W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC72","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 59).\nZgodnie z art. 13 dyrektywy państwa członkowskie muszą opublikować i przyjąć krajowe przepisy implementujące dyrektywę do dnia 1 maja 2021 r., a obowiązywanie tych przepisów ma się rozpocząć najpóźniej w dniu 1 listopada 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych często występują znaczne różnice w sile przetargowej między dostawcami a nabywcami. Taka nierównowaga siły przetargowej może prowadzić do nieuczciwych praktyk handlowych, w których silniejsi ekonomicznie i organizacyjnie partnerzy handlowi narzucają słabszym kontrahentom korzystne dla siebie praktyki lub ustalenia umowne. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych wprowadza minimalny unijny standard ochrony przed nieuczciwymi praktykami handlowymi aby ograniczyć występowanie takich praktyk.\nW Polsce obowiązują od dnia 12 lipca 2017 r. przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1213). W związku z tym, że dyrektywa 2019/633 wprowadza przepisy wychodzące poza zakres obowiązującej ustawy, zasadnym jest uchwalenie nowej ustawy ale o takim samym tytule.\nProjekt ustawy określa zasady i tryb przeciwdziałania, w celu ochrony interesu publicznego, praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową przez nabywców produktów rolnych i spożywczych lub dostawców tych produktów. Projekt ustawy m.in. zawiera listę praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową bezwzględnie zakazanych oraz listę praktyk dozwolonych, pod warunkiem, że zostały one zawarte w umowie między dostawcą a nabywcą, wskazuje właściwy organ – Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz tryb postępowania organu w sprawach praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, sposób zawiadamiania organu oraz przepisy o karach.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Ryszard Bartosik Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 30 lipca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC72
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 59).
Zgodnie z art. 13 dyrektywy państwa członkowskie muszą opublikować i przyjąć krajowe przepisy implementujące dyrektywę do dnia 1 maja 2021 r., a obowiązywanie tych przepisów ma się rozpocząć najpóźniej w dniu 1 listopada 2021 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych często występują znaczne różnice w sile przetargowej między dostawcami a nabywcami. Taka nierównowaga siły przetargowej może prowadzić do nieuczciwych praktyk handlowych, w których silniejsi ekonomicznie i organizacyjnie partnerzy handlowi narzucają słabszym kontrahentom korzystne dla siebie praktyki lub ustalenia umowne. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych wprowadza minimalny unijny standard ochrony przed nieuczciwymi praktykami handlowymi aby ograniczyć występowanie takich praktyk.
W Polsce obowiązują od dnia 12 lipca 2017 r. przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1213). W związku z tym, że dyrektywa 2019/633 wprowadza przepisy wychodzące poza zakres obowiązującej ustawy, zasadnym jest uchwalenie nowej ustawy ale o takim samym tytule.
Projekt ustawy określa zasady i tryb przeciwdziałania, w celu ochrony interesu publicznego, praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową przez nabywców produktów rolnych i spożywczych lub dostawców tych produktów. Projekt ustawy m.in. zawiera listę praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową bezwzględnie zakazanych oraz listę praktyk dozwolonych, pod warunkiem, że zostały one zawarte w umowie między dostawcą a nabywcą, wskazuje właściwy organ – Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz tryb postępowania organu w sprawach praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, sposób zawiadamiania organu oraz przepisy o karach.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ryszard Bartosik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 30 lipca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany