W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt oraz zwalczaniu chorób zwierząt

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC115","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Głównym celem projektu ustawy o zdrowiu zwierząt oraz zwalczaniu chorób zwierząt jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2016/429”.\nOd dnia 21 kwietnia 2021 r. zagadnienie szeroko rozumianego zwalczania chorób zwierząt, w tym ich likwidacji i zapobiegania rozprzestrzenianiu się, rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów zajmujących się utrzymywaniem zwierząt i produktami, warunkami przemieszczania i przywozu zwierząt i produktów w zakresie istotnym z punktu widzenia zwalczania chorób zwierząt, jest regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2016/429.\nPowyższe rozporządzenie ma bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym, niemniej jednak wymaga wprowadzenia na poziomie krajowym odpowiednich regulacji, które w szczególności usystematyzują kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli w procesie jego stosowania oraz usprawnią ten proces na poziomie krajowym.\nRozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla kilkadziesiąt dyrektyw i decyzji regulujących uprzednio szeroko pojęte zwalczanie chorób zwierząt ujednolicając ich postanowienia w jednym akcie o charakterze podstawowym oraz w szeregu aktach delegowanych i wykonawczych uzupełniających jego przepisy. Koncepcją nowego Prawa o zdrowiu zwierząt jest przy tym związanie jego postanowieniami wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej w całości, tak aby jego zasady były wdrażane na terytorium UE w co do zasady analogiczny sposób.\nPostanowienia rozporządzenia (UE) 2016/429 odnoszące się do laboratoriów do spraw zdrowia zwierząt oraz krajowych banków antygenów, szczepionek i odczynników diagnostycznych, a także identyfikacji i rejestracji zwierząt są objęte regulacjami odrębnych ustaw, w szczególności ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 306) oraz projektem ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.\nZ uwagi na fakt, że do tej pory postanowienia uchylonych dyrektyw i decyzji zostały zaimplementowane ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421) oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, konieczne jest odpowiednie dostosowanie tego aktu prawnego do nowych rozwiązań unijnych.\nZakres zmian, z uwagi na rozległy charakter, wymaga przy tym uchylenia obowiązującej ustawy i zastąpienia jej nowym aktem prawnym – o charakterze ustawowym.\nPoza zmianami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2016/429 projektowana ustawa, tak jak uprzednio, obejmie swym zakresem postanowienia:\n1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.),\n2) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 328) oraz\n3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.)\noraz będzie aktem transponującym postanowienia:\n1) dyrektywy Rady 96/22/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. dotyczącej zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i β-agonistycznym i uchylającej dyrektywy 81/602/EWG, 88/146/EWG oraz 88/299/EWG (Dz. Urz. WE L 125 z 25.03.1996, str. 3, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 19, str. 64, z późn. zm.) oraz\n2) dyrektywy 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającej decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 31; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 344).\nPrzy czym, przepisy implementujące rozporządzenia: (WE) 999/2001, (WE) nr 2160/2003, (WE) nr 1069/2009 oraz transponujące postanowienia dyrektyw: Rady 96/22/WE i dyrektywy 2003/99/WE nie ulegną zasadniczej zmianie.\nNowa ustawa będzie także stanowić wykonanie w krajowym porządku prawnym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1), które zastąpiło wprowadzone w uchylanej ustawie przepisy rozporządzenia (WE) nr 998/2003 uprzednio regulującego tematykę takiego przemieszczania. Rozporządzenie (UE) nr 576/2013 jest obecnie wprowadzane do krajowego porządku prawnego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw i co do zasady nie uległy zmianie w niniejszym projekcie ustawy.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt oraz zwalczaniu chorób zwierząt wykonuje przepisy rozporządzenia (UE) 2016/429, w szczególności poprzez określenie:\n1) właściwości krajowych organów istotnych dla chorób zwierząt, z punktu widzenia obowiązków i uprawnień wynikających z ww. rozporządzenia,\n2) zasad szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt – w zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń,\n3) sankcji za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429.\nOsiągnięcie planowanego celu jest możliwe wyłącznie w drodze interwencji w postaci działań legislacyjnych.\nProjekt ustawy zawiera także regulacje w zakresie: ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, przemieszczania w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących podróżnym, monitorowania chorób odzwierzęcych, stosowania substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i beta-agonistycznym, wyrobów weterynaryjnych do diagnostyki in vitro – analogiczne do dotychczas przyjętych rozwiązań.\nWejście w życie projektowanej ustawy umożliwi bezkolizyjne stosowanie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na podstawie tego rozporządzenia oraz zminimalizuje potencjalne wątpliwości interpretacyjne.\nZgodnie z projektowaną regulacją zadania z zakresu szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt wykonywane będą, tak jak do tej pory, przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Ciecióra Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC115
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Głównym celem projektu ustawy o zdrowiu zwierząt oraz zwalczaniu chorób zwierząt jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2016/429”.
Od dnia 21 kwietnia 2021 r. zagadnienie szeroko rozumianego zwalczania chorób zwierząt, w tym ich likwidacji i zapobiegania rozprzestrzenianiu się, rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów zajmujących się utrzymywaniem zwierząt i produktami, warunkami przemieszczania i przywozu zwierząt i produktów w zakresie istotnym z punktu widzenia zwalczania chorób zwierząt, jest regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2016/429.
Powyższe rozporządzenie ma bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym, niemniej jednak wymaga wprowadzenia na poziomie krajowym odpowiednich regulacji, które w szczególności usystematyzują kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli w procesie jego stosowania oraz usprawnią ten proces na poziomie krajowym.
Rozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla kilkadziesiąt dyrektyw i decyzji regulujących uprzednio szeroko pojęte zwalczanie chorób zwierząt ujednolicając ich postanowienia w jednym akcie o charakterze podstawowym oraz w szeregu aktach delegowanych i wykonawczych uzupełniających jego przepisy. Koncepcją nowego Prawa o zdrowiu zwierząt jest przy tym związanie jego postanowieniami wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej w całości, tak aby jego zasady były wdrażane na terytorium UE w co do zasady analogiczny sposób.
Postanowienia rozporządzenia (UE) 2016/429 odnoszące się do laboratoriów do spraw zdrowia zwierząt oraz krajowych banków antygenów, szczepionek i odczynników diagnostycznych, a także identyfikacji i rejestracji zwierząt są objęte regulacjami odrębnych ustaw, w szczególności ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 306) oraz projektem ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Z uwagi na fakt, że do tej pory postanowienia uchylonych dyrektyw i decyzji zostały zaimplementowane ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421) oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, konieczne jest odpowiednie dostosowanie tego aktu prawnego do nowych rozwiązań unijnych.
Zakres zmian, z uwagi na rozległy charakter, wymaga przy tym uchylenia obowiązującej ustawy i zastąpienia jej nowym aktem prawnym – o charakterze ustawowym.
Poza zmianami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2016/429 projektowana ustawa, tak jak uprzednio, obejmie swym zakresem postanowienia:
1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.),
2) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 328) oraz
3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.)
oraz będzie aktem transponującym postanowienia:
1) dyrektywy Rady 96/22/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. dotyczącej zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i β-agonistycznym i uchylającej dyrektywy 81/602/EWG, 88/146/EWG oraz 88/299/EWG (Dz. Urz. WE L 125 z 25.03.1996, str. 3, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 19, str. 64, z późn. zm.) oraz
2) dyrektywy 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającej decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 31; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 344).
Przy czym, przepisy implementujące rozporządzenia: (WE) 999/2001, (WE) nr 2160/2003, (WE) nr 1069/2009 oraz transponujące postanowienia dyrektyw: Rady 96/22/WE i dyrektywy 2003/99/WE nie ulegną zasadniczej zmianie.
Nowa ustawa będzie także stanowić wykonanie w krajowym porządku prawnym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1), które zastąpiło wprowadzone w uchylanej ustawie przepisy rozporządzenia (WE) nr 998/2003 uprzednio regulującego tematykę takiego przemieszczania. Rozporządzenie (UE) nr 576/2013 jest obecnie wprowadzane do krajowego porządku prawnego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw i co do zasady nie uległy zmianie w niniejszym projekcie ustawy.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt oraz zwalczaniu chorób zwierząt wykonuje przepisy rozporządzenia (UE) 2016/429, w szczególności poprzez określenie:
1) właściwości krajowych organów istotnych dla chorób zwierząt, z punktu widzenia obowiązków i uprawnień wynikających z ww. rozporządzenia,
2) zasad szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt – w zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń,
3) sankcji za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429.
Osiągnięcie planowanego celu jest możliwe wyłącznie w drodze interwencji w postaci działań legislacyjnych.
Projekt ustawy zawiera także regulacje w zakresie: ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, przemieszczania w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących podróżnym, monitorowania chorób odzwierzęcych, stosowania substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i beta-agonistycznym, wyrobów weterynaryjnych do diagnostyki in vitro – analogiczne do dotychczas przyjętych rozwiązań.
Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi bezkolizyjne stosowanie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na podstawie tego rozporządzenia oraz zminimalizuje potencjalne wątpliwości interpretacyjne.
Zgodnie z projektowaną regulacją zadania z zakresu szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt wykonywane będą, tak jak do tej pory, przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Ciecióra Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: