W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zasadach udzielania przez Skarb Państwa gwarancji za zobowiązania Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD505","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy jest konsekwencją realizacji uchwały nr 44/2022 Rady Ministrów z dnia 1 marca 2022 r. którą przyjęto dokument „Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa” przedłożonego przez Ministra Aktywów Państwowych. \nTransformacja energetyczna jest złożonym procesem obejmującym wiele obszarów gospodarki. Jej celem jest zapewnienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zapewnienie akceptowalnego poziomu kosztów energii dla odbiorców końcowych przy zapewnieniu ciągłości dostaw. Obecnie sektor energetyczny jest największym emitentem CO2, a transformacja energetyczna przyczyni się do zmniejszenie emisyjności krajowej gospodarki. Pozwoli to wypełnić międzynarodowe zobowiązania Polski w zakresie redukcji emisji CO2.\nZ uwagi na uwarunkowania historyczne, w szczególności strukturę miksu energetycznego oraz poleganiu na krajowych źródłach paliw, zachowanie bezpieczeństwa energetycznego w procesie transformacji energetycznej kraju wymaga dostosowania tempa zmian do możliwości krajowej gospodarki. Przede wszystkich dotyczy to dostosowaniu harmonogramu odstawiania poszczególnych jednostek węglowych do harmonogramu przyłączania do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (zwanego dalej KSE) nowych źródeł wytwórczych. \nAktualnie polski system elektroenergetyczny jest jednym z najdynamiczniej zmieniających się wśród państw Unii Europejskiej. Największy przyrost mocy następuje w niestabilnych, zależnych od aktualnych warunków atmosferycznych odnawialnych źródłach energii, w szczególności fotowoltaice. \nSpełnienie kryterium bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego wymaga możliwości pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną w każdej godzinie roku wraz z zachowaniem niezbędnej rezerwy mocy na wypadek wystąpienia zdarzeń losowych tj. awarii pracującej elektrowni.\nStąd też wynika potrzeba posiadania odpowiedniej ilości mocy zainstalowanej w sterowalnych źródłach wytwórczych, które bez względu na warunki atmosferyczne będą w stanie dostarczyć niezbędną do zbilansowania systemu energię, także w godzinach z jednocześnie występująca niską wietrznością i brakiem nasłonecznienia.\nObecnie prowadzone są w Polsce liczne inwestycje w nowe źródła wytwórcze, które przyczynią się do unowocześnienia krajowego miksu energetycznego oraz zmniejszenia jego emisyjności. Jednak ze względu na skalę i złożoność prowadzonych inwestycji ich realizacja będzie rozłożona na najbliższe co najmniej kilkanaście lat i w różnym stopniu obejmie wszystkie dostępne sterowalne technologie tj. atom, gaz czy magazyny energii. \nWraz ze stopniowym przyłączaniem nowych mocy do KSE malała będzie rola energetyki węglowej i możliwe będzie stopniowe odstawianie poszczególnych bloków węglowych, bez ryzyka wystąpienia niewystarczalności mocy w systemie. \nPomimo kluczowego, przy obecnym miksie energetycznym, znaczenia energetyki węglowej dla zachowania bezpieczeństwa energetycznego, posiadanie takich jednostek negatywnie wpływa na postrzeganie ich właścicieli przez zewnętrznych interesariuszy, którzy wywierają rosnącą presję na właścicieli elektrowni węglowych mającą doprowadzić do ich trwałego wyłączania.\nRealizacja takiego scenariusza tj. odstawienia nadmiernej ilości elektrowni węglowych względem przyłączanych nowych mocy wytwórczych do KSE stanowiłoby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.\nWychodząc naprzeciw temu zagrożeniu Rada Ministrów przyjęła program rządowy „Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa”. \nZakłada on transformacje krajowego sektora elektroenergetycznego polegającą na wydzieleniu konwencjonalnych aktywów wytwórczych zasilanych węglem do podmiotu będącego jednoosobową spółką Skarbu Państwa działającego jako Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Energetycznego (zwana dalej „NABE” i „Agencja”).\nUtworzenie NABE będzie procesem dwu etapowym. W pierwszym Skarb Państwa nabędzie od Grup Energetycznych z udziałem Skarbu Państwa ich spółki zależne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w konwencjonalnych elektrowniach węglowych, tj. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. („GiEK”), Tauron Wytwarzanie S.A., Enea Wytwarzanie Sp. z o.o., Enea Elektrownia Połaniec S.A. oraz Energa Elektrownie Ostrołęka S.A. (łącznie: „Spółki”). \nNastępnie Spółki zostaną skonsolidowane w ramach GIEK, co nastąpi poprzez wniesienie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów tych spółek na podwyższenie kapitału zakładowego GIEK, która to spółka będzie po takiej konsolidacji funkcjonować jako NABE.\nCelem powstania NABE jest stworzenie podmiotu, który będzie stanowił narzędzie transformacji, a zarazem będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Rolą Agencji będzie dostosowanie z uwzględnieniem uwarunkowań ekonomicznych harmonogramu odstawień poszczególnych bloków węglowych do potrzeb KSE, tak aby nie nastąpiła sytuacja deficytów mocy. Utworzenie NABE, podmiotu skupiającego całość działalności na energetyce węglowej, pozwoli na elastyczne reagowanie na zmieniającą się sytuację w KSE wynikającą np. ze zmiany harmonogramów oddawania nowych mocy wytwórczych lub zmieniające się uwarunkowania geopolityczne. \nZapewnienie takiej elastyczności nie jest możliwe w obecnej strukturze właścicielskiej elektrowni węglowych, gdy stanowią one jedynie część zintegrowanych, notowanych na giełdzie koncernów energetycznych, koncertujących swoją uwagę i zasoby w rozwojowych segmentach rynku energetycznego tj. odnawialne źródła energii, dystrybucja, ciepłownictwo czy magazynowanie energii. \nNabycie przez Skarb Państwa elektrowni węglowych pozwoli odciążyć ich obecnych właścicieli od śladu węglowego uwalniając ich potencjał inwestycyjny, który będzie mógł być wykorzystany na rozwój inwestycji nisko- i zeroemisyjnych oraz sieci dystrybucyjnych. W ten sposób zabezpieczony zostanie interes gospodarczy państwa w zakresie zwiększenia tempa transformacji energetycznej. Umożliwi to również szybsze dostosowanie krajowej gospodarki do uwarunkowań regulacyjnych Unii Europejskiej oraz realizację przez Polskę celów wynikających z przyjętych zobowiązań międzynarodowych związanych z ograniczaniem emisji CO2, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa energetycznego.\nPrzyjęte w projektowanej ustawie rozwiązania są konieczne dla utworzenia NABE i wynikają ze złożoności prowadzonego procesu, który w obecnym stanie prawnym nie mógłby zostać sfinalizowany lub byłby znacznie wydłużony grożąc wystawieniem nieodwracalnych strat dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.\nObjęcie zobowiązań NABE gwarancją Skarbu Państwa jest konieczne ze względu na strategiczny charakter działalności spółki i brak historii działalność w planowanym kształcie utrudniającej pozyskanie finasowania zewnętrznego. Udzielenie gwarancji pozwoli NABE pozyskać na rynku finansowym środki niezbędne do dalszej działalności.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą rozwiązań ujętych w projekcie ustawy jest wprowadzenie podstawy prawnej dla udzielania przez Skarb Państwa gwarancji za wybrane zobowiązania finansowe NABE, jak również wprowadzenie dodatkowych zmian koniecznych dla realizacji Transformacji, która to realizacja będzie polegać na nabyciu aktywów związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej z węgla od spółek z bezpośrednim lub pośrednim udziałem Skarbu Państwa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Karol Rabenda Podsekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 lipca 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD505
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy jest konsekwencją realizacji uchwały nr 44/2022 Rady Ministrów z dnia 1 marca 2022 r. którą przyjęto dokument „Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa” przedłożonego przez Ministra Aktywów Państwowych.
Transformacja energetyczna jest złożonym procesem obejmującym wiele obszarów gospodarki. Jej celem jest zapewnienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zapewnienie akceptowalnego poziomu kosztów energii dla odbiorców końcowych przy zapewnieniu ciągłości dostaw. Obecnie sektor energetyczny jest największym emitentem CO2, a transformacja energetyczna przyczyni się do zmniejszenie emisyjności krajowej gospodarki. Pozwoli to wypełnić międzynarodowe zobowiązania Polski w zakresie redukcji emisji CO2.
Z uwagi na uwarunkowania historyczne, w szczególności strukturę miksu energetycznego oraz poleganiu na krajowych źródłach paliw, zachowanie bezpieczeństwa energetycznego w procesie transformacji energetycznej kraju wymaga dostosowania tempa zmian do możliwości krajowej gospodarki. Przede wszystkich dotyczy to dostosowaniu harmonogramu odstawiania poszczególnych jednostek węglowych do harmonogramu przyłączania do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (zwanego dalej KSE) nowych źródeł wytwórczych.
Aktualnie polski system elektroenergetyczny jest jednym z najdynamiczniej zmieniających się wśród państw Unii Europejskiej. Największy przyrost mocy następuje w niestabilnych, zależnych od aktualnych warunków atmosferycznych odnawialnych źródłach energii, w szczególności fotowoltaice.
Spełnienie kryterium bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego wymaga możliwości pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną w każdej godzinie roku wraz z zachowaniem niezbędnej rezerwy mocy na wypadek wystąpienia zdarzeń losowych tj. awarii pracującej elektrowni.
Stąd też wynika potrzeba posiadania odpowiedniej ilości mocy zainstalowanej w sterowalnych źródłach wytwórczych, które bez względu na warunki atmosferyczne będą w stanie dostarczyć niezbędną do zbilansowania systemu energię, także w godzinach z jednocześnie występująca niską wietrznością i brakiem nasłonecznienia.
Obecnie prowadzone są w Polsce liczne inwestycje w nowe źródła wytwórcze, które przyczynią się do unowocześnienia krajowego miksu energetycznego oraz zmniejszenia jego emisyjności. Jednak ze względu na skalę i złożoność prowadzonych inwestycji ich realizacja będzie rozłożona na najbliższe co najmniej kilkanaście lat i w różnym stopniu obejmie wszystkie dostępne sterowalne technologie tj. atom, gaz czy magazyny energii.
Wraz ze stopniowym przyłączaniem nowych mocy do KSE malała będzie rola energetyki węglowej i możliwe będzie stopniowe odstawianie poszczególnych bloków węglowych, bez ryzyka wystąpienia niewystarczalności mocy w systemie.
Pomimo kluczowego, przy obecnym miksie energetycznym, znaczenia energetyki węglowej dla zachowania bezpieczeństwa energetycznego, posiadanie takich jednostek negatywnie wpływa na postrzeganie ich właścicieli przez zewnętrznych interesariuszy, którzy wywierają rosnącą presję na właścicieli elektrowni węglowych mającą doprowadzić do ich trwałego wyłączania.
Realizacja takiego scenariusza tj. odstawienia nadmiernej ilości elektrowni węglowych względem przyłączanych nowych mocy wytwórczych do KSE stanowiłoby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Wychodząc naprzeciw temu zagrożeniu Rada Ministrów przyjęła program rządowy „Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa”.
Zakłada on transformacje krajowego sektora elektroenergetycznego polegającą na wydzieleniu konwencjonalnych aktywów wytwórczych zasilanych węglem do podmiotu będącego jednoosobową spółką Skarbu Państwa działającego jako Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Energetycznego (zwana dalej „NABE” i „Agencja”).
Utworzenie NABE będzie procesem dwu etapowym. W pierwszym Skarb Państwa nabędzie od Grup Energetycznych z udziałem Skarbu Państwa ich spółki zależne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w konwencjonalnych elektrowniach węglowych, tj. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. („GiEK”), Tauron Wytwarzanie S.A., Enea Wytwarzanie Sp. z o.o., Enea Elektrownia Połaniec S.A. oraz Energa Elektrownie Ostrołęka S.A. (łącznie: „Spółki”).
Następnie Spółki zostaną skonsolidowane w ramach GIEK, co nastąpi poprzez wniesienie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów tych spółek na podwyższenie kapitału zakładowego GIEK, która to spółka będzie po takiej konsolidacji funkcjonować jako NABE.
Celem powstania NABE jest stworzenie podmiotu, który będzie stanowił narzędzie transformacji, a zarazem będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Rolą Agencji będzie dostosowanie z uwzględnieniem uwarunkowań ekonomicznych harmonogramu odstawień poszczególnych bloków węglowych do potrzeb KSE, tak aby nie nastąpiła sytuacja deficytów mocy. Utworzenie NABE, podmiotu skupiającego całość działalności na energetyce węglowej, pozwoli na elastyczne reagowanie na zmieniającą się sytuację w KSE wynikającą np. ze zmiany harmonogramów oddawania nowych mocy wytwórczych lub zmieniające się uwarunkowania geopolityczne.
Zapewnienie takiej elastyczności nie jest możliwe w obecnej strukturze właścicielskiej elektrowni węglowych, gdy stanowią one jedynie część zintegrowanych, notowanych na giełdzie koncernów energetycznych, koncertujących swoją uwagę i zasoby w rozwojowych segmentach rynku energetycznego tj. odnawialne źródła energii, dystrybucja, ciepłownictwo czy magazynowanie energii.
Nabycie przez Skarb Państwa elektrowni węglowych pozwoli odciążyć ich obecnych właścicieli od śladu węglowego uwalniając ich potencjał inwestycyjny, który będzie mógł być wykorzystany na rozwój inwestycji nisko- i zeroemisyjnych oraz sieci dystrybucyjnych. W ten sposób zabezpieczony zostanie interes gospodarczy państwa w zakresie zwiększenia tempa transformacji energetycznej. Umożliwi to również szybsze dostosowanie krajowej gospodarki do uwarunkowań regulacyjnych Unii Europejskiej oraz realizację przez Polskę celów wynikających z przyjętych zobowiązań międzynarodowych związanych z ograniczaniem emisji CO2, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa energetycznego.
Przyjęte w projektowanej ustawie rozwiązania są konieczne dla utworzenia NABE i wynikają ze złożoności prowadzonego procesu, który w obecnym stanie prawnym nie mógłby zostać sfinalizowany lub byłby znacznie wydłużony grożąc wystawieniem nieodwracalnych strat dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Objęcie zobowiązań NABE gwarancją Skarbu Państwa jest konieczne ze względu na strategiczny charakter działalności spółki i brak historii działalność w planowanym kształcie utrudniającej pozyskanie finasowania zewnętrznego. Udzielenie gwarancji pozwoli NABE pozyskać na rynku finansowym środki niezbędne do dalszej działalności.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą rozwiązań ujętych w projekcie ustawy jest wprowadzenie podstawy prawnej dla udzielania przez Skarb Państwa gwarancji za wybrane zobowiązania finansowe NABE, jak również wprowadzenie dodatkowych zmian koniecznych dla realizacji Transformacji, która to realizacja będzie polegać na nabyciu aktywów związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej z węgla od spółek z bezpośrednim lub pośrednim udziałem Skarbu Państwa.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MAP
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Karol Rabenda Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MAP
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 lipca 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany