W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Państwowym Instytucie Medycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD379","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy jest utworzenie w resorcie spraw wewnętrznych i administracji instytutu badawczego  Państwowego Instytutu Medycznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Instytutem”, podmiotu o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, prowadzącego badania naukowe i prace rozwojowe w powiązaniu z udzieleniem świadczeń opieki zdrowotnej, działającego w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy służb mundurowych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zwanemu dalej „Ministrem”, nadzorowanego przez Ministra. \nKonieczność utworzenia Instytutu wynika m.in. z faktu, że obszar medycyny pracy dotyczący specyfiki służby i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, zwanymi dalej „funkcjonariuszami”, jak również medycyny interwencyjnej związanej z zabezpieczeniem osób zajmujących najwyższe stanowiska państwowe oraz ważnych wydarzeń państwowych, nie był dotychczas dostatecznie rozwijany.\nUtworzenie Instytutu będzie służyć rozwojowi priorytetowej zdolności operacyjnej służb odpowiedzialnych\nza bezpieczeństwo wewnętrzne państwa w szczególności przez: \n1)\tokreślanie standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami oraz standardów postępowania medycznego\nna wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa; \n2)\tprowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy; \n3)\tprowadzenie badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;\n4)\twykonywanie zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa; \n5)\tkształcenie wysokospecjalistycznych kadr medycznych z uwzględnieniem innowacyjnych narzędzi i metod. \nUtworzenie Instytutu pozwoli na stałe opracowywanie i doskonalenie standardów zabezpieczenia medycznego na wypadek zdarzeń masowych, w tym w sytuacjach masowego zagrożenia (np. epidemiologicznego, związanego ze skutkami katastrof naturalnych i wewnętrznych sytuacji kryzysowych). Doskonalenie tych procedur i standardów leży w najlepszym interesie wszystkich jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra w dziedzinie zabezpieczenia medycznego. Utworzenie Instytutu, jako podmiotu odpowiedzialnego za aktualizowanie standardów oraz ich implementację w jednostkach służby zdrowia utworzonych i nadzorowanych przez Ministra umożliwi znacznie lepsze przygotowanie tych jednostek na wypadek zdarzeń masowych, niż ma to miejsce obecnie. Instytut, jako podmiot o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, będzie mógł uczestniczyć w inicjatywach rozwijanych w ramach współpracy międzynarodowej\nw dziedzinie medycyny uwzględniającej szczególnie potrzeby funkcjonariuszy.\nOprócz zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy, Instytut będzie udzielał świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności.\nInstytut zostanie utworzony w drodze przekształcenia Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie, zwanego dalej „CSK MSWiA”, który jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą – samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej nadzorowanym przez Ministra, który pełni rolę podmiotu tworzącego w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.\nCSK MSWiA jako jeden z największych ośrodków medycznych w kraju dostarczający kompleksowych usług zdrowotnych z zakresu lecznictwa zamkniętego, ambulatoryjnego, diagnostyki i rehabilitacji pacjentom z całej Polski, posiada potencjał techniczny, organizacyjny i kadrowy do podjęcia działalności jako instytut badawczy. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się, aby utworzenie Instytutu oraz określenie zasad jego działania zostało dokonane w akcie prawnym rangi ustawowej. Związane jest to z tym, że ustawy ustrojowe, tj. ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, nie przewidują możliwości zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej poprzez przekształcenie go w instytut badawczy. Utworzenie Instytutu na bazie składników materialnych i niematerialnych CSK MSWiA wiązałoby się zatem z koniecznością uprzedniej likwidacji tego podmiotu. Brak możliwości prawnych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w instytut badawczy, na gruncie ustaw ustrojowych, zmusza do poszukiwania nowych rozwiązań. Tym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia Instytutu w drodze aktu prawnego rangi ustawowej. Przekształcenie CSK MSWiA w Instytut w drodze ustawy umożliwi płynne przejście z formy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do instytutu badawczego bez konieczności przeprowadzania likwidacji CSK MSWiA oraz pozwoli na uniknięcie komplikacji natury formalnej związanych z brakiem następstwa prawnego pomiędzy przekształcanym podmiotem a nowo powstałym instytutem badawczym. W drodze ustawy możliwa jest sukcesja uniwersalna praw i obowiązków CSK MSWiA. Instytut z dniem przekształcenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był CSK MSWiA oraz przejmie jego pracowników. Rozwiązanie to zapobiegnie wystąpieniu trudności z zapewnieniem zasobów kadrowych, tym samym przyczyniając się do zagwarantowania ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Jest to o tyle istotne, że Instytut (będąc podmiotem leczniczym) będzie kontynuował działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności, którą wykonywał CSK MSWiA, prowadził badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nauk medycznych i tym samym uczestniczył w systemie ochrony zdrowia.\nW projekcie ustawy o Instytucie Medycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji proponuje się następujące rozwiązania.\nInstytut będzie posiadał osobowość prawną oraz będzie instytutem badawczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.\nInstytut będzie uczestniczył w systemie ochrony zdrowia przez wykonywanie działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz prowadził działalność polegającą na:\n1)\tokreślaniu i opracowywanie standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami;\n2)\tokreślaniu i opracowywanie standardów postępowania medycznego na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, w szczególności zdarzeń o charakterze terrorystycznym lub mnogim, a także związanych ze stanami nadzwyczajnymi;\n3)\tprowadzeniu działalności konsultacyjnej na rzecz podmiotów leczniczych utworzonych przez Ministra;\n4)\tprowadzeniu badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;\n5)\topracowywaniu analiz, ocen, ekspertyz i standardów diagnostyczno-leczniczych mających zastosowanie w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa;\n6)\trozwoju naukowym i kształceniu specjalistycznych kadr medycznych, w tym dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, w szczególności kształcenie przeddyplomowe, podyplomowe, w tym specjalizacyjne oraz ustawiczne, a także prowadzenie szkoły doktorskiej;\n7)\tprowadzeniu badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;\n8)\tprowadzeniu badań klinicznych;\n9)\tinicjowaniu i rozwijaniu współpracy krajowej i międzynarodowej w dziedzinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu;\n10)\tprowadzeniu działalności w dziedzinie medycyny pracy, w tym w szczególności wykonywaniu zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa lub innych jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej lub przez nich nadzorowanych;\n11)\trealizacji zadań dydaktycznych, w tym prowadzeniu kształcenia na studiach podyplomowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;\n12)\tnadawaniu stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu;\n13)\tprowadzeniu działalności w zakresie informacji naukowej;\n14)\tprowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie niezbędnym do należytego wykonywania zadań podstawowych;\n15)\trealizacji innych zadań zleconych przez ministra na podstawie przepisów szczególnych.\nProjekt ustawy przewiduje możliwość nałożenia na Instytut, przez Ministra lub wojewodę właściwego ze względu na siedzibę Instytutu (za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych), obowiązku realizacji zadania w przypadku jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, lub jeżeli Ministrowi została powierzona realizacja zadania na podstawie art. 10c ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.\nNadzór nad Instytutem będzie sprawował Minister.\nInstytut będzie działał na podstawie statutu, który będzie nadawany przez Ministra po uzyskaniu opinii Rady Naukowej. \nOrganami Instytutu będą Dyrektor oraz Rada Naukowa. \nDyrektor Instytutu będzie powoływany przez Ministra na sześcioletnią kadencję. \nDo zadań Dyrektora Instytutu będzie należało: \n1)\tkierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;\n2)\tustalanie planów działalności Instytutu;\n3)\trealizowanie polityki kadrowej;\n4)\tzarządzanie mieniem i ponoszenie odpowiedzialności za wyniki działalności Instytutu;\n5)\tpodejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych\ndo właściwości innych organów.\nDyrektorem Instytutu będzie mogła zostać osoba, która: \n1)\tposiada obywatelstwo polskie; \n2)\tkorzysta z pełni praw publicznych;\n3)\tposiada co najmniej stopień naukowy doktora; \n4)\tposiada co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych;\n5)\tnie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;\n6)\tw okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 -1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.\nW przypadku odwołania dyrektora Instytutu Minister wyznaczy osobę do pełnienia obowiązków dyrektora na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.\nRada Naukowa będzie organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.\nRada Naukowa będzie powoływana na czteroletnią kadencję i będzie liczyła nie więcej niż 37 członków.\nW skład Rady Naukowej będą wchodzili:\n1)\tprzedstawiciel Ministra;\n2)\tpracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu;\n3)\tosoby niezatrudnione w Instytucie, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, a także osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze związanej z ochroną zdrowia;\n4)\tpo jedynym przedstawicielu Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, wskazanym przez Ministra. Rada Naukowa będzie uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu. \nDo zadań Rady Naukowej będzie należało w szczególności:\n1)\topiniowanie wniosków dotyczących połączenia, podziału, przekształcania lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;\n2)\tzatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;\n3)\topiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań Dyrektora z wykonania zadań;\n4)\topiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;\n5)\topiniowanie rocznego planu finansowego;\n6)\topiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;\n7)\topiniowanie sposobu podziału zysku Instytutu;\n8)\topiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;\n9)\topiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;\n10)\tprzeprowadzanie postępowania o nadanie tytułu naukowego profesora na zasadach określonych w przepisach szczególnych;\n11)\tprzeprowadzanie postępowań o nadanie stopnia doktora lub doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;\n12)\twnioskowanie do Dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora Instytutu;\n13)\topiniowanie programu prowadzonej przez Instytut szkoły doktorskiej.\nRada Naukowa będzie działała na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.\nGospodarka finansowa Instytutu. \nInstytut, jako osoba prawna, będzie występował w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.\nPodstawą gospodarki finansowej Instytutu będzie roczny plan finansowy, który będzie ustalany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej. Sprawozdanie finansowe będzie podlegało zatwierdzeniu przez Ministra, który będzie w tej sprawie zasięgał opinii Rady Naukowej. \nKoszty bieżącej działalności Instytut będzie pokrywał z uzyskiwanych przychodów. \nInstytut będzie finansował swoją działalność z: \n1)\tśrodków finansowych z realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych;\n2)\tprzychodów z tytułu wdrażania i upowszechniania wyników swojej działalności naukowej oraz efektów ekonomicznych powstałych z tego tytułu na zasadach określonych w odrębnych przepisach;\n3)\tdotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy o instytutach badawczych, ustawy o działalności leczniczej oraz zgodnie z innymi przepisami;\n4)\tsubwencji i dotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; \n5)\tdotacji podmiotowych przekazywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych ze środków ujętych w części budżetowej, której jest dysponentem, z przeznaczeniem na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników naukowych Instytutu wraz z pochodnymi od tych wynagrodzeń oraz wydatków poza wynagrodzeniowych;\n6)\tdotacji celowych na zadania zlecone przez Ministra w zakresie działu administracji rządowej sprawy wewnętrzne;\n7)\tdotacji celowych na inwestycje;\n8)\tśrodków uzyskanych z budżetu Unii Europejskiej oraz od innych podmiotów zgodnie z odrębnymi przepisami;\n9)\tgrantów lub zleceń;\n10)\tspadków, zapisów i darowizn;\n11)\tinnych przychodów niewymienionych w pkt 1-10.\nProjekt ustawy przewiduje możliwość prowadzenia przez Instytut działalności gospodarczej (wyodrębnionej pod względem finansowym i rachunkowym) w zakresie realizacji zadań ustawowych, w szczególności przez komercjalizację wyników prowadzonych badań oraz działalność wydawniczą, szkoleniową i wynajem pomieszczeń i biur.\nUtworzenie Instytutu. \nInstytut zostanie utworzony w drodze przekształcenia CSK MSWiA. \nInstytut przejmie:\n1)\tmienie, obejmujące własność i inne prawa majątkowe CSK MSWiA;\n2)\tprawa inne niż określone w pkt 1 i zobowiązania, w tym zobowiązania finansowe CSK MSWiA.\nBilans zamknięcia CSK MSWiA (sporządzony na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie ustawy przez dyrektora CSK MSWiA) będzie bilansem otwarcia Instytutu.\nZ dniem wejścia w życie ustawy:\n1)\tpracownicy zatrudnieni w CSK MSWiA staną się pracownikami Instytutu;\n2)\tfunkcjonariusze oddelegowani do wykonywania zadań w CSK MSWiA zostają oddelegowani do wykonywania zadań w Instytucie;\n3)\tDyrektor CSK MSWiA stanie się Dyrektorem Instytutu, a zastępcy dyrektora CSK MSWiA staną się zastępcami dyrektora Instytutu;\n4)\tkierownicy jednostek organizacyjnych działalności podstawowej CSK MSWiA oraz ich zastępcy, staną się kierownikami podstawowych jednostek organizacyjnych Instytutu;\n5)\tosoby, które rozpoczęły szkolenie specjalizacyjne w CSK, kontynuują wszczęte szkolenie specjalizacyjne w Instytucie.\nLiczbę członków Rady Naukowej oraz jej skład na pierwszą kadencję wraz z przypisaniem funkcji w Radzie, ustali Minister w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.\nDo czasu wykonania przez Ministra powyższego uprawnienia, kompetencje Rady Naukowej będzie wykonywała Rada Społeczna dotychczas utworzona przy CSK MSWiA. Z dniem powołania Rady Naukowej kadencja Rady Społecznej wygaśnie.\nMinister nada Instytutowi pierwszy statut w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy.\nDo czasu nadania statutu, Dyrektor będzie wydawał zarządzenia organizacyjne lub porządkowe w sprawach zastrzeżonych w ustawie dla regulacji statutowej, o czym niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni, powiadomi Ministra. Minister w terminie 7 dni od ich przedłożenia uchyli zarządzenie Dyrektora jeżeli będzie ono niezgodne z prawem lub naruszy ważny interes publiczny.\nW zakresie nieuregulowanym w ustawie do Instytutu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.\nUstawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.\n\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Błażej Poboży Podsekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 października 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD379
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy jest utworzenie w resorcie spraw wewnętrznych i administracji instytutu badawczego  Państwowego Instytutu Medycznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Instytutem”, podmiotu o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, prowadzącego badania naukowe i prace rozwojowe w powiązaniu z udzieleniem świadczeń opieki zdrowotnej, działającego w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy służb mundurowych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zwanemu dalej „Ministrem”, nadzorowanego przez Ministra.
Konieczność utworzenia Instytutu wynika m.in. z faktu, że obszar medycyny pracy dotyczący specyfiki służby i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, zwanymi dalej „funkcjonariuszami”, jak również medycyny interwencyjnej związanej z zabezpieczeniem osób zajmujących najwyższe stanowiska państwowe oraz ważnych wydarzeń państwowych, nie był dotychczas dostatecznie rozwijany.
Utworzenie Instytutu będzie służyć rozwojowi priorytetowej zdolności operacyjnej służb odpowiedzialnych
za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa w szczególności przez:
1) określanie standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami oraz standardów postępowania medycznego
na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa;
2) prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy;
3) prowadzenie badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;
4) wykonywanie zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;
5) kształcenie wysokospecjalistycznych kadr medycznych z uwzględnieniem innowacyjnych narzędzi i metod.
Utworzenie Instytutu pozwoli na stałe opracowywanie i doskonalenie standardów zabezpieczenia medycznego na wypadek zdarzeń masowych, w tym w sytuacjach masowego zagrożenia (np. epidemiologicznego, związanego ze skutkami katastrof naturalnych i wewnętrznych sytuacji kryzysowych). Doskonalenie tych procedur i standardów leży w najlepszym interesie wszystkich jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra w dziedzinie zabezpieczenia medycznego. Utworzenie Instytutu, jako podmiotu odpowiedzialnego za aktualizowanie standardów oraz ich implementację w jednostkach służby zdrowia utworzonych i nadzorowanych przez Ministra umożliwi znacznie lepsze przygotowanie tych jednostek na wypadek zdarzeń masowych, niż ma to miejsce obecnie. Instytut, jako podmiot o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, będzie mógł uczestniczyć w inicjatywach rozwijanych w ramach współpracy międzynarodowej
w dziedzinie medycyny uwzględniającej szczególnie potrzeby funkcjonariuszy.
Oprócz zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy, Instytut będzie udzielał świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności.
Instytut zostanie utworzony w drodze przekształcenia Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie, zwanego dalej „CSK MSWiA”, który jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą – samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej nadzorowanym przez Ministra, który pełni rolę podmiotu tworzącego w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
CSK MSWiA jako jeden z największych ośrodków medycznych w kraju dostarczający kompleksowych usług zdrowotnych z zakresu lecznictwa zamkniętego, ambulatoryjnego, diagnostyki i rehabilitacji pacjentom z całej Polski, posiada potencjał techniczny, organizacyjny i kadrowy do podjęcia działalności jako instytut badawczy.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się, aby utworzenie Instytutu oraz określenie zasad jego działania zostało dokonane w akcie prawnym rangi ustawowej. Związane jest to z tym, że ustawy ustrojowe, tj. ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, nie przewidują możliwości zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej poprzez przekształcenie go w instytut badawczy. Utworzenie Instytutu na bazie składników materialnych i niematerialnych CSK MSWiA wiązałoby się zatem z koniecznością uprzedniej likwidacji tego podmiotu. Brak możliwości prawnych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w instytut badawczy, na gruncie ustaw ustrojowych, zmusza do poszukiwania nowych rozwiązań. Tym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia Instytutu w drodze aktu prawnego rangi ustawowej. Przekształcenie CSK MSWiA w Instytut w drodze ustawy umożliwi płynne przejście z formy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do instytutu badawczego bez konieczności przeprowadzania likwidacji CSK MSWiA oraz pozwoli na uniknięcie komplikacji natury formalnej związanych z brakiem następstwa prawnego pomiędzy przekształcanym podmiotem a nowo powstałym instytutem badawczym. W drodze ustawy możliwa jest sukcesja uniwersalna praw i obowiązków CSK MSWiA. Instytut z dniem przekształcenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był CSK MSWiA oraz przejmie jego pracowników. Rozwiązanie to zapobiegnie wystąpieniu trudności z zapewnieniem zasobów kadrowych, tym samym przyczyniając się do zagwarantowania ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Jest to o tyle istotne, że Instytut (będąc podmiotem leczniczym) będzie kontynuował działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności, którą wykonywał CSK MSWiA, prowadził badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nauk medycznych i tym samym uczestniczył w systemie ochrony zdrowia.
W projekcie ustawy o Instytucie Medycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji proponuje się następujące rozwiązania.
Instytut będzie posiadał osobowość prawną oraz będzie instytutem badawczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.
Instytut będzie uczestniczył w systemie ochrony zdrowia przez wykonywanie działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz prowadził działalność polegającą na:
1) określaniu i opracowywanie standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami;
2) określaniu i opracowywanie standardów postępowania medycznego na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, w szczególności zdarzeń o charakterze terrorystycznym lub mnogim, a także związanych ze stanami nadzwyczajnymi;
3) prowadzeniu działalności konsultacyjnej na rzecz podmiotów leczniczych utworzonych przez Ministra;
4) prowadzeniu badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;
5) opracowywaniu analiz, ocen, ekspertyz i standardów diagnostyczno-leczniczych mających zastosowanie w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa;
6) rozwoju naukowym i kształceniu specjalistycznych kadr medycznych, w tym dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, w szczególności kształcenie przeddyplomowe, podyplomowe, w tym specjalizacyjne oraz ustawiczne, a także prowadzenie szkoły doktorskiej;
7) prowadzeniu badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa;
8) prowadzeniu badań klinicznych;
9) inicjowaniu i rozwijaniu współpracy krajowej i międzynarodowej w dziedzinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu;
10) prowadzeniu działalności w dziedzinie medycyny pracy, w tym w szczególności wykonywaniu zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa lub innych jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej lub przez nich nadzorowanych;
11) realizacji zadań dydaktycznych, w tym prowadzeniu kształcenia na studiach podyplomowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
12) nadawaniu stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu;
13) prowadzeniu działalności w zakresie informacji naukowej;
14) prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie niezbędnym do należytego wykonywania zadań podstawowych;
15) realizacji innych zadań zleconych przez ministra na podstawie przepisów szczególnych.
Projekt ustawy przewiduje możliwość nałożenia na Instytut, przez Ministra lub wojewodę właściwego ze względu na siedzibę Instytutu (za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych), obowiązku realizacji zadania w przypadku jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, lub jeżeli Ministrowi została powierzona realizacja zadania na podstawie art. 10c ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.
Nadzór nad Instytutem będzie sprawował Minister.
Instytut będzie działał na podstawie statutu, który będzie nadawany przez Ministra po uzyskaniu opinii Rady Naukowej.
Organami Instytutu będą Dyrektor oraz Rada Naukowa.
Dyrektor Instytutu będzie powoływany przez Ministra na sześcioletnią kadencję.
Do zadań Dyrektora Instytutu będzie należało:
1) kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;
2) ustalanie planów działalności Instytutu;
3) realizowanie polityki kadrowej;
4) zarządzanie mieniem i ponoszenie odpowiedzialności za wyniki działalności Instytutu;
5) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych
do właściwości innych organów.
Dyrektorem Instytutu będzie mogła zostać osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada co najmniej stopień naukowy doktora;
4) posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych;
5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
6) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 -1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.
W przypadku odwołania dyrektora Instytutu Minister wyznaczy osobę do pełnienia obowiązków dyrektora na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Rada Naukowa będzie organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
Rada Naukowa będzie powoływana na czteroletnią kadencję i będzie liczyła nie więcej niż 37 członków.
W skład Rady Naukowej będą wchodzili:
1) przedstawiciel Ministra;
2) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu;
3) osoby niezatrudnione w Instytucie, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, a także osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze związanej z ochroną zdrowia;
4) po jedynym przedstawicielu Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, wskazanym przez Ministra. Rada Naukowa będzie uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
Do zadań Rady Naukowej będzie należało w szczególności:
1) opiniowanie wniosków dotyczących połączenia, podziału, przekształcania lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;
2) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
3) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań Dyrektora z wykonania zadań;
4) opiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
5) opiniowanie rocznego planu finansowego;
6) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
7) opiniowanie sposobu podziału zysku Instytutu;
8) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
9) opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
10) przeprowadzanie postępowania o nadanie tytułu naukowego profesora na zasadach określonych w przepisach szczególnych;
11) przeprowadzanie postępowań o nadanie stopnia doktora lub doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;
12) wnioskowanie do Dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora Instytutu;
13) opiniowanie programu prowadzonej przez Instytut szkoły doktorskiej.
Rada Naukowa będzie działała na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Gospodarka finansowa Instytutu.
Instytut, jako osoba prawna, będzie występował w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu będzie roczny plan finansowy, który będzie ustalany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej. Sprawozdanie finansowe będzie podlegało zatwierdzeniu przez Ministra, który będzie w tej sprawie zasięgał opinii Rady Naukowej.
Koszty bieżącej działalności Instytut będzie pokrywał z uzyskiwanych przychodów.
Instytut będzie finansował swoją działalność z:
1) środków finansowych z realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych;
2) przychodów z tytułu wdrażania i upowszechniania wyników swojej działalności naukowej oraz efektów ekonomicznych powstałych z tego tytułu na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
3) dotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy o instytutach badawczych, ustawy o działalności leczniczej oraz zgodnie z innymi przepisami;
4) subwencji i dotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
5) dotacji podmiotowych przekazywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych ze środków ujętych w części budżetowej, której jest dysponentem, z przeznaczeniem na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników naukowych Instytutu wraz z pochodnymi od tych wynagrodzeń oraz wydatków poza wynagrodzeniowych;
6) dotacji celowych na zadania zlecone przez Ministra w zakresie działu administracji rządowej sprawy wewnętrzne;
7) dotacji celowych na inwestycje;
8) środków uzyskanych z budżetu Unii Europejskiej oraz od innych podmiotów zgodnie z odrębnymi przepisami;
9) grantów lub zleceń;
10) spadków, zapisów i darowizn;
11) innych przychodów niewymienionych w pkt 1-10.
Projekt ustawy przewiduje możliwość prowadzenia przez Instytut działalności gospodarczej (wyodrębnionej pod względem finansowym i rachunkowym) w zakresie realizacji zadań ustawowych, w szczególności przez komercjalizację wyników prowadzonych badań oraz działalność wydawniczą, szkoleniową i wynajem pomieszczeń i biur.
Utworzenie Instytutu.
Instytut zostanie utworzony w drodze przekształcenia CSK MSWiA.
Instytut przejmie:
1) mienie, obejmujące własność i inne prawa majątkowe CSK MSWiA;
2) prawa inne niż określone w pkt 1 i zobowiązania, w tym zobowiązania finansowe CSK MSWiA.
Bilans zamknięcia CSK MSWiA (sporządzony na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie ustawy przez dyrektora CSK MSWiA) będzie bilansem otwarcia Instytutu.
Z dniem wejścia w życie ustawy:
1) pracownicy zatrudnieni w CSK MSWiA staną się pracownikami Instytutu;
2) funkcjonariusze oddelegowani do wykonywania zadań w CSK MSWiA zostają oddelegowani do wykonywania zadań w Instytucie;
3) Dyrektor CSK MSWiA stanie się Dyrektorem Instytutu, a zastępcy dyrektora CSK MSWiA staną się zastępcami dyrektora Instytutu;
4) kierownicy jednostek organizacyjnych działalności podstawowej CSK MSWiA oraz ich zastępcy, staną się kierownikami podstawowych jednostek organizacyjnych Instytutu;
5) osoby, które rozpoczęły szkolenie specjalizacyjne w CSK, kontynuują wszczęte szkolenie specjalizacyjne w Instytucie.
Liczbę członków Rady Naukowej oraz jej skład na pierwszą kadencję wraz z przypisaniem funkcji w Radzie, ustali Minister w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Do czasu wykonania przez Ministra powyższego uprawnienia, kompetencje Rady Naukowej będzie wykonywała Rada Społeczna dotychczas utworzona przy CSK MSWiA. Z dniem powołania Rady Naukowej kadencja Rady Społecznej wygaśnie.
Minister nada Instytutowi pierwszy statut w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy.
Do czasu nadania statutu, Dyrektor będzie wydawał zarządzenia organizacyjne lub porządkowe w sprawach zastrzeżonych w ustawie dla regulacji statutowej, o czym niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni, powiadomi Ministra. Minister w terminie 7 dni od ich przedłożenia uchyli zarządzenie Dyrektora jeżeli będzie ono niezgodne z prawem lub naruszy ważny interes publiczny.
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do Instytutu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Błażej Poboży Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 października 2022 r.
Status realizacji:
Zrealizowany