W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o wykonaniu Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC96","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa w zakresie swojej regulacji ma służyć stosowaniu Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz. Urz. UE L 147 z 30.04.2021, str. 10) – dalej „Umowa”.\nKonieczność przyjęcia proponowanych w projekcie ustawy regulacji wynika z potrzeby zapewnienia podstaw prawnych do kontynuacji współpracy ze Zjednoczonym Królestwem w zakresie współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych przy podejmowaniu decyzji o przekazaniu obywatela polskiego do Zjednoczonego Królestwa.\nDo czasu wyjścia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej ekstradycja z Polski do Zjednoczonego Królestwa była prowadzona na podstawie europejskiego nakazu aresztowania. Po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo ekstradycja prowadzona jest na podstawie Umowy. Jednocześnie art. 55 ust. 1 Konstytucji RP formułuje ścisłe wymagania, co do warunków dopuszczalności ekstradycji obywatela polskiego. Działanie takie jest możliwe (przy założeniu spełnienia innych warunków) jedynie, gdy możliwość taka wynika z:\n1. ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej lub\n2. ustawy wykonującej akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową.\nPonieważ kwestia wydawania osób w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi UE a Zjednoczonym Królestwem należy obecnie do wyłącznej kompetencji zewnętrznej UE nie jest możliwe uregulowanie tej kwestii w umowie dwustronnej zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonym Królestwem.\nW celu wykonania obowiązku ekstradycji własnych obywateli, o którym mowa w przepisach Umowy, niezbędne jest przyjęcie ustawy, o charakterze czysto technicznym, ograniczonej do odesłania do właściwych postanowień Umowy dotyczących wydawania osób pomiędzy UE a Zjednoczonym Królestwem.\nProjektowana ustawa, jako ustawa wykonująca akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której Polska jest członkiem, ustawa pozwoli na stosowanie tych postanowień przez Polskę z poszanowaniem zakazu wynikającego z art. 55 Konstytucji RP.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowane regulacje umożliwią kontynuację współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych w zakresie podejmowania decyzji o wydaniu obywatela polskiego ściganego na podstawie nakazu aresztowania wydanego w Zjednoczonym Królestwie pomimo ustania członkostwa tego państwa w Unii Europejskiej.\nW wyniku przyjęcia projektowanych regulacji nastąpi formalna zmiana podstaw decyzji o wydaniu obywatela polskiego – tak by zapewnić zgodność z Konstytucją RP - jednakże istota podejmowanych przez polskie organy działań pozostanie niezmieniona.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Warchoł Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 31 stycznia 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC96
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa w zakresie swojej regulacji ma służyć stosowaniu Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz. Urz. UE L 147 z 30.04.2021, str. 10) – dalej „Umowa”.
Konieczność przyjęcia proponowanych w projekcie ustawy regulacji wynika z potrzeby zapewnienia podstaw prawnych do kontynuacji współpracy ze Zjednoczonym Królestwem w zakresie współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych przy podejmowaniu decyzji o przekazaniu obywatela polskiego do Zjednoczonego Królestwa.
Do czasu wyjścia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej ekstradycja z Polski do Zjednoczonego Królestwa była prowadzona na podstawie europejskiego nakazu aresztowania. Po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo ekstradycja prowadzona jest na podstawie Umowy. Jednocześnie art. 55 ust. 1 Konstytucji RP formułuje ścisłe wymagania, co do warunków dopuszczalności ekstradycji obywatela polskiego. Działanie takie jest możliwe (przy założeniu spełnienia innych warunków) jedynie, gdy możliwość taka wynika z:
1. ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej lub
2. ustawy wykonującej akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową.
Ponieważ kwestia wydawania osób w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi UE a Zjednoczonym Królestwem należy obecnie do wyłącznej kompetencji zewnętrznej UE nie jest możliwe uregulowanie tej kwestii w umowie dwustronnej zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonym Królestwem.
W celu wykonania obowiązku ekstradycji własnych obywateli, o którym mowa w przepisach Umowy, niezbędne jest przyjęcie ustawy, o charakterze czysto technicznym, ograniczonej do odesłania do właściwych postanowień Umowy dotyczących wydawania osób pomiędzy UE a Zjednoczonym Królestwem.
Projektowana ustawa, jako ustawa wykonująca akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której Polska jest członkiem, ustawa pozwoli na stosowanie tych postanowień przez Polskę z poszanowaniem zakazu wynikającego z art. 55 Konstytucji RP.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowane regulacje umożliwią kontynuację współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych w zakresie podejmowania decyzji o wydaniu obywatela polskiego ściganego na podstawie nakazu aresztowania wydanego w Zjednoczonym Królestwie pomimo ustania członkostwa tego państwa w Unii Europejskiej.
W wyniku przyjęcia projektowanych regulacji nastąpi formalna zmiana podstaw decyzji o wydaniu obywatela polskiego – tak by zapewnić zgodność z Konstytucją RP - jednakże istota podejmowanych przez polskie organy działań pozostanie niezmieniona.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Warchoł Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 31 stycznia 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany