W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o przekształceniu Centralnego Ośrodka Informatyki w Agencję Informatyzacji

Numer projektu:
UD425
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Dział administracji rządowej informatyzacja obejmuje w szczególności sprawy informatyzacji administracji publicznej oraz podmiotów wykonujących zadania publiczne oraz systemów i sieci teleinformatycznych administracji publicznej.
Minister właściwy do spraw informatyzacji aktualnie znaczną część zadań dotyczących funkcjonowania i rozwoju ww. systemów powierza do wykonania w drodze umów cywilnoprawnych Centralnemu Ośrodkowi Informatyki (COI). COI jest jednostką gospodarki budżetowej nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Wszystkie zadania są zlecane odpłatnie. Zadania zlecane są zgodne z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych w trybie „in house. Obsługa procesu zlecania i odbioru prac jest bardzo pracochłonna i czasochłonna. Status prawny COI jako instytucji gospodarki budżetowej nie pozwala na efektywne, sprawne a jednocześnie elastyczne kierowanie COI, jako podmiotem którego zadaniem jest w szczególności realizacja ww. zadań publicznych. Instytucja gospodarki budżetowej jako przewidziana w systemie finansów publicznych została stworzona do realizacji zadań pomocniczych. Natomiast utrzymanie i rozwój systemów teleinformatycznych jest kluczowym elementem działalności Ministra Cyfryzacji, a systemy te są elementem niezbędnym do zachowania ciągłości zadań administracji publicznej w zakresie obsługi obywateli. Instytucja gospodarki budżetowej pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów i podejmuje się realizacji swoich działań biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny. Aktualne i wciąż pojawiające się nowe wyzwania w sferze informatyzacji administracji publicznej to m.in. zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania najważniejszych systemów państwowych, zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz umożliwienie elastycznej i szybkiej realizacji zadań, często wynikających z nagłej potrzeby tak jak w przypadku zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 r. poz. 583, z późn. zm.).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu usprawnienia sposobu realizacji zadań w zakresie informatyzacji projekt zakłada przekształcenie COI (instytucji gospodarki budżetowej) w Agencję Informatyzacji (państwową osobę prawną). W wyniku proponowanych zmian wyeliminowane zostaną czynności administracyjno – organizacyjne związane ze zlecaniem spraw COI, ponieważ sprawy aktualnie zlecane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, staną się zadaniami własnymi Agencji.
Zgodnie z projektem, zadaniami własnymi Agencji będzie administrowanie systemami teleinformatycznymi m.in. w których prowadzone są Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr PESEL, Rejestr Dokumentów Paszportowych, Rejestr Danych Kontaktowych oraz Centralna Ewidencją Kierowców i Centralna Ewidencją Pojazdów. Ponadto Minister właściwy do spraw informatyzacji i inne podmioty publiczne będą mogły powierzyć Agencji administrowanie innymi systemami teleinformatycznymi. Zadaniem Agencji będzie zapewnienie obsługi techniczno - organizacyjnej tych systemów.
Projekt przewiduje skupienie w jednym podmiocie szeregu zadań związanych z informatyzacją administracji publicznej m.in. zadań związanych z:
1. administrowaniem systemami, a także ich budową, utrzymaniem i rozwojem,
2. udostępnianiem e-usług, proponowaniem celów i priorytetów ich rozwoju oraz inicjowaniem działań ukierunkowanych na ich realizacją,
3. prowadzeniem projektów informatycznych,
4. budową, rozwojem i utrzymaniem centrów przetwarzania danych służącym podmiotom realizującym zadania publiczne,
5. udostępnianiem usług infrastrukturalnych lub chmurowych.
W Agencji zostaną zatrudnieni dotychczasowi pracownicy COI, oraz pracownicy KPRM, których zakres dotychczas wykonywanych obowiązków wiąże się z zadaniami przekazanymi Agencji. Prezes Agencji będzie obowiązany zapewnić, aby liczba, jak i poziom wiedzy i kwalifikacji pracowników Agencji realizujących zadania w obszarze rozwoju i utrzymania systemów, rejestrów i ewidencji oraz bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego pozwalały na bezpieczną i poprawną eksploatację całości środowiska teleinformatycznego, rozwój systemów, rejestrów i ewidencji oraz osiąganie oczekiwanych poziomów dostępności systemów, rejestrów i ewidencji.
Projekt zakłada również przekształcenie Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców w Fundusz Ewidencji i Rejestrów Państwowych. Ewidencje i Rejestry prowadzone przez ministra właściwego do spraw informatyzacji działają w ramach jednego środowiska teleinformatycznego, są one wzajemnie powiązane i istotna część wydatków jest wspólna. Dlatego od kilku lat zgodnie z tzw. ustawą okołobudżetową środki Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców przeznacza się także na finansowanie zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji związanych z informatyzacją państwa. Powyższa zmiana będzie miała charakter systemowy i pozwoli na zapewnienie stabilnego finansowania również dla rejestrów państwowych. W związku z zadaniami Agencji Informatyzacji dysponentem Funduszu będzie Prezes Agencji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Minister Cyfryzacji
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Status realizacji: