W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych oraz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa i bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych dla niektórych terenów zamkniętych

08.04.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych oraz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa i bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych dla niektórych terenów zamkniętych, przedłożony przez Ministra Obrony Narodowej.

Rząd  upraszcza zasady przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji obronnych państwa, w tym inwestycji kluczowych. Radykalnie skróci się w tym zakresie proces inwestycyjno-budowlany. Chodzi także o wprowadzenie możliwości ustanawiania stref ochronnych terenów zamkniętych, na etapie przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji, jak również dla obiektów już istniejących.

Nowe przepisy są związane z sytuacją geopolityczną i potrzebą przyspieszenia procesu inwestycyjnego dotyczącego obronności państwa. Rozwiązania wynikają także ze zwiększania liczebności Sił Zbrojnych RP, pozyskiwania nowego sprzętu wojskowego oraz zapewnienia przemysłowego potencjału obronnego państwa.

Najważniejsze rozwiązania

  • Nowe przepisy przewidują uproszczenie i usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego, jeśli chodzi o przygotowanie oraz realizację strategicznych inwestycji dotyczących obronności państwa.
  • Czas przygotowania i realizacji inwestycji skróci się średnio z 6 do 3 lat.
  • Uproszczenia będą dotyczyły:
    • wymaganej dokumentacji;
    • sposobu, trybu i terminów związanych z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację strategicznej inwestycji;
    • realizacji samej inwestycji.
  • Z rozwiązań będzie mogło korzystać Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Spółki Skarbu Państwa.  
  • Wprowadzona zostaje tzw. inwestycja kluczowa, która będzie realizowana na terenach zamkniętych.
    • Jej realizacja będzie maksymalnie odformalizowana.
    • Rozwiązanie pozwoli na realizację nie tylko infrastruktury wojskowej, ale także inwestycji związanych ze wzmocnieniem przemysłowego potencjału obronnego oraz bezpieczeństwa publicznego.
  • Do inwestycji kluczowych zaliczone zostają przedsięwzięcia budowlane, które wynikają z Narodowego Programu Odstraszania i Obrony – Tarcza Wschód oraz produkcja amunicji.
  • Możliwe będzie ustanawianie – już na etapie przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji – stref ochronnych dla terenów zamkniętych.
    • Chodzi o obszar, wyznaczony poza terenem zamkniętym, na którym ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, obowiązywać będą zakazy i ograniczenia w zagospodarowaniu lub korzystaniu z terenów.
    • Rozwiązanie pozwoli na zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania terenów zamkniętych, na których znajdowałyby się np. strzelnice czy urządzenia wojskowe, takie jak radary.
    • Strefy ochronne dla terenów zamkniętych będzie ustalał wojewoda.
  • Przyjęte przepisy będą dotyczyć m.in. budowy:
    • obiektów na potrzeby systemu kierowania obroną państwa oraz systemu dowodzenia (inwestycje, którym nadano klauzule niejawności: poufne, tajne i ściśle tajne);
    • systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej;
    • obiektów na potrzeby systemów rozpoznania i walki elektronicznej;
    • obiektów logistycznych, w tym przeznaczonych do przechowywania środków bojowych oraz materiałów palnych;
    • infrastruktury lotnisk i portów wojennych;
    • infrastruktury dla nowych związków taktycznych oraz wprowadzanej na wyposażenie armii nowej techniki wojskowej;
    • rozbudowy obiektów szkoleniowych dla sił polskich i wojsk sojuszniczych;
    • infrastruktury ochronnej – schrony i ukrycia;
    • obiektów fortyfikacyjnych, w tym szczególnie w ramach przygotowań do działań obronnych.
  • Rada Ministrów będzie mogła uchwalić Narodowy Program Gotowości Zbrojeniowej Państwa, z określeniem terminu, celów oraz kosztów związanych z jego realizacją.
    • Aby zrealizować program, Minister Obrony Narodowej będzie mógł zawierać porozumienia ze spółkami przemysłowego potencjału obronnego.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}