W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC102","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa wykonuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm.) w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz zapewnia jednolite funkcjonowanie systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt jako istotnego ogniwa zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Pozostałe przepisy tego rozporządzenia zostaną wykonane odrębnym aktem prawnym.\nKonsekwencją wdrożenia ww. przepisów będzie m.in. kontynuowanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) zadań związanych z identyfikacją i rejestracją bydła, owiec, kóz oraz świń, przejęcie prowadzenia centralnej bazy danych koniowatych oraz rozpoczęcie prowadzenia baz danych zwierząt pozostałych gatunków (tj.: jeleniowatych, wielbłądowatych) oraz zakładów drobiu, których identyfikacja i rejestracja jest wymagana przepisami rozporządzenia 2016/429.\nProjektowane przepisy mają umożliwić dostosowanie systemu informatycznego ARiMR do nowych zadań, w tym zapewnienia efektywnej interoperacyjności, integracji i kompatybilność elementów centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt z systemami Inspekcji Weterynaryjnej, systemami, o których mowa w art. 108 ust. 4 lit. d rozporządzenia 2016/429 (np.: system TRACES) oraz z innymi systemami informatycznymi związanymi z ochroną zdrowia zwierząt.\nUpoważnienie do wydawania dokumentów identyfikacyjnych koniowatych poszczególnych ras pozostanie natomiast w kompetencjach związków hodowców koni uznanych do prowadzenia odpowiednich ksiąg hodowlanych, które to będą przekazywały dane bezpośrednio do centralnej bazy danych koniowatych prowadzonej przez ARiMR.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rekomendowanym rozwiązaniem jest uchylenie w całości ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 2001 oraz z 2021 r. poz. 36) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi w celu dostosowania krajowych przepisów do rozwiązań przyjętych przepisami rozporządzenia 2016/429 oraz wydanych na jego podstawie aktów wykonawczych i delegowanych.\nPrawidłowe wykonywanie przepisów tego rozporządzenia może zostać osiągnięte wyłącznie przez wejście w życie nowej ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt wraz z nowymi rozporządzeniami wykonawczymi.\nProjekt ustawy wykonuje rozporządzenie 2016/429 oraz wprowadza przepisy regulujące:\n1) rejestrację siedzib stad posiadaczy zwierząt,\n2) rejestrację podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną,\n3) sposób identyfikacji zwierząt,\n4) rejestrację zgłoszeń dotyczących zdarzeń zwierząt do jednej centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, zawierającej kompleksowe informacje nt. bydła, owiec, kóz, świń, koniowatych, jeleniowatych, wielbłądowatych oraz drobiu,\n5) zasady wydawania paszportu bydła przeznaczonego do przemieszczania pomiędzy państwami członkowskimi i unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego dla zwierzęcia koniowatego,\n6) zasady dokonywania zgłoszeń zdarzeń dotyczących zwierząt do jednej centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.\nZgłaszanie zdarzeń dotyczących zwierząt wyłącznie w formie elektronicznej jest kolejnym krokiem zmierzającym do ograniczenia stosowania papierowej dokumentacji przy prowadzeniu działalności rolniczej.\nNależy zauważyć, że w dniu 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. poz. 2505), które umożliwia odstąpienie od obowiązku prowadzenia księgi rejestracji w formie papierowej przez tych posiadaczy bydła, świń, owiec lub kóz, którzy uzyskali dostęp do systemu informatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa obsługującego rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i za jego pośrednictwem (tzw. portal IRZPlus) zgłaszają zdarzenia dotyczące posiadanych przez nich zwierząt. Od dnia 1 stycznia 2019 r. osoby korzystające z portalu IRZPlus nie są już zobligowane do prowadzenia ksiąg rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz w formie papierowej lub w formie elektronicznej, innej niż portal IRZPlus.\nJednocześnie, zaproponowano długi okres vacatio legis (do dnia 31 grudnia 2024 r.), który ma umożliwić zaznajomienie się przez posiadaczy zwierząt, którzy nie korzystają z portalu IRZPlus, z nowym prawem oraz dokonanie odpowiednich działań adaptacyjnych pozwalających na realizację przez tych posiadaczy zwierząt ww. założeń.\nNależy zauważyć, że jeżeli pomimo tak długiego okresu przejściowego posiadacze zwierząt nadal nie będą w stanie samodzielnie dokonywać zgłoszeń, będą mogli skorzystać w tym zakresie z pomocy pracowników Ośrodków Doradztwa Rolniczego lub pracowników ARiMR, tak jak dzieje się to obecnie przy składaniu wniosków o płatności bezpośrednie.\nW związku z powyższym nie istnieje ryzyko wykluczenia cyfrowego mieszkańców wsi realizujących przedmiotowe obowiązki.\nBudowa systemu informatycznego wyniesie: 34 mln złotych (brutto), w tym w 2022 roku: 24 mln złotych (brutto), w 2023 roku: 10 mln złotych (brutto) i zostanie pokryta ze środków ARiMR.\nW projekcie planu finansowego ARiMR na lata 2022 - 2025 w §6140 zaplanowano następujące wydatki majątkowe, w ramach których będą finansowane działania związane z modernizacją systemu teleinformatycznego obsługującego system identyfikacji i rejestracji zwierząt (w tys. zł):\n2022 r. - 120 721\n2023 r. - 193 126\n2024 r. - 143 671\n2025 r. - 187 435","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Lech Kołakowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 czerwca 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC102
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa wykonuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm.) w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz zapewnia jednolite funkcjonowanie systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt jako istotnego ogniwa zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Pozostałe przepisy tego rozporządzenia zostaną wykonane odrębnym aktem prawnym.
Konsekwencją wdrożenia ww. przepisów będzie m.in. kontynuowanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) zadań związanych z identyfikacją i rejestracją bydła, owiec, kóz oraz świń, przejęcie prowadzenia centralnej bazy danych koniowatych oraz rozpoczęcie prowadzenia baz danych zwierząt pozostałych gatunków (tj.: jeleniowatych, wielbłądowatych) oraz zakładów drobiu, których identyfikacja i rejestracja jest wymagana przepisami rozporządzenia 2016/429.
Projektowane przepisy mają umożliwić dostosowanie systemu informatycznego ARiMR do nowych zadań, w tym zapewnienia efektywnej interoperacyjności, integracji i kompatybilność elementów centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt z systemami Inspekcji Weterynaryjnej, systemami, o których mowa w art. 108 ust. 4 lit. d rozporządzenia 2016/429 (np.: system TRACES) oraz z innymi systemami informatycznymi związanymi z ochroną zdrowia zwierząt.
Upoważnienie do wydawania dokumentów identyfikacyjnych koniowatych poszczególnych ras pozostanie natomiast w kompetencjach związków hodowców koni uznanych do prowadzenia odpowiednich ksiąg hodowlanych, które to będą przekazywały dane bezpośrednio do centralnej bazy danych koniowatych prowadzonej przez ARiMR.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rekomendowanym rozwiązaniem jest uchylenie w całości ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 2001 oraz z 2021 r. poz. 36) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi w celu dostosowania krajowych przepisów do rozwiązań przyjętych przepisami rozporządzenia 2016/429 oraz wydanych na jego podstawie aktów wykonawczych i delegowanych.
Prawidłowe wykonywanie przepisów tego rozporządzenia może zostać osiągnięte wyłącznie przez wejście w życie nowej ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt wraz z nowymi rozporządzeniami wykonawczymi.
Projekt ustawy wykonuje rozporządzenie 2016/429 oraz wprowadza przepisy regulujące:
1) rejestrację siedzib stad posiadaczy zwierząt,
2) rejestrację podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną,
3) sposób identyfikacji zwierząt,
4) rejestrację zgłoszeń dotyczących zdarzeń zwierząt do jednej centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, zawierającej kompleksowe informacje nt. bydła, owiec, kóz, świń, koniowatych, jeleniowatych, wielbłądowatych oraz drobiu,
5) zasady wydawania paszportu bydła przeznaczonego do przemieszczania pomiędzy państwami członkowskimi i unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego dla zwierzęcia koniowatego,
6) zasady dokonywania zgłoszeń zdarzeń dotyczących zwierząt do jednej centralnej bazy danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.
Zgłaszanie zdarzeń dotyczących zwierząt wyłącznie w formie elektronicznej jest kolejnym krokiem zmierzającym do ograniczenia stosowania papierowej dokumentacji przy prowadzeniu działalności rolniczej.
Należy zauważyć, że w dniu 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. poz. 2505), które umożliwia odstąpienie od obowiązku prowadzenia księgi rejestracji w formie papierowej przez tych posiadaczy bydła, świń, owiec lub kóz, którzy uzyskali dostęp do systemu informatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa obsługującego rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i za jego pośrednictwem (tzw. portal IRZPlus) zgłaszają zdarzenia dotyczące posiadanych przez nich zwierząt. Od dnia 1 stycznia 2019 r. osoby korzystające z portalu IRZPlus nie są już zobligowane do prowadzenia ksiąg rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz w formie papierowej lub w formie elektronicznej, innej niż portal IRZPlus.
Jednocześnie, zaproponowano długi okres vacatio legis (do dnia 31 grudnia 2024 r.), który ma umożliwić zaznajomienie się przez posiadaczy zwierząt, którzy nie korzystają z portalu IRZPlus, z nowym prawem oraz dokonanie odpowiednich działań adaptacyjnych pozwalających na realizację przez tych posiadaczy zwierząt ww. założeń.
Należy zauważyć, że jeżeli pomimo tak długiego okresu przejściowego posiadacze zwierząt nadal nie będą w stanie samodzielnie dokonywać zgłoszeń, będą mogli skorzystać w tym zakresie z pomocy pracowników Ośrodków Doradztwa Rolniczego lub pracowników ARiMR, tak jak dzieje się to obecnie przy składaniu wniosków o płatności bezpośrednie.
W związku z powyższym nie istnieje ryzyko wykluczenia cyfrowego mieszkańców wsi realizujących przedmiotowe obowiązki.
Budowa systemu informatycznego wyniesie: 34 mln złotych (brutto), w tym w 2022 roku: 24 mln złotych (brutto), w 2023 roku: 10 mln złotych (brutto) i zostanie pokryta ze środków ARiMR.
W projekcie planu finansowego ARiMR na lata 2022 - 2025 w §6140 zaplanowano następujące wydatki majątkowe, w ramach których będą finansowane działania związane z modernizacją systemu teleinformatycznego obsługującego system identyfikacji i rejestracji zwierząt (w tys. zł):
2022 r. - 120 721
2023 r. - 193 126
2024 r. - 143 671
2025 r. - 187 435
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Lech Kołakowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 czerwca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany