Powrót

Projekt ustawy o produkcji, znakowaniu i kontroli żywności przygotowanej z udziałem żywności ekologicznej w ramach żywienia zbiorowego oraz zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
09.09.2025 12:38 Agnieszka Moskaluk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o produkcji, znakowaniu i kontroli żywności przygotowanej z udziałem żywności ekologicznej w ramach żywienia zbiorowego oraz zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej 1.0 09.09.2025 12:38 Agnieszka Moskaluk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD303","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa ma na celu rozwiązanie problemów związanych z brakiem oficjalnych zasad dotyczących stosowania żywności ekologicznej w żywieniu zbiorowym. Konsumenci nie mają możliwości jasnego rozpoznania, które dania w instytucjach zbiorowego żywienia (np. w szkołach, szpitalach, stołówkach pracowniczych) są przygotowywane z udziałem żywności ekologicznej oraz które zakłady żywienia zbiorowego przygotowują żywność z udziałem żywności ekologicznej, ponieważ:\n1)\tnie istnieje urzędowy znak jakości, który identyfikowałby w żywieniu zbiorowym żywność gotową do spożycia przygotowaną z udziałem żywności ekologicznej, co utrudnia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów;\n2)\tnie istnieje centralny wykaz zakładów żywienia zbiorowego, które rzeczywiście stosują żywność ekologiczną zgodnie z prawem;\n3)\tstosowanie określeń związanych z produkcją ekologiczną, takich jak: „ekologiczny” i jego pochodnych oraz „eko” i „bio” w żywieniu zbiorowym nie jest precyzyjnie uregulowane, co może wprowadzać konsumentów w błąd co do wiarygodności oznakowania.\n\nProjekt ustawy odpowiada na rosnące potrzeby konsumentów, producentów oraz instytucji promujących zdrowe \ni odpowiedzialne żywienie przez stworzenie zasad produkcji, znakowania i kontroli żywności przygotowanej z udziałem żywności ekologicznej w ramach żywienia zbiorowego.\n\nProjektowane rozwiązania wynikają z następujących przyczyn:\n1)\trosnące potrzeby zgłaszane przez środowisko ekologiczne. Coraz większe zainteresowanie organizacji i stowarzyszeń ekologicznych promujących konsumpcję żywności ekologicznej wskazuje na konieczność wspierania rozwoju rynku tej żywności również w sektorze żywienia zbiorowego;\n2)\tpotencjał otwarcia nowych rynków zbytu oraz kanałów dystrybucji. Wprowadzenie znaku ekologicznego w żywieniu zbiorowym może przyczynić się do zwiększenia popytu na żywność ekologiczną, umożliwiając producentom dostęp do nowych kanałów dystrybucji, takich jak szkoły, przedszkola, szpitale, stołówki pracownicze czy inne instytucje zbiorowego żywienia;\n3)\todpowiedź na dynamicznie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Wzrost świadomości żywieniowej społeczeństwa oraz zainteresowania zdrową i odpowiedzialną konsumpcją żywności powodują, że konsumenci coraz częściej poszukują informacji o pochodzeniu żywności, z której przygotowywane są dania. Projekt ustawy wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, umożliwiając konsumentom dokonywanie bardziej świadomych wyborów;\n4)\tbrak urzędowego znaku jakości funkcjonującego w sektorze żywienia zbiorowego. Obecnie nie istnieje oficjalnie dopuszczony do stosowania znak jakości w żywieniu zbiorowym, który w sposób jednoznaczny informowałby konsumentów, że placówka żywienia zbiorowego oferuje dania przygotowane z udziałem żywności ekologicznej. Brak takiego narzędzia uniemożliwia jasne rozróżnienie między ofertą rzeczywiście ekologiczną a deklaratywną;\n5)\tbrak wykazu placówek stosujących żywność ekologiczną. W obowiązującym porządku prawnym nie istnieje oficjalny, publiczny i ogólnodostępny wykaz zakładów żywienia zbiorowego, które faktycznie stosują żywność ekologiczną.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Istotą poszczególnych rozwiązań zaplanowanych w projekcie jest:\n1)\twprowadzenie znaku ekologicznego i warunków jego użycia. Projekt zakłada stworzenie trzystopniowego sposobu oznaczeń (brązowy, srebrny, złoty) w zależności od procentowego udziału żywności ekologicznej w zakupach zakładu żywienia zbiorowego. Rozwiązanie to ma na celu umożliwienie jasnej komunikacji dla konsumentów i budowanie zaufania do żywności ekologicznej oferowanej w ramach żywienia zbiorowego;\n2)\twprowadzenie wykazu zakładów żywienia zbiorowego. Zakłady, które chcą używać znaku ekologicznego, muszą zostać wpisane do wykazu;\n3)\turegulowanie zasad używania określeń związanych z produkcją ekologiczną w sektorze żywienia zbiorowego;\n4)\twprowadzenie procedury dokonywania wpisu zakładu do wykazu. Do wniosku o wpis do wykazu dołącza się: kalkulację potwierdzającą udział żywności ekologicznej, dokumentację handlową, oświadczenia i deklaracje przestrzegania przepisów. Wniosek ocenia Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwany dalej WIJHARS;\n5)\tsprawowanie przez WIJHARS stałego nadzoru nad zakładami żywienia zbiorowego przez prowadzenie kontroli urzędowej w zakresie używania znaku ekologicznego i określeń związanych z produkcją ekologiczną;\n6)\twprowadzenie klasyfikacji naruszeń przepisów przez zakłady żywienia zbiorowego oraz przypisane do nich kar pieniężnych w celu zapobieżenia potencjalnym nadużyciom i nieuczciwej konkurencji oraz ułatwienia egzekwowania przepisów przez WIJHARS.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stefan Krajewski Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2026 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD303
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa ma na celu rozwiązanie problemów związanych z brakiem oficjalnych zasad dotyczących stosowania żywności ekologicznej w żywieniu zbiorowym. Konsumenci nie mają możliwości jasnego rozpoznania, które dania w instytucjach zbiorowego żywienia (np. w szkołach, szpitalach, stołówkach pracowniczych) są przygotowywane z udziałem żywności ekologicznej oraz które zakłady żywienia zbiorowego przygotowują żywność z udziałem żywności ekologicznej, ponieważ:
1) nie istnieje urzędowy znak jakości, który identyfikowałby w żywieniu zbiorowym żywność gotową do spożycia przygotowaną z udziałem żywności ekologicznej, co utrudnia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów;
2) nie istnieje centralny wykaz zakładów żywienia zbiorowego, które rzeczywiście stosują żywność ekologiczną zgodnie z prawem;
3) stosowanie określeń związanych z produkcją ekologiczną, takich jak: „ekologiczny” i jego pochodnych oraz „eko” i „bio” w żywieniu zbiorowym nie jest precyzyjnie uregulowane, co może wprowadzać konsumentów w błąd co do wiarygodności oznakowania.

Projekt ustawy odpowiada na rosnące potrzeby konsumentów, producentów oraz instytucji promujących zdrowe
i odpowiedzialne żywienie przez stworzenie zasad produkcji, znakowania i kontroli żywności przygotowanej z udziałem żywności ekologicznej w ramach żywienia zbiorowego.

Projektowane rozwiązania wynikają z następujących przyczyn:
1) rosnące potrzeby zgłaszane przez środowisko ekologiczne. Coraz większe zainteresowanie organizacji i stowarzyszeń ekologicznych promujących konsumpcję żywności ekologicznej wskazuje na konieczność wspierania rozwoju rynku tej żywności również w sektorze żywienia zbiorowego;
2) potencjał otwarcia nowych rynków zbytu oraz kanałów dystrybucji. Wprowadzenie znaku ekologicznego w żywieniu zbiorowym może przyczynić się do zwiększenia popytu na żywność ekologiczną, umożliwiając producentom dostęp do nowych kanałów dystrybucji, takich jak szkoły, przedszkola, szpitale, stołówki pracownicze czy inne instytucje zbiorowego żywienia;
3) odpowiedź na dynamicznie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Wzrost świadomości żywieniowej społeczeństwa oraz zainteresowania zdrową i odpowiedzialną konsumpcją żywności powodują, że konsumenci coraz częściej poszukują informacji o pochodzeniu żywności, z której przygotowywane są dania. Projekt ustawy wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, umożliwiając konsumentom dokonywanie bardziej świadomych wyborów;
4) brak urzędowego znaku jakości funkcjonującego w sektorze żywienia zbiorowego. Obecnie nie istnieje oficjalnie dopuszczony do stosowania znak jakości w żywieniu zbiorowym, który w sposób jednoznaczny informowałby konsumentów, że placówka żywienia zbiorowego oferuje dania przygotowane z udziałem żywności ekologicznej. Brak takiego narzędzia uniemożliwia jasne rozróżnienie między ofertą rzeczywiście ekologiczną a deklaratywną;
5) brak wykazu placówek stosujących żywność ekologiczną. W obowiązującym porządku prawnym nie istnieje oficjalny, publiczny i ogólnodostępny wykaz zakładów żywienia zbiorowego, które faktycznie stosują żywność ekologiczną.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Istotą poszczególnych rozwiązań zaplanowanych w projekcie jest:
1) wprowadzenie znaku ekologicznego i warunków jego użycia. Projekt zakłada stworzenie trzystopniowego sposobu oznaczeń (brązowy, srebrny, złoty) w zależności od procentowego udziału żywności ekologicznej w zakupach zakładu żywienia zbiorowego. Rozwiązanie to ma na celu umożliwienie jasnej komunikacji dla konsumentów i budowanie zaufania do żywności ekologicznej oferowanej w ramach żywienia zbiorowego;
2) wprowadzenie wykazu zakładów żywienia zbiorowego. Zakłady, które chcą używać znaku ekologicznego, muszą zostać wpisane do wykazu;
3) uregulowanie zasad używania określeń związanych z produkcją ekologiczną w sektorze żywienia zbiorowego;
4) wprowadzenie procedury dokonywania wpisu zakładu do wykazu. Do wniosku o wpis do wykazu dołącza się: kalkulację potwierdzającą udział żywności ekologicznej, dokumentację handlową, oświadczenia i deklaracje przestrzegania przepisów. Wniosek ocenia Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwany dalej WIJHARS;
5) sprawowanie przez WIJHARS stałego nadzoru nad zakładami żywienia zbiorowego przez prowadzenie kontroli urzędowej w zakresie używania znaku ekologicznego i określeń związanych z produkcją ekologiczną;
6) wprowadzenie klasyfikacji naruszeń przepisów przez zakłady żywienia zbiorowego oraz przypisane do nich kar pieniężnych w celu zapobieżenia potencjalnym nadużyciom i nieuczciwej konkurencji oraz ułatwienia egzekwowania przepisów przez WIJHARS.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stefan Krajewski Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2026 r.
Status realizacji: