W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Planie Strategicznym dla wspólnej polityki rolnej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC137","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie podstaw prawnych realizacji Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej w latach 2023–2027, zwanego dalej „Planem Strategicznym”. Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z konieczności wdrożenia reformy WPR na poziomie krajowym od roku 2023.\nW rezultacie ww. reformy WPR przyjęte zostały dwa rozporządzenia, tj. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. \nPowyższe przepisy weszły już w życie ale data stosowania tych przepisów to, co do zasady, dzień 1 stycznia 2023 r.\nNa podstawie tych przepisów UE, Polska opracowała dokument pt. Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, który został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 31 sierpnia 2022 r.\nPlan Strategiczny wiąże się z zupełnie nowym podejściem do wdrażania WPR. W jednym dokumencie ujęte zostały zarówno interwencje w formie płatności bezpośrednich, interwencje sektorowe (I filar WPR), jak i interwencje dotyczące rozwoju obszarów wiejskich, pomoc techniczna (II filar WPR), a także przejściowe wsparcie krajowe (finansowane ze środków budżetowych).\nPomimo, że ww. rozporządzenia wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane, państwa członkowskie zostały zobowiązane do ustanowienia odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli oraz do przyjęcia wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych UE. \nW celu wdrożenia, do krajowego porządku prawnego, rozwiązań zawartych w Planie Strategicznym i wynikających z reformy WPR, konieczne było opracowanie projektowanej ustawy. Dlatego też mając na uwadze harmonogram rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego oraz niektórych płatności w ramach II filaru WPR, który został zaplanowany na dzień 15 marca 2023 r., projektowana ustawa powinna wejść w życie w jak najkrótszym czasie. Dotychczasowe przepisy krajowe regulujące zasady przyznawania wsparcia w ramach WPR (w tym ustawę z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego) należy uchylić. Możliwość wypłaty od 2023 r. środków finansowych beneficjentom w ramach interwencji objętych Planem Strategicznym w formie płatności bezpośrednich, interwencji sektorowych jak i interwencji dotyczących rozwoju obszarów wiejskich oraz pomocy technicznej, zgodnie z przepisami UE, jest uzależniona do wejścia w życie projektowanej ustawy.\nObowiązujące przepisy krajowe nie uwzględniają lub nie w pełni uwzględniają realizację Planu Strategicznego. Umożliwiają one ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi opracowanie Planu Strategicznego a także reprezentowanie Rzeczpospolitej Polskiej w kontaktach z KE, prowadzenie negocjacji z KE mających na celu uzgodnienie jego treści oraz proponowanie podmiotów, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę tego Planu. Przepisy te nie uwzględniają jednak możliwości zmiany Planu Strategicznego i nie określają ani sposobu postępowania z projektem zmiany tego Planu ani sposobów upubliczniania Planu Strategicznego i jego zmian.\nObecnie w zakresie instrumentów, w których wnioski składane są za pomocą formularza udostępnionego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej, możliwe jest za zgodą strony prowadzenie korespondencji w systemie teleinformatycznym Agencji. Nie ma jednak takiego obowiązku i w związku z tym ograniczony jest zakres danych możliwych do pozyskania z takiego sytemu.\nZłożony system monitorowania i sprawozdawczości Planu Strategicznego obejmujący wiele interwencji i wielu beneficjentów sprawia, że dotychczasowe rozwiązania w obszarze cyfryzacji powinny zostać zastosowane w szerszym zakresie i powinny być ze sobą spójne.\nW celu zapewnienia prawidłowości wdrażania przewidzianej w Planie Strategicznym interwencji LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) konieczne jest również dostosowanie obecnych ram prawnych stanowiących podstawę do prawidłowej realizacji RLKS w perspektywie finansowej 2021–2027 oraz ujednolicenia zasad wdrażania RLKS w ramach poszczególnych programów.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą projektu jest wykonanie na poziomie krajowym rozporządzenia 2021/2115 i rozporządzenia 2021/2116 ustanawiających kształt zreformowanego systemu wsparcia, oraz Planu Strategicznego, a w szczególności nadanie kompetencji odpowiednim organom oraz ustanowienie podstaw prawnych dla wypłaty środków finansowych beneficjentom.\nPowyższemu celowi służą również zaproponowane w projektowanej ustawie zmiany obowiązujących przepisów. Najważniejsze zmiany dotyczą ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.\nW konsekwencji wsparcia skierowanego do szerokiego grona odbiorców zakłada się poprawę warunków życia i pracy na obszarach wiejskich, zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego, wzmocnienie ochrony środowiska, w tym różnorodności biologicznej, wzmocnienie struktur społeczno-ekonomicznych obszarów wiejskich. Oczekiwanym efektem ustawy w ramach realizacji Planu Strategicznego będzie stworzenie ram prawnych umożliwiających terminowe i zgodne z prawem UE oraz krajowym wydatkowanie i rozliczenie środków Planu w wysokości ponad 25 mld euro.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Ryszard Bartosik Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 stycznia 2023 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC137
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie podstaw prawnych realizacji Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej w latach 2023–2027, zwanego dalej „Planem Strategicznym”. Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z konieczności wdrożenia reformy WPR na poziomie krajowym od roku 2023.
W rezultacie ww. reformy WPR przyjęte zostały dwa rozporządzenia, tj. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
Powyższe przepisy weszły już w życie ale data stosowania tych przepisów to, co do zasady, dzień 1 stycznia 2023 r.
Na podstawie tych przepisów UE, Polska opracowała dokument pt. Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, który został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Plan Strategiczny wiąże się z zupełnie nowym podejściem do wdrażania WPR. W jednym dokumencie ujęte zostały zarówno interwencje w formie płatności bezpośrednich, interwencje sektorowe (I filar WPR), jak i interwencje dotyczące rozwoju obszarów wiejskich, pomoc techniczna (II filar WPR), a także przejściowe wsparcie krajowe (finansowane ze środków budżetowych).
Pomimo, że ww. rozporządzenia wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane, państwa członkowskie zostały zobowiązane do ustanowienia odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli oraz do przyjęcia wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych UE.
W celu wdrożenia, do krajowego porządku prawnego, rozwiązań zawartych w Planie Strategicznym i wynikających z reformy WPR, konieczne było opracowanie projektowanej ustawy. Dlatego też mając na uwadze harmonogram rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego oraz niektórych płatności w ramach II filaru WPR, który został zaplanowany na dzień 15 marca 2023 r., projektowana ustawa powinna wejść w życie w jak najkrótszym czasie. Dotychczasowe przepisy krajowe regulujące zasady przyznawania wsparcia w ramach WPR (w tym ustawę z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego) należy uchylić. Możliwość wypłaty od 2023 r. środków finansowych beneficjentom w ramach interwencji objętych Planem Strategicznym w formie płatności bezpośrednich, interwencji sektorowych jak i interwencji dotyczących rozwoju obszarów wiejskich oraz pomocy technicznej, zgodnie z przepisami UE, jest uzależniona do wejścia w życie projektowanej ustawy.
Obowiązujące przepisy krajowe nie uwzględniają lub nie w pełni uwzględniają realizację Planu Strategicznego. Umożliwiają one ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi opracowanie Planu Strategicznego a także reprezentowanie Rzeczpospolitej Polskiej w kontaktach z KE, prowadzenie negocjacji z KE mających na celu uzgodnienie jego treści oraz proponowanie podmiotów, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę tego Planu. Przepisy te nie uwzględniają jednak możliwości zmiany Planu Strategicznego i nie określają ani sposobu postępowania z projektem zmiany tego Planu ani sposobów upubliczniania Planu Strategicznego i jego zmian.
Obecnie w zakresie instrumentów, w których wnioski składane są za pomocą formularza udostępnionego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej, możliwe jest za zgodą strony prowadzenie korespondencji w systemie teleinformatycznym Agencji. Nie ma jednak takiego obowiązku i w związku z tym ograniczony jest zakres danych możliwych do pozyskania z takiego sytemu.
Złożony system monitorowania i sprawozdawczości Planu Strategicznego obejmujący wiele interwencji i wielu beneficjentów sprawia, że dotychczasowe rozwiązania w obszarze cyfryzacji powinny zostać zastosowane w szerszym zakresie i powinny być ze sobą spójne.
W celu zapewnienia prawidłowości wdrażania przewidzianej w Planie Strategicznym interwencji LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) konieczne jest również dostosowanie obecnych ram prawnych stanowiących podstawę do prawidłowej realizacji RLKS w perspektywie finansowej 2021–2027 oraz ujednolicenia zasad wdrażania RLKS w ramach poszczególnych programów.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą projektu jest wykonanie na poziomie krajowym rozporządzenia 2021/2115 i rozporządzenia 2021/2116 ustanawiających kształt zreformowanego systemu wsparcia, oraz Planu Strategicznego, a w szczególności nadanie kompetencji odpowiednim organom oraz ustanowienie podstaw prawnych dla wypłaty środków finansowych beneficjentom.
Powyższemu celowi służą również zaproponowane w projektowanej ustawie zmiany obowiązujących przepisów. Najważniejsze zmiany dotyczą ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
W konsekwencji wsparcia skierowanego do szerokiego grona odbiorców zakłada się poprawę warunków życia i pracy na obszarach wiejskich, zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego, wzmocnienie ochrony środowiska, w tym różnorodności biologicznej, wzmocnienie struktur społeczno-ekonomicznych obszarów wiejskich. Oczekiwanym efektem ustawy w ramach realizacji Planu Strategicznego będzie stworzenie ram prawnych umożliwiających terminowe i zgodne z prawem UE oraz krajowym wydatkowanie i rozliczenie środków Planu w wysokości ponad 25 mld euro.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ryszard Bartosik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 stycznia 2023 r. z autopoprawką
Status realizacji:
Zrealizowany