W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu rozwoju usług cyfrowych, przedłożony przez minister rozwoju i technologii

08.12.2023

Rząd chce wprowadzić rozwiązania, które usprawnią i rozwiną funkcjonowanie e-administracji, jeśli chodzi o dostarczanie obywatelom usług cyfrowych. Dotyczy to m.in. przeciwdziałania kradzieżom tożsamości, poprzez udostępnianie wizerunku z Rejestru Dowodów Osobistych, co ograniczy używanie fałszywych dowodów osobistych. Wprowadzony zostanie także Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, który ułatwi załatwianie spraw urzędowych przez pełnomocnika.

Intensywny proces transformacji cyfrowej polskiej administracji wymaga ciągłego dostosowania się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. W 2008 r. została wdrożona platforma ePUAP i istnieje potrzeba jej ciągłej modernizacji, jak również innych systemów, które służą do zapewniania nowoczesnych e-usług obywatelom. Zaproponowane rozwiązania pozwolą zintensyfikować rozwój usług wprowadzając nowy dokument strategiczny oraz nowe podstawy prawne udostępniania e-usług.

Najważniejsze rozwiązania

  • Wprowadzone zostanie cyfrowe świadectwo rzeczoznawcy majątkowego, które  wydawane będzie w oparciu o udostępnią elektronicznie fotografię z Rejestru Dowodów Osobistych. Rozwiązanie będzie również dostępne w aplikacji mObywatel.

  • Wzmocnione zostanie przeciwdziałanie kradzieżom tożsamości poprzez udostępnianie wizerunku z Rejestru Dowodów Osobistych. Pozwoli to ograniczyć używanie fałszywych dowodów osobistych.

  • Wprowadzony zostanie Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, który ułatwi załatwianie spraw urzędowych przez pełnomocnika.

  • Rozszerzony zostanie zbiór narzędzi do weryfikacji użytkowników aplikacji mObywatel o usługę online, tj. weryfikator w wersji webowej.

  • Ustanowiony zostanie nowy maksymalny termin wdrożenia systemu e-Doręczeń – nie później niż 1 stycznia 2025 r. Dokładny termin zostanie podany co najmniej 90 dni przed tym terminem. Przesunięcie terminu wdrożenia doręczeń elektronicznych zapewni więcej czasu na dostosowanie techniczne i organizacyjne do nowego sposobu prowadzenia korespondencji z podmiotami publicznymi.

  • Funkcjonować będzie nowy dokument o charakterze strategicznym w dziedzinie informatyzacji państwa. Rozwiązanie pozwoli na sprawniejsze wydatkowanie środków UE na informatyzację, dzięki poprawie procesu planowania działań.

{"register":{"columns":[]}}