W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego kluczowych inwestycji infrastrukturalnych

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.07.2025 14:49 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Infrastruktury
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego kluczowych inwestycji infrastrukturalnych 1.0 14.07.2025 14:49 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD262","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"\nProjekt ustawy został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji procesów inwestycyjnych w zakresie budowy kluczowej infrastruktury, mającej bezpośredni wpływ na obronność, bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy Polski.\nZidentyfikowano grupę działań w sektorze transportu, gospodarki morskiej oraz gospodarki wodnej, które charakteryzują się wyjątkowym znaczeniem dla obronności państwa, rozwoju gospodarki kraju czy jego bezpieczeństwa w coraz częściej występujących gwałtownych zjawiskach pogodowych. W związku z powyższym, ich budowa i uruchomienie jest szczególnie ważne dla kraju i wymaga podjęcia działań, które wpłyną na przyspieszenie ich procesu realizacyjnego. \nPrzedmiotowe inwestycje kluczowe nie mogą zatem oczekiwać na wdrożenie wykorzystując standardową ścieżkę przygotowania ich do realizacji. W stosunku do zidentyfikowanych inwestycji kluczowych zaproponowano mechanizmy w ich procedurach administracyjnych, których zadaniem jest maksymalna redukcja czasu niezbędnego na uzyskanie decyzji administracyjnych, bardziej dopasowane rozwiązania prawne w niektórych obszarach związanych \nz przygotowaniem do budowy oraz uzyskanie efektu priorytetowego traktowania w procedurze pozyskania stosownej decyzji administracyjnej. Rozwiązania deregulacyjne zaproponowane w krytycznych dla przebiegu procesu inwestycyjnego punktach udrożnią procedury zmierzające do płynnego uzyskania niezbędnych pozwoleń na ich realizację.\nPrzedłożenie przedmiotowego projektu determinowane jest przede wszystkim sytuacją geopolityczną i tym samym koniecznością przyspieszenia zidentyfikowanych zadań związanych ze zdolnościami obronnymi państwa, bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych oraz wpływających w sposób znaczący na rozwój kraju.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W zakresie wskazanych w projekcie ustawy inwestycji kluczowych, proponowane w projekcie rozwiązania określają w szczególności: \n- skrócenie terminów wydawania decyzji administracyjnych (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, decyzji o pozwolenie na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych),\n- nałożenie obowiązków sprawozdawczych na Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i na Ministra Sprawiedliwości w zakresie prowadzonych postępowań dot. wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,\n- skrócenie terminów postępowań sądowoadministracyjnych,\n- wyłączenie stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418), w tym zastąpienie w określonych przypadkach obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę – procedurą zgłoszenia,\n- nadanie statusu natychmiastowej wykonalności wybranym decyzjom administracyjnym dotyczącym inwestycji kluczowych,\n- przyspieszenie procedur weryfikacji wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej,\n- przyspieszenie procedur działalności wojewódzkiego konserwatora zabytków, w zakresie oględzin przedmiotu odkrytego podczas robót budowlanych,\n- uproszczenie w określonych przypadkach procesu weryfikacji projektu robót geologicznych przez organy administracji geologicznej,\n- skrócenie terminu opiniowania przez właściwe organy pozwolenia ustalającego lokalizację oraz określającego warunki wykorzystania sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich,\n- wyłączenie stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478, z późn. zm.) w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew, opłat z tym związanych oraz wykonywania nasadzeń zastępczych,\n- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między właściwymi zarządcami dróg a Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, \n- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między właściwymi zarządcami dróg a zarządcami infrastruktury kolejowej, \n- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe a inwestorami,\n- ustalenie zasad zawiadamiania o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych,\n- ustalenie zasad nabywania przez inwestorów nieruchomości, w tym ustalania ich wartości,\n- wprowadzenie w odwołaniach i zażaleniach obowiązku wskazywania: zarzutów wobec rozstrzygnięć organu administracji publicznej, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD262
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:

Projekt ustawy został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji procesów inwestycyjnych w zakresie budowy kluczowej infrastruktury, mającej bezpośredni wpływ na obronność, bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy Polski.
Zidentyfikowano grupę działań w sektorze transportu, gospodarki morskiej oraz gospodarki wodnej, które charakteryzują się wyjątkowym znaczeniem dla obronności państwa, rozwoju gospodarki kraju czy jego bezpieczeństwa w coraz częściej występujących gwałtownych zjawiskach pogodowych. W związku z powyższym, ich budowa i uruchomienie jest szczególnie ważne dla kraju i wymaga podjęcia działań, które wpłyną na przyspieszenie ich procesu realizacyjnego.
Przedmiotowe inwestycje kluczowe nie mogą zatem oczekiwać na wdrożenie wykorzystując standardową ścieżkę przygotowania ich do realizacji. W stosunku do zidentyfikowanych inwestycji kluczowych zaproponowano mechanizmy w ich procedurach administracyjnych, których zadaniem jest maksymalna redukcja czasu niezbędnego na uzyskanie decyzji administracyjnych, bardziej dopasowane rozwiązania prawne w niektórych obszarach związanych
z przygotowaniem do budowy oraz uzyskanie efektu priorytetowego traktowania w procedurze pozyskania stosownej decyzji administracyjnej. Rozwiązania deregulacyjne zaproponowane w krytycznych dla przebiegu procesu inwestycyjnego punktach udrożnią procedury zmierzające do płynnego uzyskania niezbędnych pozwoleń na ich realizację.
Przedłożenie przedmiotowego projektu determinowane jest przede wszystkim sytuacją geopolityczną i tym samym koniecznością przyspieszenia zidentyfikowanych zadań związanych ze zdolnościami obronnymi państwa, bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych oraz wpływających w sposób znaczący na rozwój kraju.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W zakresie wskazanych w projekcie ustawy inwestycji kluczowych, proponowane w projekcie rozwiązania określają w szczególności:
- skrócenie terminów wydawania decyzji administracyjnych (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, decyzji o pozwolenie na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych),
- nałożenie obowiązków sprawozdawczych na Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i na Ministra Sprawiedliwości w zakresie prowadzonych postępowań dot. wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- skrócenie terminów postępowań sądowoadministracyjnych,
- wyłączenie stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418), w tym zastąpienie w określonych przypadkach obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę – procedurą zgłoszenia,
- nadanie statusu natychmiastowej wykonalności wybranym decyzjom administracyjnym dotyczącym inwestycji kluczowych,
- przyspieszenie procedur weryfikacji wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej,
- przyspieszenie procedur działalności wojewódzkiego konserwatora zabytków, w zakresie oględzin przedmiotu odkrytego podczas robót budowlanych,
- uproszczenie w określonych przypadkach procesu weryfikacji projektu robót geologicznych przez organy administracji geologicznej,
- skrócenie terminu opiniowania przez właściwe organy pozwolenia ustalającego lokalizację oraz określającego warunki wykorzystania sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich,
- wyłączenie stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478, z późn. zm.) w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew, opłat z tym związanych oraz wykonywania nasadzeń zastępczych,
- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między właściwymi zarządcami dróg a Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe,
- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między właściwymi zarządcami dróg a zarządcami infrastruktury kolejowej,
- ustalenie zasad zawierania określonych porozumień między Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe a inwestorami,
- ustalenie zasad zawiadamiania o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych,
- ustalenie zasad nabywania przez inwestorów nieruchomości, w tym ustalania ich wartości,
- wprowadzenie w odwołaniach i zażaleniach obowiązku wskazywania: zarzutów wobec rozstrzygnięć organu administracji publicznej, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: