W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD310","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025” jest zapewnienie modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa w zakresie wyposażenia technicznego i potencjału ludzkiego.\nPo dwóch dotychczasowych programach modernizacji formacji koniecznym jest dalsze realizowanie inwestycji budowlanych, a także zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie wyposażenia i sprzętu transportowego, uzbrojenia i techniki specjalnej, informatyki i łączności oraz wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy. Kolejnym istotnym obszarem modernizacji będzie wzmocnienie kapitału ludzkiego, głównie w zakresie istotnego zwiększenia motywacyjności, atrakcyjności, bezpieczeństwa służby i pracy oraz podniesienia poziomu wyszkolenia i kwalifikacji funkcjonariuszy i pracowników cywilnych, poprzez podwyższenie uposażeń i wynagrodzeń, jak również zwiększenie nakładów na rozwój szkolenia, w tym szczególnie szkół służb porządku publicznego w zakresie dalszej modernizacji bazy dydaktyczno-szkoleniowej oraz zwiększenia poziomu i efektywności kształcenia.\nProjekt zakłada również zmiany w przepisach pragmatycznych służb Policji oraz niektórych innych ustaw o charakterze dostosowawczym mającym na celu usprawnienie funkcjonowania Policji, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa i porządku publicznego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Mając na względzie cel projektowanych regulacji, projekt zakłada:\n1. wymianę oraz unowocześnienie uzbrojenia, sprzętu specjalistycznego i transportowego, wyposażenia i sprzętu ochrony osobistej funkcjonariuszy oraz rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, realizując przedsięwzięcia pn.: Sprzęt transportowy, Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej, Sprzęt informatyki i łączności, Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy;\n2. budowę nowych oraz poprawę funkcjonalności dotychczas użytkowanych obiektów, realizując przedsięwzięcie pn.: Inwestycje budowlane;\n3. zwiększenie stanu etatowego Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, realizując przedsięwzięcie pn. Wzmocnienie etatowe funkcjonariuszy, które realizowane będzie w Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej.\nPrzewiduje się zwiększenia etatowe funkcjonariuszy w Policji w roku 2022 zwiększenie o 1.700 etatów, w roku 2023 – 1.300 etatów, w roku 2024 – 1.300 etatów oraz w 2025 roku – 1.300 etatów. Tak więc stan etatowy w latach obowiązywania Programu zwiększy się o 5.600 etatów.\nNatomiast w Straży Granicznej w roku 2022 planowane jest zwiększenie o 200 etatów, w roku 2023 – 200 etatów, w roku 2024 – 200 etatów oraz w 2025 roku o 150 etaty. Tak więc stan etatowy w latach obowiązywania Programu zwiększy się o 750 etatów.\nW Państwowej Straży Pożarnej nastąpi zwiększenie stanu etatowego łącznie o 750 etatów, w roku 2022 zwiększenie o 150 etatów, w roku 2023 – 200 etatów, w roku 2024 – 200 etatów oraz w 2025 roku – 200 etatów.\n4. wprowadzenie podwyżek uposażenia dla funkcjonariuszy i wynagrodzeń dla pracowników.\nProponuje się przedsięwzięcie pn. Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie począwszy od 1 stycznia 2022 r. wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa. I tak: w Policji i Straży Granicznej nastąpi wzrost wskaźnika z 3,810 do 4,061, w Państwowej Straży Pożarnej z 3,754 do 4,005 i w Służbie Ochrony Państwa z 4,480 do 4,731.\nZmiana wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącego przeciętne uposażenie, pozwoli przeciwdziałać odpływowi wyszkolonych kadr oraz stworzyć lepsze warunki dla pozyskania do służby najbardziej wartościowych kandydatów, a także zapobiegać niepożądanym zjawiskom w służbie oraz wzmocni skuteczność przeciwdziałania elementom korupcyjnym. Należy uznać, że aktualnie przeciętne uposażenie funkcjonariuszy resortu spraw wewnętrznych i administracji nie jest w pełni adekwatne do specyfiki i charakteru służby pełnionej często z narażeniem życia i zdrowia oraz ponoszonej przez funkcjonariuszy odpowiedzialności.\nNatomiast wdrożenie przedsięwzięcia pn. Podwyższenie wynagrodzeń pracowników umożliwi podwyższenie pracownikom wynagrodzeń od 1 stycznia 2022 r. o 356 zł (wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym). Zamierzenie to przyczyni się do zatrzymania odpływu doświadczonych i wykwalifikowanych kadr. Jednocześnie przedsięwzięcie przyczyni się do realizacji postulatów zgłaszanych przez związki zawodowe w zakresie podjęcia działań zmierzających do poprawy poziomu wynagrodzeń pracowników służb resortu spraw wewnętrznych i administracji. Zwiększenie konkurencyjności dotychczasowych wynagrodzeń pracowników cywilnych ma na celu podniesienie ich dotychczasowej wysokości i poprawę relacji do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.\n5. w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji projektowane zmiany mają na celu:\n- zmianę zakresu funkcjonowania i organizacji Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji (CLKP). Głównym celem planowanych zmian jest skoncentrowanie działalności CLKP na zadaniach wykonywanych na rzecz Policji, w szczególności przygotowywanie opinii i ekspertyz kryminalistycznych na użytek postępowań prowadzonych przez jednostki Policji czy prokuratury, utrzymanie, prowadzenie i rozwój wykrywczych baz danych, a także innych zbiorów i baz, zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym związanych z procesem rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw,\n- usprawnienie funkcjonowania Policji oraz powiązania wymogów dotyczących podnoszenia przez policjanta kwalifikacji zawodowych do podstawy mianowania lub powołania na stanowiska służbowe oraz mianowania na pierwszy stopień w korpusach: podoficerów, aspirantów i młodszych oficerów Policji. Projektowane zmiany mają również usprawnić postępowanie kwalifikacyjne prowadzone w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wąsik Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD310
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025” jest zapewnienie modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa w zakresie wyposażenia technicznego i potencjału ludzkiego.
Po dwóch dotychczasowych programach modernizacji formacji koniecznym jest dalsze realizowanie inwestycji budowlanych, a także zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie wyposażenia i sprzętu transportowego, uzbrojenia i techniki specjalnej, informatyki i łączności oraz wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy. Kolejnym istotnym obszarem modernizacji będzie wzmocnienie kapitału ludzkiego, głównie w zakresie istotnego zwiększenia motywacyjności, atrakcyjności, bezpieczeństwa służby i pracy oraz podniesienia poziomu wyszkolenia i kwalifikacji funkcjonariuszy i pracowników cywilnych, poprzez podwyższenie uposażeń i wynagrodzeń, jak również zwiększenie nakładów na rozwój szkolenia, w tym szczególnie szkół służb porządku publicznego w zakresie dalszej modernizacji bazy dydaktyczno-szkoleniowej oraz zwiększenia poziomu i efektywności kształcenia.
Projekt zakłada również zmiany w przepisach pragmatycznych służb Policji oraz niektórych innych ustaw o charakterze dostosowawczym mającym na celu usprawnienie funkcjonowania Policji, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Mając na względzie cel projektowanych regulacji, projekt zakłada:
1. wymianę oraz unowocześnienie uzbrojenia, sprzętu specjalistycznego i transportowego, wyposażenia i sprzętu ochrony osobistej funkcjonariuszy oraz rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, realizując przedsięwzięcia pn.: Sprzęt transportowy, Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej, Sprzęt informatyki i łączności, Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy;
2. budowę nowych oraz poprawę funkcjonalności dotychczas użytkowanych obiektów, realizując przedsięwzięcie pn.: Inwestycje budowlane;
3. zwiększenie stanu etatowego Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, realizując przedsięwzięcie pn. Wzmocnienie etatowe funkcjonariuszy, które realizowane będzie w Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej.
Przewiduje się zwiększenia etatowe funkcjonariuszy w Policji w roku 2022 zwiększenie o 1.700 etatów, w roku 2023 – 1.300 etatów, w roku 2024 – 1.300 etatów oraz w 2025 roku – 1.300 etatów. Tak więc stan etatowy w latach obowiązywania Programu zwiększy się o 5.600 etatów.
Natomiast w Straży Granicznej w roku 2022 planowane jest zwiększenie o 200 etatów, w roku 2023 – 200 etatów, w roku 2024 – 200 etatów oraz w 2025 roku o 150 etaty. Tak więc stan etatowy w latach obowiązywania Programu zwiększy się o 750 etatów.
W Państwowej Straży Pożarnej nastąpi zwiększenie stanu etatowego łącznie o 750 etatów, w roku 2022 zwiększenie o 150 etatów, w roku 2023 – 200 etatów, w roku 2024 – 200 etatów oraz w 2025 roku – 200 etatów.
4. wprowadzenie podwyżek uposażenia dla funkcjonariuszy i wynagrodzeń dla pracowników.
Proponuje się przedsięwzięcie pn. Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie począwszy od 1 stycznia 2022 r. wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa. I tak: w Policji i Straży Granicznej nastąpi wzrost wskaźnika z 3,810 do 4,061, w Państwowej Straży Pożarnej z 3,754 do 4,005 i w Służbie Ochrony Państwa z 4,480 do 4,731.
Zmiana wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącego przeciętne uposażenie, pozwoli przeciwdziałać odpływowi wyszkolonych kadr oraz stworzyć lepsze warunki dla pozyskania do służby najbardziej wartościowych kandydatów, a także zapobiegać niepożądanym zjawiskom w służbie oraz wzmocni skuteczność przeciwdziałania elementom korupcyjnym. Należy uznać, że aktualnie przeciętne uposażenie funkcjonariuszy resortu spraw wewnętrznych i administracji nie jest w pełni adekwatne do specyfiki i charakteru służby pełnionej często z narażeniem życia i zdrowia oraz ponoszonej przez funkcjonariuszy odpowiedzialności.
Natomiast wdrożenie przedsięwzięcia pn. Podwyższenie wynagrodzeń pracowników umożliwi podwyższenie pracownikom wynagrodzeń od 1 stycznia 2022 r. o 356 zł (wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym). Zamierzenie to przyczyni się do zatrzymania odpływu doświadczonych i wykwalifikowanych kadr. Jednocześnie przedsięwzięcie przyczyni się do realizacji postulatów zgłaszanych przez związki zawodowe w zakresie podjęcia działań zmierzających do poprawy poziomu wynagrodzeń pracowników służb resortu spraw wewnętrznych i administracji. Zwiększenie konkurencyjności dotychczasowych wynagrodzeń pracowników cywilnych ma na celu podniesienie ich dotychczasowej wysokości i poprawę relacji do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
5. w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji projektowane zmiany mają na celu:
- zmianę zakresu funkcjonowania i organizacji Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji (CLKP). Głównym celem planowanych zmian jest skoncentrowanie działalności CLKP na zadaniach wykonywanych na rzecz Policji, w szczególności przygotowywanie opinii i ekspertyz kryminalistycznych na użytek postępowań prowadzonych przez jednostki Policji czy prokuratury, utrzymanie, prowadzenie i rozwój wykrywczych baz danych, a także innych zbiorów i baz, zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym związanych z procesem rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw,
- usprawnienie funkcjonowania Policji oraz powiązania wymogów dotyczących podnoszenia przez policjanta kwalifikacji zawodowych do podstawy mianowania lub powołania na stanowiska służbowe oraz mianowania na pierwszy stopień w korpusach: podoficerów, aspirantów i młodszych oficerów Policji. Projektowane zmiany mają również usprawnić postępowanie kwalifikacyjne prowadzone w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Wąsik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany