W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC75","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z wejściem w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniająca dyrektywę 2010/65/UE i uchylająca dyrektywę 2000/59/WE (Dz. Urz. UE L 151/116 z 7.6.2019, str. 116–142), dalej jako „Dyrektywa PRF”, istnieje potrzeba dostosowania polskiego systemu prawnego do unijnego reżimu odbioru odpadów ze statków.\nDyrektywa PRF wprowadza obowiązek jej implementacji do dnia 28 czerwca 2021 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W związku z wprowadzeniem licznych zmian przez Dyrektywę PRF konieczne jest wprowadzenie do porządku prawnego nowej ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków i uchylenie ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. z 2020 r. poz. 1344).\nProjekt ustawy zakłada implementację zmian wprowadzonych Dyrektywą PRF. Projektowane przepisy uaktualniają i uzupełniają definicje zmienione Dyrektywą PRF. Projekt ustawy, przewiduje miedzy innymi rozszerzenie zakresu definicji „odpadów ze statków” w celu objęcia nią wszelkich odpadów produkowanych na statkach. Ponadto nakłada na porty i przystanie morskie obowiązek utrzymania odpowiednich urządzeń odbiorczych (dostosowanych do kryteriów wyszczególnionych w dyrektywie), odbioru odpadów ze statków oraz wydania pokwitowania. Przepisy również przewidują zobowiązanie portów i przystani morskich do opracowywania planów odbioru odpadów, obowiązek przedkładania co dwa lata raportów oraz inne obowiązki informacyjne. Artykuł 14 projektu ustawy implementuje zasady naliczania opłat za odbiór odpadów ze statków, przewidziane przez Dyrektywę PRF. Jednocześnie, w celu zapewnienia efektywności projektowanym przepisom, projekt ustawy wprowadza sankcje karne i administracyjne za nieprzestrzeganie omawianych przepisów.\nPonadto projekt ustawy zakłada nowelizację ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955), dalej jako „Ustawa o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu”, w celu implementacji obowiązków nałożonych na statki przez Dyrektywę PRF. Projekt ustawy przewiduje aktualizację i rozszerzenie terminów zdefiniowanych zawartych w art. 4 Ustawy o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu. Ponadto projekt ustawy zakłada nadanie nowego brzmienia art. 10 Ustawy o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu, który określa obowiązki statków w zakresie informowania o odpadach, zdawania ich do portowych urządzeń odbiorczych oraz ustanawia odstępstwa od tych wymagań. Nowelizacja ustawy jest również istotna z perspektywy implementacji zobowiązań inspekcyjnych przewidzianych przez Dyrektywę PRF, gdyż uszczegóławia ona kompetencję dyrektorów urzędów morskich w tym zakresie. Ponadto projekt ustawy przewiduje wprowadzenie przepisów penalizujących brak realizacji obowiązku informowania o odpadach oraz zdania ich do portowych urządzeń odbiorczych.\nIstnieje również konieczność zmiany art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 i 875) w celu określenia podmiotu uznawanego za wytwórcę odpadów ze statku. Projektowane przepisy zakładają wskazanie portu lub przystani morskiej jako wytwórcę odpadów. \nNależy jednocześnie wskazać, że pełna transpozycja Dyrektywy PRF będzie wymagała przyjęcia rozporządzeń wykonawczych przewidzianych w projekcie ustawy.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 maja 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC75
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z wejściem w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniająca dyrektywę 2010/65/UE i uchylająca dyrektywę 2000/59/WE (Dz. Urz. UE L 151/116 z 7.6.2019, str. 116–142), dalej jako „Dyrektywa PRF”, istnieje potrzeba dostosowania polskiego systemu prawnego do unijnego reżimu odbioru odpadów ze statków.
Dyrektywa PRF wprowadza obowiązek jej implementacji do dnia 28 czerwca 2021 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W związku z wprowadzeniem licznych zmian przez Dyrektywę PRF konieczne jest wprowadzenie do porządku prawnego nowej ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków i uchylenie ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. z 2020 r. poz. 1344).
Projekt ustawy zakłada implementację zmian wprowadzonych Dyrektywą PRF. Projektowane przepisy uaktualniają i uzupełniają definicje zmienione Dyrektywą PRF. Projekt ustawy, przewiduje miedzy innymi rozszerzenie zakresu definicji „odpadów ze statków” w celu objęcia nią wszelkich odpadów produkowanych na statkach. Ponadto nakłada na porty i przystanie morskie obowiązek utrzymania odpowiednich urządzeń odbiorczych (dostosowanych do kryteriów wyszczególnionych w dyrektywie), odbioru odpadów ze statków oraz wydania pokwitowania. Przepisy również przewidują zobowiązanie portów i przystani morskich do opracowywania planów odbioru odpadów, obowiązek przedkładania co dwa lata raportów oraz inne obowiązki informacyjne. Artykuł 14 projektu ustawy implementuje zasady naliczania opłat za odbiór odpadów ze statków, przewidziane przez Dyrektywę PRF. Jednocześnie, w celu zapewnienia efektywności projektowanym przepisom, projekt ustawy wprowadza sankcje karne i administracyjne za nieprzestrzeganie omawianych przepisów.
Ponadto projekt ustawy zakłada nowelizację ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955), dalej jako „Ustawa o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu”, w celu implementacji obowiązków nałożonych na statki przez Dyrektywę PRF. Projekt ustawy przewiduje aktualizację i rozszerzenie terminów zdefiniowanych zawartych w art. 4 Ustawy o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu. Ponadto projekt ustawy zakłada nadanie nowego brzmienia art. 10 Ustawy o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu, który określa obowiązki statków w zakresie informowania o odpadach, zdawania ich do portowych urządzeń odbiorczych oraz ustanawia odstępstwa od tych wymagań. Nowelizacja ustawy jest również istotna z perspektywy implementacji zobowiązań inspekcyjnych przewidzianych przez Dyrektywę PRF, gdyż uszczegóławia ona kompetencję dyrektorów urzędów morskich w tym zakresie. Ponadto projekt ustawy przewiduje wprowadzenie przepisów penalizujących brak realizacji obowiązku informowania o odpadach oraz zdania ich do portowych urządzeń odbiorczych.
Istnieje również konieczność zmiany art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 i 875) w celu określenia podmiotu uznawanego za wytwórcę odpadów ze statku. Projektowane przepisy zakładają wskazanie portu lub przystani morskiej jako wytwórcę odpadów.
Należy jednocześnie wskazać, że pełna transpozycja Dyrektywy PRF będzie wymagała przyjęcia rozporządzeń wykonawczych przewidzianych w projekcie ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 maja 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany