają z zawiadomienia Komisji Europejskiej 2021/C 423/12 z dnia 19 października 2021 r. W zawiadomieniu Komisja Europejska wskazała dostosowane kwoty wyrażone w euro w poszczególnych przepisach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W celu zapewnienia prawidłowego wykonania niniejszego rozporządzenia UE konieczne było podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do wydania ww. ustawy.\nW związku z powyższym zakłada się przede wszystkim wprowadzenie następujących rozwiązań w projekcie ustawy:\n- zapewnienie Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej „KNF”, uprawnień nadzorczych i dochodzeniowych oraz uprawnienia do stosowania sankcji administracyjnych i środków naprawczych w przypadkach określonych w rozporządzeniu;\n- zapewnienie KNF, jako właściwemu organowi do sprawowania nadzoru w zakresie wypełniania obowiązków związanych z dystrybucją OIPE;\n- przyznanie KNF uprawnienia do publikowania na stronie internetowej Urzędu KNF informacji o decyzji dotyczących nałożenia zakazu lub ograniczenia wprowadzenia do obrotu lub dystrybucji OIPE oraz o nałożeniu sankcji administracyjnej nałożonej w związku z naruszeniem przepisów rozporządzenia;\n- wskazanie warunków dotyczących fazy akumulacji oraz warunków dotyczących fazy dekumulacji, w tym określenie limitu wpłat na OIPE w roku podatkowym;\n- określenie ulg podatkowych w związku z gromadzeniem środków na OIPE;\n- określenie możliwości przenoszenia środków zgromadzonych na OIPE;\n- określenie zasady postępowania w przypadku likwidacji, upadłości dostawcy OIPE lub innej przyczyny likwidacji subkonta krajowego prowadzonego w Polsce przez dostawcę OIPE;\n- określenie zasad postępowania w przypadku dziedziczenia i podziału środków zgromadzonych na OIPE;\n- dokonanie zmian w przepisach właściwych ustaw uwzględniających implementację niniejszego rozporządzenia do polskiego porządku prawnego.\nW celu realizacji rekomendacji KSF dotyczących kas konieczne było podjęcie prac legislacyjnych polegających na wprowadzeniu zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawie z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim, ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, w ustawie z dnia 20 maja\n2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. \nProjekt zmiany ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie z tego podatku pomocy bezzwrotnej udzielanej kasom z funduszu stabilizacyjnego przez Kasę Krajową. Wyłączenie to dotyczy zarówno wpłat na wymieniony fundusz, jak i wypłat przeznaczonych na działania naprawcze w ramach realizacji celów wskazanych w ustawie z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Rozwiązanie to wpłynie na obniżenie kosztów procesów restrukturyzacji kas. Sprawne działania na etapie wczesnej interwencji pozwolą - co do zasady - uniknąć konieczności poniesienia kosztów związanych np. z wypłatą depozytów przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.\nProjektodawca przewiduje również regulacje mające na celu poprawę i wzmocnienie bazy kapitałowej kas (na potrzeby między innymi spełnienia wymogu w zakresie minimalnego poziom funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych tzw. MREL). Sektor kas nie dysponuje możliwościami pozyskiwania funduszy z zewnątrz. Nie generuje zysku, który pozwalałby oceniać jako realną możliwość pokrycia strat w średnim okresie lub służył wzmocnieniu funduszy własnych kas. Również możliwości członków kas są w tym zakresie niewystarczające. Propozycja pozyskania przez kasy kapitału w postaci udziału inwestorskiego zakłada umożliwienie obejmowania w kasach udziałów, z którymi nie wiązałoby się członkostwo w spółdzielni, a jedynie prawo do udziału w podziale nadwyżki bilansowej kasy. Udziały takie będą obejmowane za środki pieniężne wyłącznie przez inwestorów zewnętrznych (osoby prawne niebędące członkami kasy i niekorzystające z jej usług).\nJednym z podstawowych wyzwań dla sektora kas, w szczególności w związku ze stanem epidemii COVID-19 i jej przewidywanymi skutkami ekonomicznymi, jest zwiększenie efektywności działalności sektora kas. Elementem tych zmian jest także doprecyzowanie kwestii, kiedy kasy będą zobowiązane spełnić wymóg MREL (w dużej mierze właśnie\ninstrumentem udziałów inwestorskich), ponieważ w tym zakresie pojawiały się wątpliwości interpretacyjne. W efekcie uchyleniu ulega ust. 1 w art. 33 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 872), który się zastępuje art. 32a w ustawie z dnia 8 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1598).\nProjekt ponadto umożliwi kasom świadczenie usług na rzecz osób niebędących ich członkami, nieobciążających ryzykiem środków powierzonych przez członków. Rozwiązanie to pozwoli kasom wykorzystać w pełniejszym zakresie ich własne, niezwiązane z depozytami członków, zasoby w celu wygenerowania dodatkowych przychodów, bez ponoszenia\ndodatkowych istotnych nakładów i bez wzrostu ryzyka dla gromadzonych depozytów, co przyczyni się do poprawy efektywności działania kas.\nProjekt zakłada utworzenie w ramach Kasy Krajowej specjalnego funduszu kas służącego finansowaniu wspólnych działań wizerunkowych, edukacyjnych i promocyjnych sektora kas.\nZmiany w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, przewidują, że do zadań BFG będzie należało gromadzenie i analizowanie informacji o zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji, w szczególności w celu opracowywania analiz i prognoz dotyczących sektora ubezpieczeniowego oraz wyrażania opinii o projektach aktów prawnych związanych z bezpieczeństwem rynku ubezpieczeniowego. Z realizacją tego zadania związane jest przyznanie BFG prawa do pozyskiwania odpowiednich\ninformacji o zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji, w szczególności od Komisji Nadzoru Finansowego. \nProponowane zmiany w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przewidują dostosowanie kwot, wskazanych w zawiadomieniu KE w przepisach odnoszących się do:\n1) definicji dużych ryzyk;\n2) kryteriów stosowanych przez KNF przy wydawaniu zgody na zwolnienie zakładów ubezpieczeń ze stosowania przepisów dotyczących minimalnej wysokości kapitału zakładowego oraz nieprzekraczalnego dolnego progu minimalnego wymogu kapitałowego;\n3) kryteriów stosowanych przez KNF przy wydawaniu decyzji o uznaniu towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW) za małe TUW.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 kwietnia 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC67
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym jest dokonanie niezbędnych zmian w krajowym porządku prawnym w związku z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE).
Wprowadzenie nowego ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego, którym jest OIPE (inaczej zwany PEPP) ma zapewnić obywatelom Unii Europejskiej nowe możliwości oszczędzania na emeryturę. Jego największą wartością będzie możliwość inwestowania transgranicznego, a także przenoszenie przy zmianie miejsca zamieszkania z jednego do innego państwa członkowskiego UE. Jednym z czynników, który wymaga gromadzenia dodatkowych oszczędności jest starzenie się społeczeństwa europejskiego wraz wydłużającą się średnią długością życia oraz spadkiem przyrostu naturalnego, które może spowodować, że średnia wysokość emerytury państwowej będzie w dłuższej perspektywie spadać i stanowić coraz niższy odsetek średniego wynagrodzenia. Zwiększenie świadomości obywateli EU, że emerytura, którą otrzymają z państwowych systemów zabezpieczenia emerytalnego będzie niewystarczająca do podtrzymania standardu życia z okresu aktywności zawodowej powoduje, że poszukują możliwości inwestycji długoterminowych na cel emerytalny. Komisja Europejska w ramach działań i analiz w zakresie Unii Rynków Kapitałowych dostrzegła problem zbyt niskiego odsetka osób odkładających dobrowolnie na przyszłą emeryturę. W związku z powyższym, aby likwidować bariery między rynkami krajowymi w zakresie gromadzenia oszczędności
długoterminowych proponuje się nowy produkt emerytalny, którym jest OIPE (PEPP). Ma on służyć zwiększeniu konkurencji między podmiotami oferującymi programy emerytalne oraz zapewnieniu korzyści skali. Powinien on przynieść korzyści oszczędzającym, dając im dostęp do lepszych i tańszych produktów.
Celem zmian wprowadzanych w zakresie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwanych dalej „kasami”, jest realizacja postanowień uchwały nr 48/2021 Komitetu Stabilności Finansowej z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie rekomendacji dotyczących działań wspierających stabilne funkcjonowanie spółdzielczych kas oszczędnościowokredytowych.
Komitet Stabilności Finansowej, zwany dalej „KSF”, rekomendował podjęcie działań, które mogą pozytywnie wpłynąć na stabilność i rozwój sektora kas. Pomimo niewielkiego udziału w sektorze usług finansowych, kasy wraz ze zrzeszającą je Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową, zwaną dalej „Kasą Krajową”, pozostają ważnym elementem rynku tych usług, pełniąc istotną rolę głównie na poziomie lokalnym. Znajomość lokalnego rynku oraz bliskie, długoterminowe relacje z członkami, powinny w założeniu pozwalać kasom na lepsze zrozumienie ich potrzeb. W aktualnie obowiązujących przepisach odnoszących się do działania kas identyfikuje się bariery, których usunięcie może przyczynić się do zmniejszenia zagrożeń dla funkcjonowania sektora kas.
Zmiany dotyczące funkcjonowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego są również konsekwencją przyjęcia przez Komitet Stabilności Finansowej w dniu 10 grudnia 2021 r. decyzji, zgodnie z którą Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie pełnił również rolę organu przymusowej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.
Proponowane zmiany w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wynikają z zawiadomienia Komisji Europejskiej 2021/C 423/12 z dnia 19 października 2021 r. W zawiadomieniu Komisja Europejska wskazała dostosowane kwoty wyrażone w euro w poszczególnych przepisach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu zapewnienia prawidłowego wykonania niniejszego rozporządzenia UE konieczne było podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do wydania ww. ustawy.
W związku z powyższym zakłada się przede wszystkim wprowadzenie następujących rozwiązań w projekcie ustawy:
- zapewnienie Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej „KNF”, uprawnień nadzorczych i dochodzeniowych oraz uprawnienia do stosowania sankcji administracyjnych i środków naprawczych w przypadkach określonych w rozporządzeniu;
- zapewnienie KNF, jako właściwemu organowi do sprawowania nadzoru w zakresie wypełniania obowiązków związanych z dystrybucją OIPE;
- przyznanie KNF uprawnienia do publikowania na stronie internetowej Urzędu KNF informacji o decyzji dotyczących nałożenia zakazu lub ograniczenia wprowadzenia do obrotu lub dystrybucji OIPE oraz o nałożeniu sankcji administracyjnej nałożonej w związku z naruszeniem przepisów rozporządzenia;
- wskazanie warunków dotyczących fazy akumulacji oraz warunków dotyczących fazy dekumulacji, w tym określenie limitu wpłat na OIPE w roku podatkowym;
- określenie ulg podatkowych w związku z gromadzeniem środków na OIPE;
- określenie możliwości przenoszenia środków zgromadzonych na OIPE;
- określenie zasady postępowania w przypadku likwidacji, upadłości dostawcy OIPE lub innej przyczyny likwidacji subkonta krajowego prowadzonego w Polsce przez dostawcę OIPE;
- określenie zasad postępowania w przypadku dziedziczenia i podziału środków zgromadzonych na OIPE;
- dokonanie zmian w przepisach właściwych ustaw uwzględniających implementację niniejszego rozporządzenia do polskiego porządku prawnego.
W celu realizacji rekomendacji KSF dotyczących kas konieczne było podjęcie prac legislacyjnych polegających na wprowadzeniu zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawie z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim, ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, w ustawie z dnia 20 maja
2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.
Projekt zmiany ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie z tego podatku pomocy bezzwrotnej udzielanej kasom z funduszu stabilizacyjnego przez Kasę Krajową. Wyłączenie to dotyczy zarówno wpłat na wymieniony fundusz, jak i wypłat przeznaczonych na działania naprawcze w ramach realizacji celów wskazanych w ustawie z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Rozwiązanie to wpłynie na obniżenie kosztów procesów restrukturyzacji kas. Sprawne działania na etapie wczesnej interwencji pozwolą - co do zasady - uniknąć konieczności poniesienia kosztów związanych np. z wypłatą depozytów przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Projektodawca przewiduje również regulacje mające na celu poprawę i wzmocnienie bazy kapitałowej kas (na potrzeby między innymi spełnienia wymogu w zakresie minimalnego poziom funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych tzw. MREL). Sektor kas nie dysponuje możliwościami pozyskiwania funduszy z zewnątrz. Nie generuje zysku, który pozwalałby oceniać jako realną możliwość pokrycia strat w średnim okresie lub służył wzmocnieniu funduszy własnych kas. Również możliwości członków kas są w tym zakresie niewystarczające. Propozycja pozyskania przez kasy kapitału w postaci udziału inwestorskiego zakłada umożliwienie obejmowania w kasach udziałów, z którymi nie wiązałoby się członkostwo w spółdzielni, a jedynie prawo do udziału w podziale nadwyżki bilansowej kasy. Udziały takie będą obejmowane za środki pieniężne wyłącznie przez inwestorów zewnętrznych (osoby prawne niebędące członkami kasy i niekorzystające z jej usług).
Jednym z podstawowych wyzwań dla sektora kas, w szczególności w związku ze stanem epidemii COVID-19 i jej przewidywanymi skutkami ekonomicznymi, jest zwiększenie efektywności działalności sektora kas. Elementem tych zmian jest także doprecyzowanie kwestii, kiedy kasy będą zobowiązane spełnić wymóg MREL (w dużej mierze właśnie
instrumentem udziałów inwestorskich), ponieważ w tym zakresie pojawiały się wątpliwości interpretacyjne. W efekcie uchyleniu ulega ust. 1 w art. 33 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 872), który się zastępuje art. 32a w ustawie z dnia 8 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1598).
Projekt ponadto umożliwi kasom świadczenie usług na rzecz osób niebędących ich członkami, nieobciążających ryzykiem środków powierzonych przez członków. Rozwiązanie to pozwoli kasom wykorzystać w pełniejszym zakresie ich własne, niezwiązane z depozytami członków, zasoby w celu wygenerowania dodatkowych przychodów, bez ponoszenia
dodatkowych istotnych nakładów i bez wzrostu ryzyka dla gromadzonych depozytów, co przyczyni się do poprawy efektywności działania kas.
Projekt zakłada utworzenie w ramach Kasy Krajowej specjalnego funduszu kas służącego finansowaniu wspólnych działań wizerunkowych, edukacyjnych i promocyjnych sektora kas.
Zmiany w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, przewidują, że do zadań BFG będzie należało gromadzenie i analizowanie informacji o zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji, w szczególności w celu opracowywania analiz i prognoz dotyczących sektora ubezpieczeniowego oraz wyrażania opinii o projektach aktów prawnych związanych z bezpieczeństwem rynku ubezpieczeniowego. Z realizacją tego zadania związane jest przyznanie BFG prawa do pozyskiwania odpowiednich
informacji o zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji, w szczególności od Komisji Nadzoru Finansowego.
Proponowane zmiany w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przewidują dostosowanie kwot, wskazanych w zawiadomieniu KE w przepisach odnoszących się do:
1) definicji dużych ryzyk;
2) kryteriów stosowanych przez KNF przy wydawaniu zgody na zwolnienie zakładów ubezpieczeń ze stosowania przepisów dotyczących minimalnej wysokości kapitału zakładowego oraz nieprzekraczalnego dolnego progu minimalnego wymogu kapitałowego;
3) kryteriów stosowanych przez KNF przy wydawaniu decyzji o uznaniu towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW) za małe TUW.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 kwietnia 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany