W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki
2.0
28.05.2025 14:46 Edyta Kurkiewicz
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki
1.0
08.05.2025 15:42 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER29","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W marcu br. został powołany przez Radę Ministrów w ramach planu gospodarczego „Polska – Rok Przełomu” Rządowy Zespół ds. Deregulacji. Główne zadania zespołu polegały na rekomendacji zmian legislacyjnych w kierunku uproszczenia regulacji i lepszego ich dostosowania do potrzeb obywateli oraz przedsiębiorców. W ramach jego działań uzgodniono potrzebę przygotowania konkretnych zmian w obszarze m.in. energetyki, które zostały zaadresowane w projekcie zgłaszanym do wprowadzenie do wykazu prac Rady Ministrów.\nZe zgłaszanych przez stronę społeczną sygnałów przedstawionych w fiszkach deregulacyjnych wynika, że obowiązujące przepisy w nadmiernie rygorystyczny sposób regulują kwestie związane z komunikacją z odbiorcami energii elektrycznej, jak również warunki budowy jednostek odnawialnych źródeł energii.\nZ tego względu, projektowane rozwiązania obejmują:\n1. uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych,\n2. zmiana podstawowej formy wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną,\n3. optymalizacja wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu,\n4. zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW związanych z obowiązkiem uzyskania koncesji,\n5. zwiększenie wielkości mocy, która umożliwia budowę instalacji fotowoltaicznej bez wymogu uzyskania pozwolenia na budowę (obecnie 150 kW).\nCelem projektowanych rozwiązań deregulacyjnych jest przede wszystkim usprawnienie kontaktu odbiorcy końcowego z przedsiębiorstwem energetycznym oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE i wprowadzenie dalszych ułatwień dla rozwoju instalacji odnawialnych źródeł energii. Konsekwencją wprowadzonych rozwiązań powinno być poprawienie warunków dla przebudowy rynku detalicznego energii elektrycznej, a także warunków dla realizacji ambitnych celów unijnych w zakresie miksu energetycznego i ułatwienie przedsiębiorcom osiągnięcia neutralności klimatycznej i zaspokojenia ich potrzeb energetycznych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane rozwiązania obejmują:\n1. uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, tak by otrzymywali czytelną informację odnośnie najważniejszych pozycji i całkowitej kwoty do zapłaty już na pierwszej stronie będącej podsumowaniem najważniejszych elementów rachunku. Łączna kwota do zapłaty powinna być w widocznym miejscu.\n2. zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, z jednoczesnym umożliwieniem kontynuowania korespondencji w formie papierowej na życzenie odbiorcy energii elektrycznej – w celu zabezpieczenia osób wykluczonych cyfrowo.\n3. optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu o możliwość wykorzystania magazynów energii. Rozwiązanie to pozwoli nie tylko na efektywniejsze wykorzystanie istniejących mocy przyłączeniowych, ale również pozwoli na rozwój nowych inwestycji OZE bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury sieciowej. Dodatkowo dzięki możliwości łączenia różnych technologii, np. fotowoltaiki i energetyki wiatrowej z magazynami energii rozwiązanie pozwoli na lepsze zarządzanie nadwyżkami energii, poprawi (spłaszczy) profile generacji energii w punktach przyłączenia instalacji wytwórczych OZE. Tym samym zwiększy bezpieczeństwo pracy sieci, zwiększy efektywność jej wykorzystania i poprawi zarządzanie mocą przyłączeniową.\n4. podwyższenie progu mocy zainstalowanej elektrycznej obligującego do uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej z 1 MW do 5 MW łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej instalacji OZE. Jednocześnie instalacje te zostaną objęte obowiązkiem wpisu do rejestru – podobnie jak ma to miejsce w przypadku małych instalacji. Wdrożenie zmian będzie wymagało dokonania nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Dodatkowo, ewentualnej aktualizacji będą wymagały akty wykonawcze w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru wytwórców energii w małej instalacji (art. 10 ust. 5 ustawy o odnawialnych źródłach energii) oraz obowiązku sprawozdawczego (art. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii). Nowe regulacje obejmą procedowane w dniu wejścia w życie wnioski o uzyskanie koncesji.\n5. zwiększenie progu mocy zainstalowanej, który umożliwia pobudowanie instalacji fotowoltaicznej bez wymogu uzyskania pozwolenia na budowę – z 150 kW do 500 kW, o ile instalacja ta jest budowana w celu zaspokojenia wyłącznie własnych potrzeb na energię elektryczną.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 maja 2025 r","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER29
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W marcu br. został powołany przez Radę Ministrów w ramach planu gospodarczego „Polska – Rok Przełomu” Rządowy Zespół ds. Deregulacji. Główne zadania zespołu polegały na rekomendacji zmian legislacyjnych w kierunku uproszczenia regulacji i lepszego ich dostosowania do potrzeb obywateli oraz przedsiębiorców. W ramach jego działań uzgodniono potrzebę przygotowania konkretnych zmian w obszarze m.in. energetyki, które zostały zaadresowane w projekcie zgłaszanym do wprowadzenie do wykazu prac Rady Ministrów. Ze zgłaszanych przez stronę społeczną sygnałów przedstawionych w fiszkach deregulacyjnych wynika, że obowiązujące przepisy w nadmiernie rygorystyczny sposób regulują kwestie związane z komunikacją z odbiorcami energii elektrycznej, jak również warunki budowy jednostek odnawialnych źródeł energii. Z tego względu, projektowane rozwiązania obejmują: 1. uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, 2. zmiana podstawowej formy wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, 3. optymalizacja wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu, 4. zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW związanych z obowiązkiem uzyskania koncesji, 5. zwiększenie wielkości mocy, która umożliwia budowę instalacji fotowoltaicznej bez wymogu uzyskania pozwolenia na budowę (obecnie 150 kW). Celem projektowanych rozwiązań deregulacyjnych jest przede wszystkim usprawnienie kontaktu odbiorcy końcowego z przedsiębiorstwem energetycznym oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE i wprowadzenie dalszych ułatwień dla rozwoju instalacji odnawialnych źródeł energii. Konsekwencją wprowadzonych rozwiązań powinno być poprawienie warunków dla przebudowy rynku detalicznego energii elektrycznej, a także warunków dla realizacji ambitnych celów unijnych w zakresie miksu energetycznego i ułatwienie przedsiębiorcom osiągnięcia neutralności klimatycznej i zaspokojenia ich potrzeb energetycznych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane rozwiązania obejmują: 1. uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, tak by otrzymywali czytelną informację odnośnie najważniejszych pozycji i całkowitej kwoty do zapłaty już na pierwszej stronie będącej podsumowaniem najważniejszych elementów rachunku. Łączna kwota do zapłaty powinna być w widocznym miejscu. 2. zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, z jednoczesnym umożliwieniem kontynuowania korespondencji w formie papierowej na życzenie odbiorcy energii elektrycznej – w celu zabezpieczenia osób wykluczonych cyfrowo. 3. optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu o możliwość wykorzystania magazynów energii. Rozwiązanie to pozwoli nie tylko na efektywniejsze wykorzystanie istniejących mocy przyłączeniowych, ale również pozwoli na rozwój nowych inwestycji OZE bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury sieciowej. Dodatkowo dzięki możliwości łączenia różnych technologii, np. fotowoltaiki i energetyki wiatrowej z magazynami energii rozwiązanie pozwoli na lepsze zarządzanie nadwyżkami energii, poprawi (spłaszczy) profile generacji energii w punktach przyłączenia instalacji wytwórczych OZE. Tym samym zwiększy bezpieczeństwo pracy sieci, zwiększy efektywność jej wykorzystania i poprawi zarządzanie mocą przyłączeniową. 4. podwyższenie progu mocy zainstalowanej elektrycznej obligującego do uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej z 1 MW do 5 MW łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej instalacji OZE. Jednocześnie instalacje te zostaną objęte obowiązkiem wpisu do rejestru – podobnie jak ma to miejsce w przypadku małych instalacji. Wdrożenie zmian będzie wymagało dokonania nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Dodatkowo, ewentualnej aktualizacji będą wymagały akty wykonawcze w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru wytwórców energii w małej instalacji (art. 10 ust. 5 ustawy o odnawialnych źródłach energii) oraz obowiązku sprawozdawczego (art. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii). Nowe regulacje obejmą procedowane w dniu wejścia w życie wnioski o uzyskanie koncesji. 5. zwiększenie progu mocy zainstalowanej, który umożliwia pobudowanie instalacji fotowoltaicznej bez wymogu uzyskania pozwolenia na budowę – z 150 kW do 500 kW, o ile instalacja ta jest budowana w celu zaspokojenia wyłącznie własnych potrzeb na energię elektryczną.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 maja 2025 r