W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD186","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba i przyczyny:\n- kontynuacja aktualnie procedowanego Projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki, który znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych (dotychczasowy nr w wykazie prac: UD-79, zgłoszony w dn. 28.04.2016 r.);\n- realizacja „Harmonogramu działań …” wskazanych w piśmie Prezesa Rady Ministrów\nnr BO.WSO.581.1.1.2018.AS(89) z dnia 10 stycznia 2019 r. w sprawie realizacji wniosków Najwyższej Izby Kontroli sformułowanych w wystąpieniu po kontroli nr I/17/001 – „Podejmowanie przez Radę Ministrów zadań związanych\nz Programem Mobilizacji Gospodarki w latach 2013-2022”;\n- wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom, przedmiotowy projekt, stanowi element szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego i epidemii. Wykorzystując doświadczenia zdobyte w trakcie epidemii COVID-19 oraz potrzeby i możliwości państwa w zakresie przeciwdziałania skutkom jej wystąpienia - postanowiono w przepisach ustawy umożliwić realizację zadań dotyczących wytwarzania lub dystrybucji produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, produktów biobójczych, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, sprzętu medycznego lub aparatury medycznej w ramach programu mobilizacji gospodarki, zwanego dalej „PMG”.\nPrzedmiotowy projekt ma na celu również ujednolicenie i aktualizację dotychczas obowiązujących aktów prawnych z obszaru nakładania zadań obronnych na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz funkcjonowania PMG w państwie, w zakresie jego opracowania, uruchamiania, finansowania oraz właściwości organów administracji rządowej, w tym zakresie.\nZastosowane regulacje i przepisy dostosowują polski system prawny w obszarze realizacji tych zadań do zmieniających się potrzeb i możliwości gospodarczo-obronnych – co będzie miało korzystny wpływ na zwiększenie możliwości zabezpieczenia przez krajowy potencjał przemysłowy potrzeb państwa, w tym zwłaszcza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na poziomie gwarantującym właściwe ich funkcjonowanie w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz potrzeb ludności kraju w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.\nProjekt ustawy uzupełniono o zagadnienia z obszaru bezpieczeństwa państwa, a dotyczące w szczególności możliwości realizacji w ramach PMG przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym zadań w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. W związku z powyższym, zmianie uległ również sam tytuł projektu ustawy, który otrzymał brzmienie: „ustawa o organizowaniu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki”.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Ustawa będzie m.in. skutecznym narzędziem reagowania na mogące wystąpić w przyszłości zagrożenia jak i elementem wsparcia dla podmiotów realizujących zadania w tym zakresie. Projekt proponuje realne wsparcie dla przedsiębiorców,\nw postaci częściowego sfinansowania z budżetu państwa (odpowiednio resortu obrony narodowej i resortu zdrowia) ponoszonych kosztów związanych z:\n1) realizacją zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa tzw. kosztów planistycznych;\n2) utrzymywaniem mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych, niezbędnych do realizacji zadań ustalonych dla przedsiębiorcy w PMG w tym zadań realizowanych na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;\n3) utrzymywaniem mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych niezbędnych do realizacji zadań mobilizacji gospodarki, innych niż ujętych w PMG.\nPrzyjęte zasady finansowania zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców wskazują na budżet państwa – jako źródło ich zabezpieczenia.\nI. W celu zwiększenia możliwości polskiej gospodarki w zakresie zabezpieczenia potrzeb ludności w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego proponuje się umożliwienie realizacji zadań w tym obszarze w ramach PMG, przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, których działalność obejmuje wytwarzanie lub dystrybucję określonego asortymentu na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Powyżsi przedsiębiorcy, jeśli organ nakładający zadania tak określi, nie będą musieli realizować zadań, dotyczących\nw szczególności spełnienia przez przedsiębiorców wymogów związanych z ochroną informacji niejawnych w związku z realizacją nałożonych zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym: uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego oraz poświadczeń bezpieczeństwa, zatrudnienia i przeszkolenia pełnomocników do spraw ochrony informacji niejawnych oraz wyposażenia pomieszczeń służących do przetwarzania informacji niejawnych\nw odpowiednie środki bezpieczeństwa fizycznego.\nII. W celu poprawy sytuacji przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, utrzymania płynności finansowej tych przedsiębiorców, utrzymania linii produkcyjnych niezbędnych dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa państwa, miejsc pracy, a także w celu uporządkowania przepisów z obszaru zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i PMG, proponuje się wdrożenie m.in. następujących rozwiązań:\n1) wsparcie finansowe przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w postaci częściowego sfinansowania z budżetu państwa (resortu obrony narodowej) ponoszonych kosztów związanych z:\na) realizacją zadań na rzecz obronności tzw. kosztów planistycznych: osobowych – wynagrodzenia pracowników do spraw obronnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, administracyjno-biurowych – koszty wyposażenia i utrzymania stanowisk roboczych pracowników do spraw obronnych,\nb) spełnieniem przez przedsiębiorców wymogów związanych z ochroną informacji niejawnych w związku z realizacją nałożonych zadań na rzecz obronności państwa, w tym: uzyskaniem świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego oraz poświadczeń bezpieczeństwa, zatrudnieniem i przeszkoleniem pełnomocników do spraw ochrony informacji niejawnych oraz wyposażeniem pomieszczeń służących do przetwarzania informacji niejawnych w odpowiednie środki bezpieczeństwa fizycznego,\nc) organizacją szkolenia obronnego dla pracowników;\n2) utrzymywanie mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych, niezbędnych do realizacji zadań ustalonych dla przedsiębiorcy w PMG, z tytułu: podatku od nieruchomości, opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, ochrony obiektów, konserwacji i remontów maszyn i urządzeń, budynków oraz budowli, ogrzewania budynków i budowli, amortyzacji maszyn i urządzeń, budynków, budowli oraz wartości niematerialnych i prawnych, ubezpieczeń składników majątku;\n3) wsparcie materiałowe przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym realizujących zadania z obszaru PMG;\n4) utworzenie rezerw strategicznych na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub czas wojny oraz w celu zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nieobjętych Rządowym Programem Rezerw Strategicznych, w zakresie materiałów i surowców niezbędnych do zabezpieczenia realizacji przez przedsiębiorców zadań na okres nie krótszy niż 1 miesiąc produkcji po uruchomieniu PMG. Przedmiotowe materiały i surowce przedsiębiorcy będą mogli wykorzystywać również podczas zakłóceń w ich dostawach w celu realizacji bieżącej produkcji i kontraktów, jednak z obowiązkiem ich późniejszego odtworzenia. Wsparcie będzie finansowane z budżetu państwa, w postaci dotacji celowej przekazywanej Agencji Rezerw Materiałowych.\nIII. Ponadto projekt przewiduje:\n1) ujednolicenie w państwie zasad organizowania, finansowania, nadzoru i kontroli realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym realizowanych przez przedsiębiorców w ramach PMG;\n2) dostosowanie pojęcia „przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym” do rzeczywistych uwarunkowań funkcjonowania systemu bezpieczeństwa i obronności państwa;\n3) uporządkowanie i doprecyzowanie właściwości organów administracji rządowej w zakresie organizowania zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa oraz w szczególności wobec zadań z zakresu mobilizacji gospodarki;\n4) rozszerzenie dotychczasowego katalogu obszarów, które mogły być przedmiotem wykonywanej działalności gospodarczej przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym o: zarządzanie lotniskiem, eksploatację portów morskich oraz innych obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym obiektów wojskowych, a także ich projektowanie, budowę, przebudowę, odbudowę, jak również gromadzenie, przechowywanie i konserwacja przedmiotów niezbędnych dla wykonywania tych zadań, wytwarzanie, magazynowanie lub obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, transport, w tym projektowanie, budowa, przebudowa, naprawa i utrzymanie infrastruktury transportowej,\na także jej udostępnianie na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, produkcję spożywczą, dostarczanie sieci telekomunikacyjnych lub świadczenie usług telekomunikacyjnych, wytwarzanie i dystrybucję produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, produktów biobójczych, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, sprzętu medycznego lub aparatury medycznej, wydobywanie i zabezpieczanie wydobywania kopalin ze złóż oraz wydobywanie, zabezpieczanie wydobywania i przerób rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym\ni policyjnym, produkcję, naprawę, modernizację i serwis sprzętu wojskowego, pojazdów mechanicznych oraz środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego, produkcję materiałów i środków chemicznych, wykonywanie map topograficznych, map ogólno-geograficznych oraz kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych, informatyzację, w tym infrastrukturę cyfrową w zakresie dostaw usług systemu nazw domenowych, utrzymywania punktów wymiany ruchu internetowego oraz utrzymania rejestrów nazw domen najwyższego poziomu, zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucję, z wyłączeniem dystrybutorów, dla których dystrybucja wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi jest jedynie częścią ich ogólnej działalności polegającej na dystrybucji innych produktów i towarów, które nie są uznawane za usługi kluczowe i ochronę osób i mienia;\n5) ustalenie zasad w zakresie umieszczenia przedsiębiorcy w wykazie o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym lub skreślenia z tego wykazu;\n6) rozszerzenie katalogu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa o zadania związane z ochroną obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz stałymi dyżurami;\n7) ustalenie zasad i trybu opracowania w czasie pokoju PMG;\n8) wprowadzenie zasad określania sposobów realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa w decyzjach administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania, a w zawieranych z przedsiębiorcami umowach warunków finansowania ich realizacji;\n9) określenie obowiązków dla przedsiębiorców, na których zostaną nałożone zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa i którzy korzystają z udzielanych im dotacji celowych ze środków publicznych;\n10) wskazanie Ministra Obrony Narodowej jako koordynującego wszystkie działania związane z opracowaniem PMG w państwie w czasie pokoju oraz w warunkach jego uruchomienia i funkcjonowania.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Obecnie w resorcie obrony narodowej trwają prace nad projektem ustawy, której celem jest skodyfikowanie znajdujących się dotychczas w różnych ustawach przepisów prawa wojskowego. Zakłada się, że jednym z celów projektowanego aktu prawnego będzie również stworzenie odrębnego systemu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP realizowanych przez przedsiębiorców i sposobu finansowania zadań na rzecz obronności. Mając na uwadze zakres przedmiotowy projektu ustawy, który jest zbieżny z problematyką ustawy kompleksowo regulującej przepisy prawa wojskowego, która w najbliższym czasie zostanie skierowana do uzgodnień międzyresortowych, dalsze prace legislacyjne związane z ustawą o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki nie znajdują uzasadnienia.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD186
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba i przyczyny:
- kontynuacja aktualnie procedowanego Projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki, który znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych (dotychczasowy nr w wykazie prac: UD-79, zgłoszony w dn. 28.04.2016 r.);
- realizacja „Harmonogramu działań …” wskazanych w piśmie Prezesa Rady Ministrów
nr BO.WSO.581.1.1.2018.AS(89) z dnia 10 stycznia 2019 r. w sprawie realizacji wniosków Najwyższej Izby Kontroli sformułowanych w wystąpieniu po kontroli nr I/17/001 – „Podejmowanie przez Radę Ministrów zadań związanych
z Programem Mobilizacji Gospodarki w latach 2013-2022”;
- wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom, przedmiotowy projekt, stanowi element szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego i epidemii. Wykorzystując doświadczenia zdobyte w trakcie epidemii COVID-19 oraz potrzeby i możliwości państwa w zakresie przeciwdziałania skutkom jej wystąpienia - postanowiono w przepisach ustawy umożliwić realizację zadań dotyczących wytwarzania lub dystrybucji produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, produktów biobójczych, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, sprzętu medycznego lub aparatury medycznej w ramach programu mobilizacji gospodarki, zwanego dalej „PMG”.
Przedmiotowy projekt ma na celu również ujednolicenie i aktualizację dotychczas obowiązujących aktów prawnych z obszaru nakładania zadań obronnych na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz funkcjonowania PMG w państwie, w zakresie jego opracowania, uruchamiania, finansowania oraz właściwości organów administracji rządowej, w tym zakresie.
Zastosowane regulacje i przepisy dostosowują polski system prawny w obszarze realizacji tych zadań do zmieniających się potrzeb i możliwości gospodarczo-obronnych – co będzie miało korzystny wpływ na zwiększenie możliwości zabezpieczenia przez krajowy potencjał przemysłowy potrzeb państwa, w tym zwłaszcza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na poziomie gwarantującym właściwe ich funkcjonowanie w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz potrzeb ludności kraju w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.
Projekt ustawy uzupełniono o zagadnienia z obszaru bezpieczeństwa państwa, a dotyczące w szczególności możliwości realizacji w ramach PMG przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym zadań w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. W związku z powyższym, zmianie uległ również sam tytuł projektu ustawy, który otrzymał brzmienie: „ustawa o organizowaniu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki”.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Ustawa będzie m.in. skutecznym narzędziem reagowania na mogące wystąpić w przyszłości zagrożenia jak i elementem wsparcia dla podmiotów realizujących zadania w tym zakresie. Projekt proponuje realne wsparcie dla przedsiębiorców,
w postaci częściowego sfinansowania z budżetu państwa (odpowiednio resortu obrony narodowej i resortu zdrowia) ponoszonych kosztów związanych z:
1) realizacją zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa tzw. kosztów planistycznych;
2) utrzymywaniem mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych, niezbędnych do realizacji zadań ustalonych dla przedsiębiorcy w PMG w tym zadań realizowanych na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
3) utrzymywaniem mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych niezbędnych do realizacji zadań mobilizacji gospodarki, innych niż ujętych w PMG.
Przyjęte zasady finansowania zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców wskazują na budżet państwa – jako źródło ich zabezpieczenia.
I. W celu zwiększenia możliwości polskiej gospodarki w zakresie zabezpieczenia potrzeb ludności w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego proponuje się umożliwienie realizacji zadań w tym obszarze w ramach PMG, przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, których działalność obejmuje wytwarzanie lub dystrybucję określonego asortymentu na potrzeby zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Powyżsi przedsiębiorcy, jeśli organ nakładający zadania tak określi, nie będą musieli realizować zadań, dotyczących
w szczególności spełnienia przez przedsiębiorców wymogów związanych z ochroną informacji niejawnych w związku z realizacją nałożonych zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym: uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego oraz poświadczeń bezpieczeństwa, zatrudnienia i przeszkolenia pełnomocników do spraw ochrony informacji niejawnych oraz wyposażenia pomieszczeń służących do przetwarzania informacji niejawnych
w odpowiednie środki bezpieczeństwa fizycznego.
II. W celu poprawy sytuacji przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, utrzymania płynności finansowej tych przedsiębiorców, utrzymania linii produkcyjnych niezbędnych dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa państwa, miejsc pracy, a także w celu uporządkowania przepisów z obszaru zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i PMG, proponuje się wdrożenie m.in. następujących rozwiązań:
1) wsparcie finansowe przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w postaci częściowego sfinansowania z budżetu państwa (resortu obrony narodowej) ponoszonych kosztów związanych z:
a) realizacją zadań na rzecz obronności tzw. kosztów planistycznych: osobowych – wynagrodzenia pracowników do spraw obronnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, administracyjno-biurowych – koszty wyposażenia i utrzymania stanowisk roboczych pracowników do spraw obronnych,
b) spełnieniem przez przedsiębiorców wymogów związanych z ochroną informacji niejawnych w związku z realizacją nałożonych zadań na rzecz obronności państwa, w tym: uzyskaniem świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego oraz poświadczeń bezpieczeństwa, zatrudnieniem i przeszkoleniem pełnomocników do spraw ochrony informacji niejawnych oraz wyposażeniem pomieszczeń służących do przetwarzania informacji niejawnych w odpowiednie środki bezpieczeństwa fizycznego,
c) organizacją szkolenia obronnego dla pracowników;
2) utrzymywanie mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych, niezbędnych do realizacji zadań ustalonych dla przedsiębiorcy w PMG, z tytułu: podatku od nieruchomości, opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, ochrony obiektów, konserwacji i remontów maszyn i urządzeń, budynków oraz budowli, ogrzewania budynków i budowli, amortyzacji maszyn i urządzeń, budynków, budowli oraz wartości niematerialnych i prawnych, ubezpieczeń składników majątku;
3) wsparcie materiałowe przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym realizujących zadania z obszaru PMG;
4) utworzenie rezerw strategicznych na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub czas wojny oraz w celu zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nieobjętych Rządowym Programem Rezerw Strategicznych, w zakresie materiałów i surowców niezbędnych do zabezpieczenia realizacji przez przedsiębiorców zadań na okres nie krótszy niż 1 miesiąc produkcji po uruchomieniu PMG. Przedmiotowe materiały i surowce przedsiębiorcy będą mogli wykorzystywać również podczas zakłóceń w ich dostawach w celu realizacji bieżącej produkcji i kontraktów, jednak z obowiązkiem ich późniejszego odtworzenia. Wsparcie będzie finansowane z budżetu państwa, w postaci dotacji celowej przekazywanej Agencji Rezerw Materiałowych.
III. Ponadto projekt przewiduje:
1) ujednolicenie w państwie zasad organizowania, finansowania, nadzoru i kontroli realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym realizowanych przez przedsiębiorców w ramach PMG;
2) dostosowanie pojęcia „przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym” do rzeczywistych uwarunkowań funkcjonowania systemu bezpieczeństwa i obronności państwa;
3) uporządkowanie i doprecyzowanie właściwości organów administracji rządowej w zakresie organizowania zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa oraz w szczególności wobec zadań z zakresu mobilizacji gospodarki;
4) rozszerzenie dotychczasowego katalogu obszarów, które mogły być przedmiotem wykonywanej działalności gospodarczej przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym o: zarządzanie lotniskiem, eksploatację portów morskich oraz innych obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym obiektów wojskowych, a także ich projektowanie, budowę, przebudowę, odbudowę, jak również gromadzenie, przechowywanie i konserwacja przedmiotów niezbędnych dla wykonywania tych zadań, wytwarzanie, magazynowanie lub obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, transport, w tym projektowanie, budowa, przebudowa, naprawa i utrzymanie infrastruktury transportowej,
a także jej udostępnianie na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, produkcję spożywczą, dostarczanie sieci telekomunikacyjnych lub świadczenie usług telekomunikacyjnych, wytwarzanie i dystrybucję produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, produktów biobójczych, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, sprzętu medycznego lub aparatury medycznej, wydobywanie i zabezpieczanie wydobywania kopalin ze złóż oraz wydobywanie, zabezpieczanie wydobywania i przerób rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym
i policyjnym, produkcję, naprawę, modernizację i serwis sprzętu wojskowego, pojazdów mechanicznych oraz środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego, produkcję materiałów i środków chemicznych, wykonywanie map topograficznych, map ogólno-geograficznych oraz kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych, informatyzację, w tym infrastrukturę cyfrową w zakresie dostaw usług systemu nazw domenowych, utrzymywania punktów wymiany ruchu internetowego oraz utrzymania rejestrów nazw domen najwyższego poziomu, zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucję, z wyłączeniem dystrybutorów, dla których dystrybucja wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi jest jedynie częścią ich ogólnej działalności polegającej na dystrybucji innych produktów i towarów, które nie są uznawane za usługi kluczowe i ochronę osób i mienia;
5) ustalenie zasad w zakresie umieszczenia przedsiębiorcy w wykazie o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym lub skreślenia z tego wykazu;
6) rozszerzenie katalogu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa o zadania związane z ochroną obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz stałymi dyżurami;
7) ustalenie zasad i trybu opracowania w czasie pokoju PMG;
8) wprowadzenie zasad określania sposobów realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa w decyzjach administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania, a w zawieranych z przedsiębiorcami umowach warunków finansowania ich realizacji;
9) określenie obowiązków dla przedsiębiorców, na których zostaną nałożone zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa i którzy korzystają z udzielanych im dotacji celowych ze środków publicznych;
10) wskazanie Ministra Obrony Narodowej jako koordynującego wszystkie działania związane z opracowaniem PMG w państwie w czasie pokoju oraz w warunkach jego uruchomienia i funkcjonowania.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Obecnie w resorcie obrony narodowej trwają prace nad projektem ustawy, której celem jest skodyfikowanie znajdujących się dotychczas w różnych ustawach przepisów prawa wojskowego. Zakłada się, że jednym z celów projektowanego aktu prawnego będzie również stworzenie odrębnego systemu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP realizowanych przez przedsiębiorców i sposobu finansowania zadań na rzecz obronności. Mając na uwadze zakres przedmiotowy projektu ustawy, który jest zbieżny z problematyką ustawy kompleksowo regulującej przepisy prawa wojskowego, która w najbliższym czasie zostanie skierowana do uzgodnień międzyresortowych, dalsze prace legislacyjne związane z ustawą o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki nie znajdują uzasadnienia.
Status realizacji: