W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki
1.0
07.10.2025 11:51 Edyta Kurkiewicz
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER92","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W I kwartale 2025 r. został powołany przez Radę Ministrów w ramach planu gospodarczego „Polska – Rok Przełomu” Rządowy Zespół ds. Deregulacji. Główne zadania zespołu polegały na rekomendacji zmian legislacyjnych w kierunku uproszczenia regulacji i lepszego ich dostosowania do potrzeb obywateli oraz przedsiębiorców. W ramach jego działań uzgodniono potrzebę przygotowania konkretnych zmian w obszarze m.in. energetyki, które zostały zaadresowane w projekcie zgłaszanym do wprowadzenia do wykazu prac Rady Ministrów.\nZe zgłaszanych przez stronę społeczną sygnałów przedstawionych w fiszkach deregulacyjnych wynika, że obowiązujące przepisy w nadmiernie rygorystyczny sposób regulują kwestie związane z komunikacją z odbiorcami energii elektrycznej, czy też nie optymalizują wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej oraz lepszego zintegrowania instalacji OZE z systemem elektroenergetycznym. \nZ tego względu, projektowane rozwiązania obejmują:\n1) uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, \n2) zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, \n3) optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu.\nCelem projektowanych rozwiązań deregulacyjnych jest przede wszystkim usprawnienie kontaktu odbiorcy końcowego z przedsiębiorstwem energetycznym oraz wprowadzenia dalszych ułatwień dla rozwoju instalacji odnawialnych źródeł energii i optymalizacji wykorzystania sieci elektroenergetycznych. Konsekwencją wprowadzonych rozwiązań powinno być poprawienie warunków dla przebudowy rynku detalicznego energii elektrycznej, a także warunków dla realizacji ambitnych celów unijnych w zakresie miksu energetycznego i ułatwienie przedsiębiorcom osiągnięcia neutralności klimatycznej i zaspokojenia ich potrzeb energetycznych.\nPonadto projekt będzie realizował kompleksowe rozwiązania w kierunku deregulacji transformacji ciepłownictwa.\nZ tego względu projektowane rozwiązania obejmują:\n1) liberalizację rozliczeń za ciepło dostarczone bezpośrednio do przemysłu,\n2) wprowadzenie definicji magazynu ciepła lub chłodu,\n3) uproszczenie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego dystrybucję oraz obrotu ciepłem oraz zwiększenie jego motywacji do inwestycji,\n4) umieszczenie kotłów elektrodowych (elektrycznych) w grupie źródeł, z których ciepło objęte jest obowiązkiem zakupu oraz określenie warunków, kiedy ciepło z tych jednostek może być uznane jako pochodzące z odnawialnego źródła energii na potrzeby spełnienia statusu efektywnego systemu ciepłowniczego,\n5) promowanie rozwoju kogeneracji,\n6) usprawnienia realizacji inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych sieci ciepłowniczej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane rozwiązania obejmują:\n1) uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, tak by otrzymywali czytelną informację odnośnie do najważniejszych pozycji i całkowitej kwoty do zapłaty już na pierwszej stronie będącej podsumowaniem najważniejszych elementów rachunku. Łączna kwota do zapłaty powinna być w widocznym miejscu.\n2) zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, z jednoczesnym umożliwieniem kontynuowania korespondencji w formie papierowej na życzenie odbiorcy energii elektrycznej – w celu zabezpieczenia osób wykluczonych cyfrowo.\n3) optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu o możliwość wykorzystania magazynów energii. Rozwiązanie to pozwoli nie tylko na efektywniejsze wykorzystanie istniejących mocy przyłączeniowych, ale również pozwoli na rozwój nowych inwestycji OZE bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury sieciowej. Dodatkowo dzięki możliwości łączenia różnych technologii, np. fotowoltaiki i energetyki wiatrowej z magazynami energii rozwiązanie pozwoli na lepsze zarządzanie nadwyżkami energii, poprawi (spłaszczy) profile generacji energii w punktach przyłączenia instalacji wytwórczych OZE. Tym samym zwiększy bezpieczeństwo pracy sieci, zwiększy efektywność jej wykorzystania i poprawi zarządzanie mocą przyłączeniową.\n4) w obszarze liberalizacji rozliczeń za ciepło dostarczone bezpośrednio do przemysłu, odstąpienie od obowiązku stosowania taryfy dla ciepła, w przypadku, gdy ciepło jest dostarczane wyłącznie na potrzeby technologiczne bez przekazywania go na użytek gospodarstw domowych, odstąpienie od obowiązku posiadania koncesji na wytwarzanie ciepła, jeżeli ciepło jest przekazywane do przedsiębiorstwa przemysłowego z nowobudowanego źródła.\n50 wprowadzenie definicji magazynu ciepła lub chłodu, na potrzeby regulacji niezbędnych przy planowanej transformacji ciepłownictwa z ukierunkowaniem na dekarbonizację przez elektryfikację systemów ciepłowniczych,\n6) uproszczenie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego dystrybucję oraz obrotu ciepłem, a także zwiększenie motywacji przedsiębiorstw energetycznych do inwestycji – podstawowym kryterium proponuje się rodzaj aktywa wynagradzanego kapitału i zróżnicowanie premii za ryzyko, przyjmując największe wynagrodzenie dla majątku służącego zdekarbonizowaniu systemów ciepłowniczych oraz tworzeniu odnawialnych źródeł energii,\n7) umieszczenie kotłów elektrodowych (elektrycznych) w grupie źródeł, z których ciepło objęte jest obowiązkiem zakupu oraz określenie warunków, kiedy ciepło z tych jednostek może być uznane jako pochodzące z odnawialnego źródła energii na potrzeby spełnienia statusu efektywnego systemu ciepłowniczego – umożliwi wsparcie takich systemów i dalszą ich transformację,\n8) działania na rzecz promowania rozwoju kogeneracji poprzez zaktualizowanie ustawy i wyeliminowanie zauważonych w trakcie jej stosowania nieścisłości i utrudnień, \n9) usprawnienia realizacji inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych sieci ciepłowniczej przez wprowadzenie możliwości przeprowadzania ciepłociągów w kanałach technologicznych.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Minister Energii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER92
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W I kwartale 2025 r. został powołany przez Radę Ministrów w ramach planu gospodarczego „Polska – Rok Przełomu” Rządowy Zespół ds. Deregulacji. Główne zadania zespołu polegały na rekomendacji zmian legislacyjnych w kierunku uproszczenia regulacji i lepszego ich dostosowania do potrzeb obywateli oraz przedsiębiorców. W ramach jego działań uzgodniono potrzebę przygotowania konkretnych zmian w obszarze m.in. energetyki, które zostały zaadresowane w projekcie zgłaszanym do wprowadzenia do wykazu prac Rady Ministrów. Ze zgłaszanych przez stronę społeczną sygnałów przedstawionych w fiszkach deregulacyjnych wynika, że obowiązujące przepisy w nadmiernie rygorystyczny sposób regulują kwestie związane z komunikacją z odbiorcami energii elektrycznej, czy też nie optymalizują wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej oraz lepszego zintegrowania instalacji OZE z systemem elektroenergetycznym. Z tego względu, projektowane rozwiązania obejmują: 1) uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, 2) zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, 3) optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu. Celem projektowanych rozwiązań deregulacyjnych jest przede wszystkim usprawnienie kontaktu odbiorcy końcowego z przedsiębiorstwem energetycznym oraz wprowadzenia dalszych ułatwień dla rozwoju instalacji odnawialnych źródeł energii i optymalizacji wykorzystania sieci elektroenergetycznych. Konsekwencją wprowadzonych rozwiązań powinno być poprawienie warunków dla przebudowy rynku detalicznego energii elektrycznej, a także warunków dla realizacji ambitnych celów unijnych w zakresie miksu energetycznego i ułatwienie przedsiębiorcom osiągnięcia neutralności klimatycznej i zaspokojenia ich potrzeb energetycznych. Ponadto projekt będzie realizował kompleksowe rozwiązania w kierunku deregulacji transformacji ciepłownictwa. Z tego względu projektowane rozwiązania obejmują: 1) liberalizację rozliczeń za ciepło dostarczone bezpośrednio do przemysłu, 2) wprowadzenie definicji magazynu ciepła lub chłodu, 3) uproszczenie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego dystrybucję oraz obrotu ciepłem oraz zwiększenie jego motywacji do inwestycji, 4) umieszczenie kotłów elektrodowych (elektrycznych) w grupie źródeł, z których ciepło objęte jest obowiązkiem zakupu oraz określenie warunków, kiedy ciepło z tych jednostek może być uznane jako pochodzące z odnawialnego źródła energii na potrzeby spełnienia statusu efektywnego systemu ciepłowniczego, 5) promowanie rozwoju kogeneracji, 6) usprawnienia realizacji inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych sieci ciepłowniczej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane rozwiązania obejmują: 1) uproszczenie rachunków za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych, tak by otrzymywali czytelną informację odnośnie do najważniejszych pozycji i całkowitej kwoty do zapłaty już na pierwszej stronie będącej podsumowaniem najważniejszych elementów rachunku. Łączna kwota do zapłaty powinna być w widocznym miejscu. 2) zmianę podstawowej formy wymiany korespondencji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami na formę elektroniczną, z jednoczesnym umożliwieniem kontynuowania korespondencji w formie papierowej na życzenie odbiorcy energii elektrycznej – w celu zabezpieczenia osób wykluczonych cyfrowo. 3) optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej poprzez rozszerzenie formuły cable poolingu o możliwość wykorzystania magazynów energii. Rozwiązanie to pozwoli nie tylko na efektywniejsze wykorzystanie istniejących mocy przyłączeniowych, ale również pozwoli na rozwój nowych inwestycji OZE bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury sieciowej. Dodatkowo dzięki możliwości łączenia różnych technologii, np. fotowoltaiki i energetyki wiatrowej z magazynami energii rozwiązanie pozwoli na lepsze zarządzanie nadwyżkami energii, poprawi (spłaszczy) profile generacji energii w punktach przyłączenia instalacji wytwórczych OZE. Tym samym zwiększy bezpieczeństwo pracy sieci, zwiększy efektywność jej wykorzystania i poprawi zarządzanie mocą przyłączeniową. 4) w obszarze liberalizacji rozliczeń za ciepło dostarczone bezpośrednio do przemysłu, odstąpienie od obowiązku stosowania taryfy dla ciepła, w przypadku, gdy ciepło jest dostarczane wyłącznie na potrzeby technologiczne bez przekazywania go na użytek gospodarstw domowych, odstąpienie od obowiązku posiadania koncesji na wytwarzanie ciepła, jeżeli ciepło jest przekazywane do przedsiębiorstwa przemysłowego z nowobudowanego źródła. 50 wprowadzenie definicji magazynu ciepła lub chłodu, na potrzeby regulacji niezbędnych przy planowanej transformacji ciepłownictwa z ukierunkowaniem na dekarbonizację przez elektryfikację systemów ciepłowniczych, 6) uproszczenie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego dystrybucję oraz obrotu ciepłem, a także zwiększenie motywacji przedsiębiorstw energetycznych do inwestycji – podstawowym kryterium proponuje się rodzaj aktywa wynagradzanego kapitału i zróżnicowanie premii za ryzyko, przyjmując największe wynagrodzenie dla majątku służącego zdekarbonizowaniu systemów ciepłowniczych oraz tworzeniu odnawialnych źródeł energii, 7) umieszczenie kotłów elektrodowych (elektrycznych) w grupie źródeł, z których ciepło objęte jest obowiązkiem zakupu oraz określenie warunków, kiedy ciepło z tych jednostek może być uznane jako pochodzące z odnawialnego źródła energii na potrzeby spełnienia statusu efektywnego systemu ciepłowniczego – umożliwi wsparcie takich systemów i dalszą ich transformację, 8) działania na rzecz promowania rozwoju kogeneracji poprzez zaktualizowanie ustawy i wyeliminowanie zauważonych w trakcie jej stosowania nieścisłości i utrudnień, 9) usprawnienia realizacji inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych sieci ciepłowniczej przez wprowadzenie możliwości przeprowadzania ciepłociągów w kanałach technologicznych.