W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD237","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z:\n1) skomplikowanej procedury uzyskiwania zgód na realizację prostych działań przeciwdziałających skutkom suszy na obszarach wiejskich, która zniechęca właścicieli gruntów rolnych do podejmowania działań w tym zakresie;\n2) wymiany korespondencji oraz doręczeń w formie papierowej mimo możliwości składania niektórych wniosków za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;\n3) braku ram prawnych wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS) w perspektywie 2021– 2027, w szczególności braku nowych zasad i trybu wyboru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) po 2020 r.;\n4) braku procedury odwoławczej od oceny LSR do organu innego niż sąd administracyjny na poszczególnych etapach wyboru LSR;\n5) na etapie konkursu na wybór LSR braku możliwości konkurencji pomiędzy LSR obejmującymi w części lub w całości ten sam obszar;\n6) braku możliwości wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w pracach organu lokalnej grupy działania (LGD), jakim jest rada oraz komisji dokonującej wyboru LSR;\n7) braku możliwości udzielenia więcej niż raz wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), temu samemu podmiotowi lub na przygotowanie LSR obejmującej tę samą gminę;\n8) braku możliwości ubiegania się o wsparcie przygotowawcze w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „PROW 2014–2020”, na przygotowanie LSR, przez LGD, której obszar realizacji LSR przestał spełniać warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1167), zwanej dalej „ustawą o RLKS”, z powodu zmiany liczby ludności zamieszkałej na obszarze objętym LSR;\n9) ograniczenia możliwości ubiegania się o wsparcie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o RLKS, przez nowo zawiązane partnerstwo, jeżeli nie miało poparcia przedstawicieli władz gmin, których obszar miałby być objęty LSR;\n10) braku możliwości wykorzystania aktualnych na dzień 31 grudnia 2020 r. danych statystycznych dotyczących liczby mieszkańców na potrzeby określenia spełnienia warunku dotyczącego liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze objętym planowanym LSR przy wyborze beneficjentów wsparcia przygotowawczego do stworzenia nowej LSR na nowy okres programowania;\n11) niedostosowania przepisów ustawy o RLKS do nowych ram prawnych dotyczących wyboru wielofunduszowych LSR na nową perspektywę finansową;\n12) nieuwzględnienia w ramach szczegółowych rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182, 904 i 1603), zwanej dalej „ustawą o PROW 2014–2020”, w odniesieniu do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”, nowej kategorii beneficjentów przewidzianej w zmianie PROW 2014–2020 dla nowego obszaru wsparcia w ramach tego poddziałania;\n13) braku ram prawnych wdrażania nowego działania „Zarządzanie ryzykiem”, uwzględnionego w zmianie PROW 2014– 2020;\n14) w przypadku działań, poddziałań i typów operacji, w przypadku których limit środków dla naboru określany jest w przepisach rozporządzenia wydanego na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o PROW 2014–2020, braku możliwości nadkontraktacji, jaka jest stosowana w przypadku limitów określanych w PROW 2014‒2020;\n15) braku możliwości zwolnienia instytutów badawczych, posiadających status państwowego instytutu badawczego, realizujących zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, w tym w szczególności polityki rozwoju wsi i rolnictwa, z obowiązku składania zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie;\n16) braku możliwości zgłaszania bezpośrednio do instytucji zarządzającej propozycji operacji do planu komunikacyjnego w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych do pełnienia funkcji jednostki centralnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW);\n17) nieaktualnych przepisów dotyczących konkursu dla partnerów KSOW, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu i nie są stosowane;\n18) braku możliwości złożenia przez konsorcjum złożone z partnerów KSOW wniosku o wybór operacji w konkursie dla partnerów KSOW;\n19) braku możliwości ponownego wezwania partnera KSOW do usunięcia braków we wniosku o wybór operacji;\n20) braku możliwości poinformowania partnera KSOW o niespełnieniu warunku wyboru operacji i o wyniku wyboru operacji w formie dokumentu elektronicznego;\n21) konieczności negatywnej oceny operacji, która uzyskała wymaganą liczbę punktów, lecz nie mieści się w limicie środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu;\n22) obowiązujących przepisów ustawy o PROW 2014–2020 uwzględniających jedynie przeprowadzanie przez stacje chemiczno-rolnicze analiz gleby;\n23) braku uwzględnienia w przepisach ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 719) możliwości otrzymywania wyprzedającego finansowania przez szerszą grupę beneficjentów PROW 2014‒2020;\n24) braku podstawy prawnej w ustawie z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej do dokonywania zwrotów i żądania zwrotów środków od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz jednostek doradztwa rolniczego, będących beneficjentami pomocy technicznej PROW 2014-2020, których nie zrefundowała im agencja płatnicza, a w przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - której pomocy technicznej nie przyznał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pochodzących z dotacji celowej na finansowanie realizacji zadań z zakresu tej pomocy;\nbraku uwzględnienia w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624, 784, 1564 i 1641) możliwości współfinansowania kosztów wykonywania urządzeń wodnych innych niż urządzenia melioracji wodnych, ze środków publicznych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie to:\n1) wprowadzenie w ustawach: Prawo budowlane oraz Prawo wodne rozwiązań, które upraszczają procedury związane z przygotowaniem do realizacji działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom suszy oraz zwiększenie retencji wód w obszarach miejskich, rolniczych i leśnych;\n2) wprowadzenie w ustawie z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przepisów umożliwiających wymianę korespondencji za zgodą strony postępowania, w tym doręczanie pism stronie tego postępowania, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, w odniesieniu do postępowań wszczynanych na wniosek złożony za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji, co pozwoli przyśpieszyć doręczenia oraz wymianę korespondencji w ramach prowadzonych przez Agencję postępowań, ograniczyć korespondencję i doręczenia w formie papierowej i obniżyć koszty obsługi Agencji w zakresie prowadzonej ze stronami korespondencji;\n3) aktualizacja przepisów ustawy o RLKS w zakresie wdrażania RLKS w perspektywie 2021–2027;\n4) określenie nowych zasad i trybu konkurencyjnego wyboru wielofunduszowych LSR, przy jednoczesnym wyłączeniu spod regulacji ustawy o RLKS Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) na lata 2021–2027;\n5) wprowadzenie w ustawie o RLKS przepisów umożliwiających zastosowanie procedury odwoławczej od oceny LSR do organu innego niż sąd administracyjny na poszczególnych etapach wyboru LSR;\n6) wprowadzenie do ustawy o RLKS przepisów umożliwiających wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w pracach organu LGD jakim jest rada oraz komisji dokonującej wyboru LSR;\n7) umożliwienie udzielenia więcej niż raz wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, temu samemu podmiotowi lub na przygotowanie LSR obejmującej tę samą gminę;\n8) wprowadzenie wyjątku do warunków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS, który umożliwi ubieganie się o wsparcie przygotowawcze w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego PROW 2014–2020 na przygotowanie LSR, przez LGD, której obszar realizacji LSR przestał spełniać warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS z powodu zmiany liczby ludności zamieszkałej na obszarze objętym LSR;\n9) uchylenie art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o RLKS, w celu rezygnacji z warunku, który wymusza, aby gmina objęta obszarem planowanej LSR była członkiem LGD (lub zobowiązała się do współpracy z LGD), która przygotowuje tę LSR oraz jednocześnie, aby ta gmina nie była członkiem innej LGD (oraz nie zobowiązała się do współpracy z inną LGD) ubiegającej się o wsparcie przygotowawcze na przygotowanie LSR;\n10) dodanie przepisu w ustawie o RLKS umożliwiającego wykorzystanie aktualnych na dzień 31 grudnia 2020 r. danych statystycznych dotyczących liczby mieszkańców na potrzeby określenia spełnienia warunku dotyczącego liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze objętym planowanym LSR przy wyborze beneficjentów wsparcia przygotowawczego do stworzenia nowej LSR na nowy okres programowania;\n11) doprecyzowanie w przepisach ustawy o PROW 2014–2020 regulujących szczegółowe rozwiązania w odniesieniu do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”, że dotyczą one wyłącznie beneficjentów operacji z zakresu scalania gruntów;\n12) zapewnienie podstaw prawnych wdrożenia w ramach PROW 2014–2020 działania „Zarzadzanie ryzykiem”;\n13) zaproponowanie mechanizmu nadkontraktacji w zakresie limitów określanych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2015 r. w sprawie wysokości limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 1755, z późn. zm.);\n14) zwolnienie instytutów badawczych, posiadających status państwowego instytutu badawczego, z obowiązku składania zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie, w przypadku gdy są wyłącznym beneficjentem lub członkiem konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki sektora finansów publicznych;\n15) ustanowienie wyjątku od zasady dla propozycji operacji zgłaszanych do planu komunikacyjnego, w ramach propozycji operacji zgłaszanych do dwuletniego planu operacyjnego, które zamiast do jednostki centralnej będą przekazywane bezpośrednio do instytucji zarządzającej w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych do pełnienia funkcji jednostki centralnej KSOW;\n16) uchylenie nieaktualnych przepisów dotyczących konkursu dla partnerów KSOW;\n17) umożliwienie składania przez konsorcjum złożone z partnerów KSOW wniosków o wybór operacji w konkursie dla partnerów KSOW;\n18) umożliwienie ponownego wzywania partnera KSOW do usunięcia braków we wniosku o wybór operacji;\n19) umożliwienie poinformowania partnera KSOW o niespełnieniu warunku wyboru operacji i o wyniku wyboru operacji w formie dokumentu elektronicznego;\n20) uchylenie przepisu stanowiącego, że negatywną oceną operacji jest ocena, w wyniku której operacja uzyskała wymaganą liczbę punktów, lecz nie mieści się w limicie środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu dla partnerów KSOW;\n21) rozszerzenie przepisów, tak aby uwzględnić przeprowadzanie przez stacje chemiczno-rolnicze szerszego zakresu zadań związanych z badaniami agrochemicznymi (w tym pozostałych elementów agroekosystemu oraz badania składu nawozów i innych środków stosowanych w rolnictwie);\n22) uwzględnienie w przepisach ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej możliwości otrzymywania wyprzedającego finansowania przez szerszą grupę beneficjentów PROW 2014–2020;\n23) określenie w ustawie z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej podstawy prawnej do dokonywania zwrotów i żądania zwrotów środków od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz jednostek doradztwa rolniczego, będących beneficjentami pomocy technicznej PROW 2014-2020, których nie zrefundowała im agencja płatnicza, a w przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - której pomocy technicznej nie przyznał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pochodzących z dotacji celowej na finansowanie realizacji zadań z zakresu tej pomocy;\n24) uwzględnienie w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne możliwości współfinansowania kosztów wykonywania urządzeń wodnych innych niż urządzenia melioracji wodnych, ze środków publicznych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014–2020.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Gembicka Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 listopada 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD237
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z:
1) skomplikowanej procedury uzyskiwania zgód na realizację prostych działań przeciwdziałających skutkom suszy na obszarach wiejskich, która zniechęca właścicieli gruntów rolnych do podejmowania działań w tym zakresie;
2) wymiany korespondencji oraz doręczeń w formie papierowej mimo możliwości składania niektórych wniosków za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
3) braku ram prawnych wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS) w perspektywie 2021– 2027, w szczególności braku nowych zasad i trybu wyboru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) po 2020 r.;
4) braku procedury odwoławczej od oceny LSR do organu innego niż sąd administracyjny na poszczególnych etapach wyboru LSR;
5) na etapie konkursu na wybór LSR braku możliwości konkurencji pomiędzy LSR obejmującymi w części lub w całości ten sam obszar;
6) braku możliwości wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w pracach organu lokalnej grupy działania (LGD), jakim jest rada oraz komisji dokonującej wyboru LSR;
7) braku możliwości udzielenia więcej niż raz wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), temu samemu podmiotowi lub na przygotowanie LSR obejmującej tę samą gminę;
8) braku możliwości ubiegania się o wsparcie przygotowawcze w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „PROW 2014–2020”, na przygotowanie LSR, przez LGD, której obszar realizacji LSR przestał spełniać warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1167), zwanej dalej „ustawą o RLKS”, z powodu zmiany liczby ludności zamieszkałej na obszarze objętym LSR;
9) ograniczenia możliwości ubiegania się o wsparcie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o RLKS, przez nowo zawiązane partnerstwo, jeżeli nie miało poparcia przedstawicieli władz gmin, których obszar miałby być objęty LSR;
10) braku możliwości wykorzystania aktualnych na dzień 31 grudnia 2020 r. danych statystycznych dotyczących liczby mieszkańców na potrzeby określenia spełnienia warunku dotyczącego liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze objętym planowanym LSR przy wyborze beneficjentów wsparcia przygotowawczego do stworzenia nowej LSR na nowy okres programowania;
11) niedostosowania przepisów ustawy o RLKS do nowych ram prawnych dotyczących wyboru wielofunduszowych LSR na nową perspektywę finansową;
12) nieuwzględnienia w ramach szczegółowych rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182, 904 i 1603), zwanej dalej „ustawą o PROW 2014–2020”, w odniesieniu do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”, nowej kategorii beneficjentów przewidzianej w zmianie PROW 2014–2020 dla nowego obszaru wsparcia w ramach tego poddziałania;
13) braku ram prawnych wdrażania nowego działania „Zarządzanie ryzykiem”, uwzględnionego w zmianie PROW 2014– 2020;
14) w przypadku działań, poddziałań i typów operacji, w przypadku których limit środków dla naboru określany jest w przepisach rozporządzenia wydanego na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o PROW 2014–2020, braku możliwości nadkontraktacji, jaka jest stosowana w przypadku limitów określanych w PROW 2014‒2020;
15) braku możliwości zwolnienia instytutów badawczych, posiadających status państwowego instytutu badawczego, realizujących zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, w tym w szczególności polityki rozwoju wsi i rolnictwa, z obowiązku składania zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie;
16) braku możliwości zgłaszania bezpośrednio do instytucji zarządzającej propozycji operacji do planu komunikacyjnego w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych do pełnienia funkcji jednostki centralnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW);
17) nieaktualnych przepisów dotyczących konkursu dla partnerów KSOW, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu i nie są stosowane;
18) braku możliwości złożenia przez konsorcjum złożone z partnerów KSOW wniosku o wybór operacji w konkursie dla partnerów KSOW;
19) braku możliwości ponownego wezwania partnera KSOW do usunięcia braków we wniosku o wybór operacji;
20) braku możliwości poinformowania partnera KSOW o niespełnieniu warunku wyboru operacji i o wyniku wyboru operacji w formie dokumentu elektronicznego;
21) konieczności negatywnej oceny operacji, która uzyskała wymaganą liczbę punktów, lecz nie mieści się w limicie środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu;
22) obowiązujących przepisów ustawy o PROW 2014–2020 uwzględniających jedynie przeprowadzanie przez stacje chemiczno-rolnicze analiz gleby;
23) braku uwzględnienia w przepisach ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 719) możliwości otrzymywania wyprzedającego finansowania przez szerszą grupę beneficjentów PROW 2014‒2020;
24) braku podstawy prawnej w ustawie z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej do dokonywania zwrotów i żądania zwrotów środków od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz jednostek doradztwa rolniczego, będących beneficjentami pomocy technicznej PROW 2014-2020, których nie zrefundowała im agencja płatnicza, a w przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - której pomocy technicznej nie przyznał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pochodzących z dotacji celowej na finansowanie realizacji zadań z zakresu tej pomocy;
braku uwzględnienia w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624, 784, 1564 i 1641) możliwości współfinansowania kosztów wykonywania urządzeń wodnych innych niż urządzenia melioracji wodnych, ze środków publicznych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istota rozwiązań ujętych w projekcie to:
1) wprowadzenie w ustawach: Prawo budowlane oraz Prawo wodne rozwiązań, które upraszczają procedury związane z przygotowaniem do realizacji działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom suszy oraz zwiększenie retencji wód w obszarach miejskich, rolniczych i leśnych;
2) wprowadzenie w ustawie z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przepisów umożliwiających wymianę korespondencji za zgodą strony postępowania, w tym doręczanie pism stronie tego postępowania, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, w odniesieniu do postępowań wszczynanych na wniosek złożony za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji, co pozwoli przyśpieszyć doręczenia oraz wymianę korespondencji w ramach prowadzonych przez Agencję postępowań, ograniczyć korespondencję i doręczenia w formie papierowej i obniżyć koszty obsługi Agencji w zakresie prowadzonej ze stronami korespondencji;
3) aktualizacja przepisów ustawy o RLKS w zakresie wdrażania RLKS w perspektywie 2021–2027;
4) określenie nowych zasad i trybu konkurencyjnego wyboru wielofunduszowych LSR, przy jednoczesnym wyłączeniu spod regulacji ustawy o RLKS Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) na lata 2021–2027;
5) wprowadzenie w ustawie o RLKS przepisów umożliwiających zastosowanie procedury odwoławczej od oceny LSR do organu innego niż sąd administracyjny na poszczególnych etapach wyboru LSR;
6) wprowadzenie do ustawy o RLKS przepisów umożliwiających wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w pracach organu LGD jakim jest rada oraz komisji dokonującej wyboru LSR;
7) umożliwienie udzielenia więcej niż raz wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, temu samemu podmiotowi lub na przygotowanie LSR obejmującej tę samą gminę;
8) wprowadzenie wyjątku do warunków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS, który umożliwi ubieganie się o wsparcie przygotowawcze w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego PROW 2014–2020 na przygotowanie LSR, przez LGD, której obszar realizacji LSR przestał spełniać warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS z powodu zmiany liczby ludności zamieszkałej na obszarze objętym LSR;
9) uchylenie art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o RLKS, w celu rezygnacji z warunku, który wymusza, aby gmina objęta obszarem planowanej LSR była członkiem LGD (lub zobowiązała się do współpracy z LGD), która przygotowuje tę LSR oraz jednocześnie, aby ta gmina nie była członkiem innej LGD (oraz nie zobowiązała się do współpracy z inną LGD) ubiegającej się o wsparcie przygotowawcze na przygotowanie LSR;
10) dodanie przepisu w ustawie o RLKS umożliwiającego wykorzystanie aktualnych na dzień 31 grudnia 2020 r. danych statystycznych dotyczących liczby mieszkańców na potrzeby określenia spełnienia warunku dotyczącego liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze objętym planowanym LSR przy wyborze beneficjentów wsparcia przygotowawczego do stworzenia nowej LSR na nowy okres programowania;
11) doprecyzowanie w przepisach ustawy o PROW 2014–2020 regulujących szczegółowe rozwiązania w odniesieniu do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”, że dotyczą one wyłącznie beneficjentów operacji z zakresu scalania gruntów;
12) zapewnienie podstaw prawnych wdrożenia w ramach PROW 2014–2020 działania „Zarzadzanie ryzykiem”;
13) zaproponowanie mechanizmu nadkontraktacji w zakresie limitów określanych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2015 r. w sprawie wysokości limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 1755, z późn. zm.);
14) zwolnienie instytutów badawczych, posiadających status państwowego instytutu badawczego, z obowiązku składania zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie, w przypadku gdy są wyłącznym beneficjentem lub członkiem konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki sektora finansów publicznych;
15) ustanowienie wyjątku od zasady dla propozycji operacji zgłaszanych do planu komunikacyjnego, w ramach propozycji operacji zgłaszanych do dwuletniego planu operacyjnego, które zamiast do jednostki centralnej będą przekazywane bezpośrednio do instytucji zarządzającej w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych do pełnienia funkcji jednostki centralnej KSOW;
16) uchylenie nieaktualnych przepisów dotyczących konkursu dla partnerów KSOW;
17) umożliwienie składania przez konsorcjum złożone z partnerów KSOW wniosków o wybór operacji w konkursie dla partnerów KSOW;
18) umożliwienie ponownego wzywania partnera KSOW do usunięcia braków we wniosku o wybór operacji;
19) umożliwienie poinformowania partnera KSOW o niespełnieniu warunku wyboru operacji i o wyniku wyboru operacji w formie dokumentu elektronicznego;
20) uchylenie przepisu stanowiącego, że negatywną oceną operacji jest ocena, w wyniku której operacja uzyskała wymaganą liczbę punktów, lecz nie mieści się w limicie środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu dla partnerów KSOW;
21) rozszerzenie przepisów, tak aby uwzględnić przeprowadzanie przez stacje chemiczno-rolnicze szerszego zakresu zadań związanych z badaniami agrochemicznymi (w tym pozostałych elementów agroekosystemu oraz badania składu nawozów i innych środków stosowanych w rolnictwie);
22) uwzględnienie w przepisach ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej możliwości otrzymywania wyprzedającego finansowania przez szerszą grupę beneficjentów PROW 2014–2020;
23) określenie w ustawie z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej podstawy prawnej do dokonywania zwrotów i żądania zwrotów środków od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz jednostek doradztwa rolniczego, będących beneficjentami pomocy technicznej PROW 2014-2020, których nie zrefundowała im agencja płatnicza, a w przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - której pomocy technicznej nie przyznał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pochodzących z dotacji celowej na finansowanie realizacji zadań z zakresu tej pomocy;
24) uwzględnienie w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne możliwości współfinansowania kosztów wykonywania urządzeń wodnych innych niż urządzenia melioracji wodnych, ze środków publicznych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014–2020.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Gembicka Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 listopada 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany