W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o symbolach państwowych Rzeczypospolitej Polskiej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD219","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Ustawa z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1509) posiada załączniki graficzne, które nie przystają do dzisiejszych możliwości technicznych – brak jest określonych w obecnych zestandaryzowanych systemach graficznych barw narodowych, zdefiniowanej ustawowo wersji cyfrowej godła oraz wizerunku orła Rzeczypospolitej Polskiej. W praktyce oznacza to, że ochrona symboli państwowych nie jest możliwa: większość używanych flag i godeł nie odpowiada wymogom obecnej ustawy.\nKontrola używania symboli państwowych przez organy administracji publicznej przeprowadzona w 2005 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli wykazała szereg problemów ze stosowaniem obecnie ww. ustawy, wskazując na konieczność niezbędnych zmian prawnych. Podobne wnioski można wysnuć z orzecznictwa dotyczącego ochrony symboli państwowych, w tym kwestii ich artystycznego przetworzenia. Zarówno pod względem wyglądu symboli państwowych, jak i ich ochrony oraz używania, obecne przepisy są niewystarczające i budzące wiele niejasności (nawet na poziomie nazewnictwa, stąd konieczność zmian w wielu ustawach, które w różny sposób opisują symbole państwowe).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowana ustawa wprowadzi cyfrowe załączniki graficzne (wzorzec barw w obowiązujących standardach graficznych, tj. CMYK, Pantone ®, Pantone ® textil, RGB, NCS, RAL, HKS, web color; wersje w plikach SVG, EPS, CDR, AI, PDF, JPEG, PNG) i muzyczne do projektu (partytury), zwiększy ochronę symboli państwowych, jednocześnie wprowadzając możliwość ich szerszego wykorzystania; uporządkuje nazewnictwo (przez m.in. wprowadzenie pojęcia herbu państwowego Rzeczypospolitej Polskiej) i hierarchię symboli – również pod kątem poprawności heraldycznej, a także przywróci Chorągiew Rzeczypospolitej.\nRezultatem będzie ujednolicenie w perspektywie lat 2021-2023 r. i kolejnych stosowanego w państwie przez administrację publiczną - w swojej identyfikacji wizualnej, wizerunku polskich symboli państwowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Sellin Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD219
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Ustawa z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1509) posiada załączniki graficzne, które nie przystają do dzisiejszych możliwości technicznych – brak jest określonych w obecnych zestandaryzowanych systemach graficznych barw narodowych, zdefiniowanej ustawowo wersji cyfrowej godła oraz wizerunku orła Rzeczypospolitej Polskiej. W praktyce oznacza to, że ochrona symboli państwowych nie jest możliwa: większość używanych flag i godeł nie odpowiada wymogom obecnej ustawy.
Kontrola używania symboli państwowych przez organy administracji publicznej przeprowadzona w 2005 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli wykazała szereg problemów ze stosowaniem obecnie ww. ustawy, wskazując na konieczność niezbędnych zmian prawnych. Podobne wnioski można wysnuć z orzecznictwa dotyczącego ochrony symboli państwowych, w tym kwestii ich artystycznego przetworzenia. Zarówno pod względem wyglądu symboli państwowych, jak i ich ochrony oraz używania, obecne przepisy są niewystarczające i budzące wiele niejasności (nawet na poziomie nazewnictwa, stąd konieczność zmian w wielu ustawach, które w różny sposób opisują symbole państwowe).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowana ustawa wprowadzi cyfrowe załączniki graficzne (wzorzec barw w obowiązujących standardach graficznych, tj. CMYK, Pantone ®, Pantone ® textil, RGB, NCS, RAL, HKS, web color; wersje w plikach SVG, EPS, CDR, AI, PDF, JPEG, PNG) i muzyczne do projektu (partytury), zwiększy ochronę symboli państwowych, jednocześnie wprowadzając możliwość ich szerszego wykorzystania; uporządkuje nazewnictwo (przez m.in. wprowadzenie pojęcia herbu państwowego Rzeczypospolitej Polskiej) i hierarchię symboli – również pod kątem poprawności heraldycznej, a także przywróci Chorągiew Rzeczypospolitej.
Rezultatem będzie ujednolicenie w perspektywie lat 2021-2023 r. i kolejnych stosowanego w państwie przez administrację publiczną - w swojej identyfikacji wizualnej, wizerunku polskich symboli państwowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiDN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Sellin Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiDN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: