W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o sprawiedliwym dostępie do danych i ich wykorzystywaniu

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.09.2025 15:37 Edyta Kurkiewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Cyfryzacji
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o sprawiedliwym dostępie do danych i ich wykorzystywaniu 1.0 22.09.2025 15:37 Edyta Kurkiewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC114","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1. Cel projektu ustawy\nCelem projektu jest przyjęcie przepisów krajowych służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt w sprawie danych), zwanego dalej „DA” lub „rozporządzeniem”.\n2. Podstawowe informacje dotyczące DA – potrzeba rozwiązań krajowych\nDA tworzy europejski system zarządzania danymi. DA wprowadza horyzontalne ramy wymiany danych między przedsiębiorstwami, między przedsiębiorstwami a konsumentami oraz między przedsiębiorstwami a administracją publiczną. Ułatwia również zmianę dostawców usług przetwarzania danych (chmury) i wprowadza standardy interoperacyjności.\nChoć DA będzie stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, zwanych dalej „państwami członkowskimi UE”, od dnia 12 września 2025 r., to poziom ujednolicenia regulacji nie jest pełny. W pewnym zakresie konieczne jest przyjęcie dodatkowych przepisów krajowych służących stosowaniu rozporządzenia. Prawodawca unijny pozostawił państwom członkowskim UE pewną swobodę w zakresie ukształtowania otoczenia instytucjonalnoorganizacyjnego oraz regulacyjnego dla potrzeb stosowania przepisów DA.\nW aspekcie instytucjonalno-organizacyjnym każde państwo członkowskie UE zobowiązane jest powołać lub wyznaczyć podmioty odpowiedzialne za realizację przepisów DA, tj. wyznaczyć jeden lub więcej właściwych organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie rozporządzenia. W przypadku gdy państwo członkowskie UE wyznaczy więcej niż jeden właściwy organ, wyznacza spośród nich koordynatora danych. Oprócz tego każde państwo członkowskie\nUE zobowiązane jest wyznaczyć organ właściwy do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów pomiędzy użytkownikami, posiadaczami danych, klientami lub dostawcami usług pośrednictwa danych, zwany dalej „organem do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów”. Z kolei w aspekcie regulacyjnym DA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek unormowania w prawie krajowym niektórych kwestii proceduralnych, a także wymaga ustanowienia\nprzepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"I. Rekomendowane rozwiązanie – nowa ustawa (ustawa o sprawiedliwym dostępie do danych i ich\nwykorzystywaniu)\nPolskie prawo nie przewiduje obecnie rozwiązań, które odpowiadałyby wszystkim mechanizmom regulowanym przez DA, konieczne jest uchwalenie krajowych regulacji, które będą służyć stosowaniu przepisów rozporządzenia.\nRekomendowanym rozwiązaniem jest uchwalenie nowej ustawy, w której zawarte zostaną przepisy prawa krajowego umożliwiające pełne stosowanie DA w Polsce. Przepisy te regulować będą obszary pozostawione przez prawodawcę europejskiego do uregulowania przez państwa członkowskie UE. Nowej ustawie proponuje się nadać tytuł odpowiadający tytułowi DA, czyli „ustawa o sprawiedliwym dostępie do danych i ich wykorzystywaniu”.\nII. Zakres projektowanej regulacji\nIstota rozwiązań przewidzianych w projekcie polega na zbudowaniu odpowiedniego otoczenia instytucjonalnoorganizacyjnego oraz regulacyjnego, które umożliwi pełne stosowanie przepisów DA w Polsce. Proponowane rozwiązania zostały oparte na założeniu, że regulacja na poziomie krajowym dotyczyć będzie wyłącznie przepisów, które zostały przez prawodawcę unijnego wprost przekazane do uregulowania w prawie krajowym lub takich, w których DA zostawiło swobodę regulacyjną państwom członkowskim UE. Takie rozwiązanie wynika z braku w aktualnym systemie prawnym adekwatnego\naktu prawnego, w którym można by dokonać stosownej nowelizacji.\nA. Otoczenie instytucjonalno-organizacyjne\n1) Właściwy organ\nDA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczenia jednego lub więcej właściwych organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie rozporządzenia. Zadania właściwego organu, poza nadzorowaniem stosowania przepisów DA, obejmują:\na) propagowanie wśród użytkowników i podmiotów objętych zakresem DA umiejętności korzystania z danych oraz wiedzy na temat praw i obowiązków wynikających z rozporządzenia,\nb) rozpatrywanie skarg wynikających z naruszeń DA,\nc) prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących stosowania DA,\nd) nakładanie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie przepisów DA,\ne) monitoring rozwoju technologicznego i sytuacji gospodarczej mających wpływ na udostępnianie i wykorzystywanie danych,\nf) współpracę z właściwymi organami innych państw członkowskich UE oraz, w stosownych przypadkach, z Komisją Europejską, zwaną dalej „KE” lub „Komisją”, w celu zapewnienia spójnego i skutecznego stosowania rozporządzenia,\ng) współpracę z innymi właściwymi organami odpowiedzialnymi za wdrażanie unijnych lub krajowych aktów prawnych, w tym krajowymi organami ochrony danych osobowych odpowiedzialnych za monitorowanie stosowania RODO,\nh) zapewnienie wycofania opłat z tytułu zmiany dostawcy usług przetwarzania danych,\ni) analizę wniosków o dostęp organów administracji publicznej do danych prywatnych,\nj) zbieranie informacji od posiadaczy danych o odmownie, ograniczeniu, wstrzymaniu się lub zawieszeniu dzielenia się danymi z użytkownikami i osobami trzecimi,\nk) pośredniczenie w przekazywaniu wniosków dostawców usług przetwarzania danych o wydanie opinii w sprawie orzeczeń lub wyroku sądu lub trybunału państwa trzeciego lub decyzji organu administracyjnego państwa trzeciego nakazujących przekazanie przechowywanych na terenie Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE” lub „Unią”, danych nieosobowych objętych zakresem stosowania rozporządzenia lub udzielenie dostępu do tych danych.\nPonadto przedstawiciele właściwego organu współpracować będą z Europejską Radą ds. Innowacji w zakresie Danych, zwaną dalej „EDIB”. DA powierza jej szereg funkcji. W związku z tym, EDIB przede wszystkim będzie odpowiadać za zagwarantowanie spójnego stosowania DA w państwach członkowskich UE (stworzenie spójnej praktyki właściwych organów). Będzie też doradzać Komisji przy tworzeniu aktów wykonawczych i delegowanych wydawanych na podstawie DA dotyczących normalizacji i interoperacyjności. W projektowanych przepisach wyznaczony zostanie jeden właściwy organ. Funkcję tę pełnić będzie Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Prezesem UKE”.\n2) Koordynator danych\nW przypadku gdy państwo członkowskie UE wyznaczy więcej niż jeden właściwy organ, wyznacza spośród nich koordynatora danych, który ułatwia współpracę między właściwymi organami i pomaga podmiotom objętym zakresem DA we wszystkich sprawach związanych z jego stosowaniem i egzekwowaniem. Koordynator danych działa jako pojedynczy punkt kontaktu w sprawach związanych ze stosowaniem rozporządzenia. Ponadto:\na) publikuje w internecie wnioski o udostępnienie danych podmiotów prywatnych składane przez organy sektora publicznego,\nb) promuje dobrowolne umowy o dzieleniu się danymi między organami sektora publicznego a posiadaczami danych,\nc) co roku informuje KE o przypadkach, kiedy posiadacz danych ograniczył lub wstrzymał dostęp do danych z urządzeń skomunikowanych, kiedy przetwarzanie takich danych mogło zagrozić wymogom bezpieczeństwu urządzenia lub mieć poważny negatywny wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo lub ochronę osób fizycznych lub kiedy mimo zastosowania uzgodnionych środków chroniących poufność danych, ujawnienie danych objętych tajemnicą handlową\nz dużym prawdopodobieństwem poskutkuje poważną szkodą ekonomiczną.\nW przypadku wyznaczenia jednego właściwego organu DA przewiduje, że zadania koordynatora danych będzie realizował ten organ. W związku z tym zadania koordynatora danych realizować będzie Prezes UKE jako właściwy organ.\n3) Organ do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów \nDA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczenia organu do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów. Do zadań tego organu należy certyfikowanie i zgłaszanie do KE organów rozstrzygania sporów pomiędzy użytkownikami, posiadaczami danych, klientami lub dostawcami usług pośrednictwa danych. Funkcję te pełnić będzie Prezes UKE.\nB. Otoczenie regulacyjne\nOprócz konieczności stworzenia odpowiedniego otoczenia instytucjonalno-organizacyjnego, dla celów stosowania DA, państwa członkowskie UE zobowiązane są również zapewnić możliwość realizacji w prawie krajowym przepisów proceduralnych przewidzianych w rozporządzeniu oraz ustanowić regulacje dotyczące kar za naruszenie jego przepisów.\nW projektowanej ustawie zawarte zostaną w związku z tym niezbędne przepisy regulujące wskazane obszary. Kształt przepisów proceduralnych jest ściśle powiązany z rozwiązaniami instytucjonalnymi. Z kolei w przypadku regulacji dotyczących administracyjnych kar pieniężnych projektowane przepisy opierają się na rozwiązaniach podobnych do tych przewidzianych w już obowiązujących przepisach, np. w ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820), czy ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Gramatyka Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Niezrealizowany","value":"Niezrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC114
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
1. Cel projektu ustawy
Celem projektu jest przyjęcie przepisów krajowych służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt w sprawie danych), zwanego dalej „DA” lub „rozporządzeniem”.
2. Podstawowe informacje dotyczące DA – potrzeba rozwiązań krajowych
DA tworzy europejski system zarządzania danymi. DA wprowadza horyzontalne ramy wymiany danych między przedsiębiorstwami, między przedsiębiorstwami a konsumentami oraz między przedsiębiorstwami a administracją publiczną. Ułatwia również zmianę dostawców usług przetwarzania danych (chmury) i wprowadza standardy interoperacyjności.
Choć DA będzie stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, zwanych dalej „państwami członkowskimi UE”, od dnia 12 września 2025 r., to poziom ujednolicenia regulacji nie jest pełny. W pewnym zakresie konieczne jest przyjęcie dodatkowych przepisów krajowych służących stosowaniu rozporządzenia. Prawodawca unijny pozostawił państwom członkowskim UE pewną swobodę w zakresie ukształtowania otoczenia instytucjonalnoorganizacyjnego oraz regulacyjnego dla potrzeb stosowania przepisów DA.
W aspekcie instytucjonalno-organizacyjnym każde państwo członkowskie UE zobowiązane jest powołać lub wyznaczyć podmioty odpowiedzialne za realizację przepisów DA, tj. wyznaczyć jeden lub więcej właściwych organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie rozporządzenia. W przypadku gdy państwo członkowskie UE wyznaczy więcej niż jeden właściwy organ, wyznacza spośród nich koordynatora danych. Oprócz tego każde państwo członkowskie
UE zobowiązane jest wyznaczyć organ właściwy do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów pomiędzy użytkownikami, posiadaczami danych, klientami lub dostawcami usług pośrednictwa danych, zwany dalej „organem do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów”. Z kolei w aspekcie regulacyjnym DA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek unormowania w prawie krajowym niektórych kwestii proceduralnych, a także wymaga ustanowienia
przepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
I. Rekomendowane rozwiązanie – nowa ustawa (ustawa o sprawiedliwym dostępie do danych i ich
wykorzystywaniu)
Polskie prawo nie przewiduje obecnie rozwiązań, które odpowiadałyby wszystkim mechanizmom regulowanym przez DA, konieczne jest uchwalenie krajowych regulacji, które będą służyć stosowaniu przepisów rozporządzenia.
Rekomendowanym rozwiązaniem jest uchwalenie nowej ustawy, w której zawarte zostaną przepisy prawa krajowego umożliwiające pełne stosowanie DA w Polsce. Przepisy te regulować będą obszary pozostawione przez prawodawcę europejskiego do uregulowania przez państwa członkowskie UE. Nowej ustawie proponuje się nadać tytuł odpowiadający tytułowi DA, czyli „ustawa o sprawiedliwym dostępie do danych i ich wykorzystywaniu”.
II. Zakres projektowanej regulacji
Istota rozwiązań przewidzianych w projekcie polega na zbudowaniu odpowiedniego otoczenia instytucjonalnoorganizacyjnego oraz regulacyjnego, które umożliwi pełne stosowanie przepisów DA w Polsce. Proponowane rozwiązania zostały oparte na założeniu, że regulacja na poziomie krajowym dotyczyć będzie wyłącznie przepisów, które zostały przez prawodawcę unijnego wprost przekazane do uregulowania w prawie krajowym lub takich, w których DA zostawiło swobodę regulacyjną państwom członkowskim UE. Takie rozwiązanie wynika z braku w aktualnym systemie prawnym adekwatnego
aktu prawnego, w którym można by dokonać stosownej nowelizacji.
A. Otoczenie instytucjonalno-organizacyjne
1) Właściwy organ
DA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczenia jednego lub więcej właściwych organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie rozporządzenia. Zadania właściwego organu, poza nadzorowaniem stosowania przepisów DA, obejmują:
a) propagowanie wśród użytkowników i podmiotów objętych zakresem DA umiejętności korzystania z danych oraz wiedzy na temat praw i obowiązków wynikających z rozporządzenia,
b) rozpatrywanie skarg wynikających z naruszeń DA,
c) prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących stosowania DA,
d) nakładanie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie przepisów DA,
e) monitoring rozwoju technologicznego i sytuacji gospodarczej mających wpływ na udostępnianie i wykorzystywanie danych,
f) współpracę z właściwymi organami innych państw członkowskich UE oraz, w stosownych przypadkach, z Komisją Europejską, zwaną dalej „KE” lub „Komisją”, w celu zapewnienia spójnego i skutecznego stosowania rozporządzenia,
g) współpracę z innymi właściwymi organami odpowiedzialnymi za wdrażanie unijnych lub krajowych aktów prawnych, w tym krajowymi organami ochrony danych osobowych odpowiedzialnych za monitorowanie stosowania RODO,
h) zapewnienie wycofania opłat z tytułu zmiany dostawcy usług przetwarzania danych,
i) analizę wniosków o dostęp organów administracji publicznej do danych prywatnych,
j) zbieranie informacji od posiadaczy danych o odmownie, ograniczeniu, wstrzymaniu się lub zawieszeniu dzielenia się danymi z użytkownikami i osobami trzecimi,
k) pośredniczenie w przekazywaniu wniosków dostawców usług przetwarzania danych o wydanie opinii w sprawie orzeczeń lub wyroku sądu lub trybunału państwa trzeciego lub decyzji organu administracyjnego państwa trzeciego nakazujących przekazanie przechowywanych na terenie Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE” lub „Unią”, danych nieosobowych objętych zakresem stosowania rozporządzenia lub udzielenie dostępu do tych danych.
Ponadto przedstawiciele właściwego organu współpracować będą z Europejską Radą ds. Innowacji w zakresie Danych, zwaną dalej „EDIB”. DA powierza jej szereg funkcji. W związku z tym, EDIB przede wszystkim będzie odpowiadać za zagwarantowanie spójnego stosowania DA w państwach członkowskich UE (stworzenie spójnej praktyki właściwych organów). Będzie też doradzać Komisji przy tworzeniu aktów wykonawczych i delegowanych wydawanych na podstawie DA dotyczących normalizacji i interoperacyjności. W projektowanych przepisach wyznaczony zostanie jeden właściwy organ. Funkcję tę pełnić będzie Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Prezesem UKE”.
2) Koordynator danych
W przypadku gdy państwo członkowskie UE wyznaczy więcej niż jeden właściwy organ, wyznacza spośród nich koordynatora danych, który ułatwia współpracę między właściwymi organami i pomaga podmiotom objętym zakresem DA we wszystkich sprawach związanych z jego stosowaniem i egzekwowaniem. Koordynator danych działa jako pojedynczy punkt kontaktu w sprawach związanych ze stosowaniem rozporządzenia. Ponadto:
a) publikuje w internecie wnioski o udostępnienie danych podmiotów prywatnych składane przez organy sektora publicznego,
b) promuje dobrowolne umowy o dzieleniu się danymi między organami sektora publicznego a posiadaczami danych,
c) co roku informuje KE o przypadkach, kiedy posiadacz danych ograniczył lub wstrzymał dostęp do danych z urządzeń skomunikowanych, kiedy przetwarzanie takich danych mogło zagrozić wymogom bezpieczeństwu urządzenia lub mieć poważny negatywny wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo lub ochronę osób fizycznych lub kiedy mimo zastosowania uzgodnionych środków chroniących poufność danych, ujawnienie danych objętych tajemnicą handlową
z dużym prawdopodobieństwem poskutkuje poważną szkodą ekonomiczną.
W przypadku wyznaczenia jednego właściwego organu DA przewiduje, że zadania koordynatora danych będzie realizował ten organ. W związku z tym zadania koordynatora danych realizować będzie Prezes UKE jako właściwy organ.
3) Organ do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów
DA nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczenia organu do spraw certyfikacji organów rozstrzygania sporów. Do zadań tego organu należy certyfikowanie i zgłaszanie do KE organów rozstrzygania sporów pomiędzy użytkownikami, posiadaczami danych, klientami lub dostawcami usług pośrednictwa danych. Funkcję te pełnić będzie Prezes UKE.
B. Otoczenie regulacyjne
Oprócz konieczności stworzenia odpowiedniego otoczenia instytucjonalno-organizacyjnego, dla celów stosowania DA, państwa członkowskie UE zobowiązane są również zapewnić możliwość realizacji w prawie krajowym przepisów proceduralnych przewidzianych w rozporządzeniu oraz ustanowić regulacje dotyczące kar za naruszenie jego przepisów.
W projektowanej ustawie zawarte zostaną w związku z tym niezbędne przepisy regulujące wskazane obszary. Kształt przepisów proceduralnych jest ściśle powiązany z rozwiązaniami instytucjonalnymi. Z kolei w przypadku regulacji dotyczących administracyjnych kar pieniężnych projektowane przepisy opierają się na rozwiązaniach podobnych do tych przewidzianych w już obowiązujących przepisach, np. w ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820), czy ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Michał Gramatyka Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2025 r.