W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o służbie zagranicznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD164","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Rozwiązania prawne dot. organizację i funkcjonowanie służby zagranicznej, nie jest jednolity z funkcjonowaniem służby cywilnej.\nZbyt daleko posunięta hermetyczność służby zagranicznej i środowiska dyplomatów spowodowana tym, że de facto jedyną drogą do pracy w dyplomacji jest Akademia Dyplomatyczna.\nObecnie zachodzi sytuacja, iż departament lub biuro ocenia ambasadora, co jest sytuacją dokładnie odwrotną od pożądanej gdyż departamenty i biura powinny być rozliczane z merytorycznego wsparcia placówek.\nObecnie cała ścieżka kariery zawodowej dyplomaty podporządkowana jest jednemu celowi - zostać ambasadorem, co generuje konflikty i wpływa na jakość pracy osób pozostających w centrali.\nAmbasadorskie nominacje pochodzą z klucza zawodowego korpusu służby zagranicznej. zawodowy korpus służby zagranicznej powinien pełnić funkcję profesjonalnego personelu dyplomatycznego wykonującego zadania w placówce zagranicznej zgodnie z celami polskiej polityki zagranicznej i w oparciu o etos służby dla Rzeczypospolitej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Całościowa regulacja określająca zadania, organizację i funkcjonowanie służby zagranicznej, a także szczególne prawa i obowiązki osób wchodzących w jej skład.\nUtworzenie odrębnego od Dyrektora Generalnego MSZ stanowiska Szefa Służby Zagranicznej na wzór Szefa Służby Cywilnej. Szef Służby Zagranicznej m.in.: czuwałby nad przestrzeganiem zasad służby zagranicznej, nadawał stopnie dyplomatyczne, kierował Akademią Dyplomatyczną, przygotowywał projekty aktów normatywnych dotyczących służby zagranicznej; monitorował i nadzorował wykorzystanie środków finansowych na wynagrodzenia członków korpusu służby zagranicznej.\nAkademii Dyplomatycznej. Akademia powinna podnosić kwalifikacje pracowników, przeprowadzać szkolenia i egzaminy.\nDokonanie korekty i uporządkowanie praw członków służby zagranicznej dotyczących uposażeń oraz awansów. Najwyższym stopniem dyplomatycznym dla zawodowego korpusu służby zagranicznej powinien być \"minister pełnomocny\" (nie występujący obecnie w Polsce, ale przewidziany w Konwencji Wiedeńskiej), natomiast stopień dyplomatyczny ambasadora tytularnego powinien być nadawany przez Ministra Spraw Zagranicznych wyłącznie na czas pełnienia funkcji ambasadora na placówce zagranicznej.\nUmożliwienie zatrudnienia młodych ludzi, zaraz po zakończeniu studiów, na okres próbny na placówce zagranicznej. Powinni być sprawdzani podczas pracy na placówce, następnie powinni mieć możliwość dołączenia na stałe do służby zagranicznej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Zbigniew Rau Minister Spraw Zagranicznych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 stycznia 2021 r. z uwagami","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD164
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Rozwiązania prawne dot. organizację i funkcjonowanie służby zagranicznej, nie jest jednolity z funkcjonowaniem służby cywilnej.
Zbyt daleko posunięta hermetyczność służby zagranicznej i środowiska dyplomatów spowodowana tym, że de facto jedyną drogą do pracy w dyplomacji jest Akademia Dyplomatyczna.
Obecnie zachodzi sytuacja, iż departament lub biuro ocenia ambasadora, co jest sytuacją dokładnie odwrotną od pożądanej gdyż departamenty i biura powinny być rozliczane z merytorycznego wsparcia placówek.
Obecnie cała ścieżka kariery zawodowej dyplomaty podporządkowana jest jednemu celowi - zostać ambasadorem, co generuje konflikty i wpływa na jakość pracy osób pozostających w centrali.
Ambasadorskie nominacje pochodzą z klucza zawodowego korpusu służby zagranicznej. zawodowy korpus służby zagranicznej powinien pełnić funkcję profesjonalnego personelu dyplomatycznego wykonującego zadania w placówce zagranicznej zgodnie z celami polskiej polityki zagranicznej i w oparciu o etos służby dla Rzeczypospolitej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Całościowa regulacja określająca zadania, organizację i funkcjonowanie służby zagranicznej, a także szczególne prawa i obowiązki osób wchodzących w jej skład.
Utworzenie odrębnego od Dyrektora Generalnego MSZ stanowiska Szefa Służby Zagranicznej na wzór Szefa Służby Cywilnej. Szef Służby Zagranicznej m.in.: czuwałby nad przestrzeganiem zasad służby zagranicznej, nadawał stopnie dyplomatyczne, kierował Akademią Dyplomatyczną, przygotowywał projekty aktów normatywnych dotyczących służby zagranicznej; monitorował i nadzorował wykorzystanie środków finansowych na wynagrodzenia członków korpusu służby zagranicznej.
Akademii Dyplomatycznej. Akademia powinna podnosić kwalifikacje pracowników, przeprowadzać szkolenia i egzaminy.
Dokonanie korekty i uporządkowanie praw członków służby zagranicznej dotyczących uposażeń oraz awansów. Najwyższym stopniem dyplomatycznym dla zawodowego korpusu służby zagranicznej powinien być "minister pełnomocny" (nie występujący obecnie w Polsce, ale przewidziany w Konwencji Wiedeńskiej), natomiast stopień dyplomatyczny ambasadora tytularnego powinien być nadawany przez Ministra Spraw Zagranicznych wyłącznie na czas pełnienia funkcji ambasadora na placówce zagranicznej.
Umożliwienie zatrudnienia młodych ludzi, zaraz po zakończeniu studiów, na okres próbny na placówce zagranicznej. Powinni być sprawdzani podczas pracy na placówce, następnie powinni mieć możliwość dołączenia na stałe do służby zagranicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Zbigniew Rau Minister Spraw Zagranicznych
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 stycznia 2021 r. z uwagami
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany