Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
25.11.2025 14:21 Agnieszka Moskaluk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Cyfryzacji
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych 2.0 25.11.2025 14:30 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych 1.0 25.11.2025 14:21 Agnieszka Moskaluk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD337","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu wprowadzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania rozwiązań usprawniających oraz rozwijających funkcjonowanie niektórych rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych. Proponowane rozwiązania pozwolą na załatwianie spraw urzędowych również w postaci elektronicznej, co niewątpliwie wpłynie na szybszy czas ich realizacji oraz brak konieczności wizyty w urzędzie. W szczególności istnieje potrzeba modyfikacji przepisów dotyczących realizacji w rejestrze PESEL niektórych czynności urzędowych, co pozwoli na uproszczenie procedur, odmiejscowienie konkretnych czynności, czyli przeniesienie kompetencji poza granice terytorialne organu właściwego miejscowo, a także zmniejszenie ograniczeń związanych z dotychczas obowiązującymi regulacjami.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie obejmuje wprowadzenie rozwiązań rangi ustawowej w poniższym zakresie:\n1)\twprowadzenie usługi elektronicznej pozwalającej rozwiedzionemu małżonkowi, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, na złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do nazwiska, które osoba ta nosiła przed zawarciem małżeństwa;\n2)\twprowadzenie możliwości przywrócenia ważności dowodów osobistych i paszportów unieważnionych na skutek oczywistej omyłki;\n3)\twprowadzenie podstawy prawnej do ograniczenia nadawania numeru PESEL cudzoziemcom, którzy jako podstawę prawną do nadania numeru PESEL wskazali wyłącznie konieczność potwierdzenia profilu zaufanego;\n4)\twprowadzenie odmiejscowienia wymeldowania;\n5)\tposzerzenie kategorii podmiotów rejestrujących parentyzację w rejestrze PESEL o urzędników ewidencji ludności i dowodów osobistych;\n6)\twprowadzenie obowiązku gromadzenia w rejestrze PESEL informacji o rodzaju dokumentu podróży lub dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca;\n7)\tdoprecyzowanie procesu ubiegania się o paszport i eliminujących wątpliwości dotyczące przepisów regulujących wydawanie paszportów;\n8)\tumożliwienie sądom korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL, Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru stanu cywilnego (w tym pobierania odpisów skróconych aktów stanu cywilnego za pomocą usług sieciowych) oraz rejestru danych kontaktowych osób fizycznych na podstawie decyzji Ministra Cyfryzacji wydanej Ministrowi Sprawiedliwości bez konieczności odrębnego wnioskowania przez każdy sąd o dostęp do ww. rejestrów.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2026 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD337
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu wprowadzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania rozwiązań usprawniających oraz rozwijających funkcjonowanie niektórych rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych. Proponowane rozwiązania pozwolą na załatwianie spraw urzędowych również w postaci elektronicznej, co niewątpliwie wpłynie na szybszy czas ich realizacji oraz brak konieczności wizyty w urzędzie. W szczególności istnieje potrzeba modyfikacji przepisów dotyczących realizacji w rejestrze PESEL niektórych czynności urzędowych, co pozwoli na uproszczenie procedur, odmiejscowienie konkretnych czynności, czyli przeniesienie kompetencji poza granice terytorialne organu właściwego miejscowo, a także zmniejszenie ograniczeń związanych z dotychczas obowiązującymi regulacjami.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Istota rozwiązań ujętych w projekcie obejmuje wprowadzenie rozwiązań rangi ustawowej w poniższym zakresie:
1) wprowadzenie usługi elektronicznej pozwalającej rozwiedzionemu małżonkowi, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, na złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do nazwiska, które osoba ta nosiła przed zawarciem małżeństwa;
2) wprowadzenie możliwości przywrócenia ważności dowodów osobistych i paszportów unieważnionych na skutek oczywistej omyłki;
3) wprowadzenie podstawy prawnej do ograniczenia nadawania numeru PESEL cudzoziemcom, którzy jako podstawę prawną do nadania numeru PESEL wskazali wyłącznie konieczność potwierdzenia profilu zaufanego;
4) wprowadzenie odmiejscowienia wymeldowania;
5) poszerzenie kategorii podmiotów rejestrujących parentyzację w rejestrze PESEL o urzędników ewidencji ludności i dowodów osobistych;
6) wprowadzenie obowiązku gromadzenia w rejestrze PESEL informacji o rodzaju dokumentu podróży lub dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca;
7) doprecyzowanie procesu ubiegania się o paszport i eliminujących wątpliwości dotyczące przepisów regulujących wydawanie paszportów;
8) umożliwienie sądom korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL, Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru stanu cywilnego (w tym pobierania odpisów skróconych aktów stanu cywilnego za pomocą usług sieciowych) oraz rejestru danych kontaktowych osób fizycznych na podstawie decyzji Ministra Cyfryzacji wydanej Ministrowi Sprawiedliwości bez konieczności odrębnego wnioskowania przez każdy sąd o dostęp do ww. rejestrów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Standerski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2026 r.
Status realizacji: