W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD372","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W aktualnym systemie prawnym obowiązuje nadal wiele przepisów i procedur, których nie można zrealizować w postaci elektronicznej. Do ich realizacji wymagane jest osobiste stawiennictwo strony lub przedkładanie (przekazywanie) dokumentów w postaci papierowej. W przypadku większości tych dokumentów uznawane są one za oryginalne, jeżeli są sporządzone lub uwierzytelnione (np. odpisy) w postaci papierowej. Funkcjonuje szereg przepisów i rozwiązań blokujących rozwój usług cyfrowych, powodujących, że procedury są zbyt skomplikowane i wymagają od obywateli czy firm działań, które były potrzebne przed epoką usług cyfrowych, a obecnie stanowią przeszkodę.\nOd co najmniej kilkunastu lat powstała potrzeba takiego przekształcania administracji publicznej (zarówno rządowej, samorządowej, jak i całej pozostałej), aby w ramach swojej działalności uwzględniała procesy, których źródłem są nowe technologie, kształtujące oczekiwania odbiorców, czyli obywateli i przedsiębiorców.\nAdministracja publiczna wyznaczyła cele cyfrowe na najbliższy czas – będą to działania koncentrujące się na obywatelu, czyli takie dostarczenie poziomu obsługi i standardu usług, do których jesteśmy przyzwyczajeni w relacji z podmiotami komercyjnymi. Oznacza to zapewnienie szybkiej i efektywnej obsługi dostępnej również na urządzeniach mobilnych. \nDo takich działań ze strony administracji państwowej musi być zapewniona zarówno odpowiednia infrastruktura telekomunikacyjna i IT (w tym tzw. przeniesienie administracji do chmury), spójna i konsekwentnie realizowana wizja architektury informacyjnej państwa (by chociażby rejestry danych nie powielały się, były ustandaryzowane i jakościowe), jak i odpowiednio skonstruowane (elastyczne) przepisy prawne. \nAdministracja publiczna stoi jednocześnie przed wyzwaniem związanym z procesem podnoszenia kompetencji cyfrowych zarówno w administracji publicznej, jak i w społeczeństwie. Rozwój państwa i społeczeństwa oraz gospodarki jest perspektywą nieuchronną. \nPo dokonaniu powyższych zamierzeń całe procesy (a nie tylko ich elementy lub poszczególne etapy) zachodzące pomiędzy podmiotami publicznymi i obywatelami oraz przedsiębiorstwami, jak również pomiędzy współpracującymi ze sobą pomiotami publicznymi będą mogły być całkowicie zelektronizowane, a przy okazji zoptymalizowane. Powstanie nowa jakość obsługi, której wynikiem będzie np.: wirtualny urząd skarbowy, wirtualny urząd dzielnicy/ gminy/ starostwa.\nNaturalną konsekwencją zmian będzie docelowo znaczne ograniczenie kosztów funkcjonowania podmiotów publicznych oraz ograniczenie kosztów finansowych i czasowych podmiotów niepublicznych, jak również skrócenie, usprawnienie i zwiększenie wiarygodności i terminowości spraw prowadzonych w podmiotach publicznych na rzecz obywateli i przedsiębiorców lub w ramach współpracy z innymi podmiotami publicznymi.\nWiele podmiotów zarówno prywatnych jak i organów publicznych od dłuższego czasu postuluje konieczność dokonania zmian zmierzających do uwolnienia potencjału technologicznego i cyfryzacyjnego oraz usunięcia barier prawnych. Urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji od dłuższego czasu prowadzi prace nad przepisami, które wprowadzą w Polsce domyślność cyfrową. Jej efektem będzie wyeliminowanie przepisów, które nie uwzględniają możliwości realizacji procedur administracyjnych cyfrowo lub wręcz ją uniemożliwiają, wprost wskazując na ich realizację jedynie „tradycyjną drogą”, czyli papierową.\nCelem tych prac jest między innymi realizacja zasady jednorazowości. Oznacza to, że organy administracji publicznej będą dążyły do jednorazowości podawania tych samych danych przez obywateli i przedsiębiorców. Jeżeli to dozwolone, powinny ponownie wykorzystywać wewnętrznie te dane (zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych), eliminując w ten sposób dodatkowe obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw.\nCelem prac jest również przemodelowanie procesów w relacjach na linii państwo – obywatel, maksymalnie ograniczając obciążenia obywateli. Część Polaków wciąż nie ma – z wyboru lub konieczności – dostępu do internetu. Dlatego domyślność cyfrowa zakłada, że nadal będą oni mieli możliwość załatwiania spraw „tradycyjnie”.\nZbyt duża ilość utrudnień w postaci wielokrotnych potwierdzeń na linii obywatel – państwo może powodować małą atrakcyjność tych procesów względem aktualnych przyzwyczajeń i preferencji obywateli, którzy korzystają chociażby z nowoczesnych aplikacji. Przewidziane mechanizmy powinny być w pełni dostosowane do obecnej rzeczywistości cyfrowej.\nNiezbędne jest więc umożliwienie bardziej elastycznego podejścia wobec załatwiania drogą elektroniczną.\nCelem przygotowywanych rozwiązań jest poprawa funkcjonowania i lepsze wykorzystanie infrastruktury publicznej, bardziej efektywne wypełnianie swoich funkcji przez państwo oraz zapewnienie warunków dla rozwoju innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki.\nDostosowywanie prawa do zmian cyfrowych pomoże budować społeczeństwo informacyjne, czyli takie, które potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie. Coraz więcej spraw na styku obywatel – administracja państwowa można dziś załatwić bez wychodzenia z domu, w coraz prostszy sposób. \nNiniejszy projekt ustawy stanowi pierwszy krok dla wprowadzenia wyżej opisanej idei. Dotyczy tych zmian, które są najpilniejsze do wprowadzenia, jak również zmian o charakterze dostosowującym i doprecyzowującym obowiązujące przepisy związane z funkcjonowaniem e-administracji.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zmian prawnych mających na celu usprawnienie oraz rozwój funkcjonowania e administracji. Projekt zawiera między innymi propozycje przepisów: \n1) regulujących funkcjonowanie systemu teleinformatycznego, pełniącego rolę publicznej platformy elektronicznej zainicjowanej i rozwijanej jako „portal GOV.PL”, pozwalającego podmiotom publicznym na świadczenie usług online oraz udostępnianie informacji związanych z realizowanymi przez te podmioty zadaniami,\n2) regulujących funkcjonowanie nowego zbioru narzędzi teleinformatycznych służących do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiającego wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenie i tworzenie dokumentacji w postaci elektronicznej, a także archiwizowanie przetwarzanej dokumentacji, zwanego „EZD RP” – Minister Cyfryzacji zapewni opracowanie, funkcjonowanie oraz rozwój EZD RP oraz będzie świadczył podmiotom wsparcie w zakresie prawidłowego wdrażania i użytkowania tego zbioru narzędzi; EZD RP będzie udostępniany podmiotom nieodpłatnie,\n3) stanowiących o nałożeniu na podmioty publiczne – tj. organy państwowe oraz państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne – obowiązku realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w ramach elektronicznego zarządzania dokumentacją, będącego systemem wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenia i tworzenia dokumentacji w postaci elektronicznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b tej ustawy – wspomniany wyżej EZD RP, który będzie nieodpłatnie udostępniany przez Ministra Cyfryzacji, będzie pozwalał na realizację przedmiotowego obowiązku,\n4) wprowadzających możliwość oraz regulujących warunki na jakich podmioty świadczące usługi w sektorze prywatnym będą mogły zweryfikować zgodność fotografii zawartej dowodzie osobistym okazywanym przez usługobiorcę z fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych, o którym mowa w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o dowodach osobistych – głównym celem wprowadzenia tych zmian prawnych jest podniesienie skuteczności oraz bezpieczeństwa procesów ustalania tożsamości osób fizycznych poprzez zapewnienie warunków prawnych pozwalających na uzupełnienia tych procesów o weryfikację wizerunku twarzy osoby fizycznej z wizerunkiem tej osoby przechowywanym w Rejestrze Dowodów Osobistych,\n5) wprowadzających możliwość stosowania przez kwalifikowanych dostawców usług zaufania nowej metody zdalnej weryfikacji tożsamości osoby fizycznej wykorzystywanej celem zweryfikowania tożsamości osoby wnioskującej o wydanie kwalifikowanego certyfikatu – zapotrzebowanie na taka metodę zostało zidentyfikowane w okresie stanu pandemii oraz związaną z tym stanem izolacją osób, a tym samym niemożności osobistego stawiennictwa w siedzibie usługodawcy; metoda ta pozwoli na wydawanie między innymi kwalifikowanych podpisów elektronicznych, które w relacjach z administracja publiczną mogą być wykorzystywane zarówno przez obywateli jak i przez organy publiczne, \n6) wprowadzających podstawy prawne dla wdrożenia nowych usług administracji publicznej, realizowanych w wykorzystaniem środków elektronicznych, które pozwolą:\na) rozwiedzionemu małżonkowi, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, na złożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do nazwiska, które osoba ta nosiła przed zawarciem małżeństwa,\nb) osobom zamierzającym zawarcie związku małżeńskiego, na złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego zapewnień przez o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego,\nc) cudzoziemcom, na złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy,\nd) na wniesienie wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego,\ne) na wniesienie wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;\n7) zapewniających możliwość potwierdzania, na podstawie dokumentu przechowywanego na urządzaniu mobilnym, zwanego dokumentem „mObywatel”, tożsamości obywatela w wskazanych procedurach meldunkowych, regulowanych w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,\n8) stanowiących, że moc dokumentów wydawanych przez sąd, tj.: odpisu ksiąg wieczystych, wyciągu z ksiąg wieczystych oraz zaświadczenia o zamknięciu ksiąg wieczystych, będą posiadały nie tylko wydruki takich dokumentów, jak to jest obecnie, ale także dokumenty elektroniczne generowane przez system teleinformatyczny, z których te wydruki są sporządzane,\n9) dotyczących finasowania działań związanych z rozwojem e-administracji, dających podstawę prawną dla finansowania, w formie dotacji celowej udzielonej jednostce podległej lub nadzorowanej przez Ministra Cyfryzacji, realizacji:\na) zadań związanych z budową i utrzymaniem centrów przetwarzania danych wraz z infrastrukturą energetyczną i teleinformatyczną, na potrzeby prowadzonych i utrzymywanych przez Ministra Cyfryzacji rejestrów, ewidencji i aplikacji,\nb) zadań związanych z:\n- nieodpłatnym udostępnianiem oprogramowania służącego do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiającego wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenie i tworzenie dokumentacji w postaci elektronicznej, a także archiwizowanie przetwarzanej dokumentacji, zwanego „EZD RP”, spełniającego wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach,\n- zapewniania podmiotom publicznym wsparcia wdrażania i eksploatacji EZD RP,\n- zapewniania podmiotom publicznym EZD RP w postaci usługi chmurowej.\n10) o charakterze uzupełniającym i doprecyzowującym szereg obowiązujących rozwiązań prawnych związanych z funkcjonowaniem doręczeń elektronicznych regulowanych przez ustawę z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Janusz Cieszyński Minister Cyfryzacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 lipca 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD372
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W aktualnym systemie prawnym obowiązuje nadal wiele przepisów i procedur, których nie można zrealizować w postaci elektronicznej. Do ich realizacji wymagane jest osobiste stawiennictwo strony lub przedkładanie (przekazywanie) dokumentów w postaci papierowej. W przypadku większości tych dokumentów uznawane są one za oryginalne, jeżeli są sporządzone lub uwierzytelnione (np. odpisy) w postaci papierowej. Funkcjonuje szereg przepisów i rozwiązań blokujących rozwój usług cyfrowych, powodujących, że procedury są zbyt skomplikowane i wymagają od obywateli czy firm działań, które były potrzebne przed epoką usług cyfrowych, a obecnie stanowią przeszkodę.
Od co najmniej kilkunastu lat powstała potrzeba takiego przekształcania administracji publicznej (zarówno rządowej, samorządowej, jak i całej pozostałej), aby w ramach swojej działalności uwzględniała procesy, których źródłem są nowe technologie, kształtujące oczekiwania odbiorców, czyli obywateli i przedsiębiorców.
Administracja publiczna wyznaczyła cele cyfrowe na najbliższy czas – będą to działania koncentrujące się na obywatelu, czyli takie dostarczenie poziomu obsługi i standardu usług, do których jesteśmy przyzwyczajeni w relacji z podmiotami komercyjnymi. Oznacza to zapewnienie szybkiej i efektywnej obsługi dostępnej również na urządzeniach mobilnych.
Do takich działań ze strony administracji państwowej musi być zapewniona zarówno odpowiednia infrastruktura telekomunikacyjna i IT (w tym tzw. przeniesienie administracji do chmury), spójna i konsekwentnie realizowana wizja architektury informacyjnej państwa (by chociażby rejestry danych nie powielały się, były ustandaryzowane i jakościowe), jak i odpowiednio skonstruowane (elastyczne) przepisy prawne.
Administracja publiczna stoi jednocześnie przed wyzwaniem związanym z procesem podnoszenia kompetencji cyfrowych zarówno w administracji publicznej, jak i w społeczeństwie. Rozwój państwa i społeczeństwa oraz gospodarki jest perspektywą nieuchronną.
Po dokonaniu powyższych zamierzeń całe procesy (a nie tylko ich elementy lub poszczególne etapy) zachodzące pomiędzy podmiotami publicznymi i obywatelami oraz przedsiębiorstwami, jak również pomiędzy współpracującymi ze sobą pomiotami publicznymi będą mogły być całkowicie zelektronizowane, a przy okazji zoptymalizowane. Powstanie nowa jakość obsługi, której wynikiem będzie np.: wirtualny urząd skarbowy, wirtualny urząd dzielnicy/ gminy/ starostwa.
Naturalną konsekwencją zmian będzie docelowo znaczne ograniczenie kosztów funkcjonowania podmiotów publicznych oraz ograniczenie kosztów finansowych i czasowych podmiotów niepublicznych, jak również skrócenie, usprawnienie i zwiększenie wiarygodności i terminowości spraw prowadzonych w podmiotach publicznych na rzecz obywateli i przedsiębiorców lub w ramach współpracy z innymi podmiotami publicznymi.
Wiele podmiotów zarówno prywatnych jak i organów publicznych od dłuższego czasu postuluje konieczność dokonania zmian zmierzających do uwolnienia potencjału technologicznego i cyfryzacyjnego oraz usunięcia barier prawnych. Urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji od dłuższego czasu prowadzi prace nad przepisami, które wprowadzą w Polsce domyślność cyfrową. Jej efektem będzie wyeliminowanie przepisów, które nie uwzględniają możliwości realizacji procedur administracyjnych cyfrowo lub wręcz ją uniemożliwiają, wprost wskazując na ich realizację jedynie „tradycyjną drogą”, czyli papierową.
Celem tych prac jest między innymi realizacja zasady jednorazowości. Oznacza to, że organy administracji publicznej będą dążyły do jednorazowości podawania tych samych danych przez obywateli i przedsiębiorców. Jeżeli to dozwolone, powinny ponownie wykorzystywać wewnętrznie te dane (zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych), eliminując w ten sposób dodatkowe obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw.
Celem prac jest również przemodelowanie procesów w relacjach na linii państwo – obywatel, maksymalnie ograniczając obciążenia obywateli. Część Polaków wciąż nie ma – z wyboru lub konieczności – dostępu do internetu. Dlatego domyślność cyfrowa zakłada, że nadal będą oni mieli możliwość załatwiania spraw „tradycyjnie”.
Zbyt duża ilość utrudnień w postaci wielokrotnych potwierdzeń na linii obywatel – państwo może powodować małą atrakcyjność tych procesów względem aktualnych przyzwyczajeń i preferencji obywateli, którzy korzystają chociażby z nowoczesnych aplikacji. Przewidziane mechanizmy powinny być w pełni dostosowane do obecnej rzeczywistości cyfrowej.
Niezbędne jest więc umożliwienie bardziej elastycznego podejścia wobec załatwiania drogą elektroniczną.
Celem przygotowywanych rozwiązań jest poprawa funkcjonowania i lepsze wykorzystanie infrastruktury publicznej, bardziej efektywne wypełnianie swoich funkcji przez państwo oraz zapewnienie warunków dla rozwoju innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki.
Dostosowywanie prawa do zmian cyfrowych pomoże budować społeczeństwo informacyjne, czyli takie, które potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie. Coraz więcej spraw na styku obywatel – administracja państwowa można dziś załatwić bez wychodzenia z domu, w coraz prostszy sposób.
Niniejszy projekt ustawy stanowi pierwszy krok dla wprowadzenia wyżej opisanej idei. Dotyczy tych zmian, które są najpilniejsze do wprowadzenia, jak również zmian o charakterze dostosowującym i doprecyzowującym obowiązujące przepisy związane z funkcjonowaniem e-administracji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zmian prawnych mających na celu usprawnienie oraz rozwój funkcjonowania e administracji. Projekt zawiera między innymi propozycje przepisów:
1) regulujących funkcjonowanie systemu teleinformatycznego, pełniącego rolę publicznej platformy elektronicznej zainicjowanej i rozwijanej jako „portal GOV.PL”, pozwalającego podmiotom publicznym na świadczenie usług online oraz udostępnianie informacji związanych z realizowanymi przez te podmioty zadaniami,
2) regulujących funkcjonowanie nowego zbioru narzędzi teleinformatycznych służących do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiającego wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenie i tworzenie dokumentacji w postaci elektronicznej, a także archiwizowanie przetwarzanej dokumentacji, zwanego „EZD RP” – Minister Cyfryzacji zapewni opracowanie, funkcjonowanie oraz rozwój EZD RP oraz będzie świadczył podmiotom wsparcie w zakresie prawidłowego wdrażania i użytkowania tego zbioru narzędzi; EZD RP będzie udostępniany podmiotom nieodpłatnie,
3) stanowiących o nałożeniu na podmioty publiczne – tj. organy państwowe oraz państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne – obowiązku realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w ramach elektronicznego zarządzania dokumentacją, będącego systemem wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenia i tworzenia dokumentacji w postaci elektronicznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b tej ustawy – wspomniany wyżej EZD RP, który będzie nieodpłatnie udostępniany przez Ministra Cyfryzacji, będzie pozwalał na realizację przedmiotowego obowiązku,
4) wprowadzających możliwość oraz regulujących warunki na jakich podmioty świadczące usługi w sektorze prywatnym będą mogły zweryfikować zgodność fotografii zawartej dowodzie osobistym okazywanym przez usługobiorcę z fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych, o którym mowa w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o dowodach osobistych – głównym celem wprowadzenia tych zmian prawnych jest podniesienie skuteczności oraz bezpieczeństwa procesów ustalania tożsamości osób fizycznych poprzez zapewnienie warunków prawnych pozwalających na uzupełnienia tych procesów o weryfikację wizerunku twarzy osoby fizycznej z wizerunkiem tej osoby przechowywanym w Rejestrze Dowodów Osobistych,
5) wprowadzających możliwość stosowania przez kwalifikowanych dostawców usług zaufania nowej metody zdalnej weryfikacji tożsamości osoby fizycznej wykorzystywanej celem zweryfikowania tożsamości osoby wnioskującej o wydanie kwalifikowanego certyfikatu – zapotrzebowanie na taka metodę zostało zidentyfikowane w okresie stanu pandemii oraz związaną z tym stanem izolacją osób, a tym samym niemożności osobistego stawiennictwa w siedzibie usługodawcy; metoda ta pozwoli na wydawanie między innymi kwalifikowanych podpisów elektronicznych, które w relacjach z administracja publiczną mogą być wykorzystywane zarówno przez obywateli jak i przez organy publiczne,
6) wprowadzających podstawy prawne dla wdrożenia nowych usług administracji publicznej, realizowanych w wykorzystaniem środków elektronicznych, które pozwolą:
a) rozwiedzionemu małżonkowi, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, na złożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do nazwiska, które osoba ta nosiła przed zawarciem małżeństwa,
b) osobom zamierzającym zawarcie związku małżeńskiego, na złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego zapewnień przez o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego,
c) cudzoziemcom, na złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy,
d) na wniesienie wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego,
e) na wniesienie wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;
7) zapewniających możliwość potwierdzania, na podstawie dokumentu przechowywanego na urządzaniu mobilnym, zwanego dokumentem „mObywatel”, tożsamości obywatela w wskazanych procedurach meldunkowych, regulowanych w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
8) stanowiących, że moc dokumentów wydawanych przez sąd, tj.: odpisu ksiąg wieczystych, wyciągu z ksiąg wieczystych oraz zaświadczenia o zamknięciu ksiąg wieczystych, będą posiadały nie tylko wydruki takich dokumentów, jak to jest obecnie, ale także dokumenty elektroniczne generowane przez system teleinformatyczny, z których te wydruki są sporządzane,
9) dotyczących finasowania działań związanych z rozwojem e-administracji, dających podstawę prawną dla finansowania, w formie dotacji celowej udzielonej jednostce podległej lub nadzorowanej przez Ministra Cyfryzacji, realizacji:
a) zadań związanych z budową i utrzymaniem centrów przetwarzania danych wraz z infrastrukturą energetyczną i teleinformatyczną, na potrzeby prowadzonych i utrzymywanych przez Ministra Cyfryzacji rejestrów, ewidencji i aplikacji,
b) zadań związanych z:
- nieodpłatnym udostępnianiem oprogramowania służącego do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiającego wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, gromadzenie i tworzenie dokumentacji w postaci elektronicznej, a także archiwizowanie przetwarzanej dokumentacji, zwanego „EZD RP”, spełniającego wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach,
- zapewniania podmiotom publicznym wsparcia wdrażania i eksploatacji EZD RP,
- zapewniania podmiotom publicznym EZD RP w postaci usługi chmurowej.
10) o charakterze uzupełniającym i doprecyzowującym szereg obowiązujących rozwiązań prawnych związanych z funkcjonowaniem doręczeń elektronicznych regulowanych przez ustawę z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Minister Cyfryzacji
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 lipca 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany