W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Systemie Informacji Finansowej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC66","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Głównym celem ww. regulacji jest implementacja do polskiego porządku prawnego art. 1 pkt 19, art. 1 pkt 25 lit b i art. 1 pkt 42 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającej dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz. Urz. UE L nr 156 z 19.06.2018, str. 43), zwanej dalej „dyrektywą 2018/843”, oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1153 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiającej zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania oraz uchylająca decyzję Rady 2000/642/WSiSW (Dz. Urz. UE L nr 186 z 11.07.2019, str. 122), zwanej dalej „dyrektywą 2019/1153”.\nPaństwa członkowskie mają czas na ustanowienie „scentralizowanych automatycznych mechanizmów”, o których mowa w przepisach dyrektywy 2018/843, do 10 września 2020 r. Natomiast implementacja dyrektywy 2019/1153 powinna nastąpić do 1 sierpnia 2021 r.\nZgodnie z ww. przepisami dyrektywy 2018/843 te „scentralizowane automatyczne mechanizmy”, takie jak centralne rejestry lub centralne systemy wyszukiwania danych elektronicznych, mają umożliwić terminową identyfikację dowolnej osoby fizycznej lub prawnej posiadającej lub kontrolującej rachunki płatnicze oraz rachunki bankowe identyfikowane za pomocą IBAN, a także skrytki depozytowe w instytucji kredytowej na terytorium kraju.\nW obecnym stanie prawnym brak jest jednolitego rozwiązania, umożliwiającego szybki i łatwy dostęp do pełnych i wiarygodnych informacji o miejscu przechowywania środków pieniężnych i innych, płynnych aktywów, zwłaszcza takich, które mogą mieć związek z przestępstwem.\nIstniejące rozwiązania, tj.:\n- informacje gromadzone przez organy podatkowe na podstawie art. 82 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.),\n- Centralna Informacja o Rachunkach (CIR), funkcjonująca na podstawie art. 92bb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896, z późn. zm.),\n- informacje gromadzone przez izbę rozliczeniową na podstawie art. 119zp ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.),\numożliwiają jedynie pozyskiwanie informacji o rachunkach bankowych i rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (SKOK). Przy czym w przypadku pierwszego instrumentu są to informacje wyłącznie o rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie RP, a w drugim – wyłącznie o rachunkach osób fizycznych. CIR (funkcjonujący w ramach systemu teleinformatycznego OGNIVO, administrowanego przez KIR S.A.) umożliwia odpytywanie poszczególnych banków i SKOK-ów i nie posiada funkcjonalności dokonywania analiz danych hurtowych pod kątem ich ewentualnego typowania rachunków mogących mieć związek z przestępstwem.\nW ramach systemu OGNIVO funkcjonują jeszcze 2 moduły tzw. komercyjne (tj. moduł zapytań o rachunki bankowe dłużników i moduł do obsługi sądów i prokuratur), umożliwiające organom administracji publicznej uzyskiwanie na wniosek informacji objętych tajemnicą bankową. Jednak z posiadanych informacji wynika, że o ile do CIR podłączonych są obecnie wszystkie banki i SKOK-i, to do modułów komercyjnych już nie wszystkie. \nNależy ponadto podkreślić, że środki pieniężne i inne płynne aktywa mogą być przechowywane również przez inne podmioty, w szczególności instytucje finansowe (np. krajowe instytucje płatnicze czy firmy inwestycyjne), a nie tylko banki czy SKOK-i.\nW związku z tym, powyższe instytucje zmuszone są do odpowiadania na wielokrotne pytania organów administracji publicznej zadawane w celu pozyskania pełnej informacji. Dla obu stron są to działania czasochłonne i kosztowne, a także nie gwarantujące mimo wszystko kompletności pozyskiwanych w ten sposób informacji.\nUchwalenie ustawy o Systemie Informacji Finansowej dałoby podstawę do realizacji zadania p.t. „Utworzenie rejestru zwiększającego bezpieczeństwo funkcjonowania rynku finansowego w zakresie informacji o rachunkach bankowych, umowach ubezpieczeń z elementami inwestycyjnymi, a także innych produktach służących gromadzeniu, przechowywaniu lub inwestowaniu środków finansowych oraz zapewnienie dostępu do niego organom ścigania i innym właściwym podmiotom”, przypisanego do celu szczegółowego nr 1 – „Wzmocnienie przeciwdziałania przestępczości gospodarczej” wskazanego w „Programie przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”. Program ten został przyjęty Uchwałą nr 181 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r.\nPonadto projektowaną ustawą wprowadza się zmiany do ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, państw trzecich, agencjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 158) (dalej: „WymInfUEU”), mające na celu uzupełnienie implementacji dyrektywy 2019/1153.\nPlanowane zmiany WymInfUEU mają na celu:\n- rozszerzenie zakresu stosowania ww. ustawy, poprzez umożliwienie wymiany na jej podstawie informacji finansowych i analiz finansowych otrzymanych od GIIF;\n- umożliwienie wymiany informacji przez podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 WymInfUEU (Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Biuro Nadzoru Wewnętrznego, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Służba Ochrony Państwa), z wyznaczonymi właściwymi organami (zdefiniowanymi w dodawanym art. 3 pkt 11 WymInfUEU), dla celów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;\n- wprowadzenie definicji wyznaczonego właściwego organu;\n- wprowadzenie przepisów, dzięki którym punkt kontaktowy będący wydzieloną komórką organizacyjną Komendy Głównej Policji, uzyska możliwość bezpośredniego dostępu do SInF;\n- prowadzenia odpowiednich rejestrów wniosków o informacje, określających dane jakie muszą być rejestrowane w związku z udostępnianiem informacji i analiz finansowych uzyskanych od jednostki analityki finansowej, jak również w związku z wymianą informacji z Europolem.\nProjektowaną ustawą wprowadza się także do ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132, z późn. zm.) (dalej „pppft”) szereg zmian mających na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2019/1153.\nPlanowane zmiany ustawy o pppft mają na celu:\n- wprowadzenie definicji analizy finansowej, analizy operacyjnej oraz analizy strategicznej;\n- wprowadzenie definicji skrytki sejfowej mającej zastosowanie do przedsiębiorców zajmujących się udostępnianiem skrytek sejfowych na rynku pozabankowym;\n- wprowadzenie uzasadnienia przyczyn odmowy udzielenia przez GIIF informacji na wniosek złożony przez uprawniony organ;\n- zagwarantowanie prawidłowego i skutecznego kanału wymiany informacji pomiędzy GIIF, a organami ścigania;\n- zagwarantowanie wymiany pomiędzy GIIF a zagranicznymi jednostkami analityki finansowej, informacji dotyczących terroryzmu lub związanej z nim przestępczości zorganizowanej, który to zakres wykracza poza główny zakres działalności jednostek analityki finansowej (przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu);\n- wprowadzenie rejestrów wniosków o informacje, które będą określać dane, jakie będą rejestrowane w związku z udostępnianiem informacji i analiz finansowych przez jednostki analityki finansowej, jak również w związku z wymianą informacji z Europolem.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem projektowanego aktu prawnego jest utworzenie Systemu Informacji Finansowej (SInF) służącego gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu informacji o otwartych i zamkniętych rachunkach (zdefiniowanych w tym projekcie szeroko, obejmujących rachunki bankowe, rachunki w SKOK, rachunki płatnicze w innych podmiotach, rachunki papierów wartościowych, rachunki zbiorcze wraz z rachunkami pieniężnymi służącymi do ich obsługi), jak również o umowach o udostępnieniu skrytek sejfowych.\nInformacje z SInF będą wykorzystywane na potrzeby realizacji zadań ustawowych sądów, prokuratury, właściwych służb – Policji, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej.\nProponowane ww. regulacji rozwiązania m.in.:\n- zmniejszą koszty funkcjonowania oraz obciążenia biurokratyczne organów administracji publicznej oraz instytucji finansowych i innych podmiotów gospodarczych;\n- usprawnią działanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej i innych organów administracji publicznej uprawnionych do uzyskiwania informacji z SInF;\n- zwiększą kontrolę nad realizowanymi działaniami służb w zakresie pozyskiwania informacji o rachunkach;\n- ułatwią lokalizowanie składników majątkowych w związku z postępowaniami prowadzonymi przez enumeratywnie określone podmioty (służby, sądy i innego rodzaju organy publiczne) przy zachowaniu aktualnie obowiązujących przepisów określających procedurę takiego dostępu;\n- umożliwią prowadzenie analizy proaktywnej, polegającej na analizie danych hurtowych gromadzonych w rejestrze w celu typowania tych rachunków, które mogą być wykorzystywane do działalności przestępczej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu, Generalny Inspektor Informacji Finansowej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 listopada 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC66
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Głównym celem ww. regulacji jest implementacja do polskiego porządku prawnego art. 1 pkt 19, art. 1 pkt 25 lit b i art. 1 pkt 42 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającej dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz. Urz. UE L nr 156 z 19.06.2018, str. 43), zwanej dalej „dyrektywą 2018/843”, oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1153 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiającej zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania oraz uchylająca decyzję Rady 2000/642/WSiSW (Dz. Urz. UE L nr 186 z 11.07.2019, str. 122), zwanej dalej „dyrektywą 2019/1153”.
Państwa członkowskie mają czas na ustanowienie „scentralizowanych automatycznych mechanizmów”, o których mowa w przepisach dyrektywy 2018/843, do 10 września 2020 r. Natomiast implementacja dyrektywy 2019/1153 powinna nastąpić do 1 sierpnia 2021 r.
Zgodnie z ww. przepisami dyrektywy 2018/843 te „scentralizowane automatyczne mechanizmy”, takie jak centralne rejestry lub centralne systemy wyszukiwania danych elektronicznych, mają umożliwić terminową identyfikację dowolnej osoby fizycznej lub prawnej posiadającej lub kontrolującej rachunki płatnicze oraz rachunki bankowe identyfikowane za pomocą IBAN, a także skrytki depozytowe w instytucji kredytowej na terytorium kraju.
W obecnym stanie prawnym brak jest jednolitego rozwiązania, umożliwiającego szybki i łatwy dostęp do pełnych i wiarygodnych informacji o miejscu przechowywania środków pieniężnych i innych, płynnych aktywów, zwłaszcza takich, które mogą mieć związek z przestępstwem.
Istniejące rozwiązania, tj.:
- informacje gromadzone przez organy podatkowe na podstawie art. 82 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.),
- Centralna Informacja o Rachunkach (CIR), funkcjonująca na podstawie art. 92bb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896, z późn. zm.),
- informacje gromadzone przez izbę rozliczeniową na podstawie art. 119zp ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.),
umożliwiają jedynie pozyskiwanie informacji o rachunkach bankowych i rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (SKOK). Przy czym w przypadku pierwszego instrumentu są to informacje wyłącznie o rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie RP, a w drugim – wyłącznie o rachunkach osób fizycznych. CIR (funkcjonujący w ramach systemu teleinformatycznego OGNIVO, administrowanego przez KIR S.A.) umożliwia odpytywanie poszczególnych banków i SKOK-ów i nie posiada funkcjonalności dokonywania analiz danych hurtowych pod kątem ich ewentualnego typowania rachunków mogących mieć związek z przestępstwem.
W ramach systemu OGNIVO funkcjonują jeszcze 2 moduły tzw. komercyjne (tj. moduł zapytań o rachunki bankowe dłużników i moduł do obsługi sądów i prokuratur), umożliwiające organom administracji publicznej uzyskiwanie na wniosek informacji objętych tajemnicą bankową. Jednak z posiadanych informacji wynika, że o ile do CIR podłączonych są obecnie wszystkie banki i SKOK-i, to do modułów komercyjnych już nie wszystkie.
Należy ponadto podkreślić, że środki pieniężne i inne płynne aktywa mogą być przechowywane również przez inne podmioty, w szczególności instytucje finansowe (np. krajowe instytucje płatnicze czy firmy inwestycyjne), a nie tylko banki czy SKOK-i.
W związku z tym, powyższe instytucje zmuszone są do odpowiadania na wielokrotne pytania organów administracji publicznej zadawane w celu pozyskania pełnej informacji. Dla obu stron są to działania czasochłonne i kosztowne, a także nie gwarantujące mimo wszystko kompletności pozyskiwanych w ten sposób informacji.
Uchwalenie ustawy o Systemie Informacji Finansowej dałoby podstawę do realizacji zadania p.t. „Utworzenie rejestru zwiększającego bezpieczeństwo funkcjonowania rynku finansowego w zakresie informacji o rachunkach bankowych, umowach ubezpieczeń z elementami inwestycyjnymi, a także innych produktach służących gromadzeniu, przechowywaniu lub inwestowaniu środków finansowych oraz zapewnienie dostępu do niego organom ścigania i innym właściwym podmiotom”, przypisanego do celu szczegółowego nr 1 – „Wzmocnienie przeciwdziałania przestępczości gospodarczej” wskazanego w „Programie przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”. Program ten został przyjęty Uchwałą nr 181 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r.
Ponadto projektowaną ustawą wprowadza się zmiany do ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, państw trzecich, agencjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 158) (dalej: „WymInfUEU”), mające na celu uzupełnienie implementacji dyrektywy 2019/1153.
Planowane zmiany WymInfUEU mają na celu:
- rozszerzenie zakresu stosowania ww. ustawy, poprzez umożliwienie wymiany na jej podstawie informacji finansowych i analiz finansowych otrzymanych od GIIF;
- umożliwienie wymiany informacji przez podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 WymInfUEU (Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Biuro Nadzoru Wewnętrznego, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Służba Ochrony Państwa), z wyznaczonymi właściwymi organami (zdefiniowanymi w dodawanym art. 3 pkt 11 WymInfUEU), dla celów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- wprowadzenie definicji wyznaczonego właściwego organu;
- wprowadzenie przepisów, dzięki którym punkt kontaktowy będący wydzieloną komórką organizacyjną Komendy Głównej Policji, uzyska możliwość bezpośredniego dostępu do SInF;
- prowadzenia odpowiednich rejestrów wniosków o informacje, określających dane jakie muszą być rejestrowane w związku z udostępnianiem informacji i analiz finansowych uzyskanych od jednostki analityki finansowej, jak również w związku z wymianą informacji z Europolem.
Projektowaną ustawą wprowadza się także do ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132, z późn. zm.) (dalej „pppft”) szereg zmian mających na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2019/1153.
Planowane zmiany ustawy o pppft mają na celu:
- wprowadzenie definicji analizy finansowej, analizy operacyjnej oraz analizy strategicznej;
- wprowadzenie definicji skrytki sejfowej mającej zastosowanie do przedsiębiorców zajmujących się udostępnianiem skrytek sejfowych na rynku pozabankowym;
- wprowadzenie uzasadnienia przyczyn odmowy udzielenia przez GIIF informacji na wniosek złożony przez uprawniony organ;
- zagwarantowanie prawidłowego i skutecznego kanału wymiany informacji pomiędzy GIIF, a organami ścigania;
- zagwarantowanie wymiany pomiędzy GIIF a zagranicznymi jednostkami analityki finansowej, informacji dotyczących terroryzmu lub związanej z nim przestępczości zorganizowanej, który to zakres wykracza poza główny zakres działalności jednostek analityki finansowej (przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu);
- wprowadzenie rejestrów wniosków o informacje, które będą określać dane, jakie będą rejestrowane w związku z udostępnianiem informacji i analiz finansowych przez jednostki analityki finansowej, jak również w związku z wymianą informacji z Europolem.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem projektowanego aktu prawnego jest utworzenie Systemu Informacji Finansowej (SInF) służącego gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu informacji o otwartych i zamkniętych rachunkach (zdefiniowanych w tym projekcie szeroko, obejmujących rachunki bankowe, rachunki w SKOK, rachunki płatnicze w innych podmiotach, rachunki papierów wartościowych, rachunki zbiorcze wraz z rachunkami pieniężnymi służącymi do ich obsługi), jak również o umowach o udostępnieniu skrytek sejfowych.
Informacje z SInF będą wykorzystywane na potrzeby realizacji zadań ustawowych sądów, prokuratury, właściwych służb – Policji, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej.
Proponowane ww. regulacji rozwiązania m.in.:
- zmniejszą koszty funkcjonowania oraz obciążenia biurokratyczne organów administracji publicznej oraz instytucji finansowych i innych podmiotów gospodarczych;
- usprawnią działanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej i innych organów administracji publicznej uprawnionych do uzyskiwania informacji z SInF;
- zwiększą kontrolę nad realizowanymi działaniami służb w zakresie pozyskiwania informacji o rachunkach;
- ułatwią lokalizowanie składników majątkowych w związku z postępowaniami prowadzonymi przez enumeratywnie określone podmioty (służby, sądy i innego rodzaju organy publiczne) przy zachowaniu aktualnie obowiązujących przepisów określających procedurę takiego dostępu;
- umożliwią prowadzenie analizy proaktywnej, polegającej na analizie danych hurtowych gromadzonych w rejestrze w celu typowania tych rachunków, które mogą być wykorzystywane do działalności przestępczej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu, Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 listopada 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany