W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o parkach narodowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD214","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Parki narodowe funkcjonują zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.), będąc jednocześnie formą ochrony przyrody oraz podmiotem instytucjonalnym (państwowa osoba prawna). Przepisy dotyczące parków narodowych, w odniesieniu do obu ww. aspektów są umiejscowione w różnych częściach tej ustawy, a ponadto przepisy dotyczące parków narodowych znajdują się w wielu różnych ustawach i nie zawsze uwzględniają cel funkcjonowania parków narodowych. Organem nadzorującym działalność parków narodowych, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody jest minister właściwy do spraw środowiska. Wykonywanie nadzoru nad parkami narodowymi, z punktu widzenia organu nadzorującego, który dodatkowo w swoich kompetencjach posiada inne działy administracji rządowej, jest utrudnione.\nMisją parków narodowych jest ochrona i popularyzowanie dziedzictwa przyrodniczego, stanowiącego istotną część tożsamości narodowej. Parki narodowe nie istnieją same dla siebie, ale istnieją dla ludzi i posiadają wobec nich rolę służebną. Naturalne jest jednak to, że istnieją po to, by zachować dziedzictwo przyrodnicze dla obecnych i przyszłych pokoleń. Dlatego też punktem wyjścia do napisania projektu ustawy o parkach narodowych było sformułowanie wyzwań stojących przed polskimi parkami narodowymi, tak w kontekście ochrony przyrody, jak i w kontekście organizacyjno-prawnym.\nPonadto, z uwagi na zmiany w sposobie zarządzania zasobami parków narodowych (dostosowanie do otoczenia społecznego oraz zmian klimatycznych) jak również organizacji formalnej, wymagane jest dodanie nowych przepisów, które nie odnoszą się wprost do ochrony przyrody, a stanowią o organizacji instytucjonalnej parków narodowych. Warto tu zwrócić uwagę, że w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody parki narodowe są jedynym podmiotem, w odniesieniu do którego opracowano przepisy inne niż dotyczące wyłącznie ochrony przyrody, w szczególności dotyczące organizacji parku narodowego jako podmiotu instytucjonalnego, Służby Parku Narodowego, czy też gospodarowania nieruchomościami przez parki narodowe. Przepisy dotyczące organizacji, funkcjonowania struktur i nadzoru powinny znaleźć się w nowym akcie prawnym, konsumując dorobek prawny dotychczas wypracowany w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, nowelizując go w niezbędnym zakresie.\nPrzepisy dotyczące parków narodowych, w związku z koniecznością stałego ich dostosowywania do zmian gospodarczych (park narodowy jako państwowa osoba prawna uzyskuje przychody z własnej działalności), jak również koniecznością realizacji określonych działań ochronnych wynikających m.in. ze zmian klimatycznych (dostosowywanie sposobów ochrony do tych zmian), wymagają stałych nowelizacji. Nowelizacja ustawy w odniesieniu do części przepisów dotyczących parków narodowych, będzie bardziej efektywna, bowiem nie będzie implikowała konieczności szerokich nowelizacji dotyczących wielu zagadnień z zakresu ochrony przyrody.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem regulacji jest kompleksowe unormowanie działalności parków narodowych jako form ochrony przyrody oraz podmiotu instytucjonalnego (podmiot zarządzający formą ochrony przyrody). Wobec powyższego omawiany akt prawny określa zadania, zasady działalności oraz organizację parków narodowych. Zawiera także normy prawne odnoszące się do poprawy nadzoru nad funkcjonowaniem parków narodowych. Proponuje się utworzenie nowego podmiotu (Polskie Parki Narodowe), który będzie obejmował Generalną Dyrekcję Polskich Parków Narodowych oraz parki narodowe. Polskie Parki Narodowe będą nadzorowane przez ministra właściwego do spraw środowiska. Bezpośredni nadzór nad parkami narodowymi będzie sprawował Generalny Dyrektor Polskich Parków Narodowych. W związku z tym, że będzie się on zajmował wyłącznie sprawami parków narodowych, nadzór nad tymi podmiotami (obecnie 23 samodzielne państwowe osoby prawne) ulegnie zwiększeniu.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Małgorzata Golińska Sekretarz Stanu, Główny Konserwator Przyrody","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD214
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Parki narodowe funkcjonują zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.), będąc jednocześnie formą ochrony przyrody oraz podmiotem instytucjonalnym (państwowa osoba prawna). Przepisy dotyczące parków narodowych, w odniesieniu do obu ww. aspektów są umiejscowione w różnych częściach tej ustawy, a ponadto przepisy dotyczące parków narodowych znajdują się w wielu różnych ustawach i nie zawsze uwzględniają cel funkcjonowania parków narodowych. Organem nadzorującym działalność parków narodowych, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody jest minister właściwy do spraw środowiska. Wykonywanie nadzoru nad parkami narodowymi, z punktu widzenia organu nadzorującego, który dodatkowo w swoich kompetencjach posiada inne działy administracji rządowej, jest utrudnione.
Misją parków narodowych jest ochrona i popularyzowanie dziedzictwa przyrodniczego, stanowiącego istotną część tożsamości narodowej. Parki narodowe nie istnieją same dla siebie, ale istnieją dla ludzi i posiadają wobec nich rolę służebną. Naturalne jest jednak to, że istnieją po to, by zachować dziedzictwo przyrodnicze dla obecnych i przyszłych pokoleń. Dlatego też punktem wyjścia do napisania projektu ustawy o parkach narodowych było sformułowanie wyzwań stojących przed polskimi parkami narodowymi, tak w kontekście ochrony przyrody, jak i w kontekście organizacyjno-prawnym.
Ponadto, z uwagi na zmiany w sposobie zarządzania zasobami parków narodowych (dostosowanie do otoczenia społecznego oraz zmian klimatycznych) jak również organizacji formalnej, wymagane jest dodanie nowych przepisów, które nie odnoszą się wprost do ochrony przyrody, a stanowią o organizacji instytucjonalnej parków narodowych. Warto tu zwrócić uwagę, że w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody parki narodowe są jedynym podmiotem, w odniesieniu do którego opracowano przepisy inne niż dotyczące wyłącznie ochrony przyrody, w szczególności dotyczące organizacji parku narodowego jako podmiotu instytucjonalnego, Służby Parku Narodowego, czy też gospodarowania nieruchomościami przez parki narodowe. Przepisy dotyczące organizacji, funkcjonowania struktur i nadzoru powinny znaleźć się w nowym akcie prawnym, konsumując dorobek prawny dotychczas wypracowany w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, nowelizując go w niezbędnym zakresie.
Przepisy dotyczące parków narodowych, w związku z koniecznością stałego ich dostosowywania do zmian gospodarczych (park narodowy jako państwowa osoba prawna uzyskuje przychody z własnej działalności), jak również koniecznością realizacji określonych działań ochronnych wynikających m.in. ze zmian klimatycznych (dostosowywanie sposobów ochrony do tych zmian), wymagają stałych nowelizacji. Nowelizacja ustawy w odniesieniu do części przepisów dotyczących parków narodowych, będzie bardziej efektywna, bowiem nie będzie implikowała konieczności szerokich nowelizacji dotyczących wielu zagadnień z zakresu ochrony przyrody.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem regulacji jest kompleksowe unormowanie działalności parków narodowych jako form ochrony przyrody oraz podmiotu instytucjonalnego (podmiot zarządzający formą ochrony przyrody). Wobec powyższego omawiany akt prawny określa zadania, zasady działalności oraz organizację parków narodowych. Zawiera także normy prawne odnoszące się do poprawy nadzoru nad funkcjonowaniem parków narodowych. Proponuje się utworzenie nowego podmiotu (Polskie Parki Narodowe), który będzie obejmował Generalną Dyrekcję Polskich Parków Narodowych oraz parki narodowe. Polskie Parki Narodowe będą nadzorowane przez ministra właściwego do spraw środowiska. Bezpośredni nadzór nad parkami narodowymi będzie sprawował Generalny Dyrektor Polskich Parków Narodowych. W związku z tym, że będzie się on zajmował wyłącznie sprawami parków narodowych, nadzór nad tymi podmiotami (obecnie 23 samodzielne państwowe osoby prawne) ulegnie zwiększeniu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Małgorzata Golińska Sekretarz Stanu, Główny Konserwator Przyrody
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: